Så kan en affärsutvecklare hjälpa dig på din entreprenörsresa 

Har du en spännande affärsidé men känner dig osäker på nästa steg? I den här korta guiden förklarar vi hur ett möte med en affärsutvecklare går till. Vi kommer även att gå igenom och svara på de vanligaste frågorna vi får från nya entreprenörer. 

Hur går ett affärsutvecklingsmöte till?

Vid första mötet fokuserar vi på att lära känna varandra lite bättre. Du får berätta mer om din idé och vi ser över vilka möjligheter som finns för just dig. Tillsammans utforskar vi olika modeller och verktyg för att noggrant analysera och skapa fokus. Detta för att maximera potentialen i din idé och tydligt planera för framtiden. 

Om du redan har gedigen kunskapsgrund inom entreprenörskap skiftar vårt fokus till praktiska lösningar, såsom att bygga upp det nödvändiga kontaktnätet. Har vi inte själva kunskapen du söker så kopplar vi ihop dig med någon av våra samarbetspartners och experter. 

I våra möten går vi bland annat igenom:

  • Utmaningar och möjligheter kopplat till din idé
  • Behov och öppningar på marknaden
  • Konkurrenter
  • Ekonomi och finansiering
  • Marknadsföring och sälj
  • Hållbarhet och digitalisering
  • Registrering av företag

Personlig coaching

När vi förstått vilka utmaningar du står inför i din entreprenörsresa kan vi ge dig den bästa coachingen, modellerna och verktygen för att utveckla och ge struktur åt din idé. Genom att vara ett neutralt bollplank med absolut tystnadsplikt säkerställer vi en trygg och konfidentiell miljö för din idéutveckling. Tillsammans skapar vi konkreta åtgärder som du behöver genomföra för att nå ditt mål. Kanske är det inte meningen att du ska göra denna resa ensam? Vi hjälper dig gärna att identifiera potentiella matchningar inom ditt eller vårt nätverk.  

Vanliga frågor från nya och blivande entreprenörer

Som affärsutvecklare svarar vi dagligen på mängder av frågor från drivna entreprenörer med spännande idéer. Vissa frågor är mer frekventa och uppkommer redan vid det första mötet. Här kan du ta del av de vanligaste frågorna vi får:

  • Våra möten kräver inga förberedelser, utan känn dig trygg med att komma med din idé precis som den är! Däremot vill vi tipsa dig om att kika igenom NABC-modellen, då det är ett bra verktyg för att tydliggöra din idé och hjälper dig klargöra varför din idé är värdefull för marknaden. 

  • Huruvida din idé är bra eller dålig kan vi inte svara på. För vi vet helt enkelt inte. Det är bara marknaden– alltså dina potentiella kunder som kan bedöma om din idé är go eller no-go. Däremot är det vår stora drivkraft att hjälpa DIG ta reda på just det genom att skapa en första version av idén och testa den mot marknaden.  

  • Självklart kan vi hjälpa dig med detta. Vi kan ge dig tips om var du kan söka finansiering och hur du går tillväga. Finansieringsalternativ inkluderar bidrag, lån, och kapital från affärsänglar/riskkapital. Vi har även ett nära samarbete med Almi Företagspartner för expertis om tillgängliga finansiella medel. 

  • Här tipsar vi dig om Verksamt.se, som är ett samarbete mellan Skatteverket, Tillväxtverket, Bolagsverket och Arbetsförmedlingen. De guidar dig genom alla praktiska steg i ditt företagande och ger dig information om start, drift och utveckling av ditt företag.

Boka ett personligt affärsutvecklingsmöte  

Står du i startgroparna till din idé, eller har du redan kommit en bit på vägen? Oavsett var du befinner dig på din entreprenörsresa är du hjärtligt välkommen att boka möte med oss på Science Park. När du bokar ett affärsutvecklingsmöte hos oss blir du ihopkopplad med en av våra erfarna affärsutvecklare. Mötet sker antingen fysiskt eller digitalt, beroende på vad du föredrar.   

