Paola Gonzalez står i folkvimlet på Impact Demo Day. Hon visar upp sitt diplom och håller en solros i handen.

AI-algoritm för hemmatester vann Impact Demo Day

10 juni 2024

Den 30 maj var det dags för pitctävlingen Impact Demo Day, som gick av stapeln i samband med Science Parks sommarfest. Fyra tävlande team från Startupprogrammet fick presentera sin affärsidé för en jury och i vinstpotten låg 10.000 SEK från Tillväxtstiftelsen samt coachingtimmar från Almi och Knowit. Denna gång blev det entreprenören och webbdesignern Paola Gonzalez och hennes lösning Droops som kammade hem kvällens båda priser.

Jag blev verkligen chockad över vinsten! Under programmet har jag varit omgiven av många talangfulla personer med fantastiska affärsidéer, och deras energi har varit så inspirerande. Den här gången vann Droops Impact Demo Day, men jag är övertygad om att de andra teamen också kommer att lyckas stort.

Paola Gonzalez, vinnare av Impact Demo Day och grundare av Droops

Här är alla startups som pitchade på Impact Demo Day

Droops

Paola Gonzalez och Jose Gonzalez

Visste du att gravida kvinnor med en urinvägsinfektion som inte upptäcks i tid – kan leda till allvarliga komplikationer som för tidig födsel eller njurinfektion? Droops är en banbrytande lösning för hemmatestning som låter dig hålla koll på din hälsa och upptäcka potentiella infektioner och problem med hjälp av urinprov. Med hjälp av en AI-algoritm och en app får du hjälp att förstå dina testresultat, direkt från hemmets trygga vrå. Snabbt, enkelt och viktigt.

Hjärnorna bakom Droops är syskonparet Paola och Jose. Paola jobbar som designer och Jose är ingenjör.

– Våra färdigheter kompletterar varandra perfekt, vilket gör att vi kan förvandla idéer till konkreta och användarvänliga lösningar, säger Paola. 

Wisepoint

Emelie Terlinder och Emeli Olaison

Wisepoint är en tjänst som ska främja användandet av etisk AI. Fokus är att hjälpa företag att följa och navigera i AI ACT (Artificial Intelligence Compliance and Transparency Act). Detta är en ny EU-lag som reglerar användningen av AI inom unionen. Lagen syftar till att säkerställa att AI-system är säkra, etiska och transparenta. Den ställer krav på företag att följa specifika riktlinjer för att skydda användarnas rättigheter och säkerhet.

Passquo

Stephen Kwame Umborebe och Sruthi Kumar

Många redovisningsekonomistudenter i Ghana och Indien arbetar heltid, samtidigt som de studerar. Stephen och Sruthi har utvecklare Passquo – en AI-baserad onlineplattform som underlättar studierna genom att samla och tillhandahålla och organisera studiefrågor organiserade efter ämne, tillsammans med detaljerade svar. Med hjälp av Passquo kan studera när och var som helst, vilket gör deras förberedelser mer effektiva och chanserna att lyckas med utbildningen.

Lazier.ai

Ardacan Uçka

Lazier.ai är en plattform som samlar olika AI-verktyg i ett användarvänligt gränssnitt. För det första integrerar den populära AI-funktioner som tal-till-text, text-till-tal och chatbotar. Dessutom erbjuder detta enkel åtkomst till flera AI-verktyg utan behov av separata prenumerationer eller konton. En av plattformens unika funktioner är dess förmåga att personifiera interaktioner. Genom att förstå och använda användarspecifik data, såsom kalenderhändelser och personliga preferenser, möjliggör Lazier.ai skräddarsydda svar och åtgärder för varje användare.

Jurymedlemmar:

– Henning Lindberg – Science Park

– Anna Hamilton – NutriGap

– Joakim Gustavsson – Knowit

– Hans Börjesson – Starbright Invest

  • Patrik Forss, Almi

Om Startupprogrammet

– När jag började i Startupprogrammet hade jag bara en vag idé om min affärsidé. Men programmet hjälpte till att forma den till något som verkligen kan göra skillnad i samhället. Det känns som att jag vunnit på lotto, säger Paola om sin medverkan i Startupprogrammet. 

På Science Park vet vi att tekniska lösningar och entreprenörskap är en viktig del i att tackla många av vårt samhälles mest akuta utmaningar. Vi måste agera nu, men för att få saker att hända behöver vi också engagerade, kreativa människor och smarta genomförbara idéer.

Startupprogrammet är ett intensivprogram för individer med en idé som kan göra världen och framtiden lite ljusare, med hjälp av tech. Under några månader träffas deltagarna för att ta del av föreläsningar, workshops och coaching med affärsutvecklare. Fokus för vårens startupprogram har varit affärsidéer som kan göra världen till en lite bättre plats med hjälp av olika AI-lösningar. Målet är att deltagarna vid programmets slut ska ha gått från idé till affärsidé. Programmet avslutas med pitchtävlingen Impact Demo Day, där deltagarna från pitcha sin idé för en jury.

Vi matas ständigt med nyheter om den negativa utvecklingen för vår planet och vårt samhälle. Entreprenörerna i detta program sprider däremot en positiv energi som ger mig hopp om att vi kan lösa våra akuta samhällsutmaningar. Var och en av dem är passionerade inom sina respektive områden och bidrar till en bättre framtid, steg för steg.

Simon Hagedorn, affärsutvecklare i Startupprogrammet

Aridum och Window Glass Recycling tar emot diplom och pris för SKAPA-priset

Ansök till SKAPA-priset 2024

19 april 2024

Nu är det dags att ansöka till SKAPA-priset – Sveriges största utvecklingspris för talanger inom innovation! Stiftelsen delar ut över 1,5 miljon kronor till vinnare i sex olika priskategorier.

