En bild som visar en skiss av företaget Robwastes sorteringsmaskin för plastavfall.

Robowaste

Robowaste AB har utvecklat en sorteringsmaskin som ska hjälpa byggavfallshanterande företag att omvandla kostnader till intäkter.

Conny Norman driver sedan många år tillbaka ett bolag som jobbar inom rivningsindustrin och har länge arbetat för en mer hållbar hantering av det avfall som produceras där.

Det var i början av 2016 som Science Park genom projektet Innovation Runway etablerade ett samarbete med Normans AB. Innovation Runway hjälpte Normans AB med att bekräfta behovet på marknaden, att göra en omvärldsspaning för att kartlägga flöden och volymer på avfall och teknik, priser, energiåtervinning samt att rita en global marknadskarta inklusive trender, miljöincitament och konkurrens. Resultatet för Normans AB utvecklades till en ny teknisk produkt, affärsstrategi och en avknoppning, Robowaste AB, som grundades i februari 2018.

Robowaste bidrar med:

En ikon som visar det nionde av FN:s globala mål som innebär "hållbar industri, innovationer och infrastruktur".

Hållbar industri, innovationer och infrastruktur

En ikon som visar det tolfte av FN:s globala mål som innebär "hållbar konsumtion och produktion".

Hållbar konsumtion och produktion

En del av Science Parks inkubator

Robowaste var en del av Science Parks inkubator från den 1 mars 2018 till den 31 januari 2019.

Science Parks inkubator stöttar nya och innovativa startups som strävar efter att göra verklig skillnad för både samhälle och planet. Här får entreprenörer den hjälp de behöver för att ta nästa steg mot lönsamhet och hållbar tillväxt. Programmet pågår under 6 till 24 månader och erbjuder bland annat skräddarsydd affärsutveckling varje vecka, hjälp att hitta finansiering och tillgång till verktyg och modeller.

Är du nyfiken på att veta mer om inkubator-programmet?

Läs mer om inkubator-programmet här
En bild som visar företaget Bondtechs innovativa 3D-printer.

Bondtech

Bondtech utvecklar, konstruerar och tillverkar en unik teknik för 3D-printning, som skapar en tillförlitlig, exakt och snabb tryckningsprocess. Bakom idén står Martin Bondéus som också är VD på bolaget.

Martin Bondeus som grundat företaget Bondtech står framför en tidig version av sin innovativa 3d-printer.

Den unika produkten löser ett välkänt problem med dagens 3D-skrivare och ökar såväl kvalitet som hastighet på utskrifterna. Genom idogt arbete, med start i källaren, har Martin Bondéus visat att det går att bygga en internationell succé på kort tid – även inom hårdvarubranschen. Framgången så här långt har byggt på försäljning till slutanvändare, men nu har även tillverkare av 3D-skrivare fått upp ögonen för Bondtech.

Här kan du läsa mer om Bondtech.

En del av Science Parks inkubator

Bondtech var en del av Science Parks inkubator från den 1 maj 2016 till den 31 januari 2019.

Science Parks inkubator stöttar nya och innovativa startups som strävar efter att göra verklig skillnad för både samhälle och planet. Här får entreprenörer den hjälp de behöver för att ta nästa steg mot lönsamhet och hållbar tillväxt. Programmet pågår under 6 till 24 månader och erbjuder bland annat skräddarsydd affärsutveckling varje vecka, hjälp att hitta finansiering och tillgång till verktyg och modeller.

Är du nyfiken på att veta mer om inkubator-programmet?

Läs mer om inkubator-programmet här
Ett foto som visar en läkemedelsbox från företaget Recaremed som hanterar överblivet läkemedel.

Recaremed

Recaremed vill förbättra och förenkla hantering av överblivet läkemedel och smittförande avfall.

Med retursystemet Recarebox får du ett strukturerat upplägg för läkemedelshantering av överblivet läkemedel. Vi utbildar våra kunder för att jobba smart och säkert med läkemedelsavfall i verksamheten, bistår med instruktioner för att minska volymen farligt avfall, hanterar leveranser till och från arbetsplatsen och destruktion, alltid med full spårbarhet. Recarebox bidrar till att spara tid och pengar och vi vill medverka till en säkrare arbetsplats när stölder av läkemedel enkelt kan förebyggas med vårt system för läkemedelshantering. Dessutom bidrar vi till ett mer hållbart samhälle, där läkemedel inte riskerar att hamna i naturen, en minskad avfallsvolym och klimatsmarta leveranser. En enklare och smidigare process för läkemedelshantering helt enkelt.