Vår affärsutveckling är helt skräddarsydd efter din unika idé och dina frågor. I dessa möten sätter vi dig och din idé i fokus, och vi utgår från dina funderingar och frågeställningar. Vår drivkraft är att utveckla dig och din idé till sin fulla potential. Vår coaching för nya entreprenörer är helt kostnadsfri och konfidentiell. Boka ett möte här.  

Boka möte här

Vare sig du nyss kom på din affärsidé eller har filat på den under flera år, är du varmt välkommen till Science Park! 

En kvinna som startat eget vid sidan om jobbet sitter i sin systudio. Bredvid henne på bordet står en symaskin. Bakom henne står en provdocka med ett vitt tyg över axlarna.

Tips till dig som vill starta eget vid sidan av jobbet

Nyfiken på att starta eget vid sidan av jobbet och bli en ”halfpreneur”? För en del handlar det om en dröm om att starta företag kring sin hobby, för andra att tjäna pengar vid sidan av sitt deltidsarbete och sina studier – och för någon att lösa en samhällsutmaning med hjälp av sitt entreprenörskap.

Det som är gemensamt för nästan alla är att de har en stark passion att förändra något, lösa ett problem, att få skapa eller dela med sig av sin talang och kunskap. Och det är just drivkraften som gör att så många spännande företag startas varje år.

Är du nyfiken på att starta eget vid sidan av jobbet? Spännande! I den här guiden har vi samlat några grejer som kan vara bra att tänka på längs vägen.

Är du en blivande ”Halfpreneur”?

I början av en företagsresa kan det vara svårt att ta ut en heltidslön. Då kan det bästa sättet att starta företag på vara att göra det vid sidan av en anställning. För en del individer känns det läskigt och för många är det ekonomiskt omöjligt att hoppa av en trygg anställning för att satsa allt på en idé som du inte vet kommer flyga. Då kan kombinationen av företagande och anställning passa bra i uppstarten av företagandet. När du känner att din verksamhet rullar på kanske du är redo att släppa taget om din andra anställning.

Många tycker om att ha en fot i båda dessa världar och bli en så kallad ”Halfpreneur”. Alltså någon som långsiktigt vill jobba med sitt företagande på deltid och vara anställd på deltid.

Lagligt stöd för dig som vill ge din affärsidé en chans

Visste du att vi i Sverige har en lag som ger dig möjlighet att få ledigt från din anställning för att prova på att driva eget företag under sex månader? Detta gäller så länge din verksamhet inte konkurrerar med din arbetsgivares verksamhet. Här kan du läsa mer om ”Lagen om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet”.

Innan du startar ditt företag ska du även stämma av med din arbetsgivare vad ni har för regler gällande bisysslor. Detta kan nämligen variera mellan olika kollektiv- och anställningsavtal. Var transparent mot din arbetsgivare – och noga med hur du hanterar din arbetstid. Tänk på att din arbetsgivare kan bli din framtida kund och ambassadör.

Fördelarna med att starta vid sidan av jobbet

Att starta företag samtidigt som du har en anställning säkerställer att du har en inkomst – om än lite mindre än du är van vid – även under uppstarten av ditt företag. Detta kan medföra att du känner att starten av ditt företag känns tryggare, jämfört med om du säger upp dig helt och hållet.

Många trivs med att driva sitt företag på deltid, eftersom det gör verklighet av drömmen om att kunna jobba med sin hobby och passion. Du kanske är kreatör, spelutvecklare, konsult, författare, föreläsare? Detta är yrken som ofta passar fint för ”halfpreneur”-upplägget.

Så, vad kan vara bra att tänka på dig som vill starta företag vid sidan av jobbet?

1

Budget

Börja med att skissa upp en budget för hur mycket du tror att företaget kommer omsätta och hur mycket du kan gå ner i tid hos din arbetsgivare.

2

Arbetsgivare

Ta snacket med arbetsgivaren och var transparent kring hur du tänker dig bedriva företaget. Då kan du vara öppen med verksamheten du bedriver i det egna företaget och marknadsföra det i de kanaler du önskar – utan att riskera att hamna i konflikt med chefen.

