Mary Benadet – från biomedicinsk analytiker till kreativ copywriter

Att dansa och skriva har alltid legat Mary varmt om hjärtat. Ändå såg hon sig inte som en kreativ person. Tills den dagen hon bestämde sig för att starta eget företag som copywriter.

Entreprenörskap är för alla. För den kreativa, den analytiska, den energiska, den strukturerade, den galna och den introverta. Entreprenörskap är även för dig som har flera olika sidor. Ja, för exakt det är Mary Benadet, biomedicinsk analytiker och frilansande kreativ copywriter, ett strålande bevis på.

copywritern mary benadet står lutad mot en husvägg och tittar in i kameran

En blandning av olika passioner

För Mary tog det lång tid innan hon insåg att hon kunde vara båda en kreativ idéspruta och analytisk problemlösare. Under många år var Marys självbild tydligt kategoriserad: hon var en strukturerad person som löste problem med hjälp av logik. Trots att hon under hela livet dansat och skrivit berättelser, kunde hon inte se sig själv som en kreativ person.

Det tog lång tid innan jag förstod att det inte går emot varandra att vara både evidensbaserad och kreativ i sättet man löser problem, förklarar Mary.

”Vadå, är jag copywriter nu också?”

För att förstå resan från biomedicinsk analytiker till frilansande copywriter måste vi först backa några steg. Sedan ett par år tillbaka säljer Mary medicinska produkter på det Huskvarnabaserade företaget DiaSystem Scandinavia. Som nyanställd fick Mary fler och fler uppdrag att skriva allt från reklamblad till nyhetsbrev. Till slut frågade hon skämtsamt sin chef ”Vadå, är jag copywriter nu också?”.

Där och då var det som om en lampa tändes och hon insåg att ja, copywriter är ju precis vad hon är.

Efter det tillfället insåg jag att väldigt många av mina arbetsuppgifter innehöll just copy. När detta synliggjordes startade tankarna om att börja skriva i egen regi.

copywritern mary benadet sitter vid ett bord och skriver på sin laptop

Skrivandet har alltid varit en trygghet

Sedan barnsben har Mary skrivit historier. Likt en vän och överlevnadsstrategi har pennan tagit henne förbi elaka mobbare likväl som förvirrade tonårsperioder. Då var skrivandet på Marys villkor. Hon skrev så långt eller kort hon ville och när hon kände sig inspirerad. Idag skriver hon målgruppsbaserat, utifrån bestämda ramar och kundens önskemål. En utmaning hon välkomnar med stor entusiasm.

Det är en spännande utmaning och jag får verkligen pusha mig själv, förklarar Mary.

Motiverades av andra entreprenörer

I början av 2020 anmälde sig Mary till event med Almi, och väl där kände hon sig direkt inspirerad och hemmastadd bland de andra entreprenörerna. Mary, som alltid fått höra att hon varit för energisk och överambitiös, trivdes i ett forum bland andra likasinnade. Det var ett nätverk av människor där hennes personlighet inte tystades ned. Istället var hon precis som alla andra.

Jag kommer ihåg att jag tänkte ”men, jag är ju inte konstig! Jag är ju bara en entreprenör!”. Och efter den dagen började jag på allvar fundera på att starta något eget.

Science Park Kickstartprogram blev startskottet

Sagt och gjort. Mary blev under våren 2020 antagen till Science Park Kickstartprogram för nya entreprenörer. Där fick hon mycket hjälp och inspiration av föreläsningar och andra deltagare som också var på gång att starta företag. Som ny entreprenör kände Mary stor trygghet i att dela uppstarten av sitt företag med andra i samma sits.

Det är viktigt att våga visa sig sårbar och att våga ta hjälp. Under Kickstartprogrammet var det flera som samtidigt skulle registrera sitt företag på bolagsverket, och då kunde vi göra det tillsammans, säger Mary.

Vill kunna styra tid och uppdrag

På kort tid har Mary gått från att vara en heltidsarbetande säljare till att dessutom driva sitt eget företag, och uppdragen från kunderna har inte låtit sig dröja. Nu drömmer Mary om att i framtiden arbeta som copywriter på heltid.

Jag vill kunna styra över min tid. Jag vill kunna skriva på natten, på helgen eller från en balkong i Paris. Men också att få jobba med kreativa människor och framförallt starka kvinnor i inspirerande miljöer. 

portätt på copywritern mary benadet

Till dig med en affärsidé

Våga drömma stort. Du kan gå hur långt som helst.

Med de orden vill Mary motivera dig som har en affärsidé att våga göra verklighet av den. För att lyckas med din idé rekommenderar hon att du ger den tid. Fila, jobba och gör marknadsundersökningar. Och när du väl kommit fram till din idé, ja, då är det bara att köra.

Sluta kom med en massa ursäkter att du inte kan. Finns det en vilja och ett driv så kan du komma hur långt som helst och det finns inga anledningar att tvivla på sig själv. Så, våga drömma om framtiden. Du kan inte ”halvhoppa” från högsta trampolinen, du måste kliva ut. Just do it – vilket förövrigt är sjukt bra copy från Nike.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår