En laptop står uppfälld på ett bord. På skärmen syns AI-tjänsten ChatGPT.

Så skriver du effektiva prompter för ChatGPT

För att kunna interagera med AI-tjänster och få riktigt bra resultat behöver du kunna skriva en effektiv fråga eller kommando – en så kallad prompt. Det kan göra hela skillnaden mellan ett svar som är tydligt och nyanserat eller luddigt och irrelevant. Här får du konkreta tips och exempel för att lära dig få ut det mesta och bästa möjliga av AI-tjänster som ChatGPT.

Nyckeln till framgångsrik interaktion med AI

Förra året lanserades AI-tjänsten ChatGPT som tog allmänheten med storm. Den underliggande tekniken har använts länge av företag men för första gången blev det begripligt och användbart för den breda massan. Sociala medier har sedan dess fullkomligt svämmat över av inlägg med brasklappen ”skrivet av ChatGPT” för att visa på tjänstens förträfflighet. Men – nyckeln till vad den kan åstadkomma ligger inte bara i teknologins kapacitet, utan i vår förmåga att ställa rätt frågor.

Skärmen på en laptop som visar AI-tjänsten ChatGPT. Bredvid laptopen står en kaffekopp.

Vad är en prompt?

En prompt är en instruktion eller förfrågan som du ger till AI-systemet för att få ett specifikt svar eller resultat. Den agerar som en styrning för AI:ns svar och kvaliteten på svaret beror ofta på hur väl din prompt är formulerad.

Tre saker din prompt ska innehålla

För att få så specifika svar som möjligt behöver din prompt innehålla tre viktiga instruktioner:

1. Roll – vem ska AI:n agera som?

Definiera AI:ns perspektiv eller vilken expertis den ska utgå ifrån.

Exempel: ”Agera som en trädgårdsmästare”

2. Uppgift – vad ska AI:n göra?

Specificera – så exakt som möjligt – vad du vill veta eller få hjälp med.

Exempel: ”Hur tar jag hand om mina klätterrosor under vintern?”

3. Format/mottagare – på vilket sätt och för vem?

Ange tonen, komplexiteten och riktningen för svaret baserat på målgruppen. Du kan också vara specifik i antalet ord eller be om att få ut svaret i exempelvis programspråket Python. Modellen kan inte räkna men det ger en uppskattning om hur lång text du förväntar dig.

Exempel: ”En person utan tidigare trädgårdserfarenhet”, ”En text som är uppmuntrande och inspirerande”

 

Fem exempel på prompter

1

Agera som en historiker

”Jag är en högstadieelev och behöver förstå Sveriges roll under andra världskriget för en skoluppgift. Kan du hjälpa mig med en kort översikt?”

2

Agera som en trädgårdsmästare

Jag är helt ny på trädgårdsskötsel och skulle vilja ha några grundläggande tips om hur jag sköter om mina pelargoner.”

3

Agera som en ekonom

”Jag har just börjat mitt första jobb och är osäker på vad skillnaden är mellan bruttolön och nettolön. Kan du förklara det på ett enkelt sätt?”

4

Agera som en affärsstrategikonsult

”Jag är VD för en nyetablerat tech-startup och letar efter vägar att skala vår verksamhet på den europeiska marknaden. Kan du ge några strategiska rekommendationer?”

5

Agera som en digital marknadsföringsexpert

”Vi har nyligen lanserat en ny produkt och vill maximera vår online närvaro. Vilka är de bästa metoderna för att driva trafik till vår webbplats på kort sikt?”

Guide – 9 steg till att skriva bättre prompter

1

Vem ska jag vara?

Förklaring: Bestämmer vilken expertis eller ton AI:n ska ha när den svarar.

Bra exempel: ”Agera som en erfaren trädgårdsmästare.”

Dåligt exempel: ”Tala om växter.”

2

Vad ska jag skriva?

Förklaring: Specificerar formatet eller typen av innehåll du vill ha.

Bra exempel: ”Kan du ge mig en kort artikel om…”

Dåligt exempel: ”Skriv något.”

3

Vilket ämne ska jag skriva om?

Förklaring: Ger AI:n ämnesområdet eller den specifika information du vill utforska.

Bra exempel: ”Jag behöver information om hur man tar hand om kaktusar.”

Dåligt exempel: ”Säg något om växter.”

4

Vem ska jag skriva för?

Förklaring: Ger kontext om målgruppen, vilket hjälper AI:n att skräddarsy svaret för den tänkta publiken.

Bra exempel: ”Rikta texten till nybörjare inom trädgårdsskötsel.”

Dåligt exempel: ”Till någon som gillar blommor.”

5

Vad är målet med texten?

Förklaring: Specificerar vilken reaktion eller handling du vill att svaret ska uppmuntra hos läsaren.

Bra exempel: ”Målet är att läsaren ska känna sig inspirerad att börja med trädgårdsskötsel.”

Dåligt exempel: ”Gör den intressant.”

6

Hur långt eller kort bör texten/svaret vara?

Förklaring: Bestämmer svarets längd, vilket kan hjälpa till att hålla svaret fokuserat och relevant.

Bra exempel: ”Håll det inom 200 ord.”

Dåligt exempel: ”Skriv inte för mycket.”

7

Vad ska jag inspireras av, likna eller inte likna?

Förklaring: Ger riktlinjer för ton, stil och andra specifika aspekter av svaret, vilket kan hjälpa till att uppfylla specifika kreativa önskemål.