3

Balans

Sköt balansen mellan din anställning och ditt företag snyggt vad gäller tider och uppdrag.

4

Håll koll på dina timmar

Håll koll på hur mycket jobb du bokar upp dig på i ditt företag. Det är lätt att tacka ja till för många uppdrag då passion, vilja och ambition är stor. Men när arbetet väl ska utföras blir det tungt om tiden inte räcker till. Se till att vara rädd om dig och var noga när du kalkylerar dina timmar. Både dina timmar och du ska räcka till! Våga tacka nej till uppdrag. Eller att lägga en deadline så långt fram i tiden att du vet att du har tid att genomföra uppdraget utan att riskera din hälsa eller arbetsgivarens förtroende.

Två sätt att mjukstarta din verksamhet innan du startar ett företag

1. Hobbyverksamhet

Vill du testa på att jobba med din passion vid sidan av ditt jobb utan att faktiskt starta företag? Då kan du bedriva hobbyverksamhet.
En hobby är:

  • något du utövar på din fritid
  • inte din huvudsakliga försörjning
  • arbete som inte utförs på uppdrag av någon annan

På Skatteverket kan du läsa om hur en hobbyverksamhet fungerar.

2. Egenanställning

Innan du startar ditt företag kan du också testa på något som kallas för egenanställning. Som egenanställd är du ansluten till ett egenanställningsföretag som fungerar ungefär som en arbetsgivare. Egenanställningsföretaget tar hand om administrativa bitar – till exempel fakturering och bokföring – mot en viss provision. Smidigt! Men som alltid har varje mynt två sidor. Kom ihåg att du genom egensanställning får en lägre inkomst, eftersom företaget bakom tjänsten tar en del av kakan av det du tjänar. Du ges inte heller möjlighet till något starta-företags-bidrag och du kan inte dra av för företagets kostnader. Så när du börjar känna dig lite varm i kläderna rekommenderar jag att du startar ett företag.

På Verksamt.se kan du läsa mer om hur egenanställning fungerar.

v

Välkommen till oss på Science Park

Vill du veta mer om hur du tar din hobby, kunskap, passion eller idé vidare till nästa steg? Eller hur du går till väga när du startar företag? Då är du varmt välkommen till oss på Science Park! Här kan du boka kostnadsfri coaching med en affärsutvecklare.

Träffa en coach
En person står inuti en enorm glaskupa i skogen. Kupan är formad som en glödlampa. Runt omkring personen flyger sprakande gnistor.

Vad är patent och kan jag skydda min idé?

Ingen gillar en idétjuv – särskilt inte om du själv är hjärnan bakom idén som blir stulen. Men kan man verkligen skydda en idé? Och vad är patent, egentligen?

När vi tänker på att skydda en idé, är det oftast registrering av patent-, design- och varumärkesskydd som fladdrar förbi i vårt medvetande. Men sanningen är att idéer och koncept i sig inte kan skyddas genom registrering. Det betyder däremot inte att du behöver stå chanslös mot potentiella copycats. Det finns alltid möjlighet att vidta försiktighetsåtgärder och hemlighålla de värdefulla idéer du inte önskar att andra ska få tillgång till. Att skapa och skydda företagshemligheter är ofta ett effektivt sätt att skydda dina idéer.

Om du däremot ställer dig frågan: ”Kan jag skydda min produkt, tjänst eller mitt företag?” är svaret – ja! Har du pengarna som krävs kan du med stor sannolikhet investera i någon form av registrerat skydd för din produkt. Om din innovation eller uppfinning inte uppfyller kraven för att få ett patent, kanske du kan skydda dess design. Och om den inte heller uppfyller designkraven kan du ta hjälp av skickliga varumärkesbyggare, redo att hjälpa dig skapa ett varumärke som uppfyller kraven för att kunna registreras.

Ställ dig frågan: ”Bör jag skydda? Och i så fall hur?”

