Miden Melle-Hanna, Multi 4, står framför en whiteboard med en penna i handen. Hon är glad. I förgrunden syns en individ som lyssnar.

Multi4 – Miden vill förbättra cancerpatienters liv med sin innovation

En inställd operation blev startskottet för Miden Melle-Hannahs livsviktiga innovation Multi4. Sju år och tre beviljade patent senare återstår fortfarande mycket jobb innan instrumentet kan tas i bruk. Men Miden är beslutsam. Hon vill göra skillnad – på riktigt.

”F@*# cancer!”.

Orden står skrivna bakom Miden Melle-Hannah när hennes Multi4 tar emot pris för årets ”potentiella innovation” under Quality Innovation Award 2020 i Tel Aviv, Israel. Utmärkelsen ska komma att bli en av de stora milstolparna på Multi4 hittills sju år långa resa. Resan med målet att förbättra cancerpatienters liv. Men för att förstå vart allt började behöver vi gå tillbaka i tiden. Till 2013. Och till en inställd operation på Länssjukhuset Ryhov i Jönköping.

En unik och komplicerad idé

– Operationen på förmiddagen drog ut på tiden vilket resulterade i att eftermiddagens operation behövde flyttas fram. Att behöva berätta för den här patienten att hans operation var inställd, utan att kunna erbjuda en ny tid direkt kändes hemskt. Men där och då väcktes en idé, beskriver Miden.

Så började Multi4:s resa. Den idé som Miden precis kommit på var unik – och komplicerad. Den innebar att utveckla en helt ny typ av teknik och instrument för diagnostik och behandling av urinblåsecancer. En innovation som hade sparat tid, minskat lidande och räddat liv. Efter att ha diskuterat idén med kollegor tog Miden kontakt med företag för att diskutera utvecklingen av produkten.

Att utveckla någonting som inte fanns var otroligt kul, men svårt. Vi höll till slut på i två år med en teknik som visade sig inte skulle fungera.

Miden Melle-Hannah

En intensiv tid i uppstarten av Multi4

Miden minns tillbaka på denna tid som intensiv. Parallellt med produktutvecklingen av instrumentet, där hon var omringad av ett team med projektledare och ingenjörer, arbetade hon heltid som läkare på Ryhov.

– Jag lärde mig så extremt mycket hela tiden att det går knappt att beskriva. Det var roligt, utvecklande och intensivt. Jag la verkligen all min fritid på detta, och kunde heller inte säga något till någon för allt var ju hemligt, förklarar Miden.

Hårt slit lönar sig. Efter flera års kämpande har Multi4 nu fyra olika innovationer samlade i ett gemensamt koncept, varav tre har fått beviljat patent. Storleksmässigt rör det sig om millimeter – resultatmässigt kommer instrumentet kunna förbättra många liv. Och det är precis det som hela tiden varit Midens drivkraft.

Drivs av att göra skillnad för andra

Så länge Miden kan minnas har hon velat skapa förbättringar och göra skillnad för andra människor. Det var därför hon en gång i tiden valde att bli läkare, och det är därför hon varje dag kämpar med Multi4.

– Ibland när testerna inte funkar så ser jag den där mannen och tänker att om jag lyckas med detta, ja då kommer det verkligen att göra skillnad för många. Det känns som om det är meningen att jag ska göra detta. Det ska även tilläggas att jag är väldigt envis, säger Miden.

Science Park hjälpte till att förbereda investering

Att ta fram en ny produkt från grunden tar tid och kostar pengar. I början av resan var just den ekonomiska delen en tuff utmaning för Miden.

Att ständigt jaga pengar var jättejobbigt och en check på 50 000 kr här och var räckte inte långt för att betala alla konsulttimmar. Hade jag bara haft pengarna och kunnat köra på hade det varit en annan sak, men nu var det kämpigt att få ihop det, berättar Miden.

Hösten 2018 var det därför dags för Multi4 att ta in investerare, och det var då Science Park kom in i bilden. Hon blev en del av Science Parks inkubatorprogram och där hon fick hjälp med att skapa underlag för att attrahera investerare och lära sig språket som marknaden pratar. En stöttning som Miden ser som väldigt värdefull.