Varje år delar stiftelsen SKAPA ut SKAPA-priset och SKAPA-priset för unga innovatörer, som är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel, i syfte att stimulera uppfinnare och innovatörer i hela landet. Här är priserna som du kan söka:

SKAPA-priset

Det ”stora” SKAPA-priset har ingen åldersgräns utan kan sökas av alla innovatörer, oavsett ålder. Även detta pris premierar nyskapande och kreativitet inom utveckling av produkter och tjänster som kan leda till kommersiella möjligheter.

En regional jury utser först en vinnare i varje län som får 10 000 kr. Vinnaren går sedan vidare till den nationella finalen och tävlar där mot innovatörer från hela landet. SKAPA-priset omfattar 500 000 kr som kan delas på flera personer.

Här kan du läsa mer om kriterierna och skicka in din ansökan. Sista ansökningsdag är den 31 maj.

SKAPA-talang för unga innovatörer

SKAPA talang är en tävling för dig som är högst 30 år gammal (född mellan 1994 och 2004). Priset premierar nyskapande och kreativitet inom utveckling av produkter och tjänster som kan leda till kommersiella möjligheter.

En regional jury utser först en vinnare i varje län. Vinnaren går sedan vidare till den nationella finalen och tävlar där mot innovatörer från hela landet. På den nationella finalen delas 250 000 kr ut i prispengar fördelade på flera vinnare.

Här kan du läsa mer om kriterierna och skicka in din ansökan. Sista ansökningsdag är den 31 maj.

Det är viktigt att uppmärksamma unga innovatörer i ett tidigt skede för att öka deras intresse samt ge dem möjligheter till fortsatt engagemang och fokus kring större innovationsprojekt i framtiden. Vi vill nå unga och särskilt fler kvinnliga innovatörer som vill förverkliga sina idéer

Minoo Akhtarzand, ordförande i SKAPA

Regional uttagning och prisutdelning

Det första steget i urvalsprocessen sker på regional nivå, där en regional SKAPA-jury bestående av representanter från Science Park Jönköpings län, Almi FöretagspartnerJönköping University Länsstyrelsen samt och andra regionala aktörer utser länsvinnare.

Prisutdelning för de regionala vinnarna sker i höst på Länsresidenset, och därefter utses de nationella vinnarna den 14 november 2024 på SKAPA Innovationsmingel i Stockholm.

SKAPA-priset är ett av de mer prestigefulla priserna länets entreprenörer kan vinna. Historiskt har vi haft en riktigt stark representation från länet i de nationella sammanhangen så det känns alltid lite speciellt att få engagera sig i utdelningen av detta pris.

Henning Lindberg, affärsutvecklare på Science Park, ansvarig för SKAPA-priset i Jönköpings län samt ordförande i SKAPA-prisets länsjury.

SKAPA-accelerationsstipendium för kvinnor – till minne av Margareta Andersson

SKAPA-accelerationsstipendium för kvinnor är ett nyinfört pris som är initierat av Agne Johansson Minnesfond i samverkan med Stiftelsen SKAPA. Priset syftar till att stödja kvinnliga innovatörer som har ett projekt (en tjänst eller en produkt) som just kommit ut på marknaden och som behöver stöd för att växla upp sin affär.

Priset är nationellt och delas ut på den nationella finalen i november och omfattar 250 000 kr. Här kan du läsa mer om kriterierna och skicka in din ansökan.

Nationella priskategorier

Under SKAPA Innovationsmingel i november ska ytterligare nationella priser delas ut:

Om Stiftelsen SKAPA

Grundarna bakom SKAPA är en stiftelse som  till minne av Alfred Nobel 1985 och delade ut sitt första pris 1986. SKAPA-priset delas ut årligen i syfte att stimulera uppfinnare och innovatörer. Bakom priset står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner, Vinnova, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och Patent- och registreringsverket.

Ett foto på vinnarna inom initiativet Årets unga ledande kvinna 2023. I förgrunden står Karolina Malmlöv, Jonna Gustafsson och Maja Karlsson med diplom och statyetter i händerna. På en scen i bakgrunden syns några av de övriga 17 nominerade ledarna.

Årets unga ledande kvinna 2023 – här är årets vinnare

8 mars 2024

Under en prisceremoni på Science Park Towers i Jönköping den 6 mars 2024 utsågs vinnarna av utmärkelserna inom ramen för Årets unga ledande kvinna 2023. Av 172 nominerade tilldelades tre personer de prestigefyllda utmärkelserna Årets unga ledande kvinna, Årets unga ägande kvinna och Årets blivande styrelsetalang. Stort grattis önskar vi Maja Karlsson, Jonna Gustafsson och Karolina Malmlöv!

Maja Karlsson – Årets unga ledande kvinna 2023

Maja Karlsson, kommunpolis på Polismyndigheten, tilldelades utmärkelsen Årets unga ledande kvinna 2023.

Maja är född 1990 och har det viktiga uppdraget att stärka samverkan mellan polis och andra samhällsaktörer. Hon möter systematiskt och målinriktat utmaningarna inom det brottsförebyggande arbetet och arbetar engagerat för att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Med stort fokus på samverkan och relationsbyggande har Maja framgångsrikt ökat Polisens förtroende hos olika målgrupper.

Förutom den stora äran vinner Maja ledarskapscoachning för sig själv och sin arbetsgrupp från vår partner Combitech. Hon vinner dessutom ett årskort på Friskis, också partner till Årets unga ledande kvinna.

