Åsa Juneström, meincolor, finjusterar en kjol på en provdocka.

meincolor – drömmen om ett eget klädmärke blev verklighet

Vissa drömmar är för stora för att inte förverkligas. Drömmar som bygger på passion och som får dig att brinna. År 2017 fick Åsa Juneström en vision: hon skulle skapa ett eget klädmärke. I juni 2020 släppte hon sin första kollektion under varumärket meincolor. En mix av färgexplosioner, kreativa mönster och stilrena snitt.

Åsa har alltid varit kreativ, idérik och handlingskraftig. Hon är uppvuxen på landet och har sedan barnsben snickrat, skapat, sytt och lagat saker.

Jag har förändrat och sytt om kläder i hela mitt liv. Att ha den egenskapen och se hur plagg kan få ett snyggare snitt hade jag aldrig trott att jag skulle kunna använda som entreprenör.

Åsa Juneström, meioncolor

Den perfekta kjolen fanns inte på marknaden

Under en tjejkväll satt Åsa och hennes vänner och pratade om mode och kjolar. Alltså, inte om kjolar generellt, utan om hur svårt det var att hitta den där perfekta, färgglada, klassiska kjolen med fickor. Efter att ha scannat igenom webben insåg hon att den kjol hon såg framför sig inte fanns på marknaden. Där och då föddes idén om ett eget klädmärke.

En tid senare deltog Åsa på en workshop som arrangerades av Jane Jkpg – ett nätverk för kvinnliga kreatörer i Jönköping. Träffen, som handlade om att sätta sina mål och visioner på pränt, var vändpunkten som fick henne att börja ta de första stapplande stegen mot sin företagsdröm.

Bokade ett möte med en affärsutvecklare på Science Park

Fylld av inspiration och driv efter worskhopen bokade hon ett möte med en affärsutvecklare på Science Park, för att få rådgivning om hur hon skulle gå tillväga med sin idé. Åsa hade vid denna tidpunkt i princip en komplett klädkollektion klar i sitt huvud. Nästa steg var att söka till Science Parks Kickstart-program – ett intensivprogram för nya entreprenörer som vill utveckla sin idé och starta företag. Det var nu allt drog igång på riktigt för Åsa.

– Science Park fick mig att inse att min galna fantasi kan bli verklighet, och de fick mig även att börja berätta för andra om min idé. Via Kickstart-programmet träffade jag fler nya entreprenörer och breddade mitt nätverk. Som till exempel min fantastiska mönsterkonstruktör Jessica, berättar Åsa glatt.

Åsa Juneström, meincolor, står vid en klädhängare och håller ärmen på en gul kofta i handen.

Skapat av stor passion och mycket slit

I juni 2020 var det äntligen dags för me in color att lansera sin första kollektion. Varje plagg, som är hållbart producerade, har Åsa tagit fram med stor omsorg, mycket hjärta och hårt slit.

Resan från idé till färdig produkt har inte varit lätt, förklarar Åsa. Tvärtom har den varit som en gropig småländsk grusväg: sällan rak och med många omvägar. När det känts motigt har hon tagit sig ut på promenader i jakt på nya lösningar. Mitt där på promenadstigen har det då och då slagit henne hur långt hon har kommit på resan till att lansera sina drömplagg. En insikt som fått henne att ibland gråta av både stolthet och glädje.

– Då känner jag ”tänk Åsa, nu har du tagit dig ända hit och klarat ut saker som till en början var en stor utmaning”. Jag har från början vetat vart jag ska – men inte hur jag ska komma dit. För jag kunde ingenting om att välja tygkvalitéer, ta fram en kollektion, bygga en webbshop mm. Men jag har tagit ett steg, och det har gått, och sedan ett steg till, förklarar Åsa stolt.

Som ny entreprenör finns det många utmaningar – men din passion kan ta dig över berg. För Åsa grundar sig drivkraften i att hon riktigt på djupet känner så innerligt för sin idé. Hon har skapat någonting som hon kan stå för och något som är henne starkt förankrat. Och under resans gång har hennes framgångskoncept varit att sätta små delmål, tratta ned uppgifterna och inte bekymra sig över sitt slutmål.

Nuförtiden finns det alla möjligheter att lära sig. Jag kan inte gå och tänka på allt jag har kvar att göra, utan tänker på allt som jag har gjort. Och det är så himla roligt att lära sig nya saker!

Åsa Juneström, meincolor

Sålde nästan slut vid lanseringen

Åsa Juneström, meincolor, sitter i en soffa på sitt kontor. Hon har en laptop i knät och tittar in i kameran och skrattar,meincolors första lansering gick över förväntan. Åsa beskriver de intensiva veckorna såhär:

Första omgången kläder är nästan helt slut, trots att jag inte gjort någon marknadsföring ännu. Jag börjar landa nu och kan glädjas av det jag hittills gjort. Att möta alla härliga kunder ger mig sådan pepp till att orka och fortsätta.

Vilken dröm vill du ska bli till verklighet?

Ja, vissa drömmar är för stora för att inte förverkligas även om du startar från noll. När Åsa påbörjade sin resa visste hon ingenting om hur hon skulle ta fram en klädkollektion, men genom att brinna för sin idé har hon tagit många små kliv framåt. Har du också en dröm du funderar på i stunder av sanslös inspiration? I så fall – vilket blir ditt nästa steg?

På Science Park hjälper vi dig mer än gärna att komma vidare med just din affärsidé.

Boka möte