Detta är helt nytt för mig, så att ha en mentor från Science Park som stöttar och ger en vägledning har varit jättebra. Att sedan få in investerare var en stor milstolpe och gav mycket energi.

”Är detta verkligen någonting som jag vill lägga min tid på”?

Kapital och coachning är två faktorer som kan få alla nya entreprenörer framåt. Men i slutändan är det inte det som avgör om din idé kommer att ta sig vidare till nästa steg. Nej, till sist så handlar det om din tid. Miden säger såhär:

Fråga dig själv: ”är detta verkligen någonting som jag vill lägga ner min tid på?”. I början av resan är det du som behöver vara den som pushar på, så du måste ha kraften till att vilja fokusera intensivt och driva din idé framåt.

Miden Melle-Hannah

En del av Science Parks inkubator

Multi4 var en del av Science Parks inkubator från den 1 juni 2017 till den 31 maj 2020.

Science Parks inkubator stöttar nya och innovativa startups som strävar efter att göra verklig skillnad för både samhälle och planet. Här får entreprenörer den hjälp de behöver för att ta nästa steg mot lönsamhet och hållbar tillväxt. Programmet pågår under 6 till 24 månader och erbjuder bland annat skräddarsydd affärsutveckling varje vecka, hjälp att hitta finansiering och tillgång till verktyg och modeller.

Är du nyfiken på att veta mer om inkubator-programmet?

Läs mer här

Ett urval av de priser som Multi4 och Miden vunnit:

November 2020 – Familjen Knut & Ragnvi Jacobssons Stiftelses Entreprenörstipendium

I november 2020 fick Miden Familjen Knut & Ragnvi Jacobssons Stiftelses Entreprenörstipendium på 400 00 kronor och kunde genomgå ”Executive Leadership Program” vid Handelshögskolan i Stockholm.

2021 – Frixos stiftelses stipendium

Hösten 2021 tilldelades Miden och Multi4 Frixos stiftelses stipendium på 70 000 kr. Utöver det huvudsakliga syftet med instrumentet, vill Miden också förbättra arbetsmiljön för kirurger som inte passar in i den manliga, högerhänta normen. Idag är nämligen merparten av instrumenten utvecklade för högerhänta män vilket till exempel ger kvinnliga kirurger sämre förutsättningar vid operation. Stipendiet går till tester av handtaget, som ska passa såväl höger- som vänsterhänta samt mindre och större kirurghänder.

2021 – Inission Innovation Award

Kort därefter är det final i Inission Innovation Award där Miden tog hem full pott när hon vann både publikens pris på 50 000 kronor och den stora prischecken för Årets innovation på 1 miljon kronor.

– Det var magiskt. När alla 250 reste sig upp och applåderade blev jag rörd på riktigt. Att vinna både Publikens pris och Inission innovation award hade jag inte förväntat mig. Detta är en bekräftelse på att vi håller på med något bra och nu får vi kraften att utföra det vi har framför oss, att utveckla och producera Multi4-roboten, sa Miden i en intervju efter finalen. 

Operationer på cancerpatienter nästa steg för Multi4

I maj 2022 står det klart att Multi4 planerar för att börja operera på cancerpatienter på Urologkliniken på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg. Första steget är produktionen av helt sterila, förpackade och märkta instrument och ansökningar till läkemedelsverket för att få påbörja operationer i en så kallad klinisk prövning.

– Det är helt fantastiskt att det nu är dags att testa den nya tekniken på cancerpatienter. Patientnyttan är så oerhörd och det är det som driver oss alla i teamet att jobba på så vi kan börja använda vår teknik i vården, säger Miden.

Copywritern Mary Benadet står utanför ett café. Hon lutar sig mot en glasvägg och har armarna i kors.

Mary Benadet – från biomedicinsk analytiker till kreativ copywriter

Att dansa och skriva har alltid legat Mary varmt om hjärtat. Ändå såg hon sig inte som en kreativ person. Tills den dagen hon bestämde sig för att starta eget företag som copywriter.