Här kan du läsa mer om Recaremed.

Recaremed bidrar med:

En ikon som visar det tolfte av FN:s globala mål som innebär "hållbar konsumtion och produktion".

Hållbar konsumtion och produktion

En ikon som visar det trettonde av FN:s globala mål som innebär "bekämpa klimatförändringarna".

Bekämpa klimatförändringarna

En del av Science Parks inkubator

Recaremed var en del av Science Parks inkubator från den 14 december 2017 till den 31 maj 2019.

Science Parks Inkubator stöttar nya och innovativa startups som strävar efter att göra verklig skillnad för både samhälle och planet. Här får entreprenörer den hjälp de behöver för att ta nästa steg mot lönsamhet och hållbar tillväxt. Programmet pågår under 6 till 24 månader och erbjuder bland annat skräddarsydd affärsutveckling varje vecka, hjälp att hitta finansiering och tillgång till verktyg och modeller.

Är du nyfiken på att veta mer om inkubator-programmet?

Läs mer om inkubator-programmet här
Ett foto som visar en hylla fylld av återanvända leksaker och böcker.

Footly

Tänk om det som samlar damm hos dig kunde användas av någon annan? Då kunde vi tillsammans minska vårt fotavtryck på planeten. Det är precis så Footly jobbar.

Erik Vaim som grundat företaget Footly står vid en kassa i en lagerlokal och scannar streckkoden på ett paket.

I takt med att han såg korallrev dö och plast förorena våra hav och skada dess djurliv blev miljöproblemen bara tydligare och tydligare för dykaren Erik Vaim. Erfarenheterna och insikterna fick honom att starta Footly – en digital tjänst som sköter försäljningsprocessen av begagnade prylar och därmed hjälper människor att minska sitt ekologiska fotavtryck.

Idén att underlätta för människor att sälja sina begagnade saker kom till redan 2003. Erik insåg tidigt att vi alla – om vi vill komma till bukt med våra miljöproblem – behöver bli bättre på att använda de resurser som redan finns. Han såg också att det behöver vara enkelt, snabbt och lönsamt att bidra till ett mindre fotavtryck på planeten, om det ska kunna göra skillnad på riktigt.

Läs mer om företaget på Footlys hemsida.

Footly bidrar till:

En ikon som visar det tolfte av FN:s globala mål som innebär "hållbar konsumtion och produktion".

Hållbar konsumtion och produktion

En ikon som visar det trettonde av FN:s globala mål som innebär "bekämpa klimatförändringarna".

Bekämpa klimatförändringarna

En del av Science Parks inkubator

Footly var en del av Science Parks inkubator från den 24 oktober 2018 till den 31 januari 2020.

Science Parks inkubator stöttar nya och innovativa startups som strävar efter att göra verklig skillnad för både samhälle och planet. Här får entreprenörer den hjälp de behöver för att ta nästa steg mot lönsamhet och hållbar tillväxt. Programmet pågår under 6 till 24 månader och erbjuder bland annat skräddarsydd affärsutveckling varje vecka, hjälp att hitta finansiering och tillgång till verktyg och modeller.

Är du nyfiken på att veta mer om inkubator-programmet?

Läs mer om inkubatorprogrammet här

Optibinary

Data från mängder av e-handlare visar att de flesta förpackningar som transporteras till kunder oftast inte är optimerade utifrån innehållet i paketet – så mycket som 30-50% av innehållet är luft.

Det innebär att över 100 miljoner liter luft, eller 1000 tomma lastbilar, transporteras årligen – bara i Sverige. Detta är förödande för miljön, och kostsamt för företag som slösar pengar på material, logistik och onödiga lagerplatser. Den växande e-handeln sätter fokus på hållbarhet och effektivitet inom förpackningar. Optibinary kliver in med en lösning för att revolutionera hur förpackningar hanteras.

Med deras innovation Binärkartongen, som är en kombination av en programvara och ett maskinsystem, är varje låda skräddarsydd exakt efter sitt innehåll. Detta eliminerar onödigt utrymme och maximerar materialanvändningen. Detta minskar inte bara transportkostnader och slöseri med naturresurser utan förbättrar också kundupplevelsen med lämpligt dimensionerade förpackningar. Det är en vinst-vinst-situation för både företag och miljön, och erbjuder kostnadseffektiva, hållbara leveranslösningar för en ljusare framtid.



En del av Science Parks inkubator

Optibinary var en del av Science Parks inkubator från den 1 augusti 2020 till den 31 januari 2023.

Science Parks inkubator stöttar nya och innovativa startups som strävar efter att göra verklig skillnad för både samhälle och planet. Här får entreprenörer den hjälp de behöver för att ta nästa steg mot lönsamhet och hållbar tillväxt. Programmet pågår under 6 till 24 månader och erbjuder bland annat skräddarsydd affärsutveckling varje vecka, hjälp att hitta finansiering och tillgång till verktyg och modeller.

Är du nyfiken på att veta mer om inkubator-programmet?

Läs mer om inkubator-programmet här
Grundarna av OICAN Sara och Sofie Hellström står framför en tegelvägg.

OICAN

OICAN utvecklar en innovativ produkt inom segmentet stödkläder, som – framförallt – ska underlätta för barn med medicinska diagnoser.

OICAN lyckades utmana vetenskapen – utvecklade ett skydd av nytt och unikt material

Sofie och Sarah Hellström grundade OICAN våren 2021 med en önskan att göra det omöjliga möjligt. Drivna av envishet, en stark vilja att skapa förändring och att göra positiva avtryck i människors liv, började de sitt äventyr. Tillsammans med toppexpertis utvecklade systrarna ett unikt skydd, integrerbart i kläder utan att synas, som erbjuder enastående säkerhet och komfort. Genom ett nära samarbete med ledande forskare, materialexperter och biomekaniska ingenjörer lyckades de övervinna hinder och skapa något som tidigare ansågs omöjligt. OICAN representerar en historia om envishet, innovation och en passion för att göra skillnad.

 

En del av Science Parks inkubator

OICAN var en del av Science Parks inkubator från den 21 juni 2021 till den 31 december 2022.

Science Parks inkubator stöttar nya och innovativa startups som strävar efter att göra verklig skillnad för både samhälle och planet. Här får entreprenörer den hjälp de behöver för att ta nästa steg mot lönsamhet och hållbar tillväxt. Programmet pågår under 6 till 24 månader och erbjuder bland annat skräddarsydd affärsutveckling varje vecka, hjälp att hitta finansiering och tillgång till verktyg och modeller.

Är du nyfiken på att veta mer om inkubator-programmet?

Läs mer om inkubatorprogrammet här
Ett foto av en väg som går genom tallskog.

Skogsnejd

Skogsnejd gör det enkelt och billigt att köpa och spara i skog. Skog är en trygg och hållbar investering som passar utmärkt för att sprida risken i privata sparandet och samtidigt gynna miljön. Kom igång för så lite som 100 kr. Du kan när som helst köpa mer skog eller sälja den du har.

Inkubatorbolaget Skogsnejd vill göra det enkelt för fler att spara i skog

Det traditionella sättet att äga skog är invecklat och kräver mycket pengar, kunskap och tid. Idag finns det drygt 300 000 skogsägare i Sverige, men de blir allt färre och äldre. Science Parks nya inkubatorbolag Skogsnejd vill få fler att spara i skog och lära sig mer om denna enorma svenska naturtillgång. Lösningen är en digital tjänst som gör skogsägande enkelt, hållbart och tillgängligt för alla.

Med hjälp av Skogsnejd ska vem som helst – med hjälp av några enstaka klick – kunna spara i skog till en låg ekonomisk tröskel. Skogsnejd sköter sedan skogsförvaltningen anpassat efter kundens önskemål. Bolaget är en del av Science Parks inkubator sedan oktober 2022.

David Borg, Fredrik Laapotti och Oscar Buvari står framför en skog.

Det känns oerhört bra att få ett bollplank och stöttning inom områden som juridik, marknadsföring, affärsutveckling och finansiering för att ta Skogsnejd många steg framåt. Med hjälp av Inkubatorn hoppas vi hitta investerare som vill bidra till den fortsatta utvecklingen av vår tjänst.

David Borg, marknadsansvarig på Skogsnejd

Från hektar- till kvadratmeterstort skogsägande

Första steget i processen är att Skogsnejd köper in skogsfastigheter i egenskap av företag. Det innebär att bolaget tar hand om kontakt med mäklare, säljare, avtal, juridik, betalning och långsiktigt hållbar skogsförvaltning.

