En man och en kvinna sitter vid ett upphöjt bord med kaffe och varsin bärbar dator. De skrattar.

Digital marknadsföring – en guide genom den digitala kundresan

Visste du att digital marknadsföring handlar mer om människor än om teknik? För att nå fram genom mediebruset och skapa intresse måste du förstå kundens behov, tankar och agerande. Du behöver med andra ord förstå alla faser kunden går igenom på vägen från intresse till köp – det vill säga den digitala kundresan. Och det är precis det vi kommer att gå igenom i den här guiden. Längst ned på sidan hittar du dessutom en inspelning av onlineföreläsningen ”Lär känna din kund” med vår affärsutvecklare Simon Sleman.

Låt säga att du säljer cyklar på webben. I din målgrupp finns både glada motionärer och elitcyklare. Detta är två typer av kunder som sannolikt kommer att agera på olika sätt när de ska köpa någon av dina produkter. Det beror helt enkelt på att olika saker är viktiga för dem. Motionären kanske värdesätter en säker och underhållsfri cykel, medan elitcyklaren prioriterar produktegenskaper som vikt, konstruktion och växelsystem.

Vad är digital marknadsföring?

Digital marknadsföring är en form av marknadsföring som sker online, det vill säga genom internet och digitala kanaler. Det kan innefatta allt från annonsering på sociala medier och sökmotorer till email-marknadsföring och influencer marketing. Målet är att nå ut till potentiella kunder på ett effektivt sätt, stärka ditt varumärke och öka försäljningen av produkter eller tjänster.

3 snabba tips för digital marknadsföring:

1

Definiera målet med företagets digitala närvaro och ha den med dig genom arbetet.

2

Skapa innehåll och kommunicera på ett sätt som är relevant för målgruppen.

3

Analysera dina resultat, dra slutsatser, tänk om, testa nytt och analysera igen.

”See-Think-Do-Care”-modellen

”See-Think-Do-Care”-modellen är ett verktyg skapat av Avinash Kaushit, marknadsföringsexpert på Google. Modellen bygger på att din målgrupp befinner sig i fyra olika faser under sin köpresa och det är utifrån dessa du ska anpassa dina digitala markandsföringsinsatser – så som till exempel digital annonsering.

”See” – Fas 1 i den digitala kundresan:

Här befinner sig potentiella kunder som i framtiden kan tänka sig att köpa en cykel. Här gäller det att som företag visa framfötterna. Nästa gång kunden aktivt börjar fundera på att köpa en cykel ska ditt företag vara det första hen tänker på. Här är Instagram, Facebook och LinkedIn bra kommunikationsplattformar.

Tips på paketering för ”See-fasen”: Budskap till sociala medier som är inspirerande snarare än säljande.

”Think” – Fas 2 i den digitala kundresan:

Här börjar kunden själv att aktivt söka efter den information de behöver inför ett cykelköp. De kanske Googlar med sökord i stil med ”tips köpa cykel”. Här behöver du som företag bygga ett förtroende och hjälpa kunden framåt. Håll kunden i handen längs vägen! Du vill synas högt upp i sökmotorernas resultatlistor och därför behöver du skapa relevant innehåll anpassat efter det kunden söker på. Även betald annonsering på Google kan vara ett bra tillvägagångssätt i Think-fasen.

Innehållstips för ”Think-fasen”: Bjussa på massor av kunskap och expertis – till exempel ”10 tips till dig som ska köpa en motionscykel”.

”Do” – Fas 3 i den digitala kundresan:

Nu börjar kunden närma sig ett faktiskt köp. Då är det extra viktigt att du som företag är närvarande hos kunden både i sökresultat och på sociala medier. Ett effektivt marknadsföringsknep för att få kunden att trycka på köpknappen är så kallad ”retargeting-annonsering – alltså annonsering som bara visas för personer som tidigare besökt din hemsida eller specifika sidor och produkter på den.

Innehållstips för ”Do-fasen”: Kort och koncist med tydligt köp-budskap.

”Care” – Fas 4 i den digitala kundresan:

Slutligen befinner sig kunden i Care-fasen, det vill säga: efter att hen har handlat från dig. Här är det dags att lägga allt krut på att vårda relationen till kunden och skapa lojalitet gentemot ditt varumärke.

Innehållstips för ”Care-fasen”: Värdeskapande innehåll i sociala medier, mailutskick, tillgänglighet och riktigt bra kundservice.

Våga testa nytt, men med kunden i fokus

Genom att använda verktyg som ’See-Think-Do-Care’-modellen och analysera resultaten kan ditt företag få en stark digital närvaro och öka försäljningen av era produkter eller tjänster. Så våga testa nytt, tänk utanför boxen och ha alltid kunden i fokus. Stort lycka till!