Entreprenörskap är för alla. För den kreativa, den analytiska, den energiska, den strukturerade, den galna och den introverta. Entreprenörskap är även för dig som har flera olika sidor. Ja, för exakt det är Mary Benadet, biomedicinsk analytiker och frilansande kreativ copywriter, ett strålande bevis på.

En blandning av olika passioner

För Mary tog det lång tid innan hon insåg att hon kunde vara båda en kreativ idéspruta och analytisk problemlösare. Under många år var Marys självbild tydligt kategoriserad: hon var en strukturerad person som löste problem med hjälp av logik. Trots att hon under hela livet dansat och skrivit berättelser, kunde hon inte se sig själv som en kreativ person.

– Det tog lång tid innan jag förstod att det inte går emot varandra att vara både evidensbaserad och kreativ i sättet man löser problem, förklarar Mary.

”Vadå, är jag copywriter nu också?”

För att förstå resan från biomedicinsk analytiker till frilansande copywriter måste vi först backa några steg. Sedan ett par år tillbaka säljer Mary medicinska produkter på det Huskvarnabaserade företaget DiaSystem Scandinavia. Som nyanställd fick Mary fler och fler uppdrag att skriva allt från reklamblad till nyhetsbrev. Till slut frågade hon skämtsamt sin chef ”Vadå, är jag copywriter nu också?”.

Där och då var det som om en lampa tändes och hon insåg att ja, copywriter är ju precis vad hon är.

Efter det tillfället insåg jag att väldigt många av mina arbetsuppgifter innehöll just copy. När detta synliggjordes startade tankarna om att börja skriva i egen regi.

Mary Benadet

Närbild på Mary Benadets hand när hon skriver med papper och penna.

Skrivandet har alltid varit en trygghet för Mary Benadet

Sedan barnsben har Mary skrivit historier. Likt en vän och överlevnadsstrategi har pennan tagit henne förbi elaka mobbare likväl som förvirrade tonårsperioder. Då var skrivandet på Marys villkor. Hon skrev så långt eller kort hon ville och när hon kände sig inspirerad. Idag skriver hon målgruppsbaserat, utifrån bestämda ramar och kundens önskemål. En utmaning hon välkomnar med stor entusiasm.

– Det är en spännande utmaning och jag får verkligen pusha mig själv, förklarar Mary.

Motiverades av andra entreprenörer

I början av 2020 anmälde sig Mary till event med Almi, och väl där kände hon sig direkt inspirerad och hemmastadd bland de andra entreprenörerna. Mary, som alltid fått höra att hon varit för energisk och överambitiös, trivdes i ett forum bland andra likasinnade. Det var ett nätverk av människor där hennes personlighet inte tystades ned. Istället var hon precis som alla andra.

– Jag kommer ihåg att jag tänkte ”men, jag är ju inte konstig! Jag är ju bara en entreprenör!”. Och efter den dagen började jag på allvar fundera på att starta något eget.

Science Park Kickstartprogram blev startskottet

Sagt och gjort. Mary blev under våren 2020 antagen till Science Park Kickstartprogram för nya entreprenörer. Där fick hon mycket hjälp och inspiration av föreläsningar och andra deltagare som också var på gång att starta företag. Som ny entreprenör kände Mary stor trygghet i att dela uppstarten av sitt företag med andra i samma sits.

– Det är viktigt att våga visa sig sårbar och att våga ta hjälp. Under Kickstartprogrammet var det flera som samtidigt skulle registrera sitt företag på bolagsverket, och då kunde vi göra det tillsammans, säger Mary.

Läs mer om Kickstart här

Vill kunna styra tid och uppdrag

På kort tid har Mary gått från att vara en heltidsarbetande säljare till att dessutom driva sitt eget företag, och uppdragen från kunderna har inte låtit sig dröja. Nu drömmer Mary om att i framtiden arbeta som copywriter på heltid.