Skogsmarken säljs sedan till kund per kvadratmeter. Detta är unikt, eftersom skogsägande traditionellt sett säljs i stora fastigheter om flera hektar. Det innebär att en skogsfastighet idag är väldigt dyr att köpa. I södra Sverige får du betala ca 125 000 kronor per hektar.  Att i stället sälja skogen uppdelad i kvadratmeterstora enheter gör att den ekonomiska tröskeln blir låg.

Varje kvadratmeter säljs styckvis. Kunden kan när som helst köpa mer mark eller sprida sitt ägande till fler fastigheter och väljer själv balansen mellan avkastning och naturvärden.

Drömmen är att nå den internationella marknaden

Bakom Skogsnejd står rektorn Fredrik Laapotti (VD), digitala marknadsföraren David Borg (marknad) och UX-designern Oscar Buvari (UX Lead).

Idén om tjänsten väcktes när jag och min fru diskuterade om vi skulle köpa lite skog med våra sparpengar. Det visade sig vara väldigt krångligt – så det var bara att ta tag i utmaningen att göra det enklare.

Fredrik Laapotti, VD

Nu väntar en intensiv utvecklingsperiod för teamet. Samtidigt letar de finansiering för att kunna köpa första skogsfastigheten. Under 2023 är planen att lansera tjänsten i Sverige för att senare fortsätta utomlands. Det långsiktiga målet är att göra det enkelt och hållbart att spara i skog – både lokalt och globalt. I länder utan allemansrätt blir erbjudandet även friluftsmöjligheter. Exempelvis i Danmark – där du i privatägd skog endast får vistas dagtid på vägar och stigar.

Arbetet med Skogsnejd har belyst värdet av allemansrätten! Jag har börjat uppskatta mina joggingrundor eller MTB-turer i skogen på ett helt annat sätt. Det är så himla motiverande att kunna bidra till att människor världen över får samma möjligheter tack vare Skogsnejd, även om landet saknar allemansrätt.

Oscar Buvari, medgrundare

Så funkar Skogsnejd

1

Skogsnejd köper skogsfastigheter

Skogsnejd köper in skogsfastigheter i egenskap av företag. Vi tar alltså hand om kontakt med mäklare, säljare, avtal, juridik, betalning och långsiktig hållbar skogsförvaltning.

2

Skogen säljs per kvadratmeter

I traditionellt skogsägande säljs skog ofta i stora fastigheter om flera hektar, varav en hektar är 10 000 m². Det innebär att en skogsfastighet är dyr att köpa, eftersom en hektar kostar allt mellan 20 000 kr till 160 000 kr beroende på läge och kvalitet. I Skogsnejd köper du ”digitala värdebärare” (tokens) som var för sig representerar en kvadratmeter skog.

3

Enkelt komma igång

Varje värdebärare (token) representerar en (1) kvadratmeter skog vilket gör det enkelt och billigt att komma igång med skogsägande. Du kan när som helst köpa mer ledig skogsmark samt sprida ditt ägande i flera fastigheter. Syftet kan vara att minska risken eller använda Skogsnejds plattform tillsammans med likasinnade för att t.ex. göra om till naturskog eller använda andra avverkningsmetoder. Skogsnejd som företag lägger ingen värdering i hur skogen sköts så länge det är långsiktigt hållbart och uppfyller företagets klimat- och miljömål.

4

Du vet exakt vad du äger

Fördelarna är att du vet exakt vilken skog som ägs, hur den förvaltas och ges till och med möjlighet att påverka den långsiktiga utvecklingen. Förvisso har vi allemansrätt i Sverige men vi uppmuntrar våra kunder att ofta besöka sina skogsbitar. Välkommen ut i skogen!

En del av Science Parks Inkubator

Skogsnejd var en del av Science Parks inkubator från den 1 november 2022 till den 31 oktober 2023.

Science Parks Inkubator stöttar nya och innovativa startups som strävar efter att göra verklig skillnad för både samhälle och planet. Här får entreprenörer den hjälp de behöver för att ta nästa steg mot lönsamhet och hållbar tillväxt. Programmet pågår under 6 till 24 månader och erbjuder bland annat skräddarsydd affärsutveckling varje vecka, hjälp att hitta finansiering och tillgång till verktyg och modeller.

Är du nyfiken på att veta mer om Inkubator-programmet?

Läs mer om inkubator-programmet här
Krossat fabriksfönsterglas med rostiga spröjs.

