Åsa Juneström, meincolor, finjusterar en kjol på en provdocka.

meincolor – drömmen om ett eget klädmärke blev verklighet

Vissa drömmar är för stora för att inte förverkligas. Drömmar som bygger på passion och som får dig att brinna. År 2017 fick Åsa Juneström en vision: hon skulle skapa ett eget klädmärke. I juni 2020 släppte hon sin första kollektion under varumärket meincolor. En mix av färgexplosioner, kreativa mönster och stilrena snitt.

Åsa har alltid varit kreativ, idérik och handlingskraftig. Hon är uppvuxen på landet och har sedan barnsben snickrat, skapat, sytt och lagat saker.

Jag har förändrat och sytt om kläder i hela mitt liv. Att ha den egenskapen och se hur plagg kan få ett snyggare snitt hade jag aldrig trott att jag skulle kunna använda som entreprenör.

Åsa Juneström, meioncolor

Den perfekta kjolen fanns inte på marknaden

Under en tjejkväll satt Åsa och hennes vänner och pratade om mode och kjolar. Alltså, inte om kjolar generellt, utan om hur svårt det var att hitta den där perfekta, färgglada, klassiska kjolen med fickor. Efter att ha scannat igenom webben insåg hon att den kjol hon såg framför sig inte fanns på marknaden. Där och då föddes idén om ett eget klädmärke.

En tid senare deltog Åsa på en workshop som arrangerades av Jane Jkpg – ett nätverk för kvinnliga kreatörer i Jönköping. Träffen, som handlade om att sätta sina mål och visioner på pränt, var vändpunkten som fick henne att börja ta de första stapplande stegen mot sin företagsdröm.

Bokade ett möte med en affärsutvecklare på Science Park

Fylld av inspiration och driv efter worskhopen bokade hon ett möte med en affärsutvecklare på Science Park, för att få rådgivning om hur hon skulle gå tillväga med sin idé. Åsa hade vid denna tidpunkt i princip en komplett klädkollektion klar i sitt huvud. Nästa steg var att söka till Science Parks Kickstart-program – ett intensivprogram för nya entreprenörer som vill utveckla sin idé och starta företag. Det var nu allt drog igång på riktigt för Åsa.

– Science Park fick mig att inse att min galna fantasi kan bli verklighet, och de fick mig även att börja berätta för andra om min idé. Via Kickstart-programmet träffade jag fler nya entreprenörer och breddade mitt nätverk. Som till exempel min fantastiska mönsterkonstruktör Jessica, berättar Åsa glatt.

Åsa Juneström, meincolor, står vid en klädhängare och håller ärmen på en gul kofta i handen.

Skapat av stor passion och mycket slit

I juni 2020 var det äntligen dags för me in color att lansera sin första kollektion. Varje plagg, som är hållbart producerade, har Åsa tagit fram med stor omsorg, mycket hjärta och hårt slit.

Resan från idé till färdig produkt har inte varit lätt, förklarar Åsa. Tvärtom har den varit som en gropig småländsk grusväg: sällan rak och med många omvägar. När det känts motigt har hon tagit sig ut på promenader i jakt på nya lösningar. Mitt där på promenadstigen har det då och då slagit henne hur långt hon har kommit på resan till att lansera sina drömplagg. En insikt som fått henne att ibland gråta av både stolthet och glädje.

– Då känner jag ”tänk Åsa, nu har du tagit dig ända hit och klarat ut saker som till en början var en stor utmaning”. Jag har från början vetat vart jag ska – men inte hur jag ska komma dit. För jag kunde ingenting om att välja tygkvalitéer, ta fram en kollektion, bygga en webbshop mm. Men jag har tagit ett steg, och det har gått, och sedan ett steg till, förklarar Åsa stolt.

Som ny entreprenör finns det många utmaningar – men din passion kan ta dig över berg. För Åsa grundar sig drivkraften i att hon riktigt på djupet känner så innerligt för sin idé. Hon har skapat någonting som hon kan stå för och något som är henne starkt förankrat. Och under resans gång har hennes framgångskoncept varit att sätta små delmål, tratta ned uppgifterna och inte bekymra sig över sitt slutmål.

Nuförtiden finns det alla möjligheter att lära sig. Jag kan inte gå och tänka på allt jag har kvar att göra, utan tänker på allt som jag har gjort. Och det är så himla roligt att lära sig nya saker!

Åsa Juneström, meincolor

Sålde nästan slut vid lanseringen

Åsa Juneström, meincolor, sitter i en soffa på sitt kontor. Hon har en laptop i knät och tittar in i kameran och skrattar,meincolors första lansering gick över förväntan. Åsa beskriver de intensiva veckorna såhär:

Första omgången kläder är nästan helt slut, trots att jag inte gjort någon marknadsföring ännu. Jag börjar landa nu och kan glädjas av det jag hittills gjort. Att möta alla härliga kunder ger mig sådan pepp till att orka och fortsätta.