Jag vill kunna styra över min tid. Jag vill kunna skriva på natten, på helgen eller från en balkong i Paris. Men också att få jobba med kreativa människor och framförallt starka kvinnor i inspirerande miljöer.

Till dig med en affärsidé

– Våga drömma stort. Du kan gå hur långt som helst.

Med de orden vill Mary motivera dig som har en affärsidé att våga göra verklighet av den. För att lyckas med din idé rekommenderar hon att du ger den tid. Fila, jobba och gör marknadsundersökningar. Och när du väl kommit fram till din idé, ja, då är det bara att köra.

– Sluta kom med en massa ursäkter att du inte kan. Finns det en vilja och ett driv så kan du komma hur långt som helst och det finns inga anledningar att tvivla på sig själv. Så, våga drömma om framtiden. Du kan inte ”halvhoppa” från högsta trampolinen, du måste kliva ut. Just do it – vilket förövrigt är sjukt bra copy från Nike.

Har du en idé? Vi är ditt bollplank som peppar och stöttar dig framåt.

Boka coachning med en affärsutvecklare
Åsa Juneström, meincolor, finjusterar en kjol på en provdocka.

meincolor – drömmen om ett eget klädmärke blev verklighet

Vissa drömmar är för stora för att inte förverkligas. Drömmar som bygger på passion och som får dig att brinna. År 2017 fick Åsa Juneström en vision: hon skulle skapa ett eget klädmärke. I juni 2020 släppte hon sin första kollektion under varumärket meincolor. En mix av färgexplosioner, kreativa mönster och stilrena snitt.

Åsa har alltid varit kreativ, idérik och handlingskraftig. Hon är uppvuxen på landet och har sedan barnsben snickrat, skapat, sytt och lagat saker.

Jag har förändrat och sytt om kläder i hela mitt liv. Att ha den egenskapen och se hur plagg kan få ett snyggare snitt hade jag aldrig trott att jag skulle kunna använda som entreprenör.

Åsa Juneström, meioncolor

Den perfekta kjolen fanns inte på marknaden

Under en tjejkväll satt Åsa och hennes vänner och pratade om mode och kjolar. Alltså, inte om kjolar generellt, utan om hur svårt det var att hitta den där perfekta, färgglada, klassiska kjolen med fickor. Efter att ha scannat igenom webben insåg hon att den kjol hon såg framför sig inte fanns på marknaden. Där och då föddes idén om ett eget klädmärke.

En tid senare deltog Åsa på en workshop som arrangerades av Jane Jkpg – ett nätverk för kvinnliga kreatörer i Jönköping. Träffen, som handlade om att sätta sina mål och visioner på pränt, var vändpunkten som fick henne att börja ta de första stapplande stegen mot sin företagsdröm.

Bokade ett möte med en affärsutvecklare på Science Park

Fylld av inspiration och driv efter worskhopen bokade hon ett möte med en affärsutvecklare på Science Park, för att få rådgivning om hur hon skulle gå tillväga med sin idé. Åsa hade vid denna tidpunkt i princip en komplett klädkollektion klar i sitt huvud. Nästa steg var att söka till Science Parks Kickstart-program – ett intensivprogram för nya entreprenörer som vill utveckla sin idé och starta företag. Det var nu allt drog igång på riktigt för Åsa.

– Science Park fick mig att inse att min galna fantasi kan bli verklighet, och de fick mig även att börja berätta för andra om min idé. Via Kickstart-programmet träffade jag fler nya entreprenörer och breddade mitt nätverk. Som till exempel min fantastiska mönsterkonstruktör Jessica, berättar Åsa glatt.

Åsa Juneström, meincolor, står vid en klädhängare och håller ärmen på en gul kofta i handen.

Skapat av stor passion och mycket slit

I juni 2020 var det äntligen dags för me in color att lansera sin första kollektion. Varje plagg, som är hållbart producerade, har Åsa tagit fram med stor omsorg, mycket hjärta och hårt slit.

