VISS.AI – startupen som förvandlar AI till vardagsspråk

Den spännande resan för David Bacelj och Philip Alm är mer än bara en startup-historia; det är en berättelse om passion, uthållighet och tron på en framtid där tekniken tjänar människan på ett intuitivt och tillgängligt sätt.

I hjärtat av Jönköping håller en revolution inom artificiell intelligens på att ta form. David och Philip, entreprenörerna bakom VISS.AI, har på kort tid omvandlat en gemensam frustration över repetitiva arbetsuppgifter till en innovativ AI-plattform som effektiviserar arbetsflöden över hela världen.



En banbrytande plattform

VISS.AI är en plattform som tar bort gränserna mellan människa och maskin genom att möjliggöra interaktion med programvaror genom enkla, vardagliga kommandon. Istället för att manuellt hantera tråkiga och tidskrävande uppgifter som att sortera e-post och fakturor, låter VISS.AI användaren skapa automatiserade processer – eller ’workflows’ – med hjälp av naturligt språk. Detta betyder att användare kan instruera sina applikationer att utföra komplexa uppgifter utan någon tidigare teknisk kunskap.

– Vem som helst – världen över – ska kunna göra detta. Du ska inte behöva fatta AI eller vara tekniknörd. Med vårt verktyg kan alla som lägger mycket tid på repetitiva uppgifter automatisera arbetet utan att behöva ta hjälp av teknisk expertis eller dyra konsulter. Tillgängligheten i kombination med ett användarvänligt gränssnitt banar väg för att både göra avancerade saker på ett enklare sätt – och att kunna lägga tid på mer värdeskapande uppgifter.

Konceptet för VISS.AI föddes ur en önskan att eliminera de trista lönekörningarna en lördagskväll på kontoret. Med visionen om en AI som hanterar alla uppgifter, från löner till affärskommunikation, tog resan fart.

 

Teknikens genombrott och dess tillämpningar

– Vi såg tidigt att det här med språkmodeller och generativ AI kommer att bli en stor grej. Vi började utveckla vår produkt trots att vi visste att själva modellen var för svag för att den skulle kunna fungera – tekniken var inte mogen. Sedan släpptes GPT3 och revolutionerade världen. Vi applicerade den på vårt program och helt plötsligt fungerade det.

Sex månader senare hade David och Philip en prototyp och började formellt bygga sitt bolag. Genom sitt egenutvecklade multiagent-ramverk, där varje AI-agent har sin specialisering, kan plattformen hantera och automatisera en mängd uppgifter genom samarbete, likt ett digitalt samhälle av experter.

– Att utveckla programvaran har dock varit en lång resa. Vi har börjat om från noll flera gånger – nu är vi inne på sjunde versionen. Så blir det när man jobbar med ett helt nytt område där det inte finns några guidelines eller information att googla. Vi har byggt hela produkten utifrån gissningar och hela tiden upptäckt bättre sätt att göra arbetet. Och – lösningen vi byggt nu är chockerande imponerande!

Från acceleratorprogrammet till Årets inkubatorbolag

David och Philip träffades för första gången på en UF-mässa och efter några års arbete med separata projekt bestämde de sig för att starta bolag tillsammans. Bolaget blev Norditech – en konsultfirma med AI-relaterade tjänster. Norditech började sin resa genom Science Parks affärsutvecklingsprogram ”Tech Accelerator” 2021. Efter att ha vunnit programmets avslutande pitch-tävling tog sig David & Philip vidare till Inkubatorprogrammet. Där stöttar Science Parks affärsutvecklare nya och innovativa startups som strävar efter att göra verklig skillnad för både samhälle och planet. 2023 utsågs Norditech också till Årets inkubatorbolag och tilldelades priset Guldenen.

– Inkubatorn har varit extremt värdefull. Där blev vi intresserade av affärer och lärde vi oss business – innan dess satt vi hemma och byggde saker som ingen använde.

”Vill inte bli stämplade som ungdomar”

David och Philip, båda födda 1999 och uppvuxna i Jönköping, beskriver sig som extrema tekniknördar som ”växte upp med laptopen i handen”.

– Redan innan tonåren började vi programmera – allt! Spel, hemsidor och tusen hobbyprojekt. Skolan gav struktur och metoder men vi har ägnat all våra fritid åt det vi älskar – att programmera – och det är så vi lärt oss.

Därför är det kanske inte så konstigt att de trots sin unga ålder startat och drivit flera bolag. David och Philip är ett bevis på att engagemang och hårt arbete kan bryta igenom förutfattade meningar och leda till betydelsefulla framsteg i teknologibranschen.

Nu har vi kommit över tröskeln, men vi brukade undvika att nämna vår ålder för att slippa bli stämplade som ovetande ungdomar. Efter att vi skrev avtal med flera stora företag blev åldern ointressant. 

”AI kan vara en läskig teknik”

 

David och Philip beskriver det som att vi just nu befinner oss i paradigmskifte vad gäller teknikens möjligheter. Men de är också noga med att lyfta den etiska aspekten av tekniken och att det finns en motiverad rädsla hos många människor. 

– Det var mindblowing när vi första gången fick modellen att fungera. Vi låg sömnlösa på nätterna – i flera månader. Vi måste ta hänsyn till att AI kan upplevas som läskigt – det tycker även vi själva. Därför har vi ett ansvar som företag att vara öppna med hur vi hanterar riskerna som följer med möjligheterna.

Med dataskydd och integritet som alltmer kritiska överväganden, har VISS.AI tagit viktiga steg för att försäkra att all datahantering sker inom Sveriges gränser. Genom att möjliggöra att tjänsten körs på kundens egna servrar, garanterar de att företagen behåller full kontroll över sin data.

Mentorer bidrar med erfarenhet

Teamet i VISS.AI består just nu av elva personer från olika bakgrund och delar av världen. Och att rekrytera har varit lätt – trots att David och Philip enligt egen utsago ställer extremthöga krav.

– Du måste verkligen brinna för det här. Det är hög press och mycket ansvar – det passar inte alla utan du måste trivas i den här kulturen. Men personerna i teamet är också det viktigaste vi har. I dagsläget funkar det bra just för att vi är ett litet och ungt team utan andra ansvar, men vi vill också bygga en kultur som klarar av att förutsättningarna för människor förändras i takt med livet. Det kommer såklart att bli en utmaning. 

Bortom kod och algoritmer lyfter David och Philip vikten av en miljö där varje teammedlem får rätt stöd och kunskap, oavsett bakgrund eller erfarenhet.

– Alla i bolaget har privata mentorer, inom olika yrken. Eftersom det är vår första riktigt stora bolagsresa – och vi har höga ambitioner! – spelar våra mentorer en viktig roll för teamets utveckling.

Teknik som en del av bolagskulturen

Som ledare strävar David och Philip efter att inspirera genom eget exempel, där alla teammedlemmars åsikter värderas lika högt. De har skapat en företagskultur som uppmuntrar engagemang och ansvar, och de prioriterar att hitta teammedlemmar som delar deras passion och vision. Och – tekniken inte bara produkten de säljer, utan en del av DNA:t i bolaget och teamets arbetssätt.

Vi bygger hela tiden verktyg för att effektivisera VÅRT jobb. Vi vill göra alla starka och effektiva istället för att bli många anställda. Vi jobbar redan som om vi var många fler än vi är – och tack vare vårt arbetssätt kommer vårt kärnteam att ta oss en bra bit på vägen.

David och Philips resa har inte varit fri från motgångar. De har stött på många utmaningar och har tvingats starta om flera gånger. Men det är just dessa misstag och lärdomar som har gett dem insikter och drivkraft att ständigt förbättra och förfina deras produkt. En ödmjuk och öppen attityd mot lärande har varit avgörande för deras framsteg. Men, att jobbet tar många timmar av dygnet är ingen hemlighet.

– Just nu är det ingen nackdel att vi inte har någon gräns mellan jobb och privatliv. Vi jobbar 100 timmars-veckor, men vi kallar det inte för jobb. Det är vårt liv och våra bästa vänner finns i teamet. Vi lever i en bubbla – men vi reser också världen runt och får uppleva mer av livet än många andra. Nu satsar vi allt på detta, utan broms. Längre fram kommer vi att hitta en balans i livet som funkar framöver – det måste man göra när man älskar det så mycket som vi gör.



VISS.AI

VISS.AI är ett dotterbolag till Norditech och sedan årsskiftet del av Science Parks inkubatorprogram. Genom sin tidigare kundbas och en pionjärkund inom redovisionsbranschen formar nu teamet i VISS.AI prototyper för att passa kundernas unika processer och utmaningar. Plattformen är branschöverskridande – den begränsas endast av de appar som integreras och användarens kreativitet. 

