Vem är egentligen entreprenör?
”Han är en sann entreprenör!” hör vi ibland människor omkring oss utropa med beundran i rösten. ”Den typiska risktagaren. Inget stoppar honom. Han har precis det som krävs!” Överallt möter vi den; bilden av den ultimata entreprenören. I sociala medier, i fräsiga reportage, i karriärspoddar och i universitetens kurslitteratur.
Det är allt som oftast bilden av en välbärgad man vi har på näthinnan när vi föreställer oss entreprenören med stort E. Med smartphonen i ena handen och ishackan i den andra, redo för nästa äventyr i Arktis som han klämt in mellan möten med riskkapitalister och supertrendiga mingelpartyn.
Den hyperpresterande, lite härligt galne personen som sprutar ur sig idéer alla dygnets timmar. Och förresten, entreprenören behöver knappt sova heller. För vem behöver det egentligen? Den här superpersonen drivs av ekonomisk framgång och tydliga resultat och han skidar Vasaloppet på väg till kontoret bara sådär. Han reser sig upp direkt om han faller och får inte ens ett litet skrubbsår. Så målfokuserad är vår entreprenör.

Håller den ensidiga bilden av entreprenören människor tillbaka?
Ja, det blev många ”han” nu. Och lite tillspetsad är kanske beskrivningen. Tack och lov finns det nu också långt många fler exempel på karismatiska och extremt drivna kvinnliga entreprenörer som tar plats nu, än för bara ett par år sedan. Det här gäller även entreprenörer med en annan social och kulturell bakgrund. Men jag är övertygad om att den traditionella bilden påverkar oss mer än vi tror. För många människor känns beskrivningen främmande och långt ifrån det som definierar dem själva. Och vi vet ju alla hur viktigt det är med förebilder som en kan känna igen sig i och inspireras av när vi strävar efter att nå våra mål, vad de än må vara.
Tänk om bristen av igenkänning avskräcker människor med de mest fantastiska affärsidéer från att ta steget och starta eget? Den här stereotypa bilden, som fortfarande ses som norm, kanske avhåller många av oss från att våga kasta sig ut och pröva sina idéer, bara för att de inte har några förebilder? För att de inte kan relatera till bilden av superentreprenören? Tänk så många talangfulla, drivna människor och kreativa innovationer som aldrig får prövas, affärsidéer som aldrig ens uttalas högt. Jag hoppas att jag har fel.
Min pappa – en förebild
Jag har aldrig tänkt att jag kom från en företagarfamilj. Sedan slog det mig att det nog bara var jag som hade en mycket stereotyp bild av vad det innebär att vara just företagare. Min mamma drev till exempel bolag med en kollega under många år, min bror testade tidigt på att starta upp olika företag och prövade en affärsidé innan han tröttande och gick vidare till nästa.
Sist men inte minst, min pappa hade ju faktiskt drivit en verksamhet i nästan hela sitt liv. Så konstigt. Varför hade jag inte ens tänkt på honom på det här sättet? Var det för att det var en så naturlig del av vårt liv eller kan det ha att göra med vad vi sätter för etiketter på folk och vem vi väljer att placera i entreprenörsfacket? Ja, jag tror faktiskt det.

Min pappa Leif var inte alls den typiske entreprenören. Han drev nämligen tillsammans med en handfull kollegor, en barnteater. En kulturarbetare som det brukar kallas. Under mer än 30 år drev han den här teatern, skapade, var kreativ, kom på nya idéer, testade, utforskade. Med både lekfullhet och stort allvar. Hans arbete innebar så mycket mer än underhållning och det ligger enormt mycket slit bakom varje pjäs. Samtidigt som kreativiteten allt som oftast flödade var det också ett företag som han och kollegorna drev. Det var mycket slit – sälj, sälj, sälj och i slutändan skulle allt fungera rent ekonomiskt. Helst vara lönsamt. Och faktum är att det faktiskt gick riktigt bra.
Dags att slopa stereotyperna
Så, vad vill jag säga med allt detta? Jo, att vi behöver bredda bilden av entreprenören! Både därför att hela samhället riskerar att gå miste om en massa värdefulla talanger om vi inte gör det, men också för att det blir så mycket roligare när människor med olika erfarenheter, driv och bakgrund möts.
Oavsett om du är designer, programmerare, fabriksarbetare, skådespelare, konstnär, konstruktör, visionär eller självlärd. Så länge du brinner för något och har en dröm som du vill göra verklighet av så kan du också vara en entreprenör! Du behöver varken ha skjorta, slips eller backslick. Ditt mål måste inte alltid vara att maximera vinst och att sälja så mycket som möjligt till varje pris, utan att för den skull ge avkall på den ekonomiska lönsamheten. Du kan drivas av helt andra saker som ger en djupare mening, både för dig och för dina framtida kunder.
Välkommen till oss precis som du är!
Oavsett vad du drivs av är du välkommen till Science Park! Du kan boka ett kostnadsfritt och konfidentiellt möte med någon av våra affärsutvecklare – vi dömer ingen och vi lyssnar mer än gärna på dig. Du kan också komma till Science Park för att få inspiration och nya perspektiv på någon av alla våra event, eller för att lära känna människor som kan hjälpa dig att ta din idé framåt.
Vill du sätta dina planer i verket och starta företag, hör av dig!
Community
Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!