Se föreläsningen ”Lär känna din kund”

I den här onlineföreläsningen går vår affärsutvecklare Simon genom den digitala kundresans olika faser, steg för steg. Du får också lära dig effektiva verktyg för hur du lär känna din kund – och varför det är A och O när det kommer till effektiv marknadsföring.

En monitor och en smartphone inställd på film-läge syns i förgrunden. Bakom monitorn syns en person som spelar in sig själv med hjälp av smartphone:n.

8 tips på hur du lyckas med din marknadsföring

Det är en konst att sticka ut och nå fram i bruset av marknadsföring. Så hur gör du då för att trumfa den där Instagram-annonsen som du ser HELA tiden? Och vad slår egentligen konkurrentens smarta och välskrivna Linkedin-inlägg? Vi möts dagligen av miljontals intryck, och någonstans måste vi sålla. Vad är relevant och vad är det inte? I den här guiden har vi samlat våra åtta bästa tips på hur du lyckas med din marknadsföring.

Skapa värde för kunden med din marknadsföring

Det har blivit lättare att nå ut med sin marknadsföring, men svårare att nå fram i den orimliga mängden ”content” som svämmar över i alla kanaler. Vår tids största utmaning är inte att hitta sätt att kommunicera med våra kunder. Utmaningen är vad din kommunikation ska innehålla för att kunderna ska känna att de får ut något av att ta del av just ditt innehåll. Att skapa ett faktiskt värde för kunden att följa och lyssna på dig.

Konsten att sticka ut – en hel vetenskap

Syns du inte så finns du inte är en gammal sanning som kanske är mer relevant än någonsin. Och kruxet med kommunikationsvetenskap är just det. En hel vetenskap, samtidigt som det inte går att se objektivt på vad som är ”bra” kommunikation (det går däremot lätt att applicera på motsatsen: dålig kommunikation). Det finns rätt och det finns fel – och så finns det rätt som är fel och fel som är rätt. Och exakt så krångligt kan marknadsföring kännas om en inte är insatt.

För att göra det hela lättare – eller åtminstone mindre svårt – kommer här åtta tips på hur du når dina kunder utan att lägga en förmögenhet på annonsering.

8 tips för att lyckas med din marknadsföring

1

Var aktiv

Att vara aktiv är A och O. Vill du att något ska hända måste du vara beredd att jobba för det. Avsätt en del av din arbetstid till marknadsföringen av dig själv eller ditt företag. Det är en investering som garanterat lönar sig!

2

Skapa värdefullt innehåll och dela det i sociala medier

Ge dina följare en anledning att fortsätta följa dig – och få dem att vilja tipsa sina vänner om dig och ditt företag. Att bjussa på kunskap, tips och inspiration utan att sälja skapar förtroende och långsiktiga kundrelationer.

3

Dra nytta av direkt marknadsföring

Underskatta inte olika former av direkt marknadsföring. Maila dina kunder, prata med alla du känner, delta i diskussioner i sociala medier och relevanta forum.

4

Se till att finnas på nätet – men inte överallt

Ha en webbplats och konton i relevanta sociala medier. Ödsla inte tid på kanaler där din målgrupp inte finns.

5

Var lite old-fashioned

Dela ut dina visitkort. Sätt upp en reklamposter. Digitalt är bra men ibland kan det vara bra att gå ”back to basics”. Det ena behöver inte utesluta det andra.

6

Skaffa ambassadörer

Gör det enkelt för andra att sprida information om ditt företag. Exempel på detta kan vara en så enkel sak som att ge så bra service att andra vill berätta om sin upplevelse.

7

Utgå från att ingen har en aning om vem du är eller vad du håller på med

…och att ingen fattar varför de ska ha med dig och ditt företag att göra. Förklara, argumentera och upprepa tills det sitter.

8

Nätverka

Häng på mässor, gå på föreläsningar och event. Var där dina kunder finns, helt enkelt! Och när det inte går att ses fysisk – lägg krutet på din digitala närvaro och nätverka på olika digitala plattformar.

Ett bonus-tips på vägen

Och ett sista tips: våga testa nya saker! Funkar det inte – då vet du det! Ju mer du arbetar med din marknadsföring, desto roligare och enklare kommer det bli. Kommunikation fungerar precis som allt annat i livet – övning ger färdighet!

Marknadsföring för företag - närbild på en hand som scrollar på sociala medier. Bredvid står en papperkopp med kaffe.

Marknadsför ditt företag i sociala medier – så skapar du en strategi

Att ta fram en strategi för sociala medier behöver varken vara krångligt eller svårt – och du kommer att tacka dig själv när du får skörda frukten av det lilla extra arbetet du lagt ned. Däremot är det inte alltid helt lätt att komma igång. Därför har vi skrivit en guide för hur du skapar en enkel strategi för sociala medier.

