Peter Siljerud
Cirkularitetsrevolutionen – en digital föreläsning med Cradlenet
Hur cirkulärt är egentligen Sverige idag? Vad innebär det egentligen att en affärsmodell är cirkulär? Och hur kan du gå till väga för att tillämpa cirkularitet i ditt företag? I denna digitala föreläsning får du lyssna till Elin Bergman från Cradlenet, som utforskar hur du kan börja arbeta cirkulärt i ditt företag. Denna trendspaning ger dig värdefulla tips och exempel att tillämpa i din verksamhet, oavsett bransch.
Tre viktiga medskick från föreläsningen:
♻️ Cirkulär ekonomi handlar om smarta, resurseffektiva affärsmodeller
💰 Den cirkulära sektorn kommer inom kort att omsätta 1,1 trillioner euro
👩🏽⚖️ Alla företag inom EU kommer behöva rapportera hur cirkulära de är de kommande åren – så sätt i gång!
Vilka är Cradlenet?
Cradlenet är ett svenskt nätverk som främjar övergången till en cirkulär ekonomi genom samarbete mellan olika aktörer i samhället. De arbetar därför aktivt med att sprida kunskap och skapa plattformar för innovation och utveckling inom hållbarhet och cirkularitet.
Om Elin Bergman
Elin Bergman jobbar som Circular Impact Officer och vice ordförande på Cradlenet. Med erfarenheter från sin roll i regeringens Delegation för Cirkulär ekonomi och som medgrundare av både Nordic Circular Hotspot och Circular Economy Coalition, erbjuder hon unika insikter i hur cirkulära strategier kan implementeras effektivt över hela världen.
Så kan en affärsutvecklare hjälpa dig på din entreprenörsresa
Har du en spännande affärsidé men känner dig osäker på nästa steg? I den här korta guiden förklarar vi hur ett möte med en affärsutvecklare går till. Vi kommer även att gå igenom och svara på de vanligaste frågorna vi får från nya entreprenörer.
Hur går ett affärsutvecklingsmöte till?
Vid första mötet fokuserar vi på att lära känna varandra lite bättre. Du får berätta mer om din idé och vi ser över vilka möjligheter som finns för just dig. Tillsammans utforskar vi olika modeller och verktyg för att noggrant analysera och skapa fokus. Detta för att maximera potentialen i din idé och tydligt planera för framtiden.
Om du redan har gedigen kunskapsgrund inom entreprenörskap skiftar vårt fokus till praktiska lösningar, såsom att bygga upp det nödvändiga kontaktnätet. Har vi inte själva kunskapen du söker så kopplar vi ihop dig med någon av våra samarbetspartners och experter.
I våra möten går vi bland annat igenom:
- Utmaningar och möjligheter kopplat till din idé
- Behov och öppningar på marknaden
- Konkurrenter
- Ekonomi och finansiering
- Marknadsföring och sälj
- Hållbarhet och digitalisering
- Registrering av företag
Personlig coaching
När vi förstått vilka utmaningar du står inför i din entreprenörsresa kan vi ge dig den bästa coachingen, modellerna och verktygen för att utveckla och ge struktur åt din idé. Genom att vara ett neutralt bollplank med absolut tystnadsplikt säkerställer vi en trygg och konfidentiell miljö för din idéutveckling. Tillsammans skapar vi konkreta åtgärder som du behöver genomföra för att nå ditt mål. Kanske är det inte meningen att du ska göra denna resa ensam? Vi hjälper dig gärna att identifiera potentiella matchningar inom ditt eller vårt nätverk.
Vanliga frågor från nya och blivande entreprenörer
Som affärsutvecklare svarar vi dagligen på mängder av frågor från drivna entreprenörer med spännande idéer. Vissa frågor är mer frekventa och uppkommer redan vid det första mötet. Här kan du ta del av de vanligaste frågorna vi får:
-
Våra möten kräver inga förberedelser, utan känn dig trygg med att komma med din idé precis som den är! Däremot vill vi tipsa dig om att kika igenom NABC-modellen, då det är ett bra verktyg för att tydliggöra din idé och hjälper dig klargöra varför din idé är värdefull för marknaden.
-
Huruvida din idé är bra eller dålig kan vi inte svara på. För vi vet helt enkelt inte. Det är bara marknaden– alltså dina potentiella kunder– som kan bedöma om din idé är go eller no-go. Däremot är det vår stora drivkraft att hjälpa DIG ta reda på just det genom att skapa en första version av idén och testa den mot marknaden.
-
Självklart kan vi hjälpa dig med detta. Vi kan ge dig tips om var du kan söka finansiering och hur du går tillväga. Finansieringsalternativ inkluderar bidrag, lån, och kapital från affärsänglar/riskkapital. Vi har även ett nära samarbete med Almi Företagspartner för expertis om tillgängliga finansiella medel.
-
Här tipsar vi dig om Verksamt.se, som är ett samarbete mellan Skatteverket, Tillväxtverket, Bolagsverket och Arbetsförmedlingen. De guidar dig genom alla praktiska steg i ditt företagande och ger dig information om start, drift och utveckling av ditt företag.