Vilken dröm vill du ska bli till verklighet?

Ja, vissa drömmar är för stora för att inte förverkligas även om du startar från noll. När Åsa påbörjade sin resa visste hon ingenting om hur hon skulle ta fram en klädkollektion, men genom att brinna för sin idé har hon tagit många små kliv framåt. Har du också en dröm du funderar på i stunder av sanslös inspiration? I så fall – vilket blir ditt nästa steg?

På Science Park hjälper vi dig mer än gärna att komma vidare med just din affärsidé.

Boka möte
BlockchainX-teamet sitter i en ring med varsin dator och programmerar.

Employchain – svajpa dig fram till ditt drömjobb

Har du någonsin haft en idé du inte kunnat släppa? För studenterna Jan-Philipp och André knackade en vision på axeln under många år innan de en dag tog steget och började sin företagsresa mot det som idag är startupbolaget BlockchainX. Idag består de av ett internationellt team och är en del av Science Parks inkubator.

"Hur lång tid tar det att komma igång med en affärsidé?"

Startsträckan från att en affärsidé börjar gro till att den utvecklas vidare kan variera stort. Hur lång uppvärmning en entreprenör behöver inför sitt lopp är individuellt. Vissa vill jogga lugnt, stretcha och förbereda sig mentalt. Andra slänger sig ut efter en kort, pulshöjande intervall. Den gemensamma nämnaren i en entreprenörs uppvärmning är målet – att vilja lyckas med sin företagsdröm.

Boka coaching och kickstarta din affärsidé

En återkommande vision – sprungen ur frustration

Sommaren 2010 hade de tyska killarna Jan-Philipp och André precis tagit studenten och kände båda stor frustration över hur svårt det var att söka jobb i Tyskland. En affärsidé som skulle göra det enklare att söka jobb tog fart, men bristen på erfarenhet och kunskap om att driva eget gjorde att de valde att lägga idén på hyllan. I takt med att tiden gick växte viljan och beslutsamheten om att på riktig förändra arbetsmarknaden och år 2012 gav de idén en ny chans. Ännu en gång packades idén ner – men denna gång i en flyttkartong som kom att följa med dem under deras flytt till Sverige och Jönköping. Det var nu, under deras studier på Jönköping International Business School på Jönköping University, som de på riktigt började utforska möjligheten att göra verklighet av den idé som de funderat på så länge.

Under alla dessa år höll vi kvar vid den där första tanken om att vi ville göra processen när man söker jobb enklare, men ännu visste vi inte hur vi skulle gå tillväga.

Jan-Philipp, VD BlockchainX

– En stor anledning till att vi valde att flytta till Jönköping var att vi ville etablera företaget här. Det finns ett fördelaktigt innovationssystem i regionen och därför visste vi att det skulle vara en bra plats att starta upp företaget på. När vi hade flyttat hit började vi samla på oss inspiration och kunskap genom att bland annat besöka flera av Science Parks föreläsningar och seminarier, förklarar Jan-Philipp.

Vissa idéer är värda att aldrig ge upp hoppet om. År 2018 hade det gått 8 år sedan Andrés och Jan-Philipps vision för första gången börjat gro. Det hade blivit en lång uppvärmning – men nu var det äntligen dags att ta nästa steg.

Med drömmen om att göra jobbsökandet roligt

Så startades företaget BlockchainX och mobilapplikationen Employchain. En app som radikalt förenklar matchningsprocessen mellan företag och kandidater genom att ersätta skriftliga CV:n med korta, relevanta profiler och jobbannonser. Appen gör det lättare för företag att rekrytera, då den med hjälp av så kallad ”blockchain-teknik” kan säkerställa trovärdigheten i kandidatens profil. Samtidigt matchar den bara kandidaten med företag som visat stort intresse för dennes profil. Som en följd blir hela rekryteringsprocessen en positiv upplevelse, ur båda parters perspektiv.

Som Tinder – fast på rekryteringsmarknaden

– Om 5 år är vår dröm att Employchain är en naturlig tjänst för människor att använda när de söker jobb. Både i Sverige och utomlands. Företag och jobbkandidater har lättare att hitta varandra, och människor tycker faktiskt att det är roligt att söka jobb, säger Jan-Philipp.

Närbild på betaversionen av Employchain-appen, på en smartphone.

Det är vanligt att känna växtvärk

En av de första uppgifter som Jan-Philipp och André ställdes inför var att hitta rätt typ av team till sin affärsidé. Detta skulle dock visa sig vara en enkel utmaning. På kort tid växte teamet av internationella studenter och alumner. Alla som är involverade i en startup är tillsammans del av en ständig tillväxtresa. Och då krävs både engagemang och motivation från alla deltagare. Och när utvecklingen går som snabbast – ja, då är det inte heller ovanligt att känna av växtvärk från flera olika håll.