Det hela handlar egentligen om att förstå:

1

Varför ditt företag ska finnas på sociala medier

2

Vad du vill uppnå genom att finnas på sociala medier

3

Vem du vill kommunicera med

4

Var du vill finnas

5

Hur du ska kommunicera ditt budskap

6

Vad dina insatser fått för resultat

1. Syfte – ”varför” ska ditt företag finnas på sociala medier?

Vad är det för problem du behöver lösa och hur ska din närvaro i sociala medier göra detta? Börja med att svara på frågorna nedan.

Vilka behov har du?

Är det att skapa varumärkeskännedom och nå ut till fler potentiella kunder? Vill du driva trafik till din hemsida eller en fysisk plats? Eller är det att sälja varor eller tjänster? Skriv ner alla dina behov i en punktlista.

Vad kan du bidra med?

Förutom det du faktiskt säljer (din produkt eller tjänst), vilken kunskap och inspiration kan du bidra med? Se till att definiera ditt varumärke. Fundera på vilken roll du vill ha på marknaden.t,

Vem är du och vad står du för som företag?

Om ditt företag skulle vara en person, hur skulle du förklara den? Vad har ditt företag för egenskaper och värderingar? När du har definierat vem du är och vad du står för blir din kommunikation och ditt budskap tydligt. På så sätt kommer din målgrupp lättare förstår varför de ska välja dig och dina produkter eller tjänster.

2. Mål – ”vad” vill du uppnå?

Skillnaden mellan syfte och mål är att målen ska vara mätbara. Om ditt syfte är att skapa större kännedom om ditt varumärke kan det kan vara en god idé att mäta räckvidden på innehållet du publicerar i dina sociala kanaler. Är syftet att driva trafik till din webbplats är det besöksstatistiken du ska hålla koll på.
Precis som du kan ha flera syften med ditt arbete i sociala medier kan du behöva sätta upp flera mål. Det viktiga är att du definierar, följer upp och tar lärdom av dem.

3. Målgruppen – ”vem” vill du kommunicera med?

En ledtråd här är: det är inte ”alla”.  Därför gäller det att vara lite självkritisk. Hur fantastisk din produkt eller tjänst än må vara måste du fundera på vem som faktiskt behöver den. Här är det alltså kundens behov som är viktigt – inte ditt. Vilka problem löser din produkt eller tjänst? Och vem är det som har behov av den lösningen?

4. Kanalval – ”var” ska du finnas?

Det är först när du har definierat din målgrupp som du kan börja fundera på vilka kanaler du ska använda. Och därför behöver du veta – finns de du vill prata med i sociala medier? Och i så fall på vilken plattform? Är det på Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok, SnapChat eller Twitter? I rapporten Svenskarna och internet – en årlig studie av svenska folkets internetvanor – får du en bra överblick över vem som finns var.

5. Innehåll – ”hur” ska du kommunicera ditt budskap?

Nu vet du varför du ska finnas i sociala medier. Du vet vad du vill uppnå och vem du vill kommunicera med. Du vet också var de du vill prata med finns. Snyggt jobbat! Men det du behöver ta reda på nu är hur du ska prata med dem.

Vilket slags innehåll är din målgrupp intresserad av?

Hoppa tillbaka till punkt ett, ditt syfte och din lista över egna behov. De behov du punktat upp tillsammans med den roll du valt och det du kan bidra med, kommer att utgöra din innehållsstrategi.
Om din affärsidé är att köpa och sälja antika möbler, kan du förmodligen väldigt mycket om olika möbelmärken, deras värde och historia. Kanske har du kunskaper inom återbruk, tapetsering och restaurering av möbler. Eller är du nischad inom hållbarhet, miljö och kulturarv? Genom att skapa innehåll om allt detta kan du alltså dela med dig av både kunskap och inspiration som intresserar dina befintliga och potentiellt framtida kunder.

Börja med några få typer av innehåll. Och testa vad som engagerar dina följare och gör justeringar efter hand.

Exempel på olika typer av innehåll:

  • Kunskap, tips och information inom ett nischat
  • Topplistor och sammanställningar
  • Omröstningar och frågelådor som engagerar målgruppen
  • Inspirerande berättelser och citat från kunder
  • ”Bakom-kulisserna”-glimtar
  • Presentation av medarbetare
  • Instruktions- och unboxingfilmer
  • Trendspaningar

Kom ihåg att anpassa ditt innehåll efter varje kanal och den målgrupp som du vill kommunicera med på respektive plattform. ChatGPT är ett strålande verktyg både för idégenerering av innehåll för en specifik målgrupp – men även för textgenerering till olika sociala medieplattformar. Spana in vår guide ”Så skriver du effektiva prompter för ChatGPT”.

