En man och en kvinna sitter vid ett upphöjt bord med kaffe och varsin bärbar dator. De skrattar.

Digital marknadsföring – en guide genom den digitala kundresan

Visste du att digital marknadsföring handlar mer om människor än om teknik? För att nå fram genom mediebruset och skapa intresse måste du förstå kundens behov, tankar och agerande. Du behöver med andra ord förstå alla faser kunden går igenom på vägen från intresse till köp – det vill säga den digitala kundresan. Och det är precis det vi kommer att gå igenom i den här guiden. Längst ned på sidan hittar du dessutom en inspelning av onlineföreläsningen ”Lär känna din kund” med vår affärsutvecklare Simon Sleman.

Låt säga att du säljer cyklar på webben. I din målgrupp finns både glada motionärer och elitcyklare. Detta är två typer av kunder som sannolikt kommer att agera på olika sätt när de ska köpa någon av dina produkter. Det beror helt enkelt på att olika saker är viktiga för dem. Motionären kanske värdesätter en säker och underhållsfri cykel, medan elitcyklaren prioriterar produktegenskaper som vikt, konstruktion och växelsystem.

Vad är digital marknadsföring?

Digital marknadsföring är en form av marknadsföring som sker online, det vill säga genom internet och digitala kanaler. Det kan innefatta allt från annonsering på sociala medier och sökmotorer till email-marknadsföring och influencer marketing. Målet är att nå ut till potentiella kunder på ett effektivt sätt, stärka ditt varumärke och öka försäljningen av produkter eller tjänster.

3 snabba tips för digital marknadsföring:

1

Definiera målet med företagets digitala närvaro och ha den med dig genom arbetet.

2

Skapa innehåll och kommunicera på ett sätt som är relevant för målgruppen.

3

Analysera dina resultat, dra slutsatser, tänk om, testa nytt och analysera igen.

”See-Think-Do-Care”-modellen

”See-Think-Do-Care”-modellen är ett verktyg skapat av Avinash Kaushit, marknadsföringsexpert på Google. Modellen bygger på att din målgrupp befinner sig i fyra olika faser under sin köpresa och det är utifrån dessa du ska anpassa dina digitala markandsföringsinsatser – så som till exempel digital annonsering.

”See” – Fas 1 i den digitala kundresan:

Här befinner sig potentiella kunder som i framtiden kan tänka sig att köpa en cykel. Här gäller det att som företag visa framfötterna. Nästa gång kunden aktivt börjar fundera på att köpa en cykel ska ditt företag vara det första hen tänker på. Här är Instagram, Facebook och LinkedIn bra kommunikationsplattformar.

Tips på paketering för ”See-fasen”: Budskap till sociala medier som är inspirerande snarare än säljande.

”Think” – Fas 2 i den digitala kundresan:

Här börjar kunden själv att aktivt söka efter den information de behöver inför ett cykelköp. De kanske Googlar med sökord i stil med ”tips köpa cykel”. Här behöver du som företag bygga ett förtroende och hjälpa kunden framåt. Håll kunden i handen längs vägen! Du vill synas högt upp i sökmotorernas resultatlistor och därför behöver du skapa relevant innehåll anpassat efter det kunden söker på. Även betald annonsering på Google kan vara ett bra tillvägagångssätt i Think-fasen.

Innehållstips för ”Think-fasen”: Bjussa på massor av kunskap och expertis – till exempel ”10 tips till dig som ska köpa en motionscykel”.

”Do” – Fas 3 i den digitala kundresan:

Nu börjar kunden närma sig ett faktiskt köp. Då är det extra viktigt att du som företag är närvarande hos kunden både i sökresultat och på sociala medier. Ett effektivt marknadsföringsknep för att få kunden att trycka på köpknappen är så kallad ”retargeting-annonsering – alltså annonsering som bara visas för personer som tidigare besökt din hemsida eller specifika sidor och produkter på den.

Innehållstips för ”Do-fasen”: Kort och koncist med tydligt köp-budskap.

”Care” – Fas 4 i den digitala kundresan:

Slutligen befinner sig kunden i Care-fasen, det vill säga: efter att hen har handlat från dig. Här är det dags att lägga allt krut på att vårda relationen till kunden och skapa lojalitet gentemot ditt varumärke.

Innehållstips för ”Care-fasen”: Värdeskapande innehåll i sociala medier, mailutskick, tillgänglighet och riktigt bra kundservice.

Våga testa nytt, men med kunden i fokus

Genom att använda verktyg som ’See-Think-Do-Care’-modellen och analysera resultaten kan ditt företag få en stark digital närvaro och öka försäljningen av era produkter eller tjänster. Så våga testa nytt, tänk utanför boxen och ha alltid kunden i fokus. Stort lycka till!

Se föreläsningen ”Lär känna din kund”

I den här onlineföreläsningen går vår affärsutvecklare Simon genom den digitala kundresans olika faser, steg för steg. Du får också lära dig effektiva verktyg för hur du lär känna din kund – och varför det är A och O när det kommer till effektiv marknadsföring.