Boka ett personligt affärsutvecklingsmöte
Står du i startgroparna till din idé, eller har du redan kommit en bit på vägen? Oavsett var du befinner dig på din entreprenörsresa är du hjärtligt välkommen att boka möte med oss på Science Park. När du bokar ett affärsutvecklingsmöte hos oss blir du ihopkopplad med en av våra erfarna affärsutvecklare. Mötet sker antingen fysiskt eller digitalt, beroende på vad du föredrar.
Vår affärsutveckling är helt skräddarsydd efter din unika idé och dina frågor. I dessa möten sätter vi dig och din idé i fokus, och vi utgår från dina funderingar och frågeställningar. Vår drivkraft är att utveckla dig och din idé till sin fulla potential. Vår coaching för nya entreprenörer är helt kostnadsfri och konfidentiell. Boka ett möte här.
Boka möte härVare sig du nyss kom på din affärsidé eller har filat på den under flera år, är du varmt välkommen till Science Park!
Du kanske också är intresserad av:
”Vad är en bra affärsidé?” – 4 steg för att utveckla din idé
7 augusti 2023
Definiera din idé med NABC-modellen
11 augusti 2023
The Mom Test – så får du andra att säga vad de verkligen tycker om din idé
11 augusti 2023
Kom i gång med trend- och omvärldsspaning
Vad vill kunderna ha? Hur blir du en attraktiv arbetsgivare? Och vad kräver vårt samhälle och klimat av ditt företag – nu och i framtiden? I en värld som förändras i en rasande takt är det viktigare än någonsin för företag att hålla sig uppdaterade. Trend- och omvärldsspaning hjälper oss att förstå dessa förändringar och anpassa oss därefter. Det handlar inte bara om att följa med i svängarna, utan om att hela tiden ligga steget före och proaktivt möta morgondagens utmaningar. Men hur kommer man i gång?
I den här guiden får du ta del av två sätt som hjälper dig att ta första steget mot att bli en mer framåtlutad organisation. Detta är exempel två övningar som vi själva jobbat med, tillsammans med flera aktörer i det företagsfrämjande systemet i Jönköpings län. Övningarna är en del av det arbete vi genomfört tillsammans med några av landets främsta trendkonsulter – verktyg för trend- och framtidsarbete samt scenariohantering.
I slutet av guiden får du även ta del av fem trendrapporter och två scenarierapporter – speciellt framtagna med företagen i Jönköpings län i åtanke.
Kort ordlista inom trend- och omvärldsspaning:
Prognos
En prognos syftar på en sannolik framtid med en kort tidshorisont. Den grundar sig i statistiska samband och inkluderar inte potentiella risker. Att jobba med prognoser passar vid kortsiktigt beslutsfattande.
Scenario
Ett scenario är en skiss av en möjlig framtid. Det representerar olika sätt framtiden kan ta form på, över en lång tidshorisont. Scenarier kombinerar verkliga data med en nypa intuition och fantasi. De tar med osäkerheter i beräkningen och passar vid långsiktigt beslutsfattande.
Trend
En trend är som en långsiktig riktning i hur saker förändras eller utvecklas över tid. Den representerar det som är populärt eller vanligt just nu, men som också kan bestå under en längre period.
Omvärldsanalys
En omvärldsanalys är en granskning av omgivningen för att upptäcka trender som kan påverka ditt företag eller verksamhet. Det innefattar att analysera olika områden som tillexempel teknologi, sociala förändringar och politik för att förstå hur dessa faktorer kan påverka företagets framtid.
Omvärldsbevakning
Omvärldsbevakning är en ständig uppföljning av nyheter och händelser. Det handlar om att regelbundet samla och sammanfatta information från nyhetsflödet för att hålla sig uppdaterad om viktiga förändringar som kan påverka din verksamhet.
”En trend har en riktning, är faktabaserad, objektiv och långsiktig.”
Övning 1: Få ett utifrån-och-in-perspektiv
När du startar – eller arbetar på – ett företag har du oftast ganska bra koll på allt från kunder till leverantörer och konkurrenter. Detta är din närvärld som självklart påverkar ditt företag på olika sätt. Men för att få ett bredare perspektiv av var denna påverkan kommer från behöver du lyfta blicken ytterligare ett snäpp och lära känna din omvärld.
Omvärld – det yttre lagret:
- Media och påverkan
- Ekologi och miljö
- Teknik och vetenskap
- Sociala förändringar
- Ekonomi och marknader
- Politik och lagsiftning
Närvärld – mellanlagret:
- Andra intressenter
- Substitut
- Konkurrenter
- Leverantörer
- Partners
- Kunder
Invärld – den innersta kärnan:
- Den egna organisationen
Vad händer i din omvärld ut idag? Hur skulle den kunna se ut om fem år? Hur påverkar varje del i omvärlden, din närvärld? Och hur påverkar din närvärld i sin tur din organisation? Tips! Sitt inte på din kammare och gör denna övning. Samla dina kollegor, diskutera och bredda era perspektiv tillsammans.
