En entreprenör står framför en publik. På väggen bakom henne sitter en skärm som visar en bild av modellen The Golden Circle.

Formulera ditt syfte med The Golden Circle

The Golden Circle är en modell skapad av entreprenören Simon Sinek och används för att engagera och inspirera genom att tydliggöra ditt företags syfte. I den här guiden kan du se en film där Linda, chef community och kunskap, berättar mer om hur du kan jobba med modellen.

 

The Golden Circle består av tre lager:

1

Varför

Drivkraften bakom och anledningen till att du gör det du gör.

2

Hur

Din unika metod eller strategi.

3

Vad

Dina specifika tjänster och produkter.

Varför, varför, varför?

På vilket sätt skapar din affärsidé en bättre vardag för de många människorna på denna jord? Utmana dig själv och ditt team genom att alltid ställa frågan varför, varför, varför – tills du har hittat kärnan och det verkliga drivet i ert företag.​ ​​Värderingsstyrda företag kan oftast förklara varför de finns till. Om du kan förklara ditt företags värderingar – alltså varför kunderna ska köpa från just ditt företag och inte från konkurrenterna – då har du kommit långt! Och kom ihåg: det handlar inte om vilken prislapp din tjänst eller produkt har, utan vilket värde den tillför. ​

Genom att alltid börja med ”varför” när du kommunicerar, kan du skapa en djupare emotionell koppling mellan kunden och ditt varumärke.

The Golden Circle hjälper oss att hitta kärnan

Enligt entreprenören och TED-talkprofilen Simon Sinek ligger nyckeln i det vi kommunicerar. För att illustrera sin idé har han uppfunnit en enkel modell som kallas för ”The golden circle”.​ I kärnan av denna cirkel har vi ”why”, utanför den har vi ”how” och ytterst har vi ”what”.​

De flesta företag kommunicerar utifrån och in. De börjar med ”vad” – alltså produkten de säljer, sedan berättar de hur utmärkt produkten är och varför du ska köpa den. ​Men några få företag har vänt på det och börjar all sin kommunikation med ”varför”:​

Vad driver oss?​ Vad tror vi på?​ Varför kliver vi upp och går till jobbet varje morgon?

Ditt ”varför” bör:

  • Vara enkelt och tydligt utan komplicerade jargonger eller tekniska termer. Håll det kortfattat och rakt på sak.
  • Vara rätt att konvertera till konkreta handlingar och beslut. Ditt ”varför” ska ge en försmak på vad du faktiskt kommer att göra.
  • Fokusera på hur din affärsidé och dina ambitioner har en positiv inverkan på andra människor och världen i stort.
  • Andas du. Ditt ”varför” ska helst kunna sammanfattas i en enda mening, med en ton och känsla som speglar ditt varumärke.

Träffa någon av våra affärsutvecklare

Vi hjälper dig gärna​​ att hitta just ditt ”varför”. Att träffa oss är kostnadsfritt och konfidentiellt och du bokar ett möte här. Vi ser fram emot att få höra mer om din idé!

Boka kostnadsfri coaching här