– En av de viktigaste sakerna jag lärt mig under denna resa är att när det skaver för mycket kring en uppgift så måste du förstå att du som entreprenör inte är övermänsklig. Väldigt ofta kommer du behöva hjälp för att klara av din utmaning, och då är det viktigt att veta att det alltid finns hjälp att få, säger Jan-Philipp.

Värdefull stöttning i Science Parks inkubatorprogram

Sedan hösten 2019 är BlockchainX en del av Science Parks Inkubator – ett intensivprogram för företag med stor tillväxtpotential som verkligen vill satsa på sin idé. Som deltagare i programmet får teamet hjälp med att ta sin startup framåt och nå sin dröm. Detta genom kontinuerlig coachning med en dedikerad affärsutvecklare, som bland annat stöttar dem med att ta fram rätt affärsmodell och strategi. De får även tillgång till specialistkunskap inom exempelvis teknikutveckling, ekonomi och marknadsföring.

– Science Park har framförallt stöttat oss med att ta fram underlag för finansieringsstöd. Vår affärsutvecklare har en teknisk bakgrund, och har därför gett oss väldigt mycket kunskap inom affärssystemet och mjukvaruutveckling. Det har verkligen varit ett givande mentorskap, säger en av teamets medlemmar, Christoffer.

En del av Science Parks inkubator

Employchain var en del av Science Parks inkubator från den 1 september 2019 till den 31 maj 2021.

Science Parks inkubator stöttar nya och innovativa startups som strävar efter att göra verklig skillnad för både samhälle och planet. Här får entreprenörer den hjälp de behöver för att ta nästa steg mot lönsamhet och hållbar tillväxt. Programmet pågår under 6 till 24 månader och erbjuder bland annat skräddarsydd affärsutveckling varje vecka, hjälp att hitta finansiering och tillgång till verktyg och modeller.

Är du nyfiken på att veta mer om Inkubator-programmet?

Läs mer om inkubator-programmet här

Kunskap och inspiration till din idé – Science Park finns här för dig

Jan-Philipp och André gav inte upp hoppet om sin idé. De lät den gro, väntande in rätt tid, och gjorde till slut någonting stort med den. Kanske har även du funderat på en företagsdröm i flera år? Kanske har du funderat över en natt? Hur lång uppvärmning du än har haft, så kan du endast testa din idé genom att ställa den på startlinjen. När du är redo så finns vi på Science Park här som ditt bollplank under hela loppet.

Boka ett kostnadsfritt möte med en affärsutvecklare för att bolla din idé och hur du tar den vidare.

Bild tagen genom en glasruta. Inuti ett mötesrum sitter en man och en kvinna och samtalar.

Trustcruit – succén ur askan av en misslyckad affärsidé

Mycket ångest och riktigt, riktigt tungt. Ja, så beskriver Simon Werner-Zankl känslan när han och Annie Grönblad kom fram till att den affärsidé de hade jobbat så hårt med under de senaste 1,5 åren helt enkelt inte höll måttet.

Annie och Simon hade skapat ett verktyg som skulle förenkla rekryteringsprocessen för företag. Detta genom att göra det möjligt för HR-avdelningar och rekryterare att hitta rätt kandidater baserat på kompetens, istället för att utgå från traditionella kriterier som till exempel utbildning och tidigare yrkestitlar. En bra idé, men som visade sig vara ohållbar i praktiken.

Vi fick det inte att lyfta. Det var svårt att få återkommande kunder och till slut kände vi att: nej, det här funkar inte! Att lägga ned var tungt och ångestfyllt, men jag är stolt över att vi gjorde det

Simon Werner-Zankl, VD för Trustcruit

Det var på en konferens i San Fransisco som Simon och Annie verkligen förstod att de var tvungna att slopa sin idé och börja om. På konferensen hörde de flera framstående entreprenörer och föreläsare tala om hur viktigt det är att våga göra just det.

Kandidatupplevelsen är en viktig varumärkesbärare

Senare kom samma duo att bit för bit bygga upp det som idag är HR-techbolaget Trustcruit: verktyget som samlar in feedback från kandidater som varit involverade i ett företags rekryteringsprocess. Med hjälp av verktyget får företag och rekryterare helt enkelt konkreta svar på hur duktiga de är på rekrytering. Dels genom kandidaternas feedback men även genom att kunna jämföra sina resultat med det globala branschsnittet. Med den insamlade datan kan de sedan utveckla sina rekryteringsrutiner till det bättre, med ett starkare arbetsgivarvarumärke som förlängd effekt.