Resan från idé till färdig produkt har inte varit lätt, förklarar Åsa. Tvärtom har den varit som en gropig småländsk grusväg: sällan rak och med många omvägar. När det känts motigt har hon tagit sig ut på promenader i jakt på nya lösningar. Mitt där på promenadstigen har det då och då slagit henne hur långt hon har kommit på resan till att lansera sina drömplagg. En insikt som fått henne att ibland gråta av både stolthet och glädje.

– Då känner jag ”tänk Åsa, nu har du tagit dig ända hit och klarat ut saker som till en början var en stor utmaning”. Jag har från början vetat vart jag ska – men inte hur jag ska komma dit. För jag kunde ingenting om att välja tygkvalitéer, ta fram en kollektion, bygga en webbshop mm. Men jag har tagit ett steg, och det har gått, och sedan ett steg till, förklarar Åsa stolt.

Som ny entreprenör finns det många utmaningar – men din passion kan ta dig över berg. För Åsa grundar sig drivkraften i att hon riktigt på djupet känner så innerligt för sin idé. Hon har skapat någonting som hon kan stå för och något som är henne starkt förankrat. Och under resans gång har hennes framgångskoncept varit att sätta små delmål, tratta ned uppgifterna och inte bekymra sig över sitt slutmål.

Nuförtiden finns det alla möjligheter att lära sig. Jag kan inte gå och tänka på allt jag har kvar att göra, utan tänker på allt som jag har gjort. Och det är så himla roligt att lära sig nya saker!

Åsa Juneström, meincolor

Sålde nästan slut vid lanseringen

Åsa Juneström, meincolor, sitter i en soffa på sitt kontor. Hon har en laptop i knät och tittar in i kameran och skrattar,meincolors första lansering gick över förväntan. Åsa beskriver de intensiva veckorna såhär:

Första omgången kläder är nästan helt slut, trots att jag inte gjort någon marknadsföring ännu. Jag börjar landa nu och kan glädjas av det jag hittills gjort. Att möta alla härliga kunder ger mig sådan pepp till att orka och fortsätta.

Vilken dröm vill du ska bli till verklighet?

Ja, vissa drömmar är för stora för att inte förverkligas även om du startar från noll. När Åsa påbörjade sin resa visste hon ingenting om hur hon skulle ta fram en klädkollektion, men genom att brinna för sin idé har hon tagit många små kliv framåt. Har du också en dröm du funderar på i stunder av sanslös inspiration? I så fall – vilket blir ditt nästa steg?

På Science Park hjälper vi dig mer än gärna att komma vidare med just din affärsidé.

Boka möte
BlockchainX-teamet sitter i en ring med varsin dator och programmerar.

Employchain – svajpa dig fram till ditt drömjobb

Har du någonsin haft en idé du inte kunnat släppa? För studenterna Jan-Philipp och André knackade en vision på axeln under många år innan de en dag tog steget och började sin företagsresa mot det som idag är startupbolaget BlockchainX. Idag består de av ett internationellt team och är en del av Science Parks inkubator.

"Hur lång tid tar det att komma igång med en affärsidé?"

Startsträckan från att en affärsidé börjar gro till att den utvecklas vidare kan variera stort. Hur lång uppvärmning en entreprenör behöver inför sitt lopp är individuellt. Vissa vill jogga lugnt, stretcha och förbereda sig mentalt. Andra slänger sig ut efter en kort, pulshöjande intervall. Den gemensamma nämnaren i en entreprenörs uppvärmning är målet – att vilja lyckas med sin företagsdröm.

Boka coaching och kickstarta din affärsidé

En återkommande vision – sprungen ur frustration

Sommaren 2010 hade de tyska killarna Jan-Philipp och André precis tagit studenten och kände båda stor frustration över hur svårt det var att söka jobb i Tyskland. En affärsidé som skulle göra det enklare att söka jobb tog fart, men bristen på erfarenhet och kunskap om att driva eget gjorde att de valde att lägga idén på hyllan. I takt med att tiden gick växte viljan och beslutsamheten om att på riktig förändra arbetsmarknaden och år 2012 gav de idén en ny chans. Ännu en gång packades idén ner – men denna gång i en flyttkartong som kom att följa med dem under deras flytt till Sverige och Jönköping. Det var nu, under deras studier på Jönköping International Business School på Jönköping University, som de på riktigt började utforska möjligheten att göra verklighet av den idé som de funderat på så länge.