Juryns motivering

Den här ledaren har med inspirerande ledarskapsförmågor och insatser lett sitt team med framgång. Det är inte bara hennes professionella prestationer som imponerar, utan även hennes personliga egenskaper och engagemang. Genom sin ledarstil har hon byggt upp ett djupt förtroende och skapat en atmosfär där människor trivs och vill utvecklas. Hon är en sann förebild genom sitt sätt att lyfta de personer som hon har i sin omgivning och att bygga starka, gränsöverskridande nätverk.

I en tid av förändring har den här ledaren visat prov på sin förmåga att hitta nya vägar och överträffa förväntningarna inom sin organisation. Hon sprider ljus och inspiration och vågar samtidigt visa sig sårbar. Hon tar sig an olika utmaningar med en imponerande viljestyrka. Med sitt ödmjuka och inspirerande ledarskap har den här omtyckta ledaren inte bara gjort en betydande skillnad i sitt arbete, utan även i många människors liv. Genom sina enastående insatser och mod inspirerar hon sin omgivning och är en sann förebild för framtidens ledarskap. Årets unga ledande kvinna är Maja Karlsson.

Jonna Gustafsson – Årets unga ägande kvinna 2023

Jonna Gustafsson, grundare och ägare av bolaget Essnce, tilldelades utmärkelsen Årets unga ägande kvinna 2023.

Jonna, som är född 1993, har med imponerade entreprenörsanda lyckats bygga upp och framgångsrikt driva bolaget Essnce – ett e-handelsföretag inom beautybranschen med fokus på parfymer. Genom skarpa marknadsstrategier har hon, på kort tid, lyckats tilltala en stor målgrupp via digital marknadsföring, vilket lett till ökad tillväxt och omsättning. Med sitt driv och sin starka vilja att förändra en bransch som på ägarsidan domineras av män har Jonna åstadkommit imponerande resultat och är en stor förebild i sitt sätt att äga och driva bolaget framåt.

Förutom den stora äran vinner Jonna individanpassad ledarträning via vår partner Orientor. Hon vinner dessutom ett årskort på Friskis, också partner till Årets unga ledande kvinna.

Juryns motivering

Genom sitt nytänkande har hon framgångsrikt utvecklat och förvaltat en verksamhet som inte bara speglar hennes passion utan också visar på en imponerande strategisk insikt. De många nomineringarna från olika håll understryker kraften av hennes entreprenörskap och företagsamhet. Hennes tydliga strategi och förmåga att förutse och hantera tillväxt visar på en imponerande affärsförståelse.

Det mod hon uppvisat genom att lämna en etablerad anställning och satsa på sitt eget företagande är beundransvärt. Hennes förmåga att identifiera och nyttja sina egna styrkor har skapat en grund för framgång och självförtroende. Det visar dessutom på en stor potential att generera arbetstillfällen och bidra till ekonomisk tillväxt. Hon är utöver detta en skicklig marknadsförare och har skapat ett välkänt varumärke som når över alla åldrar.

Den här entreprenörens imponerande prestationer under det senaste året gör det till ett enkelt val att tilldela henne titeln. Årets unga ägande kvinna är Jonna Gustafsson.

Karolina Malmlöv – Årets blivande styrelsetalang

Karolina Malmlöv, COO på Paprtect, tilldelades utmärkelsen Årets blivande styrelsetalang 2023.

Karolina, som är född 1991, har i sin roll som COO på Paprtect, framgångsrikt navigerat genom utmaningar och internationell expansion. Paprtect, som utvecklat en hygienartikel för offentliga pekskärmar, är ett nytt innovativt bolag som vuxit under Karolinas ledning. Hennes passion för ständig förbättring och att ta sig an nya marknader gör henne till en förebild och inspirationskälla för framtidens ledarskap.

Förutom den stora äran vinner Karolina en plats på utbildningen Rätt Fokus i styrelsearbetet, en två-dagars certifierad styrelseutbildning samt ett års medlemskap i Styrelseakademien. Hon bereds även plats som adjungerad styrelseledamot i ett av Entreprenörinvests intressebolag under ett års tid, med start enligt överenskommelse. Karolina vinner dessutom ett årskort på Friskis.

Juryns motivering

Genom att grunda och driva egna bolag, har hon visat en enastående förmåga att identifiera och lösa marknadsbehov med kreativa lösningar för att förhindra ett utbrett problem med stölder inom en av Sveriges största ungdomsidrotter. Hennes arbete har erkänts med prestigefyllda priser, som ett bevis på hennes förmåga att skapa värde och innovation. Dessutom har personens påföljande karriär ytterligare demonstrerat en bredd av kompetens, från affärsutveckling till marknadsföringsstrategier, och framför allt hennes engagemang för hållbarhet och etik inom affärsvärlden.

Via hennes förmåga att skapa starka team och främja en kultur av inkludering och tillväxt exemplifieras den moderna styrelsetalangen; drivet av innovation, ledarskap och ett oöverträffat engagemang för affärsutveckling och hållbarhet. Årets blivande styrelsetalang är Karolina Malmlöv.

Årets unga ledande kvinna

Årets unga ledande kvinna är ett initiativ som startades 2015 av Ridsportalliansen. Syftet är att öka andelen kvinnor bland länets ledare genom att lyfta fram förebilder under 35 år. Med årets nominerade har totalt 205 kvinnor tagit plats på listan genom åren. Utmärkelsen drivs av Science Park, Handelskammaren Jönköpings län och Region Jönköpings län och möjliggörs genom projektets partnerföretag.

Tre män och en kvinna står på rad framför kameran. Två av männen håller varsitt inramat diplom och blombukett.

Inkubatorbolagen Meglio of Sweden och Norditech är länets främsta innovatörer

10 oktober 2022

Under torsdagen den 29 september var det dags att utse årets länsvinnare av Sveriges största innovationspris – SKAPA priset. Årets ”SKAPA-pris” och ”SKAPA talang för unga innovatörer” i Jönköpings län tilldelades Science Parks inkubatorbolag Meglio of Sweden och Norditech. Nu väntar den nationella finalen där länsfinalisterna har chansen att vinna upp till 200 000 respektive 50 000 kronor.