Övning 2: Bli konkret – jobba med framtidsscenarier
Att förutspå framtiden är omöjligt. Men genom att jobba med så kallade scenarier kan du skapa flera ”framtidshistorier” som hjälper dig att förbereda dig för olika möjliga utfall. I stället för att gissa vad som kommer att hända, utforskar du olika vägar som framtiden kan ta. Detta hjälper dig att vara redo för överraskningar, se möjligheter och risker, och fatta smarta beslut. Scenarier ger dig helt enkelt verktygen att navigera i en osäker framtid med större självförtroende! Och kom ihåg – ett framtidsscenario är någonting som kan hända, inte som du tror kommer hända. Tillåt dig själv att använda både förnuft och fantasi.
Scenariokorset:
Ett scenariokors kan hjälpa ditt företag att identifiera, analysera och diskutera möjliga framtida händelser. Genom att kombinera två stora osäkerheter som har stor inverkan på din bransch, kan ni helt enkelt skapa fyra tänkbara scenarier och skapa strategier därefter.
Gör så här:
Identifiera osäkerheter
Tänk på stora saker som kan påverka ditt företag. Till exempel: ny innovation, politik, juridik, ekonomi eller samhällsförändringar.
Rita scenariokorset
Rita ett kors. Skriv de utvalda osäkerheternas ytterligheter i ändarna av korset. Till exempel: ”Låg efterfrågan på produkt” respektive ”Hög efterfrågan på produkt” samt ”Låg teknologisk utveckling” respektive ”Hög teknologisk utvecklig”.
Beskriv varje hörn:
Tänk på vad som kan hända i varje hörn av matrisen och hur det skulle påverka ditt företag.
Gör en plan:
Tänk på sätt att dra nytta av eller hantera varje hörn.
Se över dina planer:
Eftersom saker förändras – återgå till och repetera dina scenarier då och då.
Sammanställ och förankra
Dela de scenarier som tagits fram med hela teamet så alla vet vad som kan hända framåt.
Exempel – scenariokorset
I detta exempel dyker vi ned i industrins värld och fokuserar på två möjliga osäkerheter inom bransch.
Osäkerhet 1: Teknologisk Utveckling
Hur snabbt kommer ny teknologi implementeras inom industrin?
Osäkerhet 2: Marknadens Efterfrågan
Kommer marknaden att ha en ökad eller minskad efterfrågan på företagets produkter?
Gör ett kors. Skriv ”Hög teknologisk utveckling” och ”Låg teknologisk utveckling” i varsin ände på ett av strecken. Skriv sedan ”Hög marknadsefterfrågan” och ”Låg marknadsefterfrågan” i varsin ände på det andra strecket.
Exempelscenario 1: Hög teknologisk utveckling + Hög marknadsefterfrågan
Företaget står inför en marknad med hög efterfrågan och snabb teknologisk utveckling. Detta kan innebära stora möjligheter men också behovet av ständig innovation och anpassning.
Exempelscenario 2: Hög marknadsefterfrågan + Låg teknologisk utveckling
Trots en hög efterfrågan på marknaden, är teknologiska framsteg långsamma. Företaget kan fokusera på nuvarande produktlinjer och förbättra dem utan pressen av ständig innovation.
Exempelscenario 3: Låg marknadsefterfrågan + Hög teknologisk utveckling
Trots snabb teknologisk utveckling, är efterfrågan på marknaden låg. Företaget behöver kanske diversifiera sina produkter eller söka nya marknader.
Exempelscenario 4: Låg marknadsefterfrågan + Låg teknologisk utveckling
Med låg efterfrågan och låg teknologisk utveckling kan företaget stå inför svåra tider. Det kan vara nödvändigt att omstrukturera eller överväga alternativa affärsmodeller.
Det viktigaste steget av alla: Börja!
Med rätt kunskap och förberedelse kan du inte bara reagera på förändringar, utan också forma din egen framtid. Så vänta inte! Börja med övningarna ovan, diskutera med dina kollegor och ta steget mot en mer framåtlutad och framgångsrik organisation. Framtiden väntar inte – det är dags att agera nu!
Denna guide är framtagen inom ramen för projektet Preview:
Projektet Preview, initierat av Science Park på uppdrag av Region Jönköpings län, syftade till att stärka förändringskraften i näringslivet i Jönköpings län genom trend- och framtidsspaning. Sedan starten 2021 har projektet omfattat föreläsningar, temadagar, fördjupningsworkshops och trendrapporter, med deltagande av 36 organisationer och 220 individer. Målgruppen var aktörer inom det företagsfrämjande systemet, så som kommunernas näringslivsavdelningar, Almi, Coompanion och Jönköping University.