Med en väntelista redo och en planerad gradvis utrullning till utvalda kunder, är målet en öppen lansering till hösten. Plattformen kommer att vara tillgänglig och användbar för alla via deras webbplats, utan behov av installationer eller avancerad teknisk kompetens. Prissättningen kommer att spegla användningens omfattning, vilket säkerställer att produkten är kostnadseffektiv i förhållande till det värde den levererar.



Några av Science Parks anställda sitter vid ett borde och gör en workshop om hållbarhet. De plockar med olika färgglada kort.

Framtidsinnovation – ett Science Park-projekt som ökat länets innovationsförmåga

Många idéer och ett stort intresse för hållbara framtidsfrågor hos länets företag – men brist på tid och resurser att göra verklighet av dem. Det var hypotesen när vi startade projektet Framtidsinnovation i början av 2021. När projektet avslutades hösten 2023 hade inte mindre än 68 företag från hela Jönköpings län deltagit i insatser kring hållbarhet och innovation inom ramen för Framtidsinnovation.

Science Parks uppdrag i projektet hade en tydlig formulering: Hållbarhet. Med Agenda 2030 som drivkraft har teamet i projektet inspirerat, utbildat och utmanat, gjort trendspaningar och framtidsanalyser, tagit fram nya lösningar och affärsmodeller samt byggt innovationsledningsförmåga och skapat samverkansaktiviteter för små och medelstora företag.

Hållbarhet och framtidsfrågor – en tydlig drivkraft för företag i Jönköpings län

Science Parks affärsutvecklare Carina Blom står i en lounge i Science Park Towers

Carina Blom, affärsutvecklare och certifierad innovationsledare

– Framtidsinnovation bygger på erfarenheter från två av Science Parks tidigare projekt – Innovation Runway. Syftet med Framtidsinnovation var att fler hållbara innovationer skulle nå marknaden genom att företagen själva blev bättre på innovationsarbetet. Vår erfarenhet är att många företag förstår vikten av att arbeta med innovation men att kärnverksamheten tar all tid, fokus och resurser. I projektet har vi stöttat länets företag i HUR de kan arbete med innovationsfrågor vid sidan av sin befintliga affär. Vi vet också att merparten av alla företag behöver göra stora omställningar de kommande åren. Genom att sätta hållbarhetsfrågorna i centrum har vi kunnat använda dem som bränsle för innovationsarbetet – att öka motivationen för en omställning inom områden där hållbarhet har en tydlig koppling till affär och lönsamhet, säger Carina Blom, affärsutvecklare och certifierad innovationsledare i Framtidsinnovation.

Ökad innovationsförmåga hos alla deltagande företag

Projektet, som sträckte sig över 32 månader, genomfördes i samverkan med Jönköping University och Almi Jönköping och finansierades av Europeiska Regionalfonden, Jönköping Energi och Swedbank. Totalt har närmare 70 företag fått individuell affärsutveckling utifrån sin befintliga verksamhet – och över hälften har fått fördjupat stöd. Samverkan mellan bolag, nya affärsidéer, affärsmodeller och handlingsplaner är en del av det konkreta resultat som Framtidsinnovation levererat. Dessutom har en handfull företag fått ta del av fördjupad innovationsledning genom individuell coaching, workshops, finansiering och matchning.

Nya affärsmodeller, erbjudanden och kunder

En uppföljning genom den följeforskning som finns kopplad till projektet visar att så gott som alla företag upplever en ökad innovationsförmåga och en bättre förståelse för innovationsarbete. Många företag har förbättrat sina processer och strukturer för sitt arbete, andra har utvecklat sin kommunikation och kanaler för sina erbjudanden.

Flera deltagande företag har också ändrat affärsmodell, börjat interagera med sina kunder på nya sätt och några har utvecklat nya erbjudanden och system kring dessa.

”Innovationer tar oftast längre tid än beräknat”

Science Parks affärsutvecklare Tomas Hagwall står i en lounge i Science Park Towers

Tomas Hagwall, affärsutvecklare och certifierad innovationsledare

Vår erfarenhet av att har arbetat med etablerade bolag och innovationsarbete i olika projekt över flera år visar att det oftast tar längre tid än beräknat att genomföra innovationer. Det beror på att det ofta först handlar om att ge plats för nya möjligheter genom att ändra och styra upp den befintliga affären. Först därefter kan man ge tillräckligt med fokus, tid och resurser till de nya idéerna, säger Tomas Hagvall, affärsutvecklare och certifierad innovationsledare.

Exempel från deltagande företag

Cube Corner

Cube Corner levererar verksamhets- och systemutvecklingstjänster samt erbjuder användbara och kostnadseffektiva produkter och koncept. Deltagandet i Framtidsinnovation har resulterat i lanseringen av en ny produkt, Schipt OPZ, som hjälper kunden till mer hållbara transporter. Optimeringsverktyget kan mäta utgångsläge och föreslå förbättringar som visar sig både i kronor och minskade koldioxidutsläpp. Systemet kan bland annat:

  • analysera orderstock
  • slå ihop sändningar
  • välja det mest hållbara transportalternativet
  • beräkna hur godset ska packas, både i kartong/på pall samt på lastbilen, för att minimera mängden luft som transporteras.

”Innan vi påbörjade projektet med Science Park såg vi främst Schipt OPZ som ett verktyg för att hjälpa företag sänka sina transportkostnader. Med hjälp av Science Park såg vi plötsligt produkten ur ett nytt perspektiv. Tack vare de åtgärder som systemet utför så sänker vi inte bara transportkostnaderna, utan effektiverar också transporterna så det får plats mer gods på varje lastbil. Ur ett större perspektiv så innebär det att man minskar antalet lastbilar som krävs för att transportera samma mängd gods. Systemet kan också använda utsläpp som en faktor vid val av transport, för att främja hållbara transporter.

Tack vare den insikten kunde vi börja marknadsföra vårt system som ett verktyg för kostnadseffektiv OCH hållbar logistik. Vi ändrade vår retorik kring produkten och kunde nå ut till helt nya marknadssegment. Vi behövde inte ens ändra något i systemet, vi ändrade bara vårt sätt att se på och prata om den.”
Casandra Utas, VD Cube Corner

Tranås Resebyrå

Tranås Resebyrå är specialiserade på affärsresor, tjänsteresor och gruppresor – ofta till udda destinationer. Företaget har varit med och tagit fram samt inkluderat ett verktyg för beteendeförändring och koldioxidminsking i sitt värdeerbjudande till kund. Detta gör det möjligt för kunden och resenären att minska sitt CO2-avtryck och samtidigt skapa förståelse kring hur olika resebeslut påverkar våra avtryck.

I verktyget ges även möjlighet till uppföljning av besparing i kronor och CO2 – samt att få förslag på alternativa sätt att lösa uppgiften; det vill säga målet med resan. Tranås Resebyrå har även tagit fram en produkt för att skapa en klimatbudget kopplat till resor. Dessutom har deltagandet i projektet även lett till flera mer inkrementella innovationer kring fakturahantering och onlinebeställningar – med varumärkesutveckling som en positiv bieffekt.

”Vi påbörjade samarbetet med Science Park under pandemin i syfte att utveckla vår portfölj mot ett mer hållbart och digitalt reseerbjudande. I det avslutande skedet genomförde Framtidsinnovation en workshop där även studenter deltog. Tillsammans gjorde vi en djupdykning i hållbarhetsfrågorna. Det landade i ett par konkreta saker som vi jobbade vidare med – till exempel en koldioxidbudget för resor. Genom medverkan i Framtidsinnovation har vi fått ovärderlig draghjälp att gå vidare – trots att vi har mängder av andra saker som upptar vår uppmärksamhet. Vi har tvingats vara konkreta hela tiden. Utan Science Park hade vi varken tagit oss tiden eller haft tillgång till det nätverket som nu öppnades.”

Anders Lindén, VD Tranås Resebyrå

Svenska Lager

Svenska Lager erbjuder logistiklösningar kopplade till däckförvaring samt hantering av däck och hjul. De har även en egenutvecklad och unik hjultvätt, som tvättar på ett miljövänligt sätt. Hjultvätten har kompletterats med matningsenheter och tvätta hjul på löpande band helt automatiskt och de har även tagit fram ett nytt sätt att mäta mönsterdjup med hjälp av ny teknik.