Självklart kan du investera i ett registrerat skydd, precis som du kan anställa personal, bygga en lagerlokal eller förvärva ett annat företag om du har de finansiella möjligheterna. Men frågan borde inte bara vara ”kan jag”, utan snarare ”bör jag”? Det handlar inte bara om möjligheten, utan också om syftet. Vad kommer din investering att bidra med? Hur kommer den att påverka företagets tillväxt? Om du överväger att skydda din idé med patent, design eller varumärke är det viktigt att komma ihåg att det inte bara är en möjlighet, utan också en kostnad. Dessutom måste du i vissa fall avslöja din innovation för att kunna skydda den. Är du beredd att offentliggöra den – eller är det bättre att bevara den som en företagshemlighet?

Så den rätta frågan att ställa är inte ”KAN jag skydda”, utan ”bör jag skydda och i så fall, hur”?

Inte en garanti för framgång

Det är viktigt att förstå att en patent- eller annan registreringsprocess inte är ett mått på om en idé är ”bra” eller ”smart”. Att en idé har godkänts för ett registrerat skydd betyder inte automatiskt att den har någon affärsnytta, förmåga till tillväxt eller lönsamhet. Det finns däremot kriterier som måste uppfyllas för att kunna få ett skydd – som till exempel:

Nyhet

Idén måste vara något nytt som inte har presenterats tidigare.

Uppfinningshöjd

Det måste finnas ett kreativt språng över tidigare känd teknik.

Industriell tillämpbarhet

Uppfinningen ska kunna tillgodogöras industriellt.

Särskiljningsförmåga

Varumärket bör kunna särskilja dina varor eller tjänster från andras.

Särprägel

En design måste ha särprägel för att vara skyddsvärd.

Verkshöjd

För upphovsrätt skydd, måste verket ha nått en viss nivå av originalitet.

Expertrådgivning med Science Parks partners

På Science Park har vi en gedigen skara av partners med experter inom till exempel webbutveckling, ekonomi, juridik och produktutveckling. När det kommer till frågor om patent och andra immaterialrättsliga frågor har vi ett nära samarbete med experterna på vårt partnerbolag AWA. Tillsammans stöttar vi dig och din affärsidé genom varje fas av din entreprenörskapsresa. Boka kostnadsfri coaching här.

En affärsutveckligare sitter och coachar en entreprenör på Science Park.

”Vad är en bra affärsidé?” – 4 steg för att utveckla din idé

Vad roligt att du har en idé du vill utforska och att du är nyfiken på att starta eget företag. Vi på Science Park älskar nya idéer och man skulle kunna säga att vi är lite av experter när det kommer till just idéutveckling och vad som är en bra affärsidé.

Hur vet du att din idé har potential att utvecklas till ett framgångsrikt företag? Tyvärr finns inga hemliga recept eller magiska formler som tar dig från idé till succé. Det finns däremot några viktiga grundbultar som gör sannolikheten att du lyckas mycket större.

I den här korta guiden får du lära dig mer om varför problem är din affärsidés bästa vän. Du kommer även få tips för hur du lär känna din potentiella kund bättre och vad nästa steg för att börja utforska din idé kan vara.

Steg 1: Leta problem, inte idéer och lösningar

Den största risken för en entreprenör är kort och gott att ingen vill ha det du säljer. Och om ingen vill ha det du säljer beror det med största sannolikhet på att grundidén inte svarar på ett verkligt och tillräckligt stort behov hos kunden. Din affärsidé är i grund och botten inte lösningen på kundens problem.

Lär dig att älska problem! Leta efter problem och riktiga behov, snarare än att jaga efter idéer. Har du en passion för en viss fråga eller problem? Fundera på om du kan kombinera faktorerna ”att göra gott” med en hållbar ekonomi i ett företag. Bekymra dig inte så mycket om vilken bransch som är går bra just nu. Lyssna till ditt hjärta (och magkänsla!), hitta ett problem som du och andra verkligen bryr sig om, sätt grunderna, försöka hitta ett team att jobba med – och kör!