SKAPA-priset delas ut varje år i syfte att stimulera uppfinnare och innovatörer. Länsfinalisterna belönas med 5000 kronor var och får representera Jönköpings län i den nationella finalen, som går av stapeln på SKAPA-galan i Stockholm den 10 november. Under finalen delas även ”SKAPA förebild” och 100 000 kronor ut, till minne av utvecklaren Leffe Smith. Länsfinalen hölls på residenset i Jönköping, där landshövding Helena Jonsson ledde prisceremonin.

– Att dela ut SKAPA-priset är verkligen en av årets höjdpunkter för mig. Det ger framtidstro och visar att vi är innovativa i vårt land, men även att vi står oss internationellt, berättar landshövding Helena Jonsson vid prisceremonin.

Jimmy Runbom vill öka tillgängligheten med hjälp av innovativ tröskel

Det var en rörd pristagare som fick ta emot blommor och diplom för sin unika innovation. Nässjöbon Jimmy Runbom – grundare av Meglio of Sweden – har tagit fram en tillgänglig tröskel som ökar framkomligheten och tillgängligheten i samhället. Någonting som idag saknas, även i nybyggda bostäder anpassade efter till exempel äldre individer. Så här sa Jimmy om länsvinsten av SKAPA-priset:

– En bekräftelse som SKAPA-priset är svårslagen. Det är inte ett stort pris bara för mig och för produkten – utan jag ser det här som ett stort pris för de människor som har en begränsad vardag på grund av olika tillgänglighetshinder. […] Att starta företag är lätt, men att ta fram en produkt som ingen kan relatera till – någonting helt nytt – är svårt. Hade det inte varit för Almi, Science Park och Nässjö näringsliv så hade jag nog inte stått här idag. Tusen tack till er!

Juryns motivering:

”Uppfinnaren har genom sitt tidigare arbete sett problemet och dess konsekvenser från flera håll. Med stort hjärta och engagemang har han åtagit sig uppgiften att hitta en lösning åt en redan, i många fall, förbisedd målgrupp. Trots strikta regler och byggnormer löses inte tillgängligheten idag på ett tillfredställande sätt. Vinnarens uppfinning gör just detta, utan att ge avkall på andra byggtekniska krav gällande exempelvis brand, fukt och buller. Uppfinningen gör stor skillnad för den enskilde individen och ökar livskvalitén och tillgängligheten. Genom en enkel och smart konstruktion som ger en rimlig kostnad, löses ett problem som finns världen över. Därmed har produkten potential att göra skillnad inte bara i Sverige utan även globalt.”

Philip Alm och David Baceljs innovation sparar tusentals timmar i lagerhantering

Idag är det inte ovanligt att ett förtag med tio anställda lägger över 4000 timmar bara på inventering, varje år. Norditechs innovation är en smart kamera som med hjälp av maskininlärning kan automatisera lagerhantering – som till exempel inventering och bokföring mot affärssystem.

– Vi har haft många som har trott på oss, bland annat Science Park och Almi. Att få SKAPA-priset är att ta det till nästa nivå. Nu hoppas vi kunna vidareutveckla den här produkten och hjälpa en mängd olika företag att effektivisera sin verksamhet och bli mer hållbara. Sist men inte minst vill jag tacka min kompanjon David. Utan honom hade det här inte gått, säger Philip Alm.

Juryns motivering:

”Grundarteamet har, genom sitt gemensamma intresse för ny teknik och ett tydligt kundfokus, sett stor förbättringspotential i en traditionell bransch. Lösningen möjliggör en sömlös, nära realtidsuppdaterad och skalbar användning av ett visionsystem för olika typer av kunder, stora som små. Med produkten, skapas hos kunden en större effektivitet, bättre resursanvändning och höjd servicenivå, samt en tydligare kontroll av varuflöden. Den kan även användas för att förbättra spårbarheten kopplat till olika hållbarhetsaspekter. Produkten är testad och verifierad och man har även fått sin första kund. I en bransch på stark framfart, men som även har stora utmaningar kring hållbarhet och effektivitet, är denna innovation helt rätt i tiden.”

Det är två riktigt värdiga vinnare vi skickar vidare till finalen i Stockholm

Emilia Sundberg, länsordförande för SKAPAs jury och affärsutvecklare på Science Park.

I länsjuryn för utmärkelsen ingår Science Park, Almi, Länsstyrelsen och Jönköping University.

Ljusblått konfetti singlar ned från en mörk himmel.

Inkubatorföretagen OptiBinary och Orthovelox utsedda till länets främsta innovationer

21 oktober 2021

Tisdagen den 19 oktober offentliggjordes länsvinnarna av Sveriges största innovationspris, SKAPA-priset. Årets SKAPA-pris och SKAPA-talang i Jönköpings län tilldelas inkubatorsbolagen OptiBinary och Orthovelox. Nu väntar den nationella finalen där bolagen har chansen att vinna 500 000 respektive 125 000 kronor.

Optibinary och Orthovelox tar emot SKAPA-priset av landshövdingen i på residenset i Jönköping.

SKAPA-priset delas ut årligen i syfte att stimulera uppfinnare och innovatörer. Vinnarna belönas med 10 000 kronor vardera och får representera Jönköpings län i den nationella finalen som går av stapeln den 11 november. Länsfinalen hölls på residenset i Jönköping, där landshövding Helena Jonsson ledde prisceremonin.

Gemensamt för de vinnande bolagen är att de båda är med i Science Park inkubator.