Med hjälp av Framtidsinnovation har Svenska Lager nu börjat titta på en nerskalad produkt för innovation till nya marknader. De har även hittat en mer miljömässigt hållbar produkt och affärsmodeller kring omhändertagande av avfall.

”Det jag tog till mig mest av förslagen som kom genom medverkan i Framtidsinnovation var att skala ned produkten så att den kan bli tillgänglig och säljbar för fler – och fortsatt miljömässigt hållbar. Det vi gjorde i projektet skulle på sikt kunna leda till att vi tittar på olika innovativa lösningar om hur man tar hand om avfallet. En möjlighet är att undersöka olika affärsmodeller för till att samla upp lämna in farliga avfallet.

Under projektet Framtidsinnovation förstod vi vikten av förberedelse och det är det vi gör just nu: förbereder oss på att bli bäst i världen inom vårt område.

Vi har verkligen tagit till oss idéerna från vår framtidsanalys. En konkret effekt är att vi kommer kunna bryta ut mittensektionen av hjultvätten när vi utvecklar nästa generationens tvätt. Det kommer att innebära en mindre och mer manuell hjultvätt, men som kommer att ha samma positiva miljöeffekt till ett lägre pris. Vidare kommer vi att separera sedimentet från det kontaminerade vattnet och säkerställa att det går som farligt avfall i en ny affärsmodell.”
Fredrik Lingeskog, VD Svenska Lager

Genomförda aktiviteter och insatser inom ram för projektet

  • Individuell affärsutveckling med stöd av certifierade innovationsledare
  • Samverkansaktiviteter mellan företag
  • Idégenerering kring nya idéer, affärsmodeller och handlingsplaner för nya affärer
  • Nulägesanalyser, hållbarhetworkshops, framtidanalyser, verifieringar och fördjupad innovationsledning

Projektets partners och finansiärer

Projektet Framtidsinnovation drivs av Science Park i samverkan med Almi Jönköping och Jönköping University. Projektet finansieras av Europeiska Regionalfonden, Jönköping Energi och Swedbank.

 

Bilden visar logotyper för projektet Farmtidsinnovation, Science Park, Almi, Jönköping University, Swedbank och Europeiska regionala utvecklingsfonden.

En stor grupp individer från det näringslivsfrämjande systemet i Jönköpings län har workshop på Framtidsdagen 2023.

Preview – Science Park-projekt skapade framtidsfokus i en skakig värld

När framtidens utmaningar knackar på dörren, är det inte bara viktigt att vara förberedd. Du behöver också ha en vision om vart du vill och hela tiden lyfta blicken framåt. Med den övertygelsen formade Science Park, på uppdrag av Region Jönköpings län, det som skulle komma att bli projektet Preview.

Oktober 2023 markerade en stolt avslutning för projektet som inspirerat och bidragit till lärande för sammanlagt 36 organisationer och 220 individer. Med fokus på trend- och framtidsspaning har Preview sedan starten 2021 rymt allt från föreläsningar och temadagar till fördjupningsworkshops och nya trendrapporter. Och målet? Att bidra till ökad förändringskraft i näringslivet i Jönköpings län.

”Lärande för individer som i sin tur utvecklar länets företag”

Lotta Olofson, projektledare på Science Park, står i Science Park Towers.

– Målgruppen för våra aktiviteter har varit aktörer i det företagsfrämjande systemet*. Vi ville att våra insatser skulle få så stor effekt som möjligt och bidra till ett starkt och framtidsorienterat ledarskap. Därför har vi fokuserat på att stärka och stötta de individer och organisationer som – precis som vi på Science Park – i sin tur stöttar och utvecklar länets företag och entreprenörer, berättar Lotta Olofson, projektledare på Science Park.

*I det företagsfrämjande systemet innefattas allt från kommunernas näringslivsavdelningar till organisationer som Almi, Coompanion, Jönköping University och Handelskammaren. Även Företagarna och Hållbarhetsteamet är exempel på aktörer som velat lära sig mer om ett framtidsfokuserat arbetssätt.

Från inspiration till aktivt fördjupningsarbete

Projektet inleddes med en grundläggande kompetensutvecklingsinsatser inom trendspaning, trendanalys och scenariohantering. Här fick deltagarna ta del av användbara modeller och verktyg för att kunna jobba strategiskt med sin omvärldsbevakning. Därefter har flera skräddarsydda fördjupningsinsatser i form av workshops genomförts, anpassade efter målgruppens behov.

Konsulterna presenterade trendrapporterna på Framtidsdagen på Kulturhuset Spira i januari 2023. Där fick deltagarna ta del av föreläsningar med alla trendspanare, nätverka och delta i workshops.

Här är trendrapporterna som är framtagna inom ramen för Preview:

Som en förlängning har även två scenariorapporter tagits fram:

Tankar om projektet från deltagare, konsulter och arrangörer

”Insatserna inom Preview har gett både fördjupad och ny kunskap kring för näringslivet mycket relevanta områden. Att kunna samtala med företagen på ett framåtsyftande sätt är otroligt viktigt i min roll. De aktiviteter som genomförts i Preview har gett möjligheter till diskussion och reflektion vilket har tillfört ett stort värde för mig.

Jag ser att den otroligt snabba teknikutvecklingen som vi ser är utmanande för många branscher när det kommer till att vilka investeringar som är både långsiktiga och ger bäst effekt. I stora delar av länet har vi en tyngdpunkt mot tillverkningsindustrin där investeringar ofta är kostsamma samtidigt som de kan öka produktiviteten i hög grad och då gäller det att investera rätt. Det som nu och framåt också är viktigt att ha med sig är de mjuka frågorna kring till exempel livslångt lärande och social hållbarhet.”

Annika Cederfeldt, näringspolitisk chef, Handelskammaren i Jönköpings län

”Då vi ser förändringar inom många olika områden – teknik, samhälle, beteenden och värderingar – kan det vara av stor nytta att både förstå vad som sker och en chans att dra nytta av dessa trender. Att skapa en bättre förståelse för de framtida skiftena ger en chans att bättre positionera sig och öka sin konkurrenskraft. För trender ska inte ses som hot, utan som nya möjligheter att skaffa sig ett försprång jämte andra.”

Peter Siljerud, Futurewise – utbildare och författare till trendrapporten ”Morgondagens kund”

”Genom Preview har vi tillsammans med våra aktörskollegor i länet fått en fantastisk möjlighet att träna oss i hur man på olika sätt och med olika tekniker lättare kan spana in i framtiden och förutspå trender. Vi har dessutom, med hjälp av fem av Sveriges främsta trend- och framtidsspaningsföretag, fått en källa till kunskap i de framtagna trendrapporterna. Resultatet från Preview kommer vara jätteviktigt att ha med sig in i Science Parks arbete med fokuset inställt på Impact, säger Anna Sickeldal, Projektkoordinator på Science Park.”

Anna Sickeldal, projektkoordinator, Science Park

”Under lång tid har vi sagt att allt numera går så mycket fortare och är svårare att förutse. De senaste åren har detta verkligen blivit besannat med såväl pandemi som krig i vår närhet med efterföljande inflation och lågkonjunktur. Detta visar med tydlighet betydelsen av framtidsspaning för att vara förberedd på snabba förändringar och att ha handlingsberedskap med olika scenarier. I Preview har vi fått både teoretisk kunskap om hur man strukturerat kan jobba med framtidsspaning samt att några för länet betydelsefulla trender på ett lättillgängligt sätt blivit analyserade och presenterade i rapportform.”

Mikael Gustafsson, sakkunnig Näringsliv, Region Jönköpings län

”I vårt arbete som affärsutvecklare behöver vi vara uppdaterade kring det som händer i vår omvärld och hur det skulle kunna påverka våra nystartade företag i länet. De kunskaper jag fått inom trender, omvärldsspaningarna och verktyg för att genomföra olika workshopar kommer att bli användbart i mitt arbete framöver.”

Elin Ohlsson, affärsutvecklare på Science Park i Mullsjö och Vaggeryd

Genomförda aktiviteter och insatser inom ram för projektet:

  • Grundläggande kompetensutveckling inom trend- och framtidsspaning
  • Framtidsdagen – en temadag på Konserthuset Spira med fokus på trend- och omvärldsspaning
  • Fördjupningsinsatser i form av workshops och föreläsningar, fokuserat på de enskilda kommunernas behov
  • Framtagning av trendrapporter och scenariorapporter
  • Fristående kompetensutveckling i form av föreläsningar

Projektets finansiärer

Preview är genomfört med stöd av Region Jönköpings län och medfinansierats av Europeiska unionen.