Konsulter vi jobbat med i Preview:
- Peter Siljerud, Futurewise
- Helena Nordström, Placebrander
- Linn Lindström och Joakim Jansson, DigJourney
- Jörgen Ramnelöv och Bobo af Ekenstam, Docere
- Nina Al-Ghussein Norrman och Olivier Rostang, Kairos Future
Fem trendrapporter och två scenarierapporter skapades i samarbete med Sveriges ledande trendspanare, fokuserande på områden viktiga för det lokala näringslivet:
Placebrander
"Morgondagens kompetens och mötesplatser"
DigJourney
"Framtidens affärer genom digital transformation"
Kairos Future
"Grön omställning – affärslandskap i förändring"
Docere
"Resiliens – förmågan att så emot, ställa om och återhämta sig i förändring"
Futurewise
Scenarierapport: "Framtidsscenarier 2030 – 5B-modellen"
Tips till dig som vill starta eget vid sidan av jobbet
Nyfiken på att starta eget vid sidan av jobbet och bli en ”halfpreneur”? För en del handlar det om en dröm om att starta företag kring sin hobby, för andra att tjäna pengar vid sidan av sitt deltidsarbete och sina studier – och för någon att lösa en samhällsutmaning med hjälp av sitt entreprenörskap.
Det som är gemensamt för nästan alla är att de har en stark passion att förändra något, lösa ett problem, att få skapa eller dela med sig av sin talang och kunskap. Och det är just drivkraften som gör att så många spännande företag startas varje år.
Är du nyfiken på att starta eget vid sidan av jobbet? Spännande! I den här guiden har vi samlat några grejer som kan vara bra att tänka på längs vägen.
Är du en blivande ”Halfpreneur”?
I början av en företagsresa kan det vara svårt att ta ut en heltidslön. Då kan det bästa sättet att starta företag på vara att göra det vid sidan av en anställning. För en del individer känns det läskigt och för många är det ekonomiskt omöjligt att hoppa av en trygg anställning för att satsa allt på en idé som du inte vet kommer flyga. Då kan kombinationen av företagande och anställning passa bra i uppstarten av företagandet. När du känner att din verksamhet rullar på kanske du är redo att släppa taget om din andra anställning.
Många tycker om att ha en fot i båda dessa världar och bli en så kallad ”Halfpreneur”. Alltså någon som långsiktigt vill jobba med sitt företagande på deltid och vara anställd på deltid.
Lagligt stöd för dig som vill ge din affärsidé en chans
Visste du att vi i Sverige har en lag som ger dig möjlighet att få ledigt från din anställning för att prova på att driva eget företag under sex månader? Detta gäller så länge din verksamhet inte konkurrerar med din arbetsgivares verksamhet. Här kan du läsa mer om ”Lagen om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet”.
Innan du startar ditt företag ska du även stämma av med din arbetsgivare vad ni har för regler gällande bisysslor. Detta kan nämligen variera mellan olika kollektiv- och anställningsavtal. Var transparent mot din arbetsgivare – och noga med hur du hanterar din arbetstid. Tänk på att din arbetsgivare kan bli din framtida kund och ambassadör.
Fördelarna med att starta vid sidan av jobbet
Att starta företag samtidigt som du har en anställning säkerställer att du har en inkomst – om än lite mindre än du är van vid – även under uppstarten av ditt företag. Detta kan medföra att du känner att starten av ditt företag känns tryggare, jämfört med om du säger upp dig helt och hållet.
Många trivs med att driva sitt företag på deltid, eftersom det gör verklighet av drömmen om att kunna jobba med sin hobby och passion. Du kanske är kreatör, spelutvecklare, konsult, författare, föreläsare? Detta är yrken som ofta passar fint för ”halfpreneur”-upplägget.
Så, vad kan vara bra att tänka på dig som vill starta företag vid sidan av jobbet?
Budget
Börja med att skissa upp en budget för hur mycket du tror att företaget kommer omsätta och hur mycket du kan gå ner i tid hos din arbetsgivare.
Arbetsgivare
Ta snacket med arbetsgivaren och var transparent kring hur du tänker dig bedriva företaget. Då kan du vara öppen med verksamheten du bedriver i det egna företaget och marknadsföra det i de kanaler du önskar – utan att riskera att hamna i konflikt med chefen.
Balans
Sköt balansen mellan din anställning och ditt företag snyggt vad gäller tider och uppdrag.
Håll koll på dina timmar
Håll koll på hur mycket jobb du bokar upp dig på i ditt företag. Det är lätt att tacka ja till för många uppdrag då passion, vilja och ambition är stor. Men när arbetet väl ska utföras blir det tungt om tiden inte räcker till. Se till att vara rädd om dig och var noga när du kalkylerar dina timmar. Både dina timmar och du ska räcka till! Våga tacka nej till uppdrag. Eller att lägga en deadline så långt fram i tiden att du vet att du har tid att genomföra uppdraget utan att riskera din hälsa eller arbetsgivarens förtroende.
Två sätt att mjukstarta din verksamhet innan du startar ett företag
1. Hobbyverksamhet
Vill du testa på att jobba med din passion vid sidan av ditt jobb utan att faktiskt starta företag? Då kan du bedriva hobbyverksamhet.