WindowGlass Recycling Sweden

Sand är en av världens hårdast exploaterade naturresurser. I takt med urbaniseringen och snabbt växande städer, håller sandråvaran på att ta slut. I byggbranschen görs omfattande insatser för att hitta nya alternativ till sandbaserat byggmaterial samtidigt som glasproducenter blir mer och mer beroende av cirkulära produktionskedjor. Men i dagsläget är fönsterglas svårt att återvinna, eftersom glaset sitter ihop med en fönsterram av trä eller aluminium. Det gör att fönster ofta sorteras som deponi och grävs ned i marken. Med hjälp av WindowGlass Recyclings innovativa maskin kan glas och ram enkelt separeras och återvinnas var för sig.

Genom våra maskiner kan glaset återanvändas och skapa ett cirkulärt system för fönstrets kretslopp. Detta betyder att vi har potential att göra världens fönstertillverkare mer hållbara, då de slipper utvinna ny sand.

Emil Falk, grundarna av WindowGlass Recycling Sweden

Emil Falk sitter framför ett ljust draperi och tittar in i kameran med ett stort leende.

Teamet ser stor marknadspotential i Frankrike

Bakom bolaget står fyra entreprenörer och maskinbyggare: Emil Falk, Oscar Larsson, Theodor von der Luft och Stefan Falk Boman. Tillsammans har de lång erfarenhet av att bygga maskiner och bolag, vilket de menar är den perfekta kombinationen i just sin startup. Deras 5-årsplan är att återvinna alla fönster i Sverige – och Frankrike.

Frankrike har kommit otroligt långt i sin hantering av fönster, vilket betyder att våra maskiner enkelt skulle kunna säljas där. Det långsiktiga målet och visionen är att alla fönster i hela världen ska återvinnas.

Emil Falk

En del av Science Parks inkubator

WindowGlass Recykling var en del av Science Parks inkubator från den 1 oktober 2022 till den 31 oktober 2023.

Science Parks inkubator stöttar nya och innovativa startups som strävar efter att göra verklig skillnad för både samhälle och planet. Här får entreprenörer den hjälp de behöver för att ta nästa steg mot lönsamhet och hållbar tillväxt. Programmet pågår under 6 till 24 månader och erbjuder bland annat skräddarsydd affärsutveckling varje vecka, hjälp att hitta finansiering och tillgång till verktyg och modeller.

Är du nyfiken på att veta mer om inkubator-programmet?

Läs mer om inkubator-programmet här
En bild som visar en lagerlokal med hyllor fyllda av lådor.

Norditech

Norditechs innovation är en smart kamera som med hjälp av maskininlärning kan automatisera lagerhantering – som till exempel inventering och bokföring mot affärssystem.

Norditech effektiviserar lagerhantering – sparar tusentals timmar

I framtiden är grundarduon Philip och Davids mål att kunna använda den data som tekniken samlar in, för att identifiera vilka processer i tillverkningskedjan som kan göras mer hållbara.

Med hjälp av våra smarta kameror kommer kunden att kunna spara enorma mängder tid. Det är inte ovanligt att ett företag, med tio anställda i dagsläget lägger över 4000 timmar bara på inventering – varje år.

Philip Alm, medgrundare av Norditech

Bakom bolaget står techtalangerna David Bacelj och Philip Alm, som jobbat ihop i snart två och ett halvt år. Tillsammans har de spets inom allt från system- och apputveckling till visionsystem och AI-kameror. Tidigare har de jobbat med många bolag inom bland annat plastindustrin.

Ett gigantiskt problem inom branschen är de dåliga metoder som finns för att hantera sitt lager. Det vill säga att inventera, hålla koll på produkterna och bokföra mot olika affärssystem. Allt detta görs idag manuellt med handscannrar.

Philip Alm

Integreras direkt med kundens nuvarande process

Med hjälp av avancerad AI-teknik – deras så kallade ”Labeldetector” – kan Norditechs kameror hitta etiketter, läsa av och matcha dem mot affärssystem helt automatiskt. Unikt med produkten är att den är enkel att sätta upp och börja använda. Produkten är nämligen ett tillägg som integreras direkt med kundens nuvarande process och kräver inga nya standardiserade programvaror, etiketter eller hyllor som kunden måste köpa för att komma i gång. Detta gör att Norditech kan erbjuda automatiserad lagerhantering till en helt ny marknad, som tidigare inte haft råd eller ork.