Logotyper för Previews finansiärer: Science Park Jönköping, Region Jönköpings Län och EU.

Studenter från JIBS och Tekniska Högskolan i Jönköping går fram på scen för att ta emot förstapriset i Impact Challenge 2023

Luftrening med hjälp av alger vann första pris i idétävlingen Impact Challenge 2023

Luftrenare med mikroalger – i form av en lampa! Ja, det blev den vinnande pitchen när finalen av Impact Challenge gick av stapeln på Jönköping University onsdagen den 27 september. Stort grattis till Gustavo, Ashley, Jaap, Maxim och Mehtap till vinsten och 15.000 kronor från Tillväxtstiftelsen i Jönköpings län! ⁠

Peter SIljerud föreläser om modellen "5B" och trendspaningar.

Impact Challenge kickades ingång med en föreläsning med Peter Siljerud från Futurewise.

I måndags samlades strax drygt 250 studenter från JIBS och Tekniska Högskolan i Jönköping, redo att ta sig an stora samhällsutmaningar med hjälp av trendspaning, kreativitet och entreprenörskap. Årets omgång av studenttävlingen Impact Challenge tog avstamp i den så kallade ”5B-modellen” som presenterades i en föreläsning med trendspanaren och omvärldsanalytikern Peter Siljerud från Futurewise. Modellen består av fem kategorier och frågeställningar som alla är nyckelområden för att skapa en hållbar livsstil:

1

Bostaden

Hur kommer våra boendepreferenser att se ut framöver?

2

Bilen

Hur kommer våra kommunikationer och transporter se ut i framtiden?

3

Biffen

Hur kommer vår matkonsumtion förändras?

4

Butiken

Hur förändras vår konsumtion av varor och tjänster?

5

Börsen

Hur kommer svenskarnas ekonomi att förändras?

Impact Challenge är en tävling med fokus på hållbara affärsidéer

Emilia Sundberg från Science Park berättar om Impact Challenge.

Emilia Sundberg, affärsutvecklare på Science Park, är en av de som jobbat med att arrangera tävlingen.

– Vår planet står inför enorma utmaningar och just därför är det extra viktigt att gå samman och försöka hitta lösningar och samtidigt fokusera på det positiva. Den energi som uppstår när 250 studenter samlas är oslagbar. De är framtiden och det är därför vi gör det här tillsammans med JU, säger Emilia Sundberg, affärsutvecklare på Science Park.

Studenterna delades in i 45 team som fick två dagar på sig att arbeta fram en affärsidé att presentera för en jury. Därefter gick fem team vidare till final.

Här är finalbidragen i Impact Challenge:

Honeycomb (Kategori: Bilen)

En ny typ av konstruktion av containrar, inspirerade av cellformen inuti en bikupa. Konstruktionen gör containern starkare och lättare vilket bidrar till mindre energiförbrukning och en mer hållbar transportindustri.

Algalume (Kategori: Bostaden)

Teamet bakom Algalume angriper problematiken med dålig luft i små lägenheter i urbana miljöer. Deras affärsidé är en kombinerad lampa och luftrenare, som renar luften med hjälp av mikroalger. Biprodukten som skapas kan sedan användas som gödning till inomhusväxter.

EcoHub (Kategori: Biffen)

Mycket av den färska maten som vi äter idag transporteras hundratals mil innan den hamnar på vår tallrik, vilket gör den mindre näringsrik och lämnar ett stort negativt avtryck på klimatet. Inspirerat av vertikalt jordbruk har teamet bakom EcoHub skapat en produkt som med modern teknik möjliggör småskaligt jordbruk för privatpersoner – i urbana miljöer.

Pennywise (Kategori: Börsen)

Många startups misslyckas med sin tillväxt och utveckling på grund av brist på finansiering. Samtidigt visar statistiken att över hälften av allt riskkapital går till just impactbolag. Pennywise är en aktiebaserad crowdfunding-plattform som möjliggör mikroinvesteringar till startups inom impactsektorn.

Magic Mirror (Kategori: Butiken)

De fysiska butikerna dör ut en efter en, samtidigt som den stora mängden returer som skickas inom e-handeln är ett stort miljöproblem. Konceptet Magic Mirror kombinerar den digitala och fysiska butiken och gör det möjligt att prova kläder från alla klädkedjor i ett och samma provrum, för att minska risken för en retur. Detta görs med hjälp av högteknologiska speglar som projicerar kläderna på din spegelbild.

Linda Pålsson står i en aula och avslöjar vinnaren av Impact Challenge. Bakom henne står hela tävlingsjuryn.

Juryns motivering:

Pitchen och affärsidén som till slut vann juryns hjärta var Algalume – den kombinerade lampan och luftrenaren som drivs av mikroalger. Juryn bestod av Linda Pålsson (Science Park/Speed Capital), Peter Schön (Science Park), Leona Achtenhagen (Jönköping University) och Magnus Vårbrant (Jönköping University). Så här löd vinnarmotiveringen:

”Det vinnande teamet har kopplat sin affärsidé till framtidsscenarier på ett skickligt sätt och visar på en djup förståelse för vår natur. Deras lösning uppfyller inte bara ett specifikt kundbehov utan passar också perfekt in i tävlingens kategori. Idén är realistisk och kan genomföras innan år 2030 och har ett starkt fokus på att hjälpa miljön och samhället. Teamet pitchade sin idé på ett professionellt och övertygande sätt, vilket inspirerade hela juryn att lära sig mer om konceptet. Med sin vision och sitt engagemang för att skapa verklig impact i världen är Algalume de välförtjänta vinnarna av 2023 års Impact Challenge vid Jönköping University.”

Studenter från JIBS och Tekniska Högskolan i Jönköping går fram på scen för att ta emot förstapriset i Impact Challenge 2023

Vinnarna tilldelades 15 000 kronor från Tillväxtstiftelsen i Jönköpings län

Tillväxtstiftelsens ändamål är att främja näringsliv, forskning och kompetensutveckling med inriktning mot entreprenörskap, innovation och förnyelse i Jönköpings län. Stiftelsens uppdrag är långivning, bidrag och utfärdande av stipendier till innovativa företag i tidiga faser. I uppdraget ingår också att anordna utbildningar och seminarier.

Stiftelsen förvaltas av Science Park och

har sin grund i den tidigare Kreditgarantiföreningen i Jönköpings län (KGF), som sedan 2006 bedrivit verksamheter med kreditgarantier och lån till innovativa tillväxtbolag. Kapitalet och långsiktigheten garanteras bland annat genom donationer från företag, organisationer och privatpersoner.

Tillväxtstiftelsens logotyp i guld

Tre padelspelare värmer upp inför en padelmatch. En av spelarna är grundaren av Padelplay, Jimmy Lindström.

Padelplay – från streaming till upplevelsetjänst med hjälp av AI

Komplicerat, dyrt och otillgängligt. När padelentreprenören Jimmy Lindström började utveckla streamingtjänsten Padelplay hade han ingen aning om att Artificiell Intelligens var ett alternativ för honom. Än mindre visste han att det var just det som skulle komma att spela en enorm roll i den fortsatta utvecklingen av hans affärsidé. Nu uppmuntrar han fler entreprenörer att börja tänka utanför boxen:

Sätt fart och utmana dig själv att upptäcka den här världen. Det handlar inte om att du ska uppfinna alla AI-algoritmer själv. Det finns redan så mycket tillgängligt, som bara väntar på att implementeras i din idé

Jimmy Lindström

Viljan att utvecklas blev språngbrädan till en ny affärsidé

Året är 2018. Efter många år av fotboll, hockey och golf har tidsbrist, skador och vardagen gjort att Jimmy inte kan träna på samma sätt som tidigare.

– Padeln fick mig att bli helt fokuserad. Jag älskade den enkla åtkomsten och det sociala umgänget som följde med. På banan kan alla mötas, både äldre och yngre, säger Jimmy.

Som inbiten sportare ville Jimmy utveckla sitt spel och sin teknik snabbt. Han började ta hjälp med träningen och satte upp en actionkamera i buren för att dokumentera sig själv, för att kunna analysera och föra statistik över sina framsteg. Filmerna blev även uppskattade hos Jimmys medspelare, men det krävdes mycket tid och teknik att producera och dela de tunga filerna. Processen var helt enkelt för krångligt för att få till regelbundet filmande.

När han senare fick förfrågan att streama en elitturnering, visade det sig att det fanns ett stort intresse för att titta både live och i efterhand.

