Ställa in – eller ställa om?

Som egenföretagare och entreprenör hamnar du ibland i situationer som du inte kan påverka, men som påverkar dig. Vissa produkter, branscher och tjänster är mer sårbara medan andra kan jobba på i princip som vanligt.

Vem som drabbas beror såklart på vad som händer och var det händer. I tider som känns hopplösa och svåra kan det vara skönt att påminna sig själv om att det faktiskt finns en sak du kan göra – nämligen försöka anpassa dig till rådande omständigheter så gott det går.

Det är nu det är dags slå på stora kreativitetstrumman. Hur kan du skruva och justera ditt erbjudande, för att hålla efterfrågan och ditt kundklientel uppe så gott det går under de rådande omständigheterna? Tänk litet och stort. Tänk nya rutiner och tillvägagångssätt. Kanske nya målgrupper eller rentav en ny produkt eller tjänst?

Vi vet – att bli uppmanad att tänka kreativt i en pressad situation kan kännas som ett hån. På Science Park har vi har inga enkla svar på vad som är rätt tillvägagångssätt för just dig och ditt företag. För vi vet helt enkelt inte det. Men vi vill gärna göra allt vi kan för att hjälpa dig att ta reda på just det. Därför vill vi börja med att tipsa om att du alltid kan boka ett möte med oss. Oavsett om du bara vill få gehör för dina funderingar och din oro, prata med någon som kan ställa frågorna du behöver ta ställning till eller om du vill ha konkreta tips och råd på vad du kan göra just nu. Vi finns tillgängliga för möten både digitalt och på plats på våra kontor runt om i länet.

Vad kan du göra nu?

Jag frågade mina kollegor på Science Park om deras bästa tips för vad du som egenföretagare och entreprenör kan göra nu:

1. Digitalisera

Ta en ordentlig titt på alla aktiviteter du har inplanerade. Finns det någonting i din verksamhet och erbjudande som kan genomföras digitalt istället för genom ett fysiskt möte? Okej, detta har du säkert redan hört vid det här laget. Men att digitalisera handlar inte bara om att ställa om ett redan befintligt erbjudande från fysiskt till digitalt. Det handlar också om att anpassa ditt erbjudande, eller kanske till och med ta fram en helt ny produkt eller tjänst för att för att kunna köra online – och göra det riktigt bra.

Ett exempel: Driver du en liten restaurang eller kanske ett bageri? Kör digitala ”cook-alongs” för ett gäng på en 40-årsfest? Eller varför inte digital coachning med konsultation för en exklusiv trerättersmiddag, med recept och stöd längs vägen inkluderat? Digital workshop i surdegsbakning? Tänk stort, kreativt och realistiskt. Du vill kunna komma igång så fort som möjligt. Och du – om det är någon gång du ska våga gå utanför din egen comfortzone, så är det nu.

Facebook har ett smidigt och kostnadsfritt tidsbokningsverktyg som du kan använda dig av. Här kan du läsa hur du kommer igång med det.

Behöver du tips för hur du får dina digitala möten att flyta på så smidigt och effektivt som möjligt? Då ska du läsa kommunikationsbyråns Toxic Interactivs guide: ”Tips för framgångsrika digitala möten”.

stallaom-blogg-2

2. Come together

I svåra tider är det viktigare än någonsin att ha någon att prata med och när omständigheter uppstår som påverkar en hel nation eller till och med en hel värld kan du vara helt säker på en sak: du är inte ensam. Överallt finns entreprenörer och egenföretagare som kämpar för att ta reda på vad nästa steg för dem är. Kroka arm med dem! Gå med i olika nätverk och communitys. Be om råd, ställ dina knepigaste frågor eller inspirera andra genom att dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter. Samarbeta, byt tjänster och ställ upp för varandra.

Tips på nätverk att gå med i:

  • ”Friends of Science Park” – en facebookgrupp för egenföretagare, startups, entreprenörer, studenter, arbetsgivare och arbetssökande. En community för alla!
  • “Nu hjälps vi åt” – Svenska entreprenörer har startat en kanal i kommunikationsplattformen Slack, där de delar med sig av tips på hur du som entreprenör överlever Corona-krisen.
stallaom-blogg-3

3. Använd ditt nätverk

Om det finns något tillfälle du ska använda dig av det nätverk du byggt upp så är det nu. Våga sticka ut hakan, vara öppen med din situation och be om hjälp.

4. Var generös med ditt eget nätverk

Precis lika mycket stöd och hjälp du önskar att du kunde få av någon annan, gäller det att själv vara beredd att bidra med till någon annan som behöver det. Vad generös, oavsett om det är din kollega eller konkurrent. Det lönar sig nu och i framtiden.

5. Håll dig uppdaterad på regeländringar och extrainsatt stöd:

Anstånd med betalning av skatt, planeringsstöd för bortfall av personal och leverans av varor och tjänster, nya regler vid sjukdom. Vid speciella omständigheter finns ibland även speciella regler, som syftar till att hjälpa dig som företagare. Det kan vara små lättnader, som kan göra stor skillnad för dig som driver eget. På verksamt.se kan du hålla dig uppdaterad på vad som gäller just nu:

6. Stötta andra entreprenörer:

Vi vill hjälpa dig. Vi vill också hjälpa dig att hjälpa andra. Som konsumenter finns det många sätt som vi nu kan hjälpa småföretagare som just nu kämpar för att överleva. Det innebär dock att vi i vissa fall behöver utmana våra vanliga konsumtionsmönster och rutiner. Journalisten, föreläsaren och tekniknörden Elin Häggberg driver bloggen Teknifik och har skrivit ett inlägg om just detta och här är hennes bästa tips.

  • Tips för hur du stöttar småföretagaren eller frilansaren:
  • Stödköp något
  • Gilla och dela deras profiler på sociala medier
  • Anlita dem för ett uppdrag
  • Köp ett presentkort
  • Låt dem fakturera nu för uppskjutna evenemang
  • Kräv inte pengarna tillbaka om du köpt biljett till en konsert eller ett event
  • Köp takeaway eller hemkörning
  • Donera pengar

Vi rekommenderar varmt att läsa hela Elins blogginlägg här.

Science Park är gärna ditt bollplank

Lättare sagt än gjort? A-b-s-o-l-u-t. Precis som din idé, så är din situation helt unik och därför finns det heller ingen lösning som är rätt för alla. Vill du ta hjälp av oss skräddarsyr vi våra möten helt och hållet efter ditt behov, dina orosmoln och din framtidsvision.

Community

Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!

Boka ett möte