Under alla dessa år höll vi kvar vid den där första tanken om att vi ville göra processen när man söker jobb enklare, men ännu visste vi inte hur vi skulle gå tillväga.

Jan-Philipp, VD BlockchainX

– En stor anledning till att vi valde att flytta till Jönköping var att vi ville etablera företaget här. Det finns ett fördelaktigt innovationssystem i regionen och därför visste vi att det skulle vara en bra plats att starta upp företaget på. När vi hade flyttat hit började vi samla på oss inspiration och kunskap genom att bland annat besöka flera av Science Parks föreläsningar och seminarier, förklarar Jan-Philipp.

Vissa idéer är värda att aldrig ge upp hoppet om. År 2018 hade det gått 8 år sedan Andrés och Jan-Philipps vision för första gången börjat gro. Det hade blivit en lång uppvärmning – men nu var det äntligen dags att ta nästa steg.

Med drömmen om att göra jobbsökandet roligt

Så startades företaget BlockchainX och mobilapplikationen Employchain. En app som radikalt förenklar matchningsprocessen mellan företag och kandidater genom att ersätta skriftliga CV:n med korta, relevanta profiler och jobbannonser. Appen gör det lättare för företag att rekrytera, då den med hjälp av så kallad ”blockchain-teknik” kan säkerställa trovärdigheten i kandidatens profil. Samtidigt matchar den bara kandidaten med företag som visat stort intresse för dennes profil. Som en följd blir hela rekryteringsprocessen en positiv upplevelse, ur båda parters perspektiv.

Som Tinder – fast på rekryteringsmarknaden

– Om 5 år är vår dröm att Employchain är en naturlig tjänst för människor att använda när de söker jobb. Både i Sverige och utomlands. Företag och jobbkandidater har lättare att hitta varandra, och människor tycker faktiskt att det är roligt att söka jobb, säger Jan-Philipp.

Närbild på betaversionen av Employchain-appen, på en smartphone.

Det är vanligt att känna växtvärk

En av de första uppgifter som Jan-Philipp och André ställdes inför var att hitta rätt typ av team till sin affärsidé. Detta skulle dock visa sig vara en enkel utmaning. På kort tid växte teamet av internationella studenter och alumner. Alla som är involverade i en startup är tillsammans del av en ständig tillväxtresa. Och då krävs både engagemang och motivation från alla deltagare. Och när utvecklingen går som snabbast – ja, då är det inte heller ovanligt att känna av växtvärk från flera olika håll.

– En av de viktigaste sakerna jag lärt mig under denna resa är att när det skaver för mycket kring en uppgift så måste du förstå att du som entreprenör inte är övermänsklig. Väldigt ofta kommer du behöva hjälp för att klara av din utmaning, och då är det viktigt att veta att det alltid finns hjälp att få, säger Jan-Philipp.

Värdefull stöttning i Science Parks inkubatorprogram

Sedan hösten 2019 är BlockchainX en del av Science Parks Inkubator – ett intensivprogram för företag med stor tillväxtpotential som verkligen vill satsa på sin idé. Som deltagare i programmet får teamet hjälp med att ta sin startup framåt och nå sin dröm. Detta genom kontinuerlig coachning med en dedikerad affärsutvecklare, som bland annat stöttar dem med att ta fram rätt affärsmodell och strategi. De får även tillgång till specialistkunskap inom exempelvis teknikutveckling, ekonomi och marknadsföring.

– Science Park har framförallt stöttat oss med att ta fram underlag för finansieringsstöd. Vår affärsutvecklare har en teknisk bakgrund, och har därför gett oss väldigt mycket kunskap inom affärssystemet och mjukvaruutveckling. Det har verkligen varit ett givande mentorskap, säger en av teamets medlemmar, Christoffer.

En del av Science Parks inkubator

Employchain var en del av Science Parks inkubator från den 1 september 2019 till den 31 maj 2021.