Då slog det mig – borde man inte kunna använda den här lösningen, ta bort administrationen och automatisera det?

Jimmy Lindström

En affärsidé var född. Jimmy kontaktade en utvecklare och började skissa på en prototyp. Och det var som blev starten för Padelplay – tjänsten som filmar ditt spel och som med bara några klick ger dig tillgång till ett färdigt material.

Science Parks inkubatorprogram och AI-projekt blev en dörröppnare för Padelplay

Tillbaka till våren 2022. Efter drygt ett år i Science Parks inkubatorprogram är det någonting annat än själva streamingen som väcker kundernas nyfikenhet när de hör talas om Padelplay. Idag är det den Artificiella Intelligensens roll i affärsidén som får marknaden att spetsa öronen.

Allt började med en grundutbildning där Science Parks inkubatorbolag fick en introduktion i Artificiell Intelligens för företag, inom ramen för projektet AI Readiness. Därefter fick Jimmy hjälp av JU-studenterna Jim och Willy att genomföra en förstudie inför bolagets fortsatta utveckling. I den sju veckor långa förstudien undersökte de, tillsammans med Knowit som kompetensbollplank, vilka tekniker som var relevanta för Padelplay och vilka värden de kunde addera till tjänsten. Som till exempel möjligheten att läsa av planen och analysera och lagra information bollens och spelarnas rörelser och förflyttning under en match.

Exjobb ska bidra till att skapa den ultimata analysplattformen för padel

Under våren 2022 utökade Padelplay-teamet från en till fem personer. Nu är det nämligen fyra studenter som fram till sommaren ägnar sina exjobb åt att vidareutveckla affärsidén och göra verklighet av de möjligheter som de identifierade i förstudien. De arbetar tillsammans i Science Parks coworking där de utforskar olika modeller och hur dessa ska fungera tillsammans. I teamet ingår:

  • Jim Hult, 23 , AI Engineering
  • Måns Svensson, 24, AI Engineering
  • Fredric Lundberg, 24, AI Engineering
  • Robert Danilovic, 25, AI Engineering

– Det är verkligen roligt att samarbeta med Jim, Måns, Freddy och Robert. Det känns som att de ingår i teamet! Målet är att ta fram ytterligare funktioner, som ska leda till den ultimata analysplattformen för padel. Och att vi kan implementera modellerna vid exjobbets slut, säger Jimmy.

Om projektet AI Readiness

Funderar du på hur du skulle kunna använda Artificiell Intelligens i ditt företag? Eller vill du veta hur AI kan bidra till stärkta kundrelationer, högre lönsamhet och nya affärer? Då är våra AI-insatser helt rätt för dig. Inom projektet AI Readiness får du tillgång till inspiration och kunskap. Du får även coaching för att höja kunskapsnivån om vilka möjligheter som finns med AI. Här kan du läsa mer om hur vi kan hjälpa dig att komma igång med AI i ditt företag.

Science Park Jönköpings län driver projektet och Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Jönköpings län, Science Park Jönköpings län samt Jönköping University finansierar projektet.

Här kan du läsa mer om våra AI-insatser
En kvinna står på en byggarbetsplats och använder Infobrics tjänst på telefonen. Hon har varselklädsel och skyddshjälm på sig. Bredvid henne står en bandvagn.

Infobric – fikasnacket som blev branschsuccé

Tillbaka till 2004. En liten startup i det minsta källarkontoret på Science Park i Jönköping har nyligen börjat utvecklas. Idag, 17 år senare förser marknadsledande Infobric sina tjänster i utbyggnationen Science Park Towers. Bara ett stenkast bort från där det en gång började. När byggnaden står klar 2023 är det därifrån som Infobric kommer att driva sin verksamhet. Cirkeln sluts – men Infobrics resa har fortfarande bara börjat.

Man får nypa sig i armen. Allt började i ett fikarum på Science Park 2004.

Dan Friberg, VD och koncernchef på Infobric Group

Bolaget började sin resa i ett litet kontor i Science Parks källare, men har idag över 300 anställda och omsatte ca 450 MSEK 2020. I maj 2021 förvärvade Infobric det brittiska storbolaget MSite – en ledande brittisk aktör för personalhantering, säkerhet och produktivitet inom byggbranschen.

Tillsammans med det senaste förvärvet utgör Infobric en koncern bestående av åtta bolag. En koncern som med sina innovationer och tjänster driver digitaliseringen av en hel bransch framåt.

Och kontoret? Ja, det är symboliskt nog idag fastighetens största och ligger på högsta våningen i Science Park Towers i Jönköping.

För hållbara, säkra och effektiva byggarbetsplatser

Infobric är ett SaaS-bolag (Software as a Service) som utvecklar molnbaserade mjukvarutjänster för säkrare och mer effektiva byggarbetsplatser. Koncernen tillhandahåller ett helhetskoncept med tjänster som hjälper byggentreprenörer med allt från närvaro-, kompetens- och leverantörskontroll till access-system och hantering av fordon, maskiner och verktyg. Det vill säga tjänster som ökar effektiviteten och lönsamheten i ett byggprojekt. Infobric har närvaro i fem länder, med huvudmarknader i Sverige, Norge och UK.

– Det var ett gäng entreprenörer som satt på en fikarast på Science Park och diskuterade problematiken kring stölder och inbrott på byggarbetsplatser. De sa att det måste gå att använda ny teknik för att göra riktigt bra elektroniska lås som förhindrar just det, säger Dan.

Från affärsutvecklare till VD

Och det var så allting började. Stölder på byggarbetsplatser är inte bara kostsamt på grund av att stulna verktyg måste ersättas med nya. En följd av stölderna är även att produktiviteten i bygget stannar av och orsakar stora stilleståndskostnader, exempelvis via viten för försening.

Infobrics VD Dan Friberg sitter framför en vägg av trä och skrattar.En affärsidé tog form och startupen Safetool grundades. På den tiden jobbade Dan som affärsutvecklare på Science Park och coachade startupens grundare Lars-Göran Lindqvist, Claes Rydin, Kenneth Johansson och Werner Hilliges, de två första åren. När Dan år 2016 fick erbjudandet om att bli Infobrics VD, hade han följt bolagets resa i tolv år. Dels genom sin roll som affärsutvecklare, men även senare som VD på Science Park samt som styrelseledamot och ordförande i Infobric.

– Det är en fantastisk upplevelse att först coacha ett case man verkligen känner för, sedan få chansen att investera i bolaget och till sist få leda bolaget. Och dessutom se produkten i gång precis utanför fönstret, säger Dan.

En byggingengör stämplar sitt kort för att komma in på en byggarbetsplats. Hon har skyddshjälm och reflexväst på sig.

Förändring på allvar

Sedan starten 2004 har Infobric vuxit och utökat sitt produktsortiment i en rasande fart. En av nycklarna för att komma dit har enligt Dan varit att redan från början skapat ett nära samarbete med våra kunder på ett jordnära sätt ute i fält. Ett tips han gärna delar med blivande entreprenörer och startups är att inte fastna i planeringsskedet. Ring kunderna, träffa dem och försök att hitta lösningar längs vägen. Men kanske viktigast av allt: skapa ett team av människor som vill vara med och skapa förändring på allvar.

– En av de saker jag är mest stolt över med Infobric är medarbetarna. Det finns mycket driv och högt satta mål. Vi har tur som lyckats få med så bra individer. Utan dem hade Infobric inte varit det vi är idag, förklarar Dan.

Science Park – en resekamrat längs vägen

Från idé, företagsstart och det minsta källarkontoret – till investeringar, expansion och största kontoret i byggnaden. När det kommer till Infobrics tillväxtresa har Science Park haft förmånen att få följa med både genom affärsutveckling, finansiering och den fysiska miljön. Så här säger Gustav Österström, VD på Science Park, om bolagets utveckling:

– Infobric är ett framgångsexempel på många sätt. De är innovativa och bidrar till att transformera en hel bransch. De är dessutom en inspirationskälla för andra entreprenörer och tillväxtföretag. Vi ser framemot ett fortsatt samarbete.

Infobrics historia – år för år:

2004

Lars-Göran Lindqvist, Claes Rydin, Kenneth Johansson och Werner Hilliges startar bolaget SafeTool i Science Parks källare.

2006

Safetool utvecklar ett komplett entré- och passagesystem, som kommer att bli byggbranschens egen standard.

2008

Riskkapitalbolaget Scope går med som delägare i SafeTool.

2009

SafeTool lanserar den första versionen av sin informationstjänst Infobric Ease och belönas med utmärkelsen ”Årets innovation” som delades ut av Science Park Jönköping.