Bra exempel: ”Tonen ska likna textutdraget nedan, men undvik att vara för teknisk” och klistra in ett utdrag av en text som matchar din önskade ton.

Dåligt exempel: ”Skriv som de gör på trädgårdssajter.”

8

Använd engelska vid tekniska frågor

Även om moderna AI-tjänster kan hantera flera språk effektivt, kan engelska ibland ge bättre svar på tekniska eller specialiserade ämnen.

9

Öva och anpassa

Som med allt annat: övning ger färdighet. Använd tjänsten regelbundet, experimentera med olika formuleringar och lär dig av resultaten. Träna gärna på något du själv är bra på för att förstå variationen i svaren.

Ett sista tips på vägen

Du kan ta hjälp med frågor inom i stort sett vilka områden som helst. Testa dig fram för att lära dig mer om vad tjänsten kan göra. Även om resultatet inte blir 100%-igt kan du inspireras till att hitta nya vinklar eller sätt att uttrycka dig. Och kom ihåg – kontrollera alltid fakta med andra källor. Allt som står på internet är inte sant.

Exempel: ChatGPT som barnboksförfattare

Prompt

Agera som en barnboksförfattare. Skriv en kort berättelse om en kanin som går vilse i skogen. Rikta det till barn i åldern 3-5 år. Målet är att barnet ska lära sig vikten av att alltid berätta för någon vart man går. Håll det inom 150 ord. Inspireras av klassiska barnböcker som ”Pelle Kanin”.

Resultat: Nils Kanin och Den Stora Skogen

Nils Kanin älskade äventyr. En dag, medan hans mamma lagade mat, smög han ut i den stora skogen utan att säga till någon. Men skogen var större än Nils trott. Snart visste han inte var han var. ”Hjälp!” ropade han. ”Jag är vilse!”

En snäll ekorre hörde hans rop. ”Nils,” sa ekorren, ”du borde alltid berätta vart du går.” Med ekorrens hjälp hittade Nils hem. Han kramade sin mamma hårt. ”Förlåt,” sa Nils. ”Nästa gång ska jag berätta för dig vart jag går.” Mamma Kanin log. ”Bra, Nils. Det är alltid tryggast så.”

Och Nils lärde sig en viktig läxa den dagen.

Exempel: ChatGPT som reseguide

Prompt

Agera som en reseguide. Ge en överblick av sevärdheter i Stockholm. Rikta det till turister från utlandet. Målet är att inspirera besökare att utforska staden. Håll det under 200 ord. Tonen ska vara inbjudande och entusiastisk.

Resultat: Utforska Stockholm – Nordens Pärla!

Välkomna till Stockholm – en blend av historiska stenlagda gator och modern skandinavisk design! Här finns något för alla!

Gamla Stan – Vandrar du i dessa smala kullerstensgränder transporteras du tillbaka till medeltiden. Missa inte det majestätiska Kungliga Slottet!

Vasamuseet – Förundras över Vasa, det imponerande 1600-tals skeppet som sjönk på sin jungfruresa och nu står återuppståndet i all sin prakt.

Skansen – Upplev Sverige genom tiderna i denna fascinerande friluftsmuseum. Djur, traditionella byggnader och levande historia väntar!

ABBA-museet – Ta ett djupt dyk i den svenska pophistorien och känn rytmen av ABBA:s odödliga hits.

Djurgården – En grön oas mitt i staden. Perfekt för promenader, picknick eller bara avkoppling vid vattnet.

Fotografiska – Låt dig inspireras av några av världens bästa fotoutställningar i denna moderna miljö med en fantastisk utsikt över staden.

Stockholm erbjuder en unik mix av historia, kultur och naturskönhet. Staden sträcker sig över fjorton öar, bundna av 57 broar, vilket gör varje hörn till en upptäcktsresa. Kom och förlora dig i Stockholm!

En kvinna sitter i en fåtölj med en laptop i knät. Hon skriver fokuserat. Omgivningen är ljust beige och vit.

Marknadsföring för startups – så kommer du i gång

Marknadsföring är ett stort område som både kräver och förtjänar både mycket tid och jobb. Här tipsar vi dig om några enkla och konkreta insatser som hjälper dig att komma i gång med marknadsföringen i ett tidigt stadium.

Det är en konst att sticka ut och nå fram i bruset. Så hur gör en då för att som nytt företag på marknaden överrösta den där Instagram-annonsen om den absolut bästa matlådan? Och vad slår egentligen det där Facebook-inlägget om nästa stora självhjälps-guru?

Snabb checklista för att komma i gång

Googla ditt önskade företagsnamn för att säkerställa att namnet är ledigt både på webben och på sociala medier.

Registrera en domän. Om din tänkta adress är upptagen bör du starkt överväga ett annat namn.

Googla din produkt eller tjänst och frågor relaterade till den. Både för att få en överblick över konkurrensen och för att se din egen synlighet.

Så skapar du en marknadsföringsstrategi

Genom att ställa dig själv några enkla frågor om din målgrupp kan du komma en bra bit på vägen för att skapa en marknadsföringsstrategi som hjälper dig att hålla rätt kurs.

Vem vill du nå?