En hobby är:
- något du utövar på din fritid
- inte din huvudsakliga försörjning
- arbete som inte utförs på uppdrag av någon annan
På Skatteverket kan du läsa om hur en hobbyverksamhet fungerar.
2. Egenanställning
Innan du startar ditt företag kan du också testa på något som kallas för egenanställning. Som egenanställd är du ansluten till ett egenanställningsföretag som fungerar ungefär som en arbetsgivare. Egenanställningsföretaget tar hand om administrativa bitar – till exempel fakturering och bokföring – mot en viss provision. Smidigt! Men som alltid har varje mynt två sidor. Kom ihåg att du genom egensanställning får en lägre inkomst, eftersom företaget bakom tjänsten tar en del av kakan av det du tjänar. Du ges inte heller möjlighet till något starta-företags-bidrag och du kan inte dra av för företagets kostnader. Så när du börjar känna dig lite varm i kläderna rekommenderar jag att du startar ett företag.
På Verksamt.se kan du läsa mer om hur egenanställning fungerar.
v
Välkommen till oss på Science Park
Vill du veta mer om hur du tar din hobby, kunskap, passion eller idé vidare till nästa steg? Eller hur du går till väga när du startar företag? Då är du varmt välkommen till oss på Science Park! Här kan du boka kostnadsfri coaching med en affärsutvecklare.
Träffa en coachDigital marknadsföring – en guide genom den digitala kundresan
Visste du att digital marknadsföring handlar mer om människor än om teknik? För att nå fram genom mediebruset och skapa intresse måste du förstå kundens behov, tankar och agerande. Du behöver med andra ord förstå alla faser kunden går igenom på vägen från intresse till köp – det vill säga den digitala kundresan. Och det är precis det vi kommer att gå igenom i den här guiden. Längst ned på sidan hittar du dessutom en inspelning av onlineföreläsningen ”Lär känna din kund” med vår affärsutvecklare Simon Sleman.
Låt säga att du säljer cyklar på webben. I din målgrupp finns både glada motionärer och elitcyklare. Detta är två typer av kunder som sannolikt kommer att agera på olika sätt när de ska köpa någon av dina produkter. Det beror helt enkelt på att olika saker är viktiga för dem. Motionären kanske värdesätter en säker och underhållsfri cykel, medan elitcyklaren prioriterar produktegenskaper som vikt, konstruktion och växelsystem.
Vad är digital marknadsföring?
Digital marknadsföring är en form av marknadsföring som sker online, det vill säga genom internet och digitala kanaler. Det kan innefatta allt från annonsering på sociala medier och sökmotorer till email-marknadsföring och influencer marketing. Målet är att nå ut till potentiella kunder på ett effektivt sätt, stärka ditt varumärke och öka försäljningen av produkter eller tjänster.
3 snabba tips för digital marknadsföring:
Definiera målet med företagets digitala närvaro och ha den med dig genom arbetet.
Skapa innehåll och kommunicera på ett sätt som är relevant för målgruppen.
Analysera dina resultat, dra slutsatser, tänk om, testa nytt och analysera igen.
”See-Think-Do-Care”-modellen
”See-Think-Do-Care”-modellen är ett verktyg skapat av Avinash Kaushit, marknadsföringsexpert på Google. Modellen bygger på att din målgrupp befinner sig i fyra olika faser under sin köpresa och det är utifrån dessa du ska anpassa dina digitala markandsföringsinsatser – så som till exempel digital annonsering.
”See” – Fas 1 i den digitala kundresan:
Här befinner sig potentiella kunder som i framtiden kan tänka sig att köpa en cykel. Här gäller det att som företag visa framfötterna. Nästa gång kunden aktivt börjar fundera på att köpa en cykel ska ditt företag vara det första hen tänker på. Här är Instagram, Facebook och LinkedIn bra kommunikationsplattformar.
Tips på paketering för ”See-fasen”: Budskap till sociala medier som är inspirerande snarare än säljande.
”Think” – Fas 2 i den digitala kundresan:
Här börjar kunden själv att aktivt söka efter den information de behöver inför ett cykelköp. De kanske Googlar med sökord i stil med ”tips köpa cykel”. Här behöver du som företag bygga ett förtroende och hjälpa kunden framåt. Håll kunden i handen längs vägen! Du vill synas högt upp i sökmotorernas resultatlistor och därför behöver du skapa relevant innehåll anpassat efter det kunden söker på. Även betald annonsering på Google kan vara ett bra tillvägagångssätt i Think-fasen.
Innehållstips för ”Think-fasen”: Bjussa på massor av kunskap och expertis – till exempel ”10 tips till dig som ska köpa en motionscykel”.
”Do” – Fas 3 i den digitala kundresan:
Nu börjar kunden närma sig ett faktiskt köp. Då är det extra viktigt att du som företag är närvarande hos kunden både i sökresultat och på sociala medier. Ett effektivt marknadsföringsknep för att få kunden att trycka på köpknappen är så kallad ”retargeting-annonsering – alltså annonsering som bara visas för personer som tidigare besökt din hemsida eller specifika sidor och produkter på den.