2010

SaftTool byter namn till Infobric och utverklar Infobric Ease till en SaaS-tjänst (Software as a service) och lanserar tjänsten brett för hela byggbranschen.

2012

Infobric utvecklar en tjänst för maskinuthyrningsbranschen – Ease Rental.

2014

Bolaget vinner Svenska Byggbranschens Utvecklingsfonds årliga innovationstävling för bästa utvecklingsprojekt inom bygg, installation eller anläggningsbranschen.

2015

Scope säljer hela sitt innehav till det Science Park-baserade investeringsbolaget Jönköping Business Development (JBD).

2016

Det blir lagkrav på personalliggare på byggarbetsplatser och antalet arbetsplatser som använder Infobric ökar med 573%. Infobric lanserar ny app för registrering av närvaro – Ease CheckIn

2017

Infobric utses till Gasell och är det näst snabbast växande och lönsammaste bolaget i Jönköpings län. Ease CheckIn toppar listorna i Appstore.

2019

Summa Equity förvärvar Infobric av JBD. Infobric förvärvar de två norska SaaS-bolagen Tempus AS och BlastManager AS.

2021

Infobric gör sitt första förvärv utanför Norden – marknadsledande, brittiska MSite. De förvärvar även bolaget AddMobile.

Starrike – innovativt möbelkoncept föddes ur WOG Trä

För att göra skillnad måste du våga springa framåt. WOGs rötter inom den småländska tillverkningsindustrin sträcker sig ända bak till 1944. Men så för ett par år sedan bestämde de sig för att våga tänka nytt. Fram växte Starrike – hållbara skivmöbler inspirerade av en enkel möbeldröm. Ett bevis på vad som händer när ett etablerat företag balanserar en effektiv vardag med innovation.

Teamet på Starrike och Wog Trä sitter i skogen på sina nya modulmöbler.

Jonas Ireklint, Anna Ireklint och Daniel Wolbe, WOG Trä AB

– Som underleverantör hade vi en stor vana av tillverkning, men endast mot företag och inte mot den privata sidan. Men så för ett par år sedan började vi tänka nytt runt ett eget varumärke. Vi har ju besökt möbelmässan ett antal gånger för att få inspiration, och då ofta tänkt att ”det där hade varit roligt att sälja, tänk om det vore vår produkt”, förklarar Daniel Wolbe, som är marknadsansvarig på Wog Trä och Starrike.

Innovationsrace med Science Park blev startskottet

Idéerna började sakta men säkert att gro starkare, tillsammans med frågor som ”Vad ska vi satsa på och vad behövs på marknaden?”. I ett möte med Science Park stötte företaget på möjligheten att kunna ägna sig åt dessa frågor helt och hållet under ett 48 timmar långt innovationsrace. Ett innovationsrace innebär att företaget, tillsammans med affärsutvecklare, studenter och andra aktörer, skapar en tillfällig ”innovationsfabrik”, för att spåna fram nya idéer och produkter.

Innan racet gjordes ett kreativt förarbete och marknadscheck tillsammans med studenter från Jönköping University. Redan då togs beslutet att vårt nya varumärke rikta in oss på möbeldesign för hemmet.

Daniel Wolbe

Möbler för livet

Tänk dig en möbel som kan växa och ändra form? Precis det är vad Starrike erbjuder idag. Ett modulsystem som bygger på ”flera möbler i en”, som är enkelt att sätta samman och enkelt att möblera om. Du kan bygga om en bokhylla till ett skrivbord, använda den som rumsavdelare, för att därefter bli en sänggavel. Pallen Bobby är din vän som lätt kan plockas upp, eller ner för extragäster vid besök. Starrike erbjuder snygg, stilren och minimalistisk möbeldesign – hållbart producerad med visionen och ambitionen att hålla för livet.

– Våra kärnvärden är ”möbler för livet”. De är flexibla, de ska hålla länge och du ska känna att det är ett gediget hantverk. Hållbarheten är extra viktig för oss. Det finns en ansvarsfull tanke i hela produktionsledet, ända från materialval till tillverkning, förklarar Daniel.

Nyckeln till framgång är att våga tänka nytt

Visst kan man mäta förmågan att skapa innovation i kreativitet – men att göra skillnad handlar om att våga springa framåt. Nyckeln till framgång för Starrike var och är förmågan att tänka nytt, Genom omvärldsspaning och ett nytänkande kring möbeldesign och varumärke. Starrike är ett bevis på hur ett etablerat företag kan balansera en effektiv vardag med innovation.

– Science Park har varit en central roll genom hela resan. Inte bara för racet utan för kontorsmiljön överhuvudtaget. Här på Science Park, där vi har ett kontor, är affärscoacherna alltid nära till hands om man vill bolla en fråga och det är alltid liv och rörelse, säger Daniel.

Är din organisation rustat för en hållbar utveckling?

Tillhör du dem som i en stark vardag har svårt att hitta tid och struktur för hur du och din organisation bättre kan möta framtidens utmaningar? Behöver organisationen stöttning för att börja utveckla hållbara lösningar och affärer? Låt Science Park hjälpa er på resan. Vi har insatserna och kompetensen som hjälper ditt bolag mot nytänkande lösningar – hör av dig till oss så berättar vi vad vi kan göra för ditt företag!

Emelie Terlinder och Anna-Lena Isaksson står i en lagerlokal. De har skyddshjälmar med texten "Insatt" på.

Qnister tar juristbranschen med på en framtidsresa

”Är din arbetsplats redo för GDPR?” var en fråga som under 2018 fick många organisationers nackhår att resa sig. Några månader tidigare hade idén om GDPR-verktyget Qnister skapats, framtaget av bolagsjuristerna på Insatt AB för att hjälpa deras kunder i det outforskade området. Verktyget skulle bli ett steg på vägen till att förändra och digitalisera den konservativa juristbranschen.

Med erfarenhet från såväl stora globala koncerner till tillväxtbolag hade bolagsjuristerna Anna-Lena Isaksson och Emelie Terlinder en tydlig vision hur de ville leverera sina tjänster i ett eget bolag. De såg verksamheternas stora behov av att ha en jurist tillgänglig löpande på konsultbasis, som kunde erbjuda handfasta råd och samtidigt stödja affären. Därför startades Insatt AB – med visionen av att förändra juristmarknaden och utmana en konservativ rådgivningsbransch.

Vi ville ändra den många gånger förutfattade upplevelsen av hur det är att gå till en advokatbyrå. Målet var att skapa känslan av att ringa kollegan i rummet bredvid där vi sänker trösklarna och inte bara blir juristen i rummet, utan där vi dessutom vågar gå in i affären.

Anna-Lena Isaksson

Närbild på två personer som ståendes tittar på en dator. En av personerna pekar på skärmen, medan den andra skriver.

Produktutveckling i ett outforskat och komplext område

Ett första steg till att digitalisera branschen kom i samband med att dataskyddsförordningen GDPR skulle träda i kraft under 2018. Den skulle komma att gälla för alla organisationer och branscher, med större krav på rutiner och processer för säker hantering av personuppgifter.

När Emelie och Anna-Lena skulle sätta sig in i den nya förordningen insåg de att denna hantering skulle innebära stora arbetsinsatser för deras kunder på Insatt. De började därför fundera på hur de kunde hjälpa sina kunder framåt i arbetet, och snart började en idé utformas i deras huvuden. Efter ett par månaders intensivt arbete från idéstart till färdig produkt lanserades under september 2017 Qnister GDPR. En molntjänst som skapade struktur och kontroll i ett outforskat och komplext GDPR-område.

Tjänsten accepterades snabbt av marknaden, och en intensiv tillväxtresa påbörjades. I samma veva knoppades Qnister AB av till ett eget bolag.

– Till skillnad från i Insatt, där vi geografiskt hade kunder i Jönköping med omnejd, så fanns Qnister på en nationell marknad med en affärsmodell baserad på årslicens. Detta var en av aspekterna till att vi knoppade av, då det var grötigt att hantera under samma bolag. Men framför allt då vi behövde ett ledarskap och någon som kunde fokusera enbart på Qnister-affären. Det fanns fortfarande såklart mycket synergier och ett ömsesidigt beroende mellan bolagen, säger Anna-Lena.

Qnister utnämndes till Årets inkubatorsbolag

Med en ny VD och delägare i spetsen, Camilla Danielsson, påbörjades resan med att sätta Qnister på den nationella kartan. Och resultaten var mycket positiva. Under Qnisters första verksamhetsår lyckades de skapa hundratals kunder och flertalet återförsäljare över hela landet.