För att lyckas med din marknadsföring måste du veta vem du vill nå. Ett misstag många gör är att försöka sälja till ”alla”. Genom att vända sig brett kan du sälja mer, tänker du kanske. Men, ”något för alla” blir lätt ”inget för någon”. Våga därför smalna av din målgrupp. Ett tips är att jobba med så kallade ”personas”. En persona är en fiktiv karaktär som är skapad för att representera den kund du vill nå. Ge karaktären ett namn och bygg upp en berättelse om vem personen är, vilka intressen och värderingar hen har och vad hen gör i olika kanaler.

Vad vill du att de ska veta och göra?

Det viktigaste budskapet i din marknadsföring är inte var du vill berätta – utan vad kunden vill veta. Alltså kundens utmaningar och behov, och hur de kan lösas med hjälp av din produkt eller tjänst. Formulera ditt budskap (oavsett om det är bild, film eller text) så att det intresserar kunden, snarare än att bara berätta om dig själv.

Var hittar du personerna du vill nå?

Ta reda på så mycket som möjligt om din målgrupp (här har du hjälp av dina personas som du redan byggt upp!) för att välja vilka kanaler du ska använda för att föra fram ditt budskap. Digitala kanaler är kostnadseffektiva för dig som inte har en stor budget för dina marknadsföringsinsatser. Det finns mycket bra statistik om hur vi beter oss i olika sociala kanaler – spana till exempel in rapporten ”Svenskarna och internet” som tas fram årligen.

När är det bäst att prata med dem?

Utifrån det du erbjuder – när är behovet av dina produkter eller tjänster som störst? Framgångsrik marknadsföring handlar om timing och att nå kunden med rätt budskap vid rätt tidpunkt. Fundera över vad som påverkar kundens köpbeteende. Är det till exempel säsongen på året eller specifika händelser i personens liv som skapar behovet? Planera dina aktiviteter utifrån detta.

Hur kan du mäta dina insatser?

När du lägger tid och energi på att få ut ditt budskap vill du såklart veta att det betalar sig. Sätt upp enkla mål för att hålla koll på att din marknadsföring levererar. Försäljning och antal användare eller kunder är såklart ett grundläggande mål, men mål kan till exempel också handla om att få besök på din webbplats, prenumeranter på ditt nyhetsbrev eller en följarskara och räckvidd i sociala medier.

En entreprenör står framför en publik. På väggen bakom henne sitter en skärm som visar en bild av modellen The Golden Circle.

Formulera ditt syfte med The Golden Circle

The Golden Circle är en modell skapad av entreprenören Simon Sinek och används för att engagera och inspirera genom att tydliggöra ditt företags syfte. I den här guiden kan du se en film där Linda, chef community och kunskap, berättar mer om hur du kan jobba med modellen.

 

The Golden Circle består av tre lager:

1

Varför

Drivkraften bakom och anledningen till att du gör det du gör.

2

Hur

Din unika metod eller strategi.

3

Vad

Dina specifika tjänster och produkter.

Varför, varför, varför?

På vilket sätt skapar din affärsidé en bättre vardag för de många människorna på denna jord? Utmana dig själv och ditt team genom att alltid ställa frågan varför, varför, varför – tills du har hittat kärnan och det verkliga drivet i ert företag.​ ​​Värderingsstyrda företag kan oftast förklara varför de finns till. Om du kan förklara ditt företags värderingar – alltså varför kunderna ska köpa från just ditt företag och inte från konkurrenterna – då har du kommit långt! Och kom ihåg: det handlar inte om vilken prislapp din tjänst eller produkt har, utan vilket värde den tillför. ​

Genom att alltid börja med ”varför” när du kommunicerar, kan du skapa en djupare emotionell koppling mellan kunden och ditt varumärke.

The Golden Circle hjälper oss att hitta kärnan

Enligt entreprenören och TED-talkprofilen Simon Sinek ligger nyckeln i det vi kommunicerar. För att illustrera sin idé har han uppfunnit en enkel modell som kallas för ”The golden circle”.​ I kärnan av denna cirkel har vi ”why”, utanför den har vi ”how” och ytterst har vi ”what”.​

De flesta företag kommunicerar utifrån och in. De börjar med ”vad” – alltså produkten de säljer, sedan berättar de hur utmärkt produkten är och varför du ska köpa den. ​Men några få företag har vänt på det och börjar all sin kommunikation med ”varför”:​

Vad driver oss?​ Vad tror vi på?​ Varför kliver vi upp och går till jobbet varje morgon?

Ditt ”varför” bör:

  • Vara enkelt och tydligt utan komplicerade jargonger eller tekniska termer. Håll det kortfattat och rakt på sak.
  • Vara rätt att konvertera till konkreta handlingar och beslut. Ditt ”varför” ska ge en försmak på vad du faktiskt kommer att göra.
  • Fokusera på hur din affärsidé och dina ambitioner har en positiv inverkan på andra människor och världen i stort.
  • Andas du. Ditt ”varför” ska helst kunna sammanfattas i en enda mening, med en ton och känsla som speglar ditt varumärke.

Träffa någon av våra affärsutvecklare

Vi hjälper dig gärna​​ att hitta just ditt ”varför”. Att träffa oss är kostnadsfritt och konfidentiellt och du bokar ett möte här. Vi ser fram emot att få höra mer om din idé!

Boka kostnadsfri coaching här
Science Parks affärsutvecklare Henning Lindberg går igenom Business Model Canvas med två entreprenörer.