Steg 2: Lär känna kunden

Kunskap om kunden som ska köpa din produkt eller tjänst är själva grunden som din affärsidé bygger på. För att skapa ett framgångsrikt företag behöver du bli din kunds bästa kompis.

4 tips för hur du lär känna din kund bättre:

1

Vem är din kund och vad gör den?

Sätt dig in i kundens vardag och försök förstå vad det är för jobb och aktiviteter den utför i relation till det du vill erbjuda.

2

Vilka svårigheter upplever kunden?

När du listat vad kunden försöker utföra under sin dag behöver du försöka förstå vilka problem som kunden har i relation till det.

3

På vilket sätt kan du lösa kundens problem?

Beskriv på vilket sätt ditt erbjudande löser kundens behov. Och på vilket sätt är din lösning bättre än konkurrenternas?

4

Bekräfta dina idéer genom att prata med kunderna.

Du kan till exempel ställa frågor direkt till kunden, eller använda olika digitala verktyg för att få förståelse för vad kunden tycker och hur hen beter sig. Ställ gärna så specifika frågor som möjligt, men utan att avslöja för mycket om din tänkta lösning.

Steg 3: Håll inte din idé hemlig

Alla idéer du får är dåliga idéer. Åtminstone i sin första version. Lite mildare uttryckt innebär det att alla idéer har potential att bli vassare genom att utsättas för verkligheten, andra människors kunskap och konkurrens. En av de mest seglivade myterna kring företagande är bilden av en person som får en perfekt idé som genomförs precis enligt plan och leder till rikedom och berömmelse. Så går det ju oftast inte till, såklart.

Forskning och erfarenhet visar att det är i samarbete med andra människor och genom att prova idén mot verkligheten, konkurrenter och tilltänkta kunder som den utvecklas och blir framgångsrik. Under resan växer idén nästan alltid till något bättre, och ibland till något helt annorlunda, än vad som var tänkt från början.

7 saker du kan prata fritt (och gärna mycket) om:

I vissa fall behöver delar av din affärsidé hanteras med försiktighet – till exempel om du har en teknisk lösning som kan patenteras. Men trots det kan du prata om flera andra aspekter utan att avslöja de kritiska detaljerna:

  1. Kundbehovet eller det problem din idé adresserar.
  2. Din målgrupp, deras beteenden och betalningsvilja
  3. Möjliga affärsmodeller
  4. Vad en lösning på problemet skulle betyda för personen
  5. Idéer kring hur produkten eller tjänsten ska marknadsföras och distribueras
  6. Styrkor och svagheter med befintliga lösningar som adresserar samma behov
  7. Potentiella underleverantörer

Steg 4: Kör bara kör och testa din affärsidé innan den är klar

Går du och funderar på om din affärsidé verkligen är bra nog när allt kommer omkring? Kom ihåg att du aldrig kommer veta om du inte testar den. Och du, om din produkt eller tjänst är perfekt vid din första lansering har du jobbat med den alldeles för länga. Genom att testa din idé tidigt får du feedback och fastnar inte i idéstadiet. Du behöver inte heller fundera på vad som hade kunnat hända om du bara hade vågat. Hur klyschigt det än låter så har du faktiskt inget att förlora

Vi stöttar dig på resan från idé till succé

Hos oss på Science Park jobbar ett stort gäng affärsutvecklare och erfarna entreprenörer. Vi är ditt bollplank, din coach och idé-PT. Vår coaching är kostnadsfri, konfidentiell och vi finns i alla kommuner i hela Jönköpings län. Boka ett möte med någon av våra affärsutvecklare här, så hör vi av oss inom kort.

Anteckningar på ett anteckningsblock över "Driv" och "Hinder" i en verksamhet. Några av orden är inringade med en röd cirkel.

Drivkrafter och hinder – knepet för att aldrig sluta utvecklas

Vad är drivkraften bakom ditt företag? Och vilka hinder står ni inför framåt? När tiden rusar förbi och livet går i ett är det lättare sagt än gjort att stanna upp och reflektera. Men om du vill du vara ett företag som står stadigt över tid och som aldrig slutar utvecklas – ja, då lovar vi att reflektionstid är en väl värd investering!