– Camilla var en nyckelperson i att bygga företaget. Under hennes ledning byggdes ett nationellt återförsäljarnätverk, samtidigt som den stora massan av kundbasen utvecklades, förklarar Anna-Lena.

Qnister fick ett bollplank i inkubatorprogrammet

Under denna tid var Qnister en del av Science Park inkubator, något som Anna-Lena förklarar var både ett stöttande och tryggt bollplank under den intensiva perioden. Ansvarig affärsutvecklare var Martin Harbäck, och han menar att det fanns flera framgångsfaktorer som skapade företagets snabba tillväxt.

Affärsutvecklare Martin Harbäck står i foajén i Science Park Towers

Martin Harbäck, affärsutvecklare på Science Park

 – Qnister var snabba att agera på en makrotrend. De byggde tjänsten i god tid innan förändringen skulle slå igenom. Så när väl efterfrågan kom hade de hunnit jobba igenom användarvänligheten. Dessutom kombinerade de egen direktförsäljning med att bygga återförsäljarnät. På det sättet låg de nära kunderna samtidigt som de kunde få ut mer säljkraft genom återförsäljarna, säger Martin.

Framför allt fanns det en egenskap som enligt Martin gjorde att Qnister snabbt kunde växla upp.

– Alla affärsutvecklare vet att en särskild egenskap är viktigare än de flesta andra, nämligen entreprenörernas drivkraft. Den behövs i alla delar av ett bolagsbyggande och då särskilt inom säljområdet. Därför var det särskilt roligt att jobba med Qnister, för de hade hur mycket som helst av den varan, säger Martin.

Under 2018 fick Qnister ta emot Guldenen – Science Park utmärkelse till det inkubatorsföretag som utmärkt sig mest under året.

Ett nationellt etablerat GDPR-verktyg

Idag är Qnister ett nationellt etablerat GDPR-verktyg, där deras tjänst även finns på engelska och används av svenska dotterbolag i Europa. De senaste åren har även produktutvecklingen gått framåt. Nyligen släppte de ett nytt system för visselblåsning – en molntjänst som ska förebygga missförhållanden på arbetsplatser genom säkra kanaler för rapportering.

Qnisters framgångsfaktorer och snabba tillväxt har enligt Anna-Lena alltid varit präglad av den flexibla arbetsprocessen, i kombination med duktiga medarbetare och korta beslutsvägar. Något som Anna-Lena ser tillbaka på med extra stolthet är dessutom att de inledningsvis vågade utveckla vad kunden efterfrågade, genom att vara lyhörda och svänga efter marknaden.

Redan från start blev vi ett tight team och etablerade en fin företagskultur som la grunden för själva kärnan till verksamheten. Snacka om att vi har arbetat agilt rätt igenom. Vi har aldrig behövt vänta till nästa styrelsemöte, utan suttit vid skrivbordet och tänkt ”okej, vi kör”.

Anna-Lena Isaksson

Anna-Lena är dock noga med att lyfta fram hur varje beslut grundats i hårt arbete, analyserande av risker och mycket kämpande. Hon anser även att det är en fördom att ”saker kommer av sig själv” inom företagande. Med en ny produkt som de nyligen släppt på marknaden är Qnister-teamet återigen inne i en intensiv period.

– Det är mycket pannben bakom ett bolagsbyggande. Just nu är vi inne i en sådan period där vi inväntar ketchupeffekten. Vi vet att det bara finns ett sätt framåt – att kämpa på. Vi har många intensiva år bakom oss, och ska man sammanfatta de så innehåller de blod, svett, tårar och skratt. Mest skratt dock, förklarar Anna-Lena.

Camilla Danielsson, VD på Qnister, och Martin Harbäck, affärsutvecklare på Science Park, sitter i ett mötesrum och pratar med en person som står i förgrunden.

”Vi bestämde oss för att göra ett avtryck”

Att inte vara den klassiska advokaten eller byrån ifrågasattes av branschkollegor. Men Insatt och Qnister har bevisat att det går att förändra traditionella mönster. För Anna-Lena och Emelie har allt sedan start handlat om just det – att inte vilja jobba i det gamla. I stället bestämde de sig tidigt för att vilja göra ett avtryck. Och då kunde de inte bara bygga någonting i Jönköping.

– Det är viktigt att våga gå till någon med sin idé, exempelvis till Science Park. Låt ingenting stoppa dig från att testa din idé och var lyhörd för andras tips, och omge dig med personer som har annan kompetens än du själv, avslutar Anna-Lena.

Har du en affärsidé som kan göra skillnad? Vi hjälper dig att göra verklighet av den!

Boka kostnadsfri coaching
Närbild på en kvinna som håller i en telefon. Telefonen är i fokus.

”Bandet går” – från forskning till app för LSS-brukare

Listor, scheman, aktiviteter och rutiner. Personer med stöd enligt LSS (lagen om stöd och service) har många människor runtomkring sig, där mycket ska synkas för att skapa hälsa och välmående. I forskningsprogrammet Samskapa utvecklas nu därför projektet ”Bandet Går”; en digital applikation som ska underlätta kommunikationen mellan assistenter och familjemedlemmar – och fungera som ett kollektivt minne.

Sofia Kjällström

Sofia Kjällström, forskningsledare för Samskapa.

Sofia Kjellström är forskningsledare för Samskapa: ett sexårigt forskningsprogram inom co-production. Programmet utforskar, utvecklar och mäter samskapande processer inom hälsa och välfärd på nationell, regional och lokal nivå. Inom ramen för programmet, som inleddes 2019 av Jönköping Academy vid Jönköping University, utvecklas nu projektet och det digitala verktyget Bandet Går.

”Vi såg ett stort behov”

Paret AnnCharlotte och Ivan Bretans dotter har en funktionsvariation och i dagligt behov av assistans. AnnCharlotte och Ivan hade länge känt ett behov av ett smidigt verktyg som kunde underlätta och förbättra all kommunikation och information som sker mellan personerna i dotterns innersta krets. Assistenter, familjemedlemmar och andra professionella.

AnnCharlotte Bretan, coach och ledarskapsutvecklare

– Det krävs extremt mycket synkning mellan många människor för att vardagen ska gå ihop. Allt från att beställa hem varor, till sjukhushusbesök och aktiviteter med vänner. En stor andel av personerna i den professionella kretsen byts dessutom ofta ut, vilket kan skapa informationsglapp och omstarter. Därför såg vi ett behov av ett verktyg som skulle fungera som ett kollektivt minne, samtiigt som det är lättillgängligt, berättar AnnCharlotte.

Och visst finns det ett stort behov. I nuläget sker kommunikationen nämligen ofta via brukarnas familjers egna lösningar; vilkt ofta är en kombination av pappersanteckningar i pärmar och diverse sociala plattformar. Lösningar som inte är utformade för varje individs specifika behov.

Två kvinnor sitter vid ett bord med en dator framför sig. Den ena kvinnan sitter i en rullstol.

Verifieringsbidrag från Chalmers kickade igång projektet

2020 blev startskottet för Bandet Går. AnnCharlotte och Sofia hade då samarbetat ett flertal gånger i olika former. När Covid slog till så blev behovet av ett verktyg akut. Tillsammans bestämde de sig för att söka verifieringsstöd via Chalmers innovationskontor, som stöttar forskare hela vägen från forskningsresultat till samhällsnytta. Ansökan accepterades, och därefter kunde utvecklingen av projektet och verktyget Bandet Går påbörjas på riktigt.

Ett unikt digitalt verktyg som sätter brukaren i centrum

För personer med stora hjälpbehov är det ibland lätt att det värdefulla i livet försvinner. Rutiner äter upp all energi, och personerna har svårt att göra sin röst hörd kring vad som är viktigt i livet och vad de vill göra i sin vardag. Och precis där kommer verktyget Bandet Går att sticka ut. Visionen är att applikationen ska hjälpa till att skapa mening och värde, där varje brukare blir huvudperson i sitt eget liv.

Målet är ett verktyg som är enkelt att använda, som underlättar det dagliga arbetet, och som framförallt ökar kvalitén i livet för den som behöver mycket stöd och service.

AnnCharlotte Bretan

Stöd från Science Parks innovationsrådgivare

Science Park innovationsrådgivare Emma Rydh har stöttat AnnCharlotte och Sofia Kjellström sedan start. Hon har coachat duon i de olika utvecklingsstegen från forskningsresultat till nyttiggörande. Att ta del av innovationsprocessen har enligt Emma varit en spännande resa, och hon ser stor potential i verktyget Bandet Går.