Science Parks inkubator stöttar nya och innovativa startups som strävar efter att göra verklig skillnad för både samhälle och planet. Här får entreprenörer den hjälp de behöver för att ta nästa steg mot lönsamhet och hållbar tillväxt. Programmet pågår under 6 till 24 månader och erbjuder bland annat skräddarsydd affärsutveckling varje vecka, hjälp att hitta finansiering och tillgång till verktyg och modeller.

Är du nyfiken på att veta mer om Inkubator-programmet?

Läs mer om inkubator-programmet här

Kunskap och inspiration till din idé – Science Park finns här för dig

Jan-Philipp och André gav inte upp hoppet om sin idé. De lät den gro, väntande in rätt tid, och gjorde till slut någonting stort med den. Kanske har även du funderat på en företagsdröm i flera år? Kanske har du funderat över en natt? Hur lång uppvärmning du än har haft, så kan du endast testa din idé genom att ställa den på startlinjen. När du är redo så finns vi på Science Park här som ditt bollplank under hela loppet.

Boka ett kostnadsfritt möte med en affärsutvecklare för att bolla din idé och hur du tar den vidare.

Bild tagen genom en glasruta. Inuti ett mötesrum sitter en man och en kvinna och samtalar.

Trustcruit – succén ur askan av en misslyckad affärsidé

Mycket ångest och riktigt, riktigt tungt. Ja, så beskriver Simon Werner-Zankl känslan när han och Annie Grönblad kom fram till att den affärsidé de hade jobbat så hårt med under de senaste 1,5 åren helt enkelt inte höll måttet.

Annie och Simon hade skapat ett verktyg som skulle förenkla rekryteringsprocessen för företag. Detta genom att göra det möjligt för HR-avdelningar och rekryterare att hitta rätt kandidater baserat på kompetens, istället för att utgå från traditionella kriterier som till exempel utbildning och tidigare yrkestitlar. En bra idé, men som visade sig vara ohållbar i praktiken.

Vi fick det inte att lyfta. Det var svårt att få återkommande kunder och till slut kände vi att: nej, det här funkar inte! Att lägga ned var tungt och ångestfyllt, men jag är stolt över att vi gjorde det

Simon Werner-Zankl, VD för Trustcruit

Det var på en konferens i San Fransisco som Simon och Annie verkligen förstod att de var tvungna att slopa sin idé och börja om. På konferensen hörde de flera framstående entreprenörer och föreläsare tala om hur viktigt det är att våga göra just det.

Kandidatupplevelsen är en viktig varumärkesbärare

Senare kom samma duo att bit för bit bygga upp det som idag är HR-techbolaget Trustcruit: verktyget som samlar in feedback från kandidater som varit involverade i ett företags rekryteringsprocess. Med hjälp av verktyget får företag och rekryterare helt enkelt konkreta svar på hur duktiga de är på rekrytering. Dels genom kandidaternas feedback men även genom att kunna jämföra sina resultat med det globala branschsnittet. Med den insamlade datan kan de sedan utveckla sina rekryteringsrutiner till det bättre, med ett starkare arbetsgivarvarumärke som förlängd effekt.

– Trustcruit integreras direkt med företagens rekryteringssystem och är idag lanserat i över sex länder. Vi har feedback från över en miljon kandidater och en kundbas som stadigt utökas. Teamet består av tio anställda inom områdena sälj, marknadsföring och programmering och det är idag Simon som driver bolaget operativt, i egenskap av VD.

Coachning, nya perspektiv och kapital från Science Park

Under 2014 blev Trustcruit en del av Science Parks inkubator. Inkubatorprogrammet är ett intensivprogram för företag med stor tillväxtpotential som verkligen vill satsa på sin affärsidé. Det var på en pitchtävling under hösten samma år som Science Park fick upp ögonen för Simons unika engagemang, driv och idé.

