Hälsa är bra business
ICA ger kunder hälsorabatt, årets julklapp var ett aktivitetsarmband och i dagarna startas Sveriges första digitala vårdcentral .
Färska siffror från Livsmedelsföretagen visar att vi svenskar lägger 50 miljarder kronor om året på träning och hälsa och produkterna och tjänsterna bara ökar. Det är alldeles klart att det går att göra bra affärer på hälsa.
Som affärsutvecklare på Science Park ser vi ständigt hur nya trender, lagar och förutsättningar skapar nya affärsidéer och vrider om affärsmodeller. Just nu handlar det mycket om mobile health och olika former av appar för både friska och sjuka.
Ett exempel är svenska LifeSum som är ett av de företag som blivit utvalt att vara med från starten när Apple nu lanserar sin prestigeklocka Apple Watch. Lifesum låter användare logga vad de äter och hur de tränar, för att leva mer hälsosamt och vd Henrik Torstensson tror att smarta klockor kommer leda till ett uppsving för digitala hälsotjänster.
”Klockans intimitet gör det naturligt att tänka på sin hälsa och få påminnelser om att röra sig mer, äta bättre och dricka mer vatten och enkelt kunna registrera det”, säger Henrik Torstensson i en intervju i Dagens Industri.
På Science Park märker vi också att hälsomarknaden är het. Just nu är vi bland annat involverade i ett projekt för att ta fram en smart sjukhussäng, och ett annat där vi hjälper ett hälsoinriktat bolag att möta sina kunder online. Dessutom har vi inlett ett samarbete med Region Jönköpings Län för att identifiera innovationer inom självmonitorering.
Det finns mycket stöd att få för dig som vill utveckla nya idéer inom hälsoområdet, både från oss på Science Park och från våra samarbetspartners så har du en idé kopplad till hälsa, tveka inte att höra av dig till oss!
Community
Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!