Bild tagen genom en glasruta. Inuti ett mötesrum sitter en man och en kvinna och samtalar.

Trustcruit – succén ur askan av en misslyckad affärsidé

Mycket ångest och riktigt, riktigt tungt. Ja, så beskriver Simon Werner-Zankl känslan när han och Annie Grönblad kom fram till att den affärsidé de hade jobbat så hårt med under de senaste 1,5 åren helt enkelt inte höll måttet.

Annie och Simon hade skapat ett verktyg som skulle förenkla rekryteringsprocessen för företag. Detta genom att göra det möjligt för HR-avdelningar och rekryterare att hitta rätt kandidater baserat på kompetens, istället för att utgå från traditionella kriterier som till exempel utbildning och tidigare yrkestitlar. En bra idé, men som visade sig vara ohållbar i praktiken.

Vi fick det inte att lyfta. Det var svårt att få återkommande kunder och till slut kände vi att: nej, det här funkar inte! Att lägga ned var tungt och ångestfyllt, men jag är stolt över att vi gjorde det

Simon Werner-Zankl, VD för Trustcruit

Det var på en konferens i San Fransisco som Simon och Annie verkligen förstod att de var tvungna att slopa sin idé och börja om. På konferensen hörde de flera framstående entreprenörer och föreläsare tala om hur viktigt det är att våga göra just det.

Kandidatupplevelsen är en viktig varumärkesbärare

Senare kom samma duo att bit för bit bygga upp det som idag är HR-techbolaget Trustcruit: verktyget som samlar in feedback från kandidater som varit involverade i ett företags rekryteringsprocess. Med hjälp av verktyget får företag och rekryterare helt enkelt konkreta svar på hur duktiga de är på rekrytering. Dels genom kandidaternas feedback men även genom att kunna jämföra sina resultat med det globala branschsnittet. Med den insamlade datan kan de sedan utveckla sina rekryteringsrutiner till det bättre, med ett starkare arbetsgivarvarumärke som förlängd effekt.

– Trustcruit integreras direkt med företagens rekryteringssystem och är idag lanserat i över sex länder. Vi har feedback från över en miljon kandidater och en kundbas som stadigt utökas. Teamet består av tio anställda inom områdena sälj, marknadsföring och programmering och det är idag Simon som driver bolaget operativt, i egenskap av VD.

Coachning, nya perspektiv och kapital från Science Park

Under 2014 blev Trustcruit en del av Science Parks inkubator. Inkubatorprogrammet är ett intensivprogram för företag med stor tillväxtpotential som verkligen vill satsa på sin affärsidé. Det var på en pitchtävling under hösten samma år som Science Park fick upp ögonen för Simons unika engagemang, driv och idé.

Gustav Österström, VD på Science Park och Spectria Invest

Gustav Österström, VD Spectria Invest

– Vi lyfte in Simon och teamet i vår inkubator ganska snabbt. Våra insatser tillsammans med Trustcruit handlade mycket om att vara ett bollplank i utvecklingen, men kanske framförallt att pusha verifieringen av det faktiska kundbehovet, säger Gustav Österström, VD på Science Park Jönköpings län.

Simon berättar att de genom inkubatorn fick viktiga grundkunskaper om teorin bakom alla delarna i att driva eget och att väldigt mycket fokus låg på, som tidigare nämnt, kunden.

– Vår affärscoach Christoffer fick oss att tänka verifiering, verifiering och ännu mer verifiering, haha! Som unga nya entreprenörer fick vi också lära oss vikten av att ändra och tänka om. Det är inget fel med att förändra – det är essentiellt, berättar Simon.

Hösten 2017 var det dags för Trustcruit att lämna inkubatorn och Science Park har sedan dess följt företagets resa med stort intresse. I december 2019 gick det Science Park-baserade investeringsbolaget Spectria Invest in som investerare i bolaget, tillsammans med bland annat Almi Invest. Totalt investerades 3,8 miljoner och i samband med detta fick Spectria även en plats i Trustcruits styrelse.

Även om resan inte alltid har varit spikrak så har Simon och teamet, på ett fantastiskt sätt, landat i en tjänst som på riktigt löser kundernas problem. Vi är jätteglada för att samarbetet nu fortsätter genom Spectrias investering. Det gör att vår relation och resa tillsammans fortsätter.

Gustav Österström, VD på Science Park och Spectria Invest.

Började om i rätt ände

Så, vad var det egentligen som gjorde att den första idén om kompetensdatabasen gick i graven – medan det nya feedbackverktyget blev en succé som än idag har kvar sina allra första kunder? Det finns ett gemensamt nyckelord när det kommer till affärsidén om kompetensdatabasen som misslyckades och succén bakom det som idag är Trustcruit. Rätt gissat; verifiering.

Under den tidigare nämnda konferensen i San Fransisco blev Annie och Simon extra inspirerade av forskaren Henrik Berglund, som berättade om metoden ”The Mom Test”. Metoden innebär i princip att det sämsta du kan göra för att få ärlig feedback på en idé är att fråga din mamma eller en annan närstående. De kommer nämligen alltid att tycka att din idé är fantastisk. Du måste prata med den verkliga användaren för att ta reda på om din idé kommer flyga eller falla.

– När vi hade lagt ned vår första idé började vi intervjua folk i HR-branschen för att ta reda på vad deras utmaningar och problem verkligen var. Under intervjuerna pratade vi aldrig lösning! Vi lät dem tala till punkt utan att färga dem med våra tankar och idéer. Första gången hade vi blivit så brända och kände att den här gången ville vi på riktigt lyssna på proffsen. Vi ville börja i rätt ände, berättar Simon.

De hittade snabbt sin första kund och det dröjde inte länge innan ytterligare två kunder anslöt sig. De hade verifierat sin idé och först då bestämde de sig för att satsa. Deras tre första kunder har de kvar än idag, 3,5 år senare.

Det bästa och svåraste med att driva eget företag:

– Det bästa med att driva eget företag är att få se andra människor växa och skapa ett förtroende som gör att folk får utnyttja sin fulla potential. Det svåraste är att hålla sig till sin plan och lita på sig själv. Och inte påverkas för mycket av vad någon annan tror på, säger Simon.

Simons bästa tips till dig som precis börjat din företagsresa:

1

Gå utanför din comfort zone – ut och prata med kunden. Du måste fråga och förhöra dem om deras problem och utmaningar. Det kommer leda till att du antingen kommer på en bättre idé eller så kan du med en liten justering verifiera din idé.

2

Bygg en extremt liten produkt från början (MVP – Minimum Viable Product) till att börja med. Du kan sälja in en vision eller en idé av vad något ska bli. Ju längre du kommit i processen, desto svårare är det att släppa taget om en idé och börja om.

3

Var så nära kunden det bara går att komma! Planera din produkt eller tjänst efter kunden och inte tvärtom.