Gustav Österström, VD på Science Park och Spectria Invest

Gustav Österström, VD Spectria Invest

– Vi lyfte in Simon och teamet i vår inkubator ganska snabbt. Våra insatser tillsammans med Trustcruit handlade mycket om att vara ett bollplank i utvecklingen, men kanske framförallt att pusha verifieringen av det faktiska kundbehovet, säger Gustav Österström, VD på Science Park Jönköpings län.

Simon berättar att de genom inkubatorn fick viktiga grundkunskaper om teorin bakom alla delarna i att driva eget och att väldigt mycket fokus låg på, som tidigare nämnt, kunden.

– Vår affärscoach Christoffer fick oss att tänka verifiering, verifiering och ännu mer verifiering, haha! Som unga nya entreprenörer fick vi också lära oss vikten av att ändra och tänka om. Det är inget fel med att förändra – det är essentiellt, berättar Simon.

Hösten 2017 var det dags för Trustcruit att lämna inkubatorn och Science Park har sedan dess följt företagets resa med stort intresse. I december 2019 gick det Science Park-baserade investeringsbolaget Spectria Invest in som investerare i bolaget, tillsammans med bland annat Almi Invest. Totalt investerades 3,8 miljoner och i samband med detta fick Spectria även en plats i Trustcruits styrelse.

Även om resan inte alltid har varit spikrak så har Simon och teamet, på ett fantastiskt sätt, landat i en tjänst som på riktigt löser kundernas problem. Vi är jätteglada för att samarbetet nu fortsätter genom Spectrias investering. Det gör att vår relation och resa tillsammans fortsätter.

Gustav Österström, VD på Science Park och Spectria Invest.

Började om i rätt ände

Så, vad var det egentligen som gjorde att den första idén om kompetensdatabasen gick i graven – medan det nya feedbackverktyget blev en succé som än idag har kvar sina allra första kunder? Det finns ett gemensamt nyckelord när det kommer till affärsidén om kompetensdatabasen som misslyckades och succén bakom det som idag är Trustcruit. Rätt gissat; verifiering.

Under den tidigare nämnda konferensen i San Fransisco blev Annie och Simon extra inspirerade av forskaren Henrik Berglund, som berättade om metoden ”The Mom Test”. Metoden innebär i princip att det sämsta du kan göra för att få ärlig feedback på en idé är att fråga din mamma eller en annan närstående. De kommer nämligen alltid att tycka att din idé är fantastisk. Du måste prata med den verkliga användaren för att ta reda på om din idé kommer flyga eller falla.

– När vi hade lagt ned vår första idé började vi intervjua folk i HR-branschen för att ta reda på vad deras utmaningar och problem verkligen var. Under intervjuerna pratade vi aldrig lösning! Vi lät dem tala till punkt utan att färga dem med våra tankar och idéer. Första gången hade vi blivit så brända och kände att den här gången ville vi på riktigt lyssna på proffsen. Vi ville börja i rätt ände, berättar Simon.

De hittade snabbt sin första kund och det dröjde inte länge innan ytterligare två kunder anslöt sig. De hade verifierat sin idé och först då bestämde de sig för att satsa. Deras tre första kunder har de kvar än idag, 3,5 år senare.

Det bästa och svåraste med att driva eget företag:

– Det bästa med att driva eget företag är att få se andra människor växa och skapa ett förtroende som gör att folk får utnyttja sin fulla potential. Det svåraste är att hålla sig till sin plan och lita på sig själv. Och inte påverkas för mycket av vad någon annan tror på, säger Simon.

Simons bästa tips till dig som precis börjat din företagsresa:

1

Gå utanför din comfort zone – ut och prata med kunden. Du måste fråga och förhöra dem om deras problem och utmaningar. Det kommer leda till att du antingen kommer på en bättre idé eller så kan du med en liten justering verifiera din idé.

2

Bygg en extremt liten produkt från början (MVP – Minimum Viable Product) till att börja med. Du kan sälja in en vision eller en idé av vad något ska bli. Ju längre du kommit i processen, desto svårare är det att släppa taget om en idé och börja om.

3

Var så nära kunden det bara går att komma! Planera din produkt eller tjänst efter kunden och inte tvärtom.