Innehållstips för ”Do-fasen”: Kort och koncist med tydligt köp-budskap.
”Care” – Fas 4 i den digitala kundresan:
Slutligen befinner sig kunden i Care-fasen, det vill säga: efter att hen har handlat från dig. Här är det dags att lägga allt krut på att vårda relationen till kunden och skapa lojalitet gentemot ditt varumärke.
Innehållstips för ”Care-fasen”: Värdeskapande innehåll i sociala medier, mailutskick, tillgänglighet och riktigt bra kundservice.
Våga testa nytt, men med kunden i fokus
Genom att använda verktyg som ’See-Think-Do-Care’-modellen och analysera resultaten kan ditt företag få en stark digital närvaro och öka försäljningen av era produkter eller tjänster. Så våga testa nytt, tänk utanför boxen och ha alltid kunden i fokus. Stort lycka till!
Se föreläsningen ”Lär känna din kund”
I den här onlineföreläsningen går vår affärsutvecklare Simon genom den digitala kundresans olika faser, steg för steg. Du får också lära dig effektiva verktyg för hur du lär känna din kund – och varför det är A och O när det kommer till effektiv marknadsföring.
Framtidsscenarier 2030 – 5B-modellen
Denna rapport är skriven av Peter Siljerud, Futurewise, och släpptes i september 2023. Rapporten är en förlängning av trendrapporten ”Morgondagens kund” och behandlar trender och framtidsscenarier utifrån den så kallade 5B-modellen. Modellen tar avstamp i fem kategorier som alla spelar stor roll för omställningen till en hållbar livsstil: Bostaden, bilen, biffen, butiken och börsen.
Ladda ned rapporten här
Framtidsscenarier 2030Spanaren har ordet
Vår värld förändras ständigt i vad som kan upplevas som ett allt snabbare tempo. Även om planeringshorisonterna för många organisationer är långa måste samtidigt beslut fattas här och nu. De vägval som görs idag kommer ofta få påverkan en lång tid framåt. Många av besluten kommer att behöva fattas på osäkra grunder, men med en bättre förståelse för de skiften vi nu ser minskar risken att välja fel. Att skaffa en framtidsberedskap är avgörande, även om framtiden alltid måste hanteras med stor ödmjukhet.
Denna rapport presenterar ett antal scenarier som ger olika framtidsbilder av hur vår värld kan komma att se ut år 2030. Detta målår är valt så långt bort i tiden att omvärlden på ett avgörande sätt ska ha förändrats jämte i dag, men inte så långt bort att det förlorar relevans. Vissa delar av scenarierna är relativt realistiska givet de trender vi ser redan i dag, medan andra är mer spektakulära – och spekulativa – för att kittla fantasin. Det troliga är att framtiden kommer att innehålla inslag från flera av scenarierna, liksom förstås en del annat som i dag är svårt att förutspå.
2005 myntade regeringens utredare Stefan Edman den finurliga rubriken ”Bilen, biffen, bostaden” till en rapport som studerade människors vardagsliv. Grundtanken var att titta på vad i våra liv som har en negativ klimatpåverkan. Allitterationen – att allt börjar på bokstaven b – har sedan av andra kompletterats med ytterligare områden som ”butiken” och ”börsen”. Just dessa fem teman har vi valt att fokusera på i denna scenarioanalys.
/Peter Siljerud, Futurewise
Här kan du se Peter Siljeruds föreläsning ”Framtidsscenarier 2030”
Fler trendrapporter
Trendrapport: Morgondagens kund
14 december 2022
Trendrapport: Morgondagens kompetens och mötesplatser
18 november 2022
Trendrapport: Grön omställning
19 januari 2023
Digital AI-crash course – lär dig grunderna på 20 minuter
Alla pratar om Artificiell Intelligens (AI) – men vad är AI egentligen? Hur fungerar det och hur kan det användas? Och på vilket sätt är AI en del av din vardag redan nu?
I vår digitala minikurs får du bland annat lära dig mer om:
- Vad AI är och hur det fungerar
- Tre olika nivåer av AI
- 8 grundläggande AI-förmågor som är en del av vårt liv idag
Kursen tar ungefär 20-25 minuter att genomföra och består av kunskap och exempel varvat med snabba quizfrågor. Du kan börja när du vill!
AI – en digital crash course
Starta kursenOm projektet AI Readiness 2.0
Denna crash course är framtagen inom ramen för projektet AI Readiness 2.0, som drivs av Science Park och medfinansieras av Europeiska unionen, Region Jönköpings län och Jönköping University. Här kan du läsa mer om projektet och våra affärsutvecklingsinsatser kopplat till Artificiell Intelligens.
Har du frågor om kursen eller våra insatser inom AI?
8 tips på hur du lyckas med din marknadsföring
Det är en konst att sticka ut och nå fram i bruset av marknadsföring. Så hur gör du då för att trumfa den där Instagram-annonsen som du ser HELA tiden? Och vad slår egentligen konkurrentens smarta och välskrivna Linkedin-inlägg? Vi möts dagligen av miljontals intryck, och någonstans måste vi sålla. Vad är relevant och vad är det inte? I den här guiden har vi samlat våra åtta bästa tips på hur du lyckas med din marknadsföring.
Skapa värde för kunden med din marknadsföring
Det har blivit lättare att nå ut med sin marknadsföring, men svårare att nå fram i den orimliga mängden ”content” som svämmar över i alla kanaler. Vår tids största utmaning är inte att hitta sätt att kommunicera med våra kunder. Utmaningen är vad din kommunikation ska innehålla för att kunderna ska känna att de får ut något av att ta del av just ditt innehåll. Att skapa ett faktiskt värde för kunden att följa och lyssna på dig.
Konsten att sticka ut – en hel vetenskap
Syns du inte så finns du inte är en gammal sanning som kanske är mer relevant än någonsin. Och kruxet med kommunikationsvetenskap är just det. En hel vetenskap, samtidigt som det inte går att se objektivt på vad som är ”bra” kommunikation (det går däremot lätt att applicera på motsatsen: dålig kommunikation). Det finns rätt och det finns fel – och så finns det rätt som är fel och fel som är rätt. Och exakt så krångligt kan marknadsföring kännas om en inte är insatt.
För att göra det hela lättare – eller åtminstone mindre svårt – kommer här åtta tips på hur du når dina kunder utan att lägga en förmögenhet på annonsering.
8 tips för att lyckas med din marknadsföring
Var aktiv
Att vara aktiv är A och O. Vill du att något ska hända måste du vara beredd att jobba för det. Avsätt en del av din arbetstid till marknadsföringen av dig själv eller ditt företag. Det är en investering som garanterat lönar sig!
Skapa värdefullt innehåll och dela det i sociala medier
Ge dina följare en anledning att fortsätta följa dig – och få dem att vilja tipsa sina vänner om dig och ditt företag. Att bjussa på kunskap, tips och inspiration utan att sälja skapar förtroende och långsiktiga kundrelationer.
Dra nytta av direkt marknadsföring
Underskatta inte olika former av direkt marknadsföring. Maila dina kunder, prata med alla du känner, delta i diskussioner i sociala medier och relevanta forum.
Se till att finnas på nätet – men inte överallt
Ha en webbplats och konton i relevanta sociala medier. Ödsla inte tid på kanaler där din målgrupp inte finns.
Var lite old-fashioned
Dela ut dina visitkort. Sätt upp en reklamposter. Digitalt är bra men ibland kan det vara bra att gå ”back to basics”. Det ena behöver inte utesluta det andra.
Skaffa ambassadörer
Gör det enkelt för andra att sprida information om ditt företag. Exempel på detta kan vara en så enkel sak som att ge så bra service att andra vill berätta om sin upplevelse.
Utgå från att ingen har en aning om vem du är eller vad du håller på med
…och att ingen fattar varför de ska ha med dig och ditt företag att göra. Förklara, argumentera och upprepa tills det sitter.
Nätverka
Häng på mässor, gå på föreläsningar och event. Var där dina kunder finns, helt enkelt! Och när det inte går att ses fysisk – lägg krutet på din digitala närvaro och nätverka på olika digitala plattformar.
Ett bonus-tips på vägen
Och ett sista tips: våga testa nya saker! Funkar det inte – då vet du det! Ju mer du arbetar med din marknadsföring, desto roligare och enklare kommer det bli. Kommunikation fungerar precis som allt annat i livet – övning ger färdighet!
Du kanske också vill läsa: Alla artiklar
Så skriver du effektiva prompter för ChatGPT
29 augusti 2023
6 tips för hur du blir ett proffs på att nätverka
8 augusti 2023
Trendrapport: Morgondagens kund
14 december 2022
Marknadsför ditt företag i sociala medier – så skapar du en strategi
Att ta fram en strategi för sociala medier behöver varken vara krångligt eller svårt – och du kommer att tacka dig själv när du får skörda frukten av det lilla extra arbetet du lagt ned. Däremot är det inte alltid helt lätt att komma igång. Därför har vi skrivit en guide för hur du skapar en enkel strategi för sociala medier.
Det hela handlar egentligen om att förstå:
Varför ditt företag ska finnas på sociala medier
Vad du vill uppnå genom att finnas på sociala medier
Vem du vill kommunicera med
Var du vill finnas
Hur du ska kommunicera ditt budskap
Vad dina insatser fått för resultat
1. Syfte – ”varför” ska ditt företag finnas på sociala medier?
Vad är det för problem du behöver lösa och hur ska din närvaro i sociala medier göra detta? Börja med att svara på frågorna nedan.
Vilka behov har du?
Är det att skapa varumärkeskännedom och nå ut till fler potentiella kunder? Vill du driva trafik till din hemsida eller en fysisk plats? Eller är det att sälja varor eller tjänster? Skriv ner alla dina behov i en punktlista.