6. Uppföljning/analys – vad har dina insatser gett för resultat?

Uppföljningen är tyvärr det moment som lätt prioriterats bort, trots att det är minst lika viktigt som allt annat. Följer du inte upp vad det du gör genererar för resultat kommer du att arbeta i blindo och då finns det en stor risk att du lägger tid på helt fel saker.

De flesta sociala kanaler har riktigt bra analysverktyg där du kan få fram all statisk du behöver – men även den du inte behöver. Välj därför ut några enstaka saker att följa, förslagsvis en gång i veckan eller en gång i månaden.

Exempel på mätpunkter:

  • Exponeringar
  • Räckvidd
  • Interaktionsfrekvens
  • Konverteringar

Våga testa dig fram

Nu är det är dags att sluta snacka och börja göra. Sätt av tid i kalendern för att producera innehåll till dina sociala medier och var inte rädd för att chansa lite och testa dig fram. Lär dig av dina konkurrenters innehåll och försök att hålla dig uppdaterad på trender i respektive kanal. You’ve got this!

En kvinna sitter i en fåtölj med en laptop i knät. Hon skriver fokuserat. Omgivningen är ljust beige och vit.

Marknadsföring för startups – så kommer du i gång

Marknadsföring är ett stort område som både kräver och förtjänar både mycket tid och jobb. Här tipsar vi dig om några enkla och konkreta insatser som hjälper dig att komma i gång med marknadsföringen i ett tidigt stadium.

Det är en konst att sticka ut och nå fram i bruset. Så hur gör en då för att som nytt företag på marknaden överrösta den där Instagram-annonsen om den absolut bästa matlådan? Och vad slår egentligen det där Facebook-inlägget om nästa stora självhjälps-guru?

Snabb checklista för att komma i gång

Googla ditt önskade företagsnamn för att säkerställa att namnet är ledigt både på webben och på sociala medier.

Registrera en domän. Om din tänkta adress är upptagen bör du starkt överväga ett annat namn.

Googla din produkt eller tjänst och frågor relaterade till den. Både för att få en överblick över konkurrensen och för att se din egen synlighet.

Så skapar du en marknadsföringsstrategi

Genom att ställa dig själv några enkla frågor om din målgrupp kan du komma en bra bit på vägen för att skapa en marknadsföringsstrategi som hjälper dig att hålla rätt kurs.

Vem vill du nå?

För att lyckas med din marknadsföring måste du veta vem du vill nå. Ett misstag många gör är att försöka sälja till ”alla”. Genom att vända sig brett kan du sälja mer, tänker du kanske. Men, ”något för alla” blir lätt ”inget för någon”. Våga därför smalna av din målgrupp. Ett tips är att jobba med så kallade ”personas”. En persona är en fiktiv karaktär som är skapad för att representera den kund du vill nå. Ge karaktären ett namn och bygg upp en berättelse om vem personen är, vilka intressen och värderingar hen har och vad hen gör i olika kanaler.

Vad vill du att de ska veta och göra?

Det viktigaste budskapet i din marknadsföring är inte var du vill berätta – utan vad kunden vill veta. Alltså kundens utmaningar och behov, och hur de kan lösas med hjälp av din produkt eller tjänst. Formulera ditt budskap (oavsett om det är bild, film eller text) så att det intresserar kunden, snarare än att bara berätta om dig själv.

Var hittar du personerna du vill nå?

Ta reda på så mycket som möjligt om din målgrupp (här har du hjälp av dina personas som du redan byggt upp!) för att välja vilka kanaler du ska använda för att föra fram ditt budskap. Digitala kanaler är kostnadseffektiva för dig som inte har en stor budget för dina marknadsföringsinsatser. Det finns mycket bra statistik om hur vi beter oss i olika sociala kanaler – spana till exempel in rapporten ”Svenskarna och internet” som tas fram årligen.

När är det bäst att prata med dem?

Utifrån det du erbjuder – när är behovet av dina produkter eller tjänster som störst? Framgångsrik marknadsföring handlar om timing och att nå kunden med rätt budskap vid rätt tidpunkt. Fundera över vad som påverkar kundens köpbeteende. Är det till exempel säsongen på året eller specifika händelser i personens liv som skapar behovet? Planera dina aktiviteter utifrån detta.

Hur kan du mäta dina insatser?

När du lägger tid och energi på att få ut ditt budskap vill du såklart veta att det betalar sig. Sätt upp enkla mål för att hålla koll på att din marknadsföring levererar. Försäljning och antal användare eller kunder är såklart ett grundläggande mål, men mål kan till exempel också handla om att få besök på din webbplats, prenumeranter på ditt nyhetsbrev eller en följarskara och räckvidd i sociala medier.