Business Model Canvas – utveckla din affärsmodell

En Business Model Canvas, också kallad BMC-modellen, hjälper dig att pussla ihop viktiga delar och aspekter av din affärsmodell. Den ger en ögonblicksbild av det ni vet idag snarare än att vara en strategisk långsiktig plan.

Genom att använda dig av en Business Model Canvas kan du även se om det finns områden där du behöver fylla på med mer kunskap samt visa på vad som är viktigt att fokusera på den närmsta tiden. Modellen gör det lättare att visualisera och jobba kreativt med din affärsmodell.

Hur påverkas din affärsmodell av förändringar?

Du kan snabbt göra en BMC i olika varianter och enkelt visa på hur en tänkt affärsmodell påverkar övriga områden av affärsutvecklingen. Olika kundsegment eller intäktsmodeller påverkar kanske dina kostnader eller samarbetspartners på olika sätt. Istället för att jobba igenom flera olika affärsplaner, ändra i ändlösa dokument så ser ni till att vara flexibla och öppna för den input ni får från omvärlden, kunder, partners, trender med mera.

Är ni fler som jobbar tillsammans är BMC-modellen ett ypperligt verktyg för att skapa en gemensam syn på arbetet. Den ger då också stöd för att kartlägga olika viktiga områden.

En lila färgplatta som övergår mot beiget.

Testa BMC-modellen

Ladda ned här

De olika delarna i en Business Model Canvas

1

Värdeerbjudande

Beskriv:

– Kundens problem Din lösning på problemet (dvs din produkt/tjänst)

– Lösningens fördelar

– Dina konkurrenter

– Uppnås ytterligare samhällsvärden eller värden för andra intressenter?

– Löses några samhällsproblem?

2

Kundsegment

– Dela upp dina kunder i segment eller lämpliga grupperingar.

– Nu kan du anpassa din produkt/tjänst mot respektive målgrupp samt prioritera mellan grupperna.

– Är kundsegmenten inkluderande och fria från diskriminering?

3

Distributionskanaler

– Beskriv på vilket sätt du ska sälja ditt erbjudande till dina kundgrupper.

– T. ex. genom webbhandel, återförsäljare eller direktförsäljning.

– Finns det mer miljövänliga alternativ?

4

Kundrelationer

– Beskriv på vilket sätt du ska interagera med dina kunder, t. ex. via support eller genom service.

– Är kommunikationen etisk och transparent?

5

Intäkter

– Beskriv hur du ska ta betalt för dina produkter eller tjänster

– Ta även med sociala- och miljömässiga fördelar

6

Nyckelaktiviteter

– Beskriv de viktigaste aktiviteterna för din satsning – det kan vara lansering, anställning, teknikutveckling och patent

– Kan dessa utföras på ett mer hållbart sätt?

– Förvärvas de på ett etiskt försvarbart sätt?

7

Nyckelresurser

– Beskriv vilka resurser som behövs. Det vill säga arbetskraft och kapital för att genomföra dina aktiviteter

8

Nyckelpartners

– Beskriv vilka externa partners som krävs för att genomföra din plan.

– Delar ni samma värderingar kring hållbarhet?

9

Kostnader

– Verksamheten kommer generera kostnader. Beskriv de huvudsakliga kostnadsområdena, t.ex. personal, teknikutveckling och patent

– Ta även med sociala kostnader och miljökostnader

10

Påverkan på planet och samhället

– Vilken påverkan har vår affärsmodell på samhället och vår planet?

– Leder affärsmodellen till någon negativ påverkan och vad kan du göra för att minska den negativa påverkan?

– Leder affärsmodellen till någon positiv påverkan? Hur kan affärsmodellen bidra till ytterligare positiv påverkan?

Vill du testa BMC?

I affärsutvecklingen på Science Park är BMC-modellen ett av våra mest använda verktyg. Vill du testa modellen på din idé eller ditt företag tillsammans med oss? Då kan du enkelt boka ett möte – så hör vi av oss inom kort.

Två startupentreprenörer sitter i ett bibliotek. De skrattar och tittar på en dator tillsammans.

Definiera din idé med NABC-modellen

NABC-modellen fungerar som ett stöd för att definiera din idé och förbereda en kärnfull pitch genom att den utmanar dig att tänka igenom vad som egentligen gör idén till något av värde för dina tänkta kunder. I den här guiden får du en snabb genomgång av NABC-modellens olika delar. Du kan även ladda ned modellen för att jobba vidare med den själv.

1

N (Need/Behov)

Beskriv kundens och marknadens behov.

Vad är problemet och för vilka?

Vad bryr sig kunden om, och vad har den för värderingar?

På vilket sätt är behovet bekräftat?

Vilka är planetens och samhällets behov i relation till din produkt/tjänst?

2

A (Approach/Tillvägagångssätt)

Förklara ditt unika tillvägagångssätt för att tillfredsställa behovet du har identifierat.

Vilket sätt att tillfredställa behovet är det mest hållbara?

3

B (Benefits/Fördelar)

Beskriv den kvantifierade nyttan i relation till kundens kostnad. Värde = Nytta/kostnad.

Hur kan du skapa ett värde för kunder, planet och samhälle?

4

C (Competition/Konkurrens)

Vilka är konkurrenterna eller andra alternativ som kan tillfredsställa behovet?

På vilket sätt kan hållbarhet skapa ytterligare konkurrensfördelar?