Vad kan du bidra med?
Förutom det du faktiskt säljer (din produkt eller tjänst), vilken kunskap och inspiration kan du bidra med? Se till att definiera ditt varumärke. Fundera på vilken roll du vill ha på marknaden.t,
Vem är du och vad står du för som företag?
Om ditt företag skulle vara en person, hur skulle du förklara den? Vad har ditt företag för egenskaper och värderingar? När du har definierat vem du är och vad du står för blir din kommunikation och ditt budskap tydligt. På så sätt kommer din målgrupp lättare förstår varför de ska välja dig och dina produkter eller tjänster.
2. Mål – ”vad” vill du uppnå?
Skillnaden mellan syfte och mål är att målen ska vara mätbara. Om ditt syfte är att skapa större kännedom om ditt varumärke kan det kan vara en god idé att mäta räckvidden på innehållet du publicerar i dina sociala kanaler. Är syftet att driva trafik till din webbplats är det besöksstatistiken du ska hålla koll på.
Precis som du kan ha flera syften med ditt arbete i sociala medier kan du behöva sätta upp flera mål. Det viktiga är att du definierar, följer upp och tar lärdom av dem.
3. Målgruppen – ”vem” vill du kommunicera med?
En ledtråd här är: det är inte ”alla”. Därför gäller det att vara lite självkritisk. Hur fantastisk din produkt eller tjänst än må vara måste du fundera på vem som faktiskt behöver den. Här är det alltså kundens behov som är viktigt – inte ditt. Vilka problem löser din produkt eller tjänst? Och vem är det som har behov av den lösningen?
4. Kanalval – ”var” ska du finnas?
Det är först när du har definierat din målgrupp som du kan börja fundera på vilka kanaler du ska använda. Och därför behöver du veta – finns de du vill prata med i sociala medier? Och i så fall på vilken plattform? Är det på Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok, SnapChat eller Twitter? I rapporten Svenskarna och internet – en årlig studie av svenska folkets internetvanor – får du en bra överblick över vem som finns var.
5. Innehåll – ”hur” ska du kommunicera ditt budskap?
Nu vet du varför du ska finnas i sociala medier. Du vet vad du vill uppnå och vem du vill kommunicera med. Du vet också var de du vill prata med finns. Snyggt jobbat! Men det du behöver ta reda på nu är hur du ska prata med dem.
Vilket slags innehåll är din målgrupp intresserad av?
Hoppa tillbaka till punkt ett, ditt syfte och din lista över egna behov. De behov du punktat upp tillsammans med den roll du valt och det du kan bidra med, kommer att utgöra din innehållsstrategi.
Om din affärsidé är att köpa och sälja antika möbler, kan du förmodligen väldigt mycket om olika möbelmärken, deras värde och historia. Kanske har du kunskaper inom återbruk, tapetsering och restaurering av möbler. Eller är du nischad inom hållbarhet, miljö och kulturarv? Genom att skapa innehåll om allt detta kan du alltså dela med dig av både kunskap och inspiration som intresserar dina befintliga och potentiellt framtida kunder.
Börja med några få typer av innehåll. Och testa vad som engagerar dina följare och gör justeringar efter hand.
Exempel på olika typer av innehåll:
- Kunskap, tips och information inom ett nischat
- Topplistor och sammanställningar
- Omröstningar och frågelådor som engagerar målgruppen
- Inspirerande berättelser och citat från kunder
- ”Bakom-kulisserna”-glimtar
- Presentation av medarbetare
- Instruktions- och unboxingfilmer
- Trendspaningar
Kom ihåg att anpassa ditt innehåll efter varje kanal och den målgrupp som du vill kommunicera med på respektive plattform. ChatGPT är ett strålande verktyg både för idégenerering av innehåll för en specifik målgrupp – men även för textgenerering till olika sociala medieplattformar. Spana in vår guide ”Så skriver du effektiva prompter för ChatGPT”.
6. Uppföljning/analys – vad har dina insatser gett för resultat?
Uppföljningen är tyvärr det moment som lätt prioriterats bort, trots att det är minst lika viktigt som allt annat. Följer du inte upp vad det du gör genererar för resultat kommer du att arbeta i blindo och då finns det en stor risk att du lägger tid på helt fel saker.
De flesta sociala kanaler har riktigt bra analysverktyg där du kan få fram all statisk du behöver – men även den du inte behöver. Välj därför ut några enstaka saker att följa, förslagsvis en gång i veckan eller en gång i månaden.
Exempel på mätpunkter:
- Exponeringar
- Räckvidd
- Interaktionsfrekvens
- Konverteringar
Våga testa dig fram
Nu är det är dags att sluta snacka och börja göra. Sätt av tid i kalendern för att producera innehåll till dina sociala medier och var inte rädd för att chansa lite och testa dig fram. Lär dig av dina konkurrenters innehåll och försök att hålla dig uppdaterad på trender i respektive kanal. You’ve got this!