Pristagaren Per om sin innovation: ”Den har en hög igenkänningsfaktor”

Årets vinnare, Per Hallendorff och OptiBinary, tilldelas årets SKAPA-pris för sin innovation Binärkartongen: en lösning som optimerar e-handelsförpackningar efter dess innehåll och sparar resurser både när det kommer till transport och material. Genom att anpassa förpackningarna efter storleken på de varor som transporteras kommer stora fossila utsläpp kunna undvikas.

– Jag är väldigt glad för denna utmärkelse – det känns fantastiskt stort! Detta är en affärsidé och problem med hög igenkänningsfaktor som många kan sätta sig in i. Och framför allt vill jag lyfta fram att det är en lösning som är skapad genom ett starkt teamwork. Detta är resultatet av när många människor svetsar samman kring en idé och genom kunniga inkubatorer lyckas tillsammans, säger Per Hallendorff.

Så här löd motiveringen:

”Företaget har utformat en teknisk innovation som väldigt tydligt löser ett stort problem för en stor kundgrupp, och dessutom bidrar till ett mer hållbart samhälle. OptiBinary och deras innovation Binärkartongen erbjuder en lösning på ett problem vi alla har upplevt, och det är det stora slöseriet med transport av onödig luft i för stora kartonger inom e-handeln. Lösningen ger kostnadsbesparingar för en viktig och växande kundgrupp samt bidrar starkt till att minska klimatpåverkan av transporter inom e-handeln. Innovatören Per Hallendorff har kombinerat sitt brinnande intresse för miljön och ett mer hållbart samhälle men sin gedigna erfarenhet inom distributionssystem och teknik i industriella tillämpningar.”

Orthovelox tilldelas SKAPA-talang för unga innovatörer

Eftersom var fjärde nyregistrerat företag har startats av en ung person, under 30 år, vill SKAPA uppmuntra ännu fler unga att våga tro på sina idéer och bidra till Sveriges utveckling. Under ceremonin delades SKAPA-talang för unga innovatörer ut till Erik Hermansson och Glenn Winbo Sondell från startupen Orthovelox.

Orthovelox har tagit fram en innovation som med hjälp av modern 3D-teknik kan leverera färdiga och individanpassade skoinlägg till ortopedtekniska verksamheter inom sjukvården. En lösning med stor potential att spara tid för både vården och patienten.

– Det känns fantastiskt att få denna utmärkelse, ett kvitto på att vi kommit på något nyskapande och är på rätt väg. Vi tror så otroligt mycket på vår idé, och det är väldigt uppmuntrande när även andra tror på den. Jag är så tacksam över våra partners och teamet som kompletterar varandra till hundra procent, det är vår framgångsfaktor, säger Orthovelox medgrundare Ann Winbo.

Så här löd motiveringen:

”Genom en visionär idé och ett stort utvecklingssteg utmanar och omskapar Orthovelox dagens metoder för framtagande av ortopediska skoinlägg. Att flytta utformning och tillverkning närmre vårdgivaren och patienten sparar inte bara tid och resurser utan minskar även risken för fel och minskar behovet av slitsamt efterarbete. Orthovleox bygger sin tjänst med modern teknik och löser hela processen, från scanning och modellering till förhandsgranskning och tillverkning i ändamålsenliga material. Dessutom samlar tjänsten upp värdefulla data som löpande förbättrar resultaten och minskar riskerna för fel. Orthovelox skapar ett stort kundvärde på en internationell marknad och kan ge fler tillgång till en bättre vård.”

”Framtiden ser ljus ut för Jönköpings län och världen”

Linda Pålsson, länsordförande för SKAPA’s jury i Jönköpings län, säger så här om de vinnande kandidaterna:

– Vi ser fram emot årets nationella final där Jönköpings Län kommer att representeras av två starka kandidater som vi är stolta att lyfta fram. Kandidaterna har goda utsikter framöver, både vad gäller fina placeringar vid Årets Nationella Skapa-tävling och inte minst att ta en plats på marknaden. Med andra ord, framtiden ser ljus ut för Jönköpings län och världen, säger Linda Pålsson, länsordförande för SKAPA’s jury i Jönköping län.

Science Park önskar inkubatorsbolagen Optibinary och Orthovelox stort lycka till i den nationella finalen den 11 november!

Marie-louise från Taberg Eyewear tar emot check och diplom från Sven Rydell och Joakim Gustavsson

Marie-Louise Malmberg från Taberg Eyewear är Årets nytänkare i Jönköping 2021

18 oktober 2021

Hon är nytänkaren som utmanar en global bransch med klimatsmarta glasögonbågar från Taberg. Fredagen den 15 oktober utnämndes entreprenören Marie-Louise Malmberg från Taberg Eyewear till Årets nytänkare i Jönköping 2021.

Det var under näringslivseventet Morgonsoffan som priset till Årets nytänkare 2021 i Jönköping skulle delas ut. Under fredagsmorgonen stod det klart att det var en av dagens gäster, Marie-Louise Malmberg, som kammade hem utmärkelsen och stipendiet på 15 000 kronor. Marie-Louise är en av grundarna bakom företaget Taberg Eyewear.

Plats på kulturhuset Spira för att dela ut priset var Science Parks affärsutvecklare Joakim Gustavsson och kommunens näringslivschef Sven Rydell.

– Oj! Vilken överraskning, jag blir alldeles varm i hjärtat, utbrister en glad och förvånad Marie-Louise när hon kliver upp på scen för att ta emot utmärkelsen.