Vad vill vi på lång sikt? Vilka mål har vi och hur tänker vi att vi ska nå dem? Vad händer i omvärlden och vad innebär det för oss?

Ett effektivt sätt att få svar på den här typen av frågor är att identifiera och hantera ditt företags drivkrafter och hinder med hjälp av ett så kallat ”kraftfält”.

Så skapar du ett kraftfält för drivkraft och hinder

Ett kraftfält är som en överblick över ditt företags nuläge. Rita ett lodrätt sträck på ett papper, en white board eller med hjälp av ett digitalt verktyg. Till vänster skriver du rubriken ”Driv”, det vill säga det som går bra i verksamheten just nu. Den högra sidan kallar vi för ”Hinder” – alltså det som skaver och hindrar oss.

Börja fylla på under respektive rubriker utan att tänka efter för mycket. Tänk högt som lågt: lokaler, arbetsbelastning, kundkontakter med mera. Välj sedan ut några driv-punkter som ni vill göra ännu bättre och några hinder som ni vill bli av med. Fokusera på dessa en bestämd tid, kanske 2-4 veckor, innan det är dags för nästa reflektionstillfälle.

Utvärdera, anpassa och repetera

Vid nästa reflektionstillfälle är det dags utvärdera de driv och hinder ni prioriterade sist. Ställ frågor som:

• Vad ville vi skulle hända?
• Vad hände?
• Varför hände det som det gjorde?
• Vad kan vi lära oss?

Gör sedan ett nytt kraftfält, prioritera åter igen driv och hinder och planera in dessa i verksamheten för kommande period. Vid nästa tillfälle är det dags att åter igen utvärdera för att sedan skapa ett nytt kraftfält.

Vi hjälper dig att få koll på ditt nuläge och din omvärld

På Science Park har vi erfarna och certifierade innovationsledare som har hjälpt mängder av företag att utvecklas och kicka igång sitt innovationsarbete. Med avstamp i en gedigen nulägesanalys och omvärldsanalys stöttar vi dig till på vägen mot en mer innovativ och hållbar affärsmodell. Berätta för oss om ditt företags drivkrafter och hinder, så skräddarsyr vi ett upplägg anpassat efter ditt behov

Utveckla ditt företags innovationsförmåga
En man sitter i en soffa med datorn framför sig. Han vilar ansiktet i ena handen och ser besviken ut.

”Tänk om jag misslyckas?” – 4 tips för att stå beredd inför motgångar

Visste du att 90% av alla startups går i konkurs under sitt första år? Se där, en riktigt uppmuntrande första mening att läsa för en nybliven entreprenör. Skämt å sido, vi är såklart inte här för att avskräcka dig, utan snarare för att sätta saker i perspektiv. Att misslyckas är en del av resan. Låt det inte hindra dig från att följa dina drömmar. Låt det i stället hjälpa dig att så förberedd inför de utmaningar som kan dyka upp längs vägen.

Vanliga orsaker till att en startup får ta ett steg tillbaka är kapitalbrist, fel människor i bolaget eller dåliga marknadsförhållanden. Men den största boven bakom misslyckade affärsidéer är att det inte finns ett tillräckligt tydligt kundbehov bakom din idé. Det är också vanligt att romantisera livet som entreprenör, vilket kan innebära en chock när motgångarna gör sig till känna. I guiden ”Vad är en bra affärsidé” kan du ta del av några viktiga grunder som ökar sannolikheten för att din idé utvecklas till succé.

Så, hur kan du förbereda dig för utmaningar och misslyckanden? Och kanske viktigast av allt – hur kan du dra nytta av dem? Här är fyra tips:

1. Hitta ditt ”Varför”

Framgångsrika entreprenörer och företagare drivs oftast av ett större syfte. De vill förändra eller utmana befintliga marknader med en vision om en bättre framtid. Med ett tydligt ”Varför” är det lättare att hitta ett team som delar samma mål och är villiga att arbeta tillsammans för att uppnå det.