Vill bidra till mer hållbara produktionskedjor

Framåt hoppas bolaget kunna utveckla tekniken för att kunna läsa av handskrivna etiketter på till exempel den lilla e-handlarens hemmalager. Ytterligare en vision är att på sikt kunna använda all den data som kameran samlar in, för att optimera arbetsflöden och miljöspåra lagrets produkter. Med hjälp av statistikdrivna verktyg skulle det bland annat vara möjligt att följa produktens hela livscykel och optimera allt från spill till CO2-utsläpp.

Men först är det äntligen dags att börja testa produkten skarpt ute på lager. Det är något som vi har sett fram emot länge.

Philip Alm

Henning Lindberg, Philip Alm och David Bacelj står med diplom, pokal och blommor.

Från acceleratorprogrammet till Årets inkubatorbolag

Under vintern 2021-2022 deltog Philip och David i Science Parks tech-accelerator. Acceleratorn är ett 8-10 veckor långt intensivprogram för individer som vill satsa på sin affärsidé och utveckla den vidare. Programmet avslutades med pitchtävlingen Demo Day, där Norditech kammade hem första pris. 2023 utsågs de också till Årets inkubatorbolag och tilldelades priset Guldenen.

En del av Science Parks inkubator

Norditech var en del av Science Parks inkubator från den 1 maj 2022 till den 30 november 2023.

Science Parks inkubator stöttar nya och innovativa startups som strävar efter att göra verklig skillnad för både samhälle och planet. Här får entreprenörer den hjälp de behöver för att ta nästa steg mot lönsamhet och hållbar tillväxt. Programmet pågår under 6 till 24 månader och erbjuder bland annat skräddarsydd affärsutveckling varje vecka, hjälp att hitta finansiering och tillgång till verktyg och modeller.

Är du nyfiken på att veta mer om inkubator-programmet?

Läs mer om inkubatorprogrammet här
Ett flygfoto som visar en pågående skogsbrand. Det är mörkt av rök och silhuetten av skog syns i förgrunden.

Forestgard

Science Parks inkubatorbolag Forestgard jobbar för att förstärka räddningstjänstens resurser vid släckningsinsatser i otillgänglig terräng. Med utgångspunkt från Jönköping Airport kan de säkra brandberedskapen för stora delar av södra Sverige.

Inkubatorbolaget Forestgard vill stötta räddningstjänsten vid skogsbränder – ska minska antalet oplanerade bränder

Varje år brinner det i terrängen, och risken för skogsbränder har i takt med klimatförändringarna ökat markant de senaste åren. I bolaget som drivs av Johan Larsson, Mirela Matasari och Henrik Lindberg finns kompetens inom både skogsbruk och flyg. Henrik är idag verksam inom bruksflyg med fokus på att hitta fjärrvärmeläckor från luften. Genom att äga och drifta egna vattenbombande flygplan – och med tillgång till verkstad och hangar – kan de förkorta inställelsetiden väsentligt vid pågående skogsbränder. Planen är att på sikt kunna säkra beredskapen i hela Skandinavien.

Det har inte undgått någon att vi påverkas av klimatets förändringar. Denna sommar har det varit mycket påtagligt att vi står inför nya utmaningar som vi människor skapat. På kontinenten har de länge kämpat med torra somrar som lett till fler och mer omfattande skogsbränder som resultat. Även i Sverige har vi på senare år haft rejäl torka – varje år brinner det i terrängen. I takt med klimatförändringarna ökar riskerna för brand i skog och mark och vi har sannolikt bara sett början på den utveckling som väntar.

Henrik Lindberg, medgrundare av Forestgard

Idén bakom Forestgard är att skogsägare ska själva kunna larma Forestgard, som omedelbart kan skicka upp vattenbombande flygplan och starta släckningsarbetet. Genom att minimera tiden till insats och maximera släckningsresursen planerar Forestgard att initialt kunna minska oplanerade bränder med cirka 25%.

Utmaningen är fortfarande tiden till insats och mängden vatten som kommer tidigt i brandförloppet. De allra flesta skogsbränderna skulle kunna släckas med vattnet i en petflaska om man är på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Tiden från brandens start till att släckning påbörjas är helt kritisk för att stoppa brandförloppet. Även om räddningstjänsten snabbt larmas kan det även idag ta lång tid för att eskalera insatsen till flygande resurser och vattenbombande flygplan.

Henrik Lindberg