Motiveringen löd

Årets Nytänkare 2021 utmanar en global bransch med starka varumärken på ett innovativt, unikt och hållbart sätt. Med en tidlös design och miljövänliga material inspirerar entreprenören till ett sunt konsumtionstänk, med ambitionen och visionen att produkten ska älskas – och användas – under en lång tid. Genom att göra tvärt om och utmana traditionella affärsmodeller är denna entreprenör en sann förebild. En nytänkare som inspirerar andra till stordåd.

Hållbar och tidlös design som ska älskas under lång tid

Grundar-duon bakom Taberg Eyewear, där Gustav Kristensson finns med, har lång erfarenhet av glasögon. När de under 2016 skulle starta upp företaget i den gamla bruksorten Taberg ville de göra något annorlunda.

Resultatet blev ett varumärke med fokus på hållbarhet i alla dimensioner. Ett tvärtom-tänk som väljer bort överproduktion och snabba trender, och som i stället prioriterar tidlös design med glasögon som håller över tid – både när det gäller kvalitet och uttryck. På sin hemsida skriver de:

– Vi pratar ofta om att äta upp det vi har i kylskåpet innan vi köper nytt. Vi håller koll på vad vi har på hyllorna och fyller på med ny modell eller ny färg, när någon modell är på väg att ta slut. Att producera ett överskott, bara för att det är billigt, kan aldrig vara rätt.

”Att våga utmana är en viktig del i att vara entreprenör”

Att uppmärksammas som Årets nytänkare är enligt Marie-Louise oerhört inspirerande, framförallt då det varit deras vision hela tiden varit att tänka nytt – och genomtänkt.

– Att uppmärksammas som Årets Nytänkare känns oerhört inspirerande. Vi är ett litet företag med ett väldigt starkt varumärke där vårt fokus från början har varit att tänka nytt och göra annorlunda. Vi uppfann till och med ett eget ord när vi startade; nygenomtänkt. Vi skulle tänka nytt och det skulle vara genomtänkt. Och det har vi hållit fast i hela vägen. Att våga utmana är en viktig del i att vara entreprenör, tror vi.

Om Tillväxtstiftelsen i Jönköpings län

Tillväxtstiftelsens ändamål är att främja näringsliv, forskning och kompetensutveckling med inriktning mot entreprenörskap, innovation och förnyelse i Jönköpings län. Stiftelsens uppdrag är långivning, bidrag och utfärdande av stipendier till innovativa företag i tidiga faser. I uppdraget ingår också att anordna utbildningar och seminarier.

Åsa bjöd på en färgsprakande pitch i SVT:s ”Draknästet

28 september 2021

Den 16 september var det äntligen dags för Science Park-entreprenören Åsa Juneström att möta investerarna i tv-programmet Draknästet. När Åsa klev upp framför drakarna utstrålar hon precis det som hon vill att hennes klädmärke me in color ska stå för: glädje, färg och personlighet.

Stort grattis Åsa, hur kändes det att se sig själv i rutan?

  • Märkligt och stort! Jag har varit väldigt nervös innan programmet skulle sändas då jag inte hade en aning om hur de skulle klippa det och framställa mig. Jag var inne hos drakarna i 45 minuter och det blev till runt 10 minuter i programmet, så jag är glad över att det ändå blev så mycket som visades, säger en nöjd Åsa när vi ringer upp henne efter att programmet släppts på SVT-play under torsdagen.

Fyllde SVT-studion med glädje, allvar och passion

Under sommaren 2020 släppte Åsa sin första klädkollektion med det nya varumärket me in color. Kläderna är hållbart producerade, och består av en mix av klassiskt och trendigt, med stilrena snitt och galna färger. Och det var just denna kollektion som Åsa, tillsammans med tre modeller och ett plakat med inspirationsbilder, hade med sig till SVT-studion när det var dags att möta investerarna i Draknästet.

Åsa bjuder på en träffsäker presentation med visionen att bli något stort. Drakarna, som efter presentationen konstaterar att de själva skulle behöva lite mer färg i sina klädval, vill därefter veta mer kring Åsas resa som entreprenör och hur hon tänker kring framtiden.

– De fokuserade väldigt mycket på mig som person och frågade inte så mycket om materialval och hållbarhet till exempel, som ju är en stor del av mitt varumärke. Men jag är väldigt nöjd över den bild av mig och me in color som presenterades! Jag fick sprida mitt budskap om färg, glädje och personlighet och är tacksam över att jag blev utvald och fick göra det under bästa sändningstid.

Lyfte fram kronprinsessan som drömkund

Under sin 2 minuter långa pitch målar en energifylld men avslappnad Åsa bland annat upp sin drömkund framför drakarna:

”Jag har en målbild. Tänk er en varm, härlig sommardag på Solliden på Öland. Det är kronprinsessans Viktoria födelsedag. Hon kliver ut och möter folkets jubel – och vad har hon på sig? Jo naturligtvis en klänning från mig”

Sedan programmet spelades in i februari har mycket hänt Åsa och för me in color. Bland annat har Åsa fått i gång sin webbshop på meincolor.se där hon även släppt ytterligare en klädkollektion. Dessutom har hon skapat och lanserat en hållbart producerad smyckekollektion som även går att hitta hos ett flertal återförsäljare i Sverige.

Det har varit ett väldigt hektiskt och roligt år

Åsa Juneström

Förutom att hon fick möjligheten att visa upp sitt varumärke i bästa sändningstid fick Åsa även med sig många värdefulla tips från investerarna, som inte visades i programmet.

– De gav mig massvis med bra tips som hjälpt med att definiera mitt varumärke ännu mer. Jag fick även en hel del tips kring mitt sortiment inför framtiden, avslutar Åsa samtidigt som hon hintar om spännande klädnyheter som kommer att släppas under våren 2022.

Programmet med Åsa sänds den 23 september, men går att titta på redan nu på SVT Play.