Börja alltid med kundens behov

Många lägger mycket tid på just ”Approach” och fokuserar bara på sin lösning och hur den ska se ut. Vi tycker att det istället är viktigt att börja med ”Need” det vill säga ett tydligt behov eller problem. Det är lätt att hamna fel med både lösning och marknadsföring om man inte vet vad behovet egentligen är.

När du har gått igenom modellen ser du klarare vad det är för problem som ska lösas och kan bygga en stark och tydlig affärsidé.

En lila färgplatta som övergår mot beiget.

Testa NABC-modellen

Ladda ned här

Summera ditt värdeerbjudande för en bra pitch

Om du summerar informationen från de fyra områdena i NABC-modellen i ett konkret erbjudande blir det en utmärkt kort förklaring av din affärsidé som du kan använda när du ska berätta vad du gör vid ett möte, eller på din webb.

Lägger du sedan till en ”hook” (inledning som skapar intresse och reaktion) före din NABC och en ”closer” (något som får lyssnaren att minnas) efter modellen har du en perfekt pitch.

Vill du ha hjälp att gå igenom modellen? Boka ett möte med oss så tittar vi på den tillsammans!

Två startupentreprenörer sitter och jobbar på sin MVP. Bakom dem är en ljusblå neonskylt.

Gör verklighet av din idé med MVP-modellen

MVP-modellen (Minimum Viable Product = Minsta livskraftiga produkt) handlar om att snabbt lansera och testa en grundläggande version av din produkt eller tjänst, innan den är klar. När du utvecklar och testar en MVP får du i ett tidigt skede värdefull feedback på vad som är bra och vad som behöver utvecklas. Eftersom du testat din idé tidigt kan du göra om och göra rätt utan att behöva ta stora steg tillbaka i utvecklingen.

Om din idé är perfekt första gången du lanserar den, har du förmodligen jobbat med den alldeles för länge. I den här guiden kommer Linda (chef community och kunskap) förklara varför.

Kör, bara kör!​

Ja, så enkelt är det faktiskt. Det finns inga hemliga formler för att ta reda på hur bra din idé är. Det finns inte heller några experter som sitter inne på det magiska svaret. Det är marknaden och dina potentiella kunder som avgör och du måste helt enkelt testa dig fram.

Genom att testa din idé tidigt får du feedback och fastnar inte i idéstadiet. Du behöver inte heller fundera på vad som hade kunnat hända om du bara hade vågat.

”Men om jag testar min idé kanske någon stjäl den?”

Det är inte ovanligt att vara orolig över potentiella idétjuvar. Men vet du vad? Om du inte testar kommer du inte heller framåt och då kommer idén antingen rinna ut i sanden – eller så kommer någon annan tids nog ändå komma på samma sak.

Din MVP ska:

  • Har initialt tillräckligt mycket värde för att användare ska vilja använda eller köpa den.​
  • Uppvisar kommande fördelar för att fortsätta behålla tidiga användaren.​
  • Skapar en feedback-loop som guidar teamet vidare med utvecklingen.
Två händer som formar ett hjärta. Bakom syns en höstig åker.

Minimum Lovable Product

För att tillfredsställa dagens typ av kund kan det vara bra att istället för MVP använda sig av MLP alltså Minimun Loveble Produkt.​ För att skapa en MLP ska du tänka på ungefär samma sätt som när man skapar en MVP, men med mer tanke och omsorg. MLP syftar till att lösa problemet, men också skänka glädje.​

Kunderna vill inte bara använda din produkt, de vill älska den.​

Så, hur skapar du en MLP? Jo utöver det vi tidigare pratat om – alltså hur du bygger en MVP kan du addera ett till tankesätt och modell som vi ska berätta om i en annan av våra korta talks, nämligen The Golden Circle och hur du arbetar fram ditt företags eller produkts ”varför.”​

Ta fram din MVP tillsammans med oss

På Science Park möter vi 1000 idéer varje år, men något vi aldrig kommer svara på är om en idé är bra eller dålig. Anledningen till det är enkel – vi vet inte. Något vi däremot vet är hur du kan gå tillväga för att ta reda på det. Och självklart hjälper vi dig på vägen!

Boka möte
En son berättar för sin idé för sin mamma. De sitter på trappen framför ett hus och tittar på varandra.

The Mom Test – så får du andra att säga vad de verkligen tycker om din idé

Du har säkert hört förut att du aldrig ska vända dig till din mamma för att få ärlig feedback på din nya affärsidé? ”The Mom Test” är en metod för hur du ställer frågor som får dina potentiella kunder – och till och med din mamma – att säga vad de verkligen tycker om din idé. Metoden ursprungligen en bok, skriven av entreprenören och författaren Rob Fitzpatrick och handlar i grund och botten om att ställa öppna frågor om dina kunders liv, utan att avslöja någonting om din lösning.

”Kolla in den här grejen, visst skulle det vara skönt att slippa göra på det gamla sättet och istället använda den här?”

Så här kan det låta när vi vill testa vår idé i ett tidigt stadium. Som entreprenör vet du att du borde prata med dina potentiella kunder så tidigt som möjligt – för att stämma av att du faktiskt bygger något som de kommer vilja köpa. Detta är viktigt när idén är riktigt bra – så att du kan bekräfta den kommande succén – men framför allt när det visar sig att idén inte riktigt håller. I det fallet är det bättre att få veta det så tidigt som möjligt så att du har en större chans att skruva om för att lyckas. Men det är inte helt enkelt att ta reda på vad de potentiella kunderna egentligen tycker. Hur kommer det sig?