– Trustcruit integreras direkt med företagens rekryteringssystem och är idag lanserat i över sex länder. Vi har feedback från över en miljon kandidater och en kundbas som stadigt utökas. Teamet består av tio anställda inom områdena sälj, marknadsföring och programmering och det är idag Simon som driver bolaget operativt, i egenskap av VD.

Coachning, nya perspektiv och kapital från Science Park

Under 2014 blev Trustcruit en del av Science Parks inkubator. Inkubatorprogrammet är ett intensivprogram för företag med stor tillväxtpotential som verkligen vill satsa på sin affärsidé. Det var på en pitchtävling under hösten samma år som Science Park fick upp ögonen för Simons unika engagemang, driv och idé.

Gustav Österström, VD på Science Park och Spectria Invest

Gustav Österström, VD Spectria Invest

– Vi lyfte in Simon och teamet i vår inkubator ganska snabbt. Våra insatser tillsammans med Trustcruit handlade mycket om att vara ett bollplank i utvecklingen, men kanske framförallt att pusha verifieringen av det faktiska kundbehovet, säger Gustav Österström, VD på Science Park Jönköpings län.

Simon berättar att de genom inkubatorn fick viktiga grundkunskaper om teorin bakom alla delarna i att driva eget och att väldigt mycket fokus låg på, som tidigare nämnt, kunden.

– Vår affärscoach Christoffer fick oss att tänka verifiering, verifiering och ännu mer verifiering, haha! Som unga nya entreprenörer fick vi också lära oss vikten av att ändra och tänka om. Det är inget fel med att förändra – det är essentiellt, berättar Simon.

Hösten 2017 var det dags för Trustcruit att lämna inkubatorn och Science Park har sedan dess följt företagets resa med stort intresse. I december 2019 gick det Science Park-baserade investeringsbolaget Spectria Invest in som investerare i bolaget, tillsammans med bland annat Almi Invest. Totalt investerades 3,8 miljoner och i samband med detta fick Spectria även en plats i Trustcruits styrelse.

Även om resan inte alltid har varit spikrak så har Simon och teamet, på ett fantastiskt sätt, landat i en tjänst som på riktigt löser kundernas problem. Vi är jätteglada för att samarbetet nu fortsätter genom Spectrias investering. Det gör att vår relation och resa tillsammans fortsätter.

Gustav Österström, VD på Science Park och Spectria Invest.

Började om i rätt ände

Så, vad var det egentligen som gjorde att den första idén om kompetensdatabasen gick i graven – medan det nya feedbackverktyget blev en succé som än idag har kvar sina allra första kunder? Det finns ett gemensamt nyckelord när det kommer till affärsidén om kompetensdatabasen som misslyckades och succén bakom det som idag är Trustcruit. Rätt gissat; verifiering.

Under den tidigare nämnda konferensen i San Fransisco blev Annie och Simon extra inspirerade av forskaren Henrik Berglund, som berättade om metoden ”The Mom Test”. Metoden innebär i princip att det sämsta du kan göra för att få ärlig feedback på en idé är att fråga din mamma eller en annan närstående. De kommer nämligen alltid att tycka att din idé är fantastisk. Du måste prata med den verkliga användaren för att ta reda på om din idé kommer flyga eller falla.

– När vi hade lagt ned vår första idé började vi intervjua folk i HR-branschen för att ta reda på vad deras utmaningar och problem verkligen var. Under intervjuerna pratade vi aldrig lösning! Vi lät dem tala till punkt utan att färga dem med våra tankar och idéer. Första gången hade vi blivit så brända och kände att den här gången ville vi på riktigt lyssna på proffsen. Vi ville börja i rätt ände, berättar Simon.

De hittade snabbt sin första kund och det dröjde inte länge innan ytterligare två kunder anslöt sig. De hade verifierat sin idé och först då bestämde de sig för att satsa. Deras tre första kunder har de kvar än idag, 3,5 år senare.

Det bästa och svåraste med att driva eget företag:

– Det bästa med att driva eget företag är att få se andra människor växa och skapa ett förtroende som gör att folk får utnyttja sin fulla potential. Det svåraste är att hålla sig till sin plan och lita på sig själv. Och inte påverkas för mycket av vad någon annan tror på, säger Simon.

Simons bästa tips till dig som precis börjat din företagsresa:

1

Gå utanför din comfort zone – ut och prata med kunden. Du måste fråga och förhöra dem om deras problem och utmaningar. Det kommer leda till att du antingen kommer på en bättre idé eller så kan du med en liten justering verifiera din idé.

2

Bygg en extremt liten produkt från början (MVP – Minimum Viable Product) till att börja med. Du kan sälja in en vision eller en idé av vad något ska bli. Ju längre du kommit i processen, desto svårare är det att släppa taget om en idé och börja om.

3

Var så nära kunden det bara går att komma! Planera din produkt eller tjänst efter kunden och inte tvärtom.