Mikael Heilmann med prischeck från Årets Nytänkare 2021 och Tillväxtstiftelsen

MakerSquare är Årets nytänkare 2021 i Gnosjö

16 juni 2021

Tisdagen den 15 juni var det dags att prisa Årets Nytänkare 2021 i Gnosjö kommun. På plats fanns Science Parks affärsutvecklare Ingalill Ebbesson, som delade ut priset och 15.000 kronor till årets vinnare: Mikael Heilmann och MakerSquare AB.

Bakom priset står Tillväxtstiftelsen i Jönköpings län, som är en av Science Parks finansieringsmöjligheter. Tillväxtstiftelsen delar årligen ut priset i Jönköping läns alla kommuner, till en eller flera personer som tänker nytt och banbrytande inom sin bransch eller företag.

Målet är att få fler produktionsprojekt att komma tillbaka och stanna i Sverige. För vi behöver väl inte ens säga att när det gäller kunskap, erfarenhet och kvalitet är vi nog bäst i världen, skriver MakerSquare på sin webbsida.

Juryns motivering:

MakerSquare är ett initiativ från bland annat Gnosjö Automatsvarvning. Initiativet är till för att skapa en fysisk och digital mötesplats för studenter, designers och yrkesverksamma inom industrin. Målet är att samla all den tillverknings- och materialkunskap som finns i regionen och därigenom bidra till att mer produktion stannar i Sverige. Genom MakerSquare vill initiativtagarna även bidra till att öka attraktivitet och kompetensförsörjning i regionen.

Ett nätverk med stor bredd av kompetenser

MakerSquare för samma kunskap och erfarenhet i tillverkningsindustrin i Sverige. Grundat i Gnosjö kommun jobbar verksamheten för att behålla och utveckla produktionen i Sverige. Det är ett nätverk av allt från producenter, materialleverantörer, konstruktörer och logistiker till hållbarhetsspecialister och marknadsförare. Helt enkelt en knutpunkt för alla kompetenser som behövs för att ta en idé hela vägen till marknaden.

– Att bli uppmärksammad som Årets nytänkare är ett härligt erkännande för MakerSquare och det arbete vi gör tillsammans med kommunens alla företag och organisationer. MakerSquare är ett i grunden gemensamt uppdrag som arbetar för att framtidssäkra produktion, öka intresset för industri och teknik, utveckla och behålla kunskap och kompetens och långsiktigt säkra tillväxt och välfärd i kommunen, säger Mikael Heilmann, VD på MakerSquare.

Om Tillväxtstiftelsen

Tillväxtstiftelsens ändamål är att främja näringsliv, forskning och kompetensutveckling med inriktning mot entreprenörskap, innovation och förnyelse i Jönköpings län. Stiftelsens uppdrag är långivning, bidrag och utfärdande av stipendier till innovativa företag i tidiga faser. I uppdraget ingår också att anordna utbildningar och seminarier.

Stiftelsen förvaltas av Science Park och har sin grund i den tidigare Kreditgarantiföreningen i Jönköpings län (KGF). De har sedan 2006 bedrivit verksamheter med kreditgarantier och lån till innovativa tillväxtbolag. Kapitalet och långsiktigheten garanteras bland annat genom donationer från företag, organisationer och privatpersoner.

studenterna Ishaan Chandok, Eko Wahyu Kuncoro, Devika Dileep och Raphael Lauren Owusu

Studenter skapade nya hållbara värden för IKEA i E-challenge 2021

16 april 2021

Den 12-14 april var det för tionde året i rad dags för E-challenge – studenttävlingen som arrangeras i syfte att stimulera entreprenörskap och kreativitet bland studenterna på Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan i Jönköping. I år genomfördes tävlingen digitalt och IKEA stod för uppdraget. Vid tävlingens slut var det tre innovativa lag som fick dela på prispotten bestående av 130 000 SEK.

 

Hur kan IKEA skapa en ökad och bättre integration av projekt med fokus på socialt företagande i verksamheten?

Så löd utmaningen som uppdragsgivaren IKEA gav till tävlingsdeltagarna. Och studenterna fick 24 timmar på sig att ta fram och presentera en lösning för en jury. Längs vägen fick de bland annat coaching och stöttning från några av Science Parks affärsutvecklare.

Den vinnande idén riktade fokus mot entreprenörskap i utsatta samhällen

Bakom den vinnande idén ”IKEA:s NEST” stod de internationella studenterna Devika Dileep, Eko Wahyu Kuncoro, Ishaan Chandok och Raphael Lauren Owusu. NEST (Nurturing Entrepreneurial Spirit for Tomorrow) är en digital plattform som kopplar ihop IKEA med potentiella sociala företag i utsatta samhällen runt om i världen. Genom plattformen som finns tillgänglig på webben och via en app, får individer tillgång till utbildning inom socialt entreprenörskap. Detta samtidigt som de varje år tävlar om chansen att bli en potentiell leverantör för IKEA.

Det var fyra trötta men lyckliga studenter som mottog förstapriset bestående av 60 000 SEK. Såhär säger en av lagmedlemmarna Devika Dileep om vinsten.

– Det är en helt surrealistisk och fantastisk känsla att ha vunnit. Vårt team kommer från olika delar av Asien och Afrika, så vi har ett mycket verkligt perspektiv på vad som händer i dessa länder och hur socialt entreprenörskap kan gynna mängder av utsatta samhällen i dessa delar av världen. Vi är oerhört glada över att vi fick möjlighet att arbeta med en lösning inom ett område som alla vi helhjärtat brinner för. Därför har vi även valt att ge en del av vinstsumman till välgörenhet.

Det vinnande teamet arbetade med sin idé långt in på små timmarna och klockan 05.00 på finaldagen var deras koncept redo att pitchas. Men trots det intensiva dygnet och bristen på sömn, var lagets upplevelse av tävlingen bara positiv.