– Det har varit fantastiskt att få vara med i en process där målet verkligen är att förbättra och underlätta vardagen för huvudpersonen och i förlängningen också dess anhöriga och assistenter. Här sker all utveckling med fokus på behoven hos huvudpersonen, säger Emma Rydh.

Målet är att göra så stor påverkan som möjligt

För teamet bakom Bandet Går är målet att under hösten 2021 ha en tidig version av verktyget som de kan använda. Deras mål för framtiden är tydligt: de vill helt enkelt hjälpa så många personer som möjligt.

– Vårt mål är inte att tjäna pengar. Vi vill att så många som möjligt ska använda verktyget. Att det ska hjälpa till i vardagen och lösa de utmaningar som finns, säger AnnCharlotte.

Miden Melle-Hanna, Multi 4, står framför en whiteboard med en penna i handen. Hon är glad. I förgrunden syns en individ som lyssnar.

Multi4 – Miden vill förbättra cancerpatienters liv med sin innovation

En inställd operation blev startskottet för Miden Melle-Hannahs livsviktiga innovation Multi4. Sju år och tre beviljade patent senare återstår fortfarande mycket jobb innan instrumentet kan tas i bruk. Men Miden är beslutsam. Hon vill göra skillnad – på riktigt.

”F@*# cancer!”.

Orden står skrivna bakom Miden Melle-Hannah när hennes Multi4 tar emot pris för årets ”potentiella innovation” under Quality Innovation Award 2020 i Tel Aviv, Israel. Utmärkelsen ska komma att bli en av de stora milstolparna på Multi4 hittills sju år långa resa. Resan med målet att förbättra cancerpatienters liv. Men för att förstå vart allt började behöver vi gå tillbaka i tiden. Till 2013. Och till en inställd operation på Länssjukhuset Ryhov i Jönköping.

En unik och komplicerad idé

– Operationen på förmiddagen drog ut på tiden vilket resulterade i att eftermiddagens operation behövde flyttas fram. Att behöva berätta för den här patienten att hans operation var inställd, utan att kunna erbjuda en ny tid direkt kändes hemskt. Men där och då väcktes en idé, beskriver Miden.

Så började Multi4:s resa. Den idé som Miden precis kommit på var unik – och komplicerad. Den innebar att utveckla en helt ny typ av teknik och instrument för diagnostik och behandling av urinblåsecancer. En innovation som hade sparat tid, minskat lidande och räddat liv. Efter att ha diskuterat idén med kollegor tog Miden kontakt med företag för att diskutera utvecklingen av produkten.

Att utveckla någonting som inte fanns var otroligt kul, men svårt. Vi höll till slut på i två år med en teknik som visade sig inte skulle fungera.

Miden Melle-Hannah

En intensiv tid i uppstarten av Multi4

Miden minns tillbaka på denna tid som intensiv. Parallellt med produktutvecklingen av instrumentet, där hon var omringad av ett team med projektledare och ingenjörer, arbetade hon heltid som läkare på Ryhov.

– Jag lärde mig så extremt mycket hela tiden att det går knappt att beskriva. Det var roligt, utvecklande och intensivt. Jag la verkligen all min fritid på detta, och kunde heller inte säga något till någon för allt var ju hemligt, förklarar Miden.

Hårt slit lönar sig. Efter flera års kämpande har Multi4 nu fyra olika innovationer samlade i ett gemensamt koncept, varav tre har fått beviljat patent. Storleksmässigt rör det sig om millimeter – resultatmässigt kommer instrumentet kunna förbättra många liv. Och det är precis det som hela tiden varit Midens drivkraft.

Drivs av att göra skillnad för andra

Så länge Miden kan minnas har hon velat skapa förbättringar och göra skillnad för andra människor. Det var därför hon en gång i tiden valde att bli läkare, och det är därför hon varje dag kämpar med Multi4.

– Ibland när testerna inte funkar så ser jag den där mannen och tänker att om jag lyckas med detta, ja då kommer det verkligen att göra skillnad för många. Det känns som om det är meningen att jag ska göra detta. Det ska även tilläggas att jag är väldigt envis, säger Miden.

Science Park hjälpte till att förbereda investering

Att ta fram en ny produkt från grunden tar tid och kostar pengar. I början av resan var just den ekonomiska delen en tuff utmaning för Miden.

Att ständigt jaga pengar var jättejobbigt och en check på 50 000 kr här och var räckte inte långt för att betala alla konsulttimmar. Hade jag bara haft pengarna och kunnat köra på hade det varit en annan sak, men nu var det kämpigt att få ihop det, berättar Miden.

Hösten 2018 var det därför dags för Multi4 att ta in investerare, och det var då Science Park kom in i bilden. Hon blev en del av Science Parks inkubatorprogram och där hon fick hjälp med att skapa underlag för att attrahera investerare och lära sig språket som marknaden pratar. En stöttning som Miden ser som väldigt värdefull.

Detta är helt nytt för mig, så att ha en mentor från Science Park som stöttar och ger en vägledning har varit jättebra. Att sedan få in investerare var en stor milstolpe och gav mycket energi.

”Är detta verkligen någonting som jag vill lägga min tid på”?

Kapital och coachning är två faktorer som kan få alla nya entreprenörer framåt. Men i slutändan är det inte det som avgör om din idé kommer att ta sig vidare till nästa steg. Nej, till sist så handlar det om din tid. Miden säger såhär:

Fråga dig själv: ”är detta verkligen någonting som jag vill lägga ner min tid på?”. I början av resan är det du som behöver vara den som pushar på, så du måste ha kraften till att vilja fokusera intensivt och driva din idé framåt.

Miden Melle-Hannah

En del av Science Parks inkubator

Multi4 var en del av Science Parks inkubator från den 1 juni 2017 till den 31 maj 2020.

Science Parks inkubator stöttar nya och innovativa startups som strävar efter att göra verklig skillnad för både samhälle och planet. Här får entreprenörer den hjälp de behöver för att ta nästa steg mot lönsamhet och hållbar tillväxt. Programmet pågår under 6 till 24 månader och erbjuder bland annat skräddarsydd affärsutveckling varje vecka, hjälp att hitta finansiering och tillgång till verktyg och modeller.

Är du nyfiken på att veta mer om inkubator-programmet?

Läs mer här

Ett urval av de priser som Multi4 och Miden vunnit:

November 2020 – Familjen Knut & Ragnvi Jacobssons Stiftelses Entreprenörstipendium

I november 2020 fick Miden Familjen Knut & Ragnvi Jacobssons Stiftelses Entreprenörstipendium på 400 00 kronor och kunde genomgå ”Executive Leadership Program” vid Handelshögskolan i Stockholm.

2021 – Frixos stiftelses stipendium

Hösten 2021 tilldelades Miden och Multi4 Frixos stiftelses stipendium på 70 000 kr. Utöver det huvudsakliga syftet med instrumentet, vill Miden också förbättra arbetsmiljön för kirurger som inte passar in i den manliga, högerhänta normen. Idag är nämligen merparten av instrumenten utvecklade för högerhänta män vilket till exempel ger kvinnliga kirurger sämre förutsättningar vid operation. Stipendiet går till tester av handtaget, som ska passa såväl höger- som vänsterhänta samt mindre och större kirurghänder.

2021 – Inission Innovation Award

Kort därefter är det final i Inission Innovation Award där Miden tog hem full pott när hon vann både publikens pris på 50 000 kronor och den stora prischecken för Årets innovation på 1 miljon kronor.

– Det var magiskt. När alla 250 reste sig upp och applåderade blev jag rörd på riktigt. Att vinna både Publikens pris och Inission innovation award hade jag inte förväntat mig. Detta är en bekräftelse på att vi håller på med något bra och nu får vi kraften att utföra det vi har framför oss, att utveckla och producera Multi4-roboten, sa Miden i en intervju efter finalen. 

Operationer på cancerpatienter nästa steg för Multi4

I maj 2022 står det klart att Multi4 planerar för att börja operera på cancerpatienter på Urologkliniken på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg. Första steget är produktionen av helt sterila, förpackade och märkta instrument och ansökningar till läkemedelsverket för att få påbörja operationer i en så kallad klinisk prövning.

– Det är helt fantastiskt att det nu är dags att testa den nya tekniken på cancerpatienter. Patientnyttan är så oerhörd och det är det som driver oss alla i teamet att jobba på så vi kan börja använda vår teknik i vården, säger Miden.