Människor är hellre vänliga än ärliga

Den första vanliga anledningen är att de flesta personer försöker vara vänliga mot dig och därför inte är helt ärliga med vad de tycker. Detta gör de för att de märker att du lägger ner engagemang, tid och pengar i något och vill helt enkelt inte riskera att såra dig genom att komma med synpunkter som kan vara jobbiga.

Två händer krokar lillfingrar med varandra.

Alla gillar positiv feedback

Den andra vanliga anledningen är att vi själva mår bra av att höra positiv feedback. Inget konstigt med det. Det är självklart att vi vill höra att vi är på rätt väg. Detta får dessvärre konsekvensen att vi kan falla in i att fiska efter komplimanger istället för att ta reda på värdefull information där det finns risk att det kommer fram något obehagligt. De ledande frågorna i inledningen är exempel på detta. Men komplimanger och glada tillrop utvecklar sällan vår idé till det bättre.

Så ställer du öppna frågor

Hur ska du då få folk att säga vad de verkligen tycker? Det skiljer sig naturligtvis en del beroende på vad det är för idé du vill testa och hur långt du har kommit men i nedanstående exempel får du några tips som kan hjälpa dig på vägen. I exemplet utgår vi från en idé om en digital tjänst som vi tror kommer att ersätta ett jobbigt moment/problem för kunderna. Först behöver du bekräfta att det finns ett behov hos kunderna.

1

Avslöja så lite som möjligt om din tänkta lösning i början av mötet

Så fort du börjar prata om idén ökar ju risken för att de inte riktigt säger vad de egentligen tycker. Innan dess vill du hinna gräva i hur de gör i dag utan att påverka dem i någon riktning.

2

Ställ frågor kring hur kunderna gör i dag för att förstå behovet

Prata mindre och lyssna mer är grundregeln! Ställ öppna frågor och följdfrågor. Exempelvis: Vilka problem stöter de på? När hände det senast? Hur löser de problemet i dag? Varför gör de på det sättet? Hur mycket tid lägger de på att lösa problemet? Vilka andra sätt har de provat? Hur jobbigt tycker de att problemet är? Har de pratat med andra om hur de gör/löser problemet? Det viktiga är att verkligen bottna frågorna, så du får bra fakta om kundens behov av lösningen.

3

Lär dig att älska dåliga nyheter

Den största anledningen till att vi inte ställer viktiga frågor är att vi är rädda för att höra svaret. Visst, det är jobbigt om det visar sig att vi har spenderat tid, energi och pengar på fel grej. Men kom ihåg – det är viktigare att få veta det tidigt, så vi har en chans att ändra om det behövs. Det är så vi skapar något grymt som kunderna kommer att älska! Ha därför alltid med en fråga som du är lite rädd för att ställa.

Vi hjälper dig att testa din idé

Vad är då det ultimata sättet att kontrollera om någon talar sanning när de säger att din idé är bra? Be dem att teckna sig för tjänsten eller förhandsbeställa produkten. Då kommer de garanterat att berätta vad de egentligen tycker – för alla slutar ljuga när du ber dem om pengar.

Vill du ha hjälp med hur du kan ta reda på vad som är viktigt för att din idé ska komma vidare? Boka ett möte med en affärsutvecklare på Science Park, så hjälper vi dig!

Entreprnenören Karolina Malmlöv presenterar sin affärsidé framför en jury.

5 tips till dig söker riskkapital

Känner du dig osäker på hur du ska lyckas attrahera investerare för att få in riskkapital till ditt företag? Här får du våra bästa råd!

1. Förbered dig

Att söka kapital från privata investerare kräver att du är väl förberedd och att du har klart för dig vad det är du är på jakt efter, och vad som sker från den tidpunkt då ni bestämmer er för att samarbeta. Du behöver kunna presentera din affärsplan och vision för framtiden på ett tydligt sätt.

2. Fokusera!

Fokusera på att förklara konceptet vid mötet, alltså vilket problem ditt företag löser och för vem. En investerare vill ofta se en tydlig logik i det problem din idé ska lösa och hur du skapar värde för den tilltänkta kunden. Därför behöver du kunna förklara din lösning på ett sätt som är lätt att förstå, även om den är mångbottnad och kan utvecklas i flera olika riktningar. Många investerare letar helt enkelt efter idéer som de lätt kan ta till sig och begripa.

Vilka är teamet som ska leda företaget och varför är just det rätt personer?

Beskriv marknaden, vilka segment som finns, vilka bolagets målgrupper är och varför.

Berätta om konkurrenterna och hur ni skiljer er från dem.

Visa hur bolaget ska tjäna pengar och hur den ekonomiska kalkylen ser ut.

Finns immateriella rättigheter som t.ex. patent?

3. Presentera vinsten för den som ska investera

Tänk på att du pratar med en investerare som vill få ut en vinst från sin investering i ditt företag när du håller din presentation. Se till att du har full koll på företagets ekonomiska utveckling inklusive framtida kapitalbehov och vad du tänker använda det kapitalet till. Visa helt enkelt hur företagets lönsamhet förväntas se ut.

4. En bra presentation ger fler möten

Om det första mötet väcker investerarens intresse frågar de efter mer information och sätter sig in i företaget, dess marknad och lär känna teamet som ska driva bolaget. Att ta in riskkapital är inget du gör på en vecka. Normalt tar processen 3-9 månader från kontakt till dess att investeringen är genomförd så det gäller att ha viss framförhållning.