Ditt ”varför” bör vara:

Enkelt och tydligt utan komplicerade jargonger eller tekniska termer. Håll det kortfattat och rakt på sak.

Lätt att konvertera till konkreta handlingar och beslut. Ditt ”varför” ska ge en försmak på vad du faktiskt kommer att göra.

Fokuserat på hur din affärsidé och dina ambitioner har en positiv inverkan på andra människor och världen i stort.

Andas du. Ditt ”varför” ska helst kunna sammanfattas i en enda mening, med en ton och känsla som speglar ditt varumärke.

Vill du ha en riktigt inspirationsinjektion när det kommer till att hitta ditt ”varför”? Se när vår affärsutvecklare Linda berättar om modellen ”The golden circle” här.

2. Skrota jantelagen och inspireras av barnet

Barnet väntar inte tills det är fullständigt övertygad om att ha skaffat sig rätt teknik för att lyckas ta sig upp. I stället börjar den med att resa sig och ta några trevande steg framåt med olika hjälpmedel. Snart testar barnet modigt några steg utan stöd, faller många gånger, men reser sig upp och försöker igen. Till slut lär sig barnet att gå, och senare även att hoppa, dansa och springa.

Rädslan för att misslyckas gör att vi ofta inte ens vågar prata om eller gå vidare med våra affärsidéer – och med vad som kunnat bli fantastiska företag. Idéerna hindras av självcensuren, som är specialist på att berätta för dig att du inte kommer klara utmaningen och att det inte är någon idé att ens försöka. I Sverige är vi experter på självcensur. Kan vi inte, en gång för alla, bestämma att vi skrotar allt vad jantelag heter? Fram med lite jävlar-anamma och våghalsighet med inspiration från barnet som ska lära sig gå.

”What if I fail?” “Oh but my darling, what if you fly?”

Erin Hanson, konstnär

3. Omfamna ditt tvivel

Som entreprenör och egenföretagare kommer någon gång att ställa dig själv frågan: ”Vad håller jag på med, egentligen?”

Då ska du veta att du är långt ifrån ensam i den tanken. Och vet du vad – att omfamna ditt tvivel i stället för att skjuta undan det kan faktiskt vara en bra idé eftersom:

  • Tvivel ger dig nya perspektiv: Det hjälper dig att se problem och utmaningar från olika vinklar och att tänka utanför boxen. Att tvivla innebär också ofta tid för självreflektion och självinsikt, vilket i sin tur kan leda till att du tar bättre beslut.
  • Tvivel är ett kvitto på att du varit kreativ och att du utmanat dig själv: Om du inte tvivlar, utmanar du troligtvis inte dig själv eller världen runt omkring dig tillräckligt mycket. Tvivel är ett tecken på att du strävar efter att vara innovativ, att du vågar ifrågasätta status quo och att du inte följer strömmen.
  • Tvivel är en effektiv skyddsmekanism: Tvivel håller oss på tårna, hjälper oss att fokusera och att vara mer beredda på faror. Tvivel hjälper oss helt enkelt att skydda oss själva och vår verksamhet.

Vissa skulle kalla tvivel för entreprenörens bästa vän. Men det är också viktigt att komma ihåg att för mycket tvivel kan leda till en osäkerhet som hämmar dig. Det är därför viktigt att lära sig balansera tvivel med självförtroende och handlingskraft.

4. Boka kostnadsfri coaching med en affärsutvecklare

Att starta eget företag kan kännas utmanande och stundtals skrämmande. Men kom ihåg att du inte behöver göra det ensam. Vi på Science Park är här för att hjälpa dig att förverkliga dina affärsdrömmar, stötta dig genom de oundvikliga ögonblicken av tvivel och hålla ditt fokus på det som verkligen spelar roll. Vi coachar dig genom komplicerade beslut, ger dig en uppmuntrande knuff när du känner dig låg och firar med dig när du når dina mål. Boka coaching med någon av våra affärsutvecklare här, så hör vi av oss inom kort. Och kom ihåg – det är i motgångarna vi växer mest, inte i framgångarna.