– Vi gillade varenda stund av tävlingen! Att få jobba med människor från olika dela av världen, brainstorma tillsammans och komma fram till en idé som bidrar till att skapa jobb för människor i nöd kändes gjorde oss så glada. Vi älskade verkligen att få en inblick i vad IKEA gör för att skapa en positiv påverkan över hela världen. Vi hoppas att vi en dag själva kommer att kunna bidra till detta”, säger Devika.

Om E-challenge

Tävlingen E-challenge går ut på att de deltagande lagen, som består av minst en student från JIBS och en från JTH, har 24 timmar på sig att arbeta fram en lösning på utmaningen, och förbereda en pitch. Eftersom tävlingen handlar om entreprenörskap skulle studenterna eftersträva innovationshöjd i sina idéer, och att utveckla något som skapar ett riktigt värde för marknaden. I år hölls hela tävlingen i ett digitalt format och finalen streamades online.

Under arbetet och den kreativa processen coachades studenterna av Science Park för att utveckla en affärsplan och pitch som löser ett verkligt kundbehov, har en tydlig strategi, presenterar sina fördelar och adresserar befintlig konkurrens. I vinstpotten låg totalt 130 000 kr – 60 000 kr till det vinnande laget, 40 00 kr till andraplatsen och 20 000 kr till tredjeplatsen. Dessutom delade Science Park ut pris för ”bästa pitch” på ytterligare 10 000 kronor.

Samtliga pristagare i E-challenge 2021

Första plats och vinnare av 60 000 SEK:

Ishaan Chandok, Eko Wahyu Kuncoro, Devika Dileep och Raphael Lauren Owusu.

Andra plats och vinnare av 40 000 SEK:

Mona Al Moulla, Fanny Edman, Kajsa Knutsson och Alexander Schützler.

Tredje plats och vinnare av 20 000 SEK:

Magdalena Kaminskaite, Gintare Kunigonyte och Samir Muzaiek.

Vinnare av Science Parks pris för ”Bästa pitch” och 10 000 SEK

Mona Al Moulla, Fanny Edman, Kajsa Knutsson and Alexander Schützler.

Henning Lindberg delar ut diplom och blommor till Erik Berghiller.

Rodics Innovation är årets inkubatorsbolag 2021

18 mars 2021

Guldenen är Science Parks utmärkelse till årets inkubatorbolag och tilldelas det företag som utmärkt sig mest under året. Priset har delats ut årligen sedan 1997 och i år är det Erik Berghiller och hans Rodics Innovation som kammar hem utmärkelsen.

Rodics Innovation är företaget som gör nutid av framtidens sätt att åka vattenskidor. Slalomåkning på vattenskidor är en stor sport i USA, men är relativt okänt i Sverige. Sporten går ut på att med högsta möjliga hastighet och kortast möjliga lina runda sex bojar i en bana.

Genom produkten Offcourse™ har Rodics Innovation skapat ett revolutionerande sätt att skapa slalombanor på vattnet som är både hållbart, tidseffektivt och smidigt. Detta genom en maskin som du fäster på din båt och som ersätter den fysiska bojens funktion vid slalomåkning. Du kan använda produkten som träningsredskap inför tävling, eller som fritidsåkning.

Tar vattenskidåkningen in i en ny era

Henning Lindberg och Joakim Gustavsson, affärsutvecklare på Science Park inkubator, delade ut Guldenen  under onsdagen den 10 mars till en glad Erik Berghiller. Juryns motivering löd:

”Rodics Innovation, med Erik Berghiller i spetsen, tar med sin innovation vattenskidåkningen in i en ny era. Produkten möjliggör slalomåkning på vattenskidor utan otymplig och tidskrävande utrustning och skapar istället en bana direkt efter båten. Sedan Erik kom in i Inkubatorn i april 2020 har han lyckats förflytta sin innovation och sitt företag till helt nya nivåer. Patentet har de tagit vidare, tillsammans med förutsättning för produktion och försäljningen på den amerikanska marknaden. Ett bolag i USA har startats, export har påbörjats och under hösten 2020 nådde enheterna de första amerikanska kunderna. Parallellt med försäljning och produktion fortsätter Erik att utveckla sin produkt vidare, bland annat med ett hållbarhetsfokus i användandet.”

Gjort stora förflyttningar under 2020

Såhär säger Erik själv om sitt gångna år:

– Under 2020 lossnade det verkligen, och jag fick modet att sätta några stora milestones mot USA. Att sätta upp bolaget i USA blev nödvändigt, och nu vågade jag göra det. Att ha de första enheterna ute i marknaden är nervöst och härligt samtidigt

Bollplank och stöd genom Science Parks inkubator

Sedan 2020 är Rodics Innovation en del av Science Park inkubator, ett intensivprogram för etablerade bolag med stor framtids – och tillväxtpotential. Under ett år av pandemi, där de sociala kontakterna varit få, har han varit tacksam över att kunna bolla sina tankar med affärsutvecklarna i inkubatorn.

– Jag har haft mycket nytta av Inkubatorn i vardagen som ensamföretagare. Någon att bolla tankar med och någon som följt upp. Det har varit särskilt värdefullt under ett år som detta

Såhär säger Joakim Gustavsson, affärsutvecklare på Science Park, om Rodics Innovations utveckling det gångna året

– Att jobba med Rodics innovation i lanseringsfasen är väldigt spännande. Mycket av det som man har jobbat för under många år i framtagningen av produkten bär nu frukt och får tydliga kvitton från marknaden. Det är härligt att jobba med entreprenörer som vågar och vinner, vilket Rodics Innovation verkligen visat under året som gick.