5. Ett nej betyder ”fortsätt”

Många företag får ett nej efter första träffen. Det betyder inte att affärsidén är dålig, utan att idén inte passar investeraren just nu. Det kan till exempel bero på att de inte har tillräcklig branschkunskap för att arbeta med ditt bolag, eller att de ser att det finns annan finansiering, exempelvis via Almi eller bank, som bättre skulle lösa ditt kapitalbehov.

En annan anledning till att investerare tackar nej är att du inte kommit tillräckligt långt med din verksamhet och att de vill se ytterligare bevis på att marknaden tar emot produkten/tjänsten positivt. Ett investmentbolag är tänkt att komma in efter startfasen och då bör det finnas viss omsättning i bolaget.

Riskkapital  – en tuff process

Man ska vara medveten om att det är en tuff process att ta in externt kapital. Av de bolag vi möter genom vår investeringsfond Spectria Invest är det 5-10% som tar sig igenom hela processen och får sin investering. Rådet till den som får nej från oss eller någon annan är att ta till sig feedbacken och sedan gå vidare till andra investerare. Hitta någon med en bakgrund i din bransch eller som investerar i liknande verksamheter och fortsätt presentera din idé tills du lyckas.

En grupp människor i ett ljust mötesrum. Några står upp och några sitter ned. Alla ser glada ut eller skrattar.

Så skapar du ett framgångsrikt team – 8 tips

Ett starkt team är en av de viktigaste grundpelarna för ett framgångsrikt företag. Det gäller oavsett om du är verksam i en startup som vill attrahera kapital eller i en mer etablerad organisation. Ett välfungerande team är effektivt, levererar med högkvalitet och – viktigast av allt – har medarbetare som mår bra.

8 tips för att bygga ett framgångsrikt och välmående team

1

Rätt person på rätt plats

Det är viktigt att rekrytera medarbetare som delar företagets värderingar och som sätter ”laget före jaget”. Var och en bör tilldelas den roll där hen trivs med sina arbetsuppgifter. En motiverad medarbetare som tycker om sitt jobb levererar ofta utmärkta resultat.

2

Olikheter är en tillgång

Du har förmodligen hört det tusen gånger förut – likheter i ett team är inte ett hinder, utan en tillgång. Både när det kommer till kompetens och personlighet bör teammedlemmarna komplettera varandra. Olika perspektiv och erfarenheter lägger grunden för en mer innovativ och effektiv grupp.

3

Kollegor som vill vara inflytelserika

Öppenhet och frihet föder kreativitet. En stor öppenhet inför nya idéer och förändringsförslag hos medarbetarna är avgörande. Om medarbetarna inte är betrodda med eget tänkande på arbetsplatsen kommer de att vänta på instruktioner i stället för att ta egna initiativ. Nya infallsvinklar skapar nya möjligheter.

4

Skapa en trygg och öppen kultur

Dela framgångar med varandra – men även misstagen. Att ha ”högt i tak”, där de anställda kan vara raka och ärliga mot varandra, skapar förutsättningar för ett framgångsrikt team. Det handlar om att skapa en kultur där ni vågar ge både konstruktiv kritik och beröm – mellan alla led i organisationen.

5

Tänk utanför boxen när du bygger ditt team

Definitionen av ett team behöver inte begränsas till de som är anställda. Det kan inkludera samarbetspartners, mentorer, nätverkskontakter och andra som kan bidra med något värdefullt till ditt företag.

6

Sätt tydliga mål

Alla i teamet bör vara väl medvetna om vad de arbetar mot. Teamets mål och förväntningar måste vara tydligt definierade, precis som hur varje individs arbete bidrar till att ta sig dit. Använd gärna SMART-metoden (Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound) för att sätta upp konkreta och mätbara mål.

7

Uppmuntra till vidareutbildning och personlig utveckling

Genom att uppmuntra teammedlemmarna att lära sig nya saker och utveckla sina färdigheter, kan du hålla teamet motiverat och engagerat. Dessutom kan detta bidra till att förbättra teamets prestation och effektivitet.

8

Belöna och erkänn prestationer

Genom att erkänna och belöna framgångar, stora som små, kan du hjälpa till att stärka teamets moral och motivation. Detta kan vara så enkelt som att tacka någon för ett jobb väl utfört, eller att hålla ett speciellt evenemang för att fira ett större projekt som har slutförts framgångsrikt.

Slutligen, kom ihåg att bygga ett team är en kontinuerlig process. Det kräver tid, tålamod och engagemang från alla inblandade. Men med rätt tillvägagångssätt och inställning, kan du skapa ett starkt och effektivt team som kan nå stora framgångar tillsammans.

Ett team sitter tillsammans vid ett skrivbord. De har varsin dator framför sig. De skrattar.

Fem nyckelområden för framgångsrika team

Man brukar tala om fem områden som framgångsrika team gemensamt tar ansvar för: Mål, Struktur, Samspel, Utveckling och Engagemang. För när allt kommer omkring är teambuilding inte bara ledarens ansvar. I ett fungerande team tar alla ansvar för att skapa en god arbetsmiljö och uppnå gemensamma mål.

1

Mål

Hur tar vi gemensamt ansvar för att tydligt och engagerande nå våra mål, följa upp framgångar och fira dem?

2

Struktur

Hur tar vi gemensamt ansvar för att ha tydliga ansvarsområden som är smart fördelade, fatta effektiva beslut under möten och upprätthålla rätt strukturer?

3

Samspel

Hur främjar vi en positiv arbetsmiljö genom öppen kommunikation, gemensamma regler och ansvarstagande för ett fungerande samspel?

4

Utveckling

Hur aktivt arbetar vi med att förbättra oss, hålla vårt kunnande relevant och inspirera varandra med nya idéer?

5

Engagemang

Hur visar vi engagemang, stöttar varandra och tar ansvar för våra prioriterade uppgifter?

Hitta din nästa stjärna till ditt team i Science Parks community

I vår community hittar du framtida ledare, studenter, tekniska virtuoser och kreativa idésprutor från en mängd olika branscher. Vare sig du söker en praktikant, konsult, mentor eller en ny kollega är sammanhang kopplade till är Science Park the place to be. Här kan du gå med i vår communitygrupp ”Friends of Science Park”.

Bild i fågelperspektiv på ett lag som paddlar i en kanot.

Så blir du en bra ledare –  digitalt och på plats

Att skapa ett starkt och sammansvetsat team kräver en skicklig ledare. Men hur blir du en stark ledare när ditt team jobbar digitalt på distans? I den här guiden går vi igenom fem steg som är grundläggande för alla typer av ledare – men extra viktig inom just digitalt ledarskap.

Innan vi sätter i gång behöver vi klargöra någonting. En ledare är inte automatiskt samma sak som en chef. Det är dags att verkligen se och uppmärsamma allt det viktiga ledarskap som dagligen utövas i en organisation – av alla. Ett ledarskap är fyllt med något mycket större än vad en ensam person kan åstadkomma.

Fem grundstenar för att bli en bra ledare:

1

Tillit

”Sårbarhetstillit” innebär att teamet har ett öppet klimat där ni kan dela och ta emot feedback på ett tryggt och ödmjukt sätt. När tilliten finns vågar vi vara kreativa och skapande tillsammans – trots alla misstag det såklart innebär på vägen.

2

Konflikt

Ja, du läste rätt. Konflikter i form av heta diskussioner och meningsskiljaktigheter driver utvecklingen i ett team framåt. Men utan tillit är det läskigt att ta sig an konflikter. Därför är det viktigt att satsa rejält på grunden, så att ni kan köra så det ryker mot era mål.

3

Engagemang

Ett ledarskap som alltid följer strömmen väcker inte särskilt mycket engagemang. Konflikter, som grundar sig i ömsesidig tillit, kan höja temperaturen på diskussionerna. När vi känner att vi blir hörda och saker faktiskt händer vill vi fortsätta att engagera oss. Vad brinner du för?

4

Ansvar

”Absolut, jag vill och tar ansvar!”. Gör du det när det verkligen kommer till kritan? Här har vi ytterligare en nyckelingrediens för att lyckas med ledarskap: fullfölja vårt ansvar gentemot varandra och oss själva.

5

Resultat

Till slut får du skörda frukten av ditt ledarskap – om du gjort jobbet det vill säga. Hard work pays off! Det visar sig inte bara i form av pengar utan också i form av ett mycket mer välmående team, gladare individer och såklart, ännu starkare ledarskap.

Så stärker du det digitala ledarskapet

Det digitala ledarskapet skiljer sig egentligen inte så mycket från det vi i vanliga fall pysslar med när vi ses ansikte mot ansikte. Grundstenarna är samma, men vi anpassar oss och utvecklas i samspel med de förutsättningar och resurser som ges till oss.

Här fem saker som är extra viktiga att göra när ledarskapet sker digitalt:

1

Ge teamet ditt förtroende

För att lyckas med digitalt ledarskap krävs ett flexibelt och anpassningsbart förhållningssätt samt en stor dos förtroende för teamet. Det kommer innebära en utmaning där du som ledare behöver släppa på kontrollen. Självklart är det läskigt i början – men det är värt det! Det skapas utrymme för ansvar som fler måste dela på.

2

Kommunicera förväntningar

Att ge någon sitt förtroende går hand i hand med att vara tydlig med vilka förväntningar som finns. Se till att alla känner ansvar för det ni har bestämt. Hur vägen dit ser ut behöver inte vara spikat på millimetern, men vi förväntar oss alla en framåtrörelse och ett resultat.

3

Bygg relationer

Använd det digitala forumet till att skapa närhet och bygga relationer – inte bara som ett forum för dedikerad uppgiftsorientering. Vi vill inte låta våra digitala verktyg skapa onödig distans till varandra. Skapa möjligheten att ta en kaffe ihop och prata om saker som betyder något på ett personligt plan också.

4

Ta lyssnandet till en ny nivå

En bra ledare lyssnar bra och mycket, i det digitala verktyget har du chansen att verkligen nyttja detta till fullo (vi ser kanske inte ens varandra) och bekräfta gruppen och uppgiften genom att ge tillbaka en sammanfattning och överflygning som är ”spot-on”.

5

Omfamna strulet

Sist men inte minst: misstagen, strulet, frustrationen som snart landar i uppgivenhet. Vi kör alla i diket några gånger. Både när det kommer till tekniken men också hur vi människor arbetar med den och varandra i vår digitala värld. Omfamna det i stället för att motarbeta det, så kommer dikeskörningarna bli mycket färre och skadorna lindrigare.