Carl-David Hagerbonn, Ludvig Alervall, Clara Sandell, Johannes Klint står i en stor foajé med stenklädda väggar.

SLOWFASHION lanserar app – ”En ny era för cirkulärt premiummode”

5 april 2024

Science Park välkomnar lanseringsaktuella SLOWFASHION till inkubatorprogrammet. Efter två år av intensivt arbete släpper nu teamet bakom SLOWFASHION en ny digital plattform som ska göra det enklare – och inspirera fler privatpersoner – att köpa och sälja premiummode på ett hållbart sätt. Målet är att bidra till en mer cirkulär modeindustri och ett mer hållbart konsumtionsbeteende.

– I en värld där modeindustrin i hög grad bidrar till miljöförstöring insåg vi att det finns en avgörande aspekt: det finns garderober fyllda med högkvalitativa mode-produkter som inte används. SLOWFASHION är här för att förändra den situationen. Vi förstår värdet av konsumentens garderob, och vi har utformat vår plattform för att matcha det värdet, säger Ludvig Alervall, VD & medgrundare av SLOWFASHION.

Vill skapa en rörelse för cirkulärt mode

Av de ca 100 miljarder klädesplagg som tillverkas årligen, slutar ungefär 92 miljoner ton som avfall på soptippar (källa: earth.org). Användandet av kläder har blivit alltmer kortlivat, där många plagg bara bärs sju till tio gånger innan de kastas, vilket är en minskning med mer än 35% under de senaste 15 åren (källa: earth.org). Och det är en av anledningarna till att SLOWFASHION nu skapar en digital plattform – och en community – som bidrar till att kläder, skor, väskor och smycken med hög kvalitet hittar nya hem och används hela sin livslängd, snarare än att de ligger oanvända i en garderob eller slängs innan de blivit uttjänta. Den primära målgruppen är medvetna konsumenter som prioriterar design och kvalitet.

– SLOWFASHION erbjuder en unik möjlighet för modeintresserade säljare & köpare att få tillgång till en plattform som värdesätter högkvalitativa och unika plagg, skor, väskor och smycken som kan vara svåra att hitta på andra ställen, berättar Ludvig.

Ludvig Alervall

Här är teamet bakom SLOWFASHION:

Ludvig Alervall

CEO

Clara Sandell

CMO

Johannes Klint

CTO

Carl-David Hagerbonn

Styrelseordförande

SLOWFASHION –  en del av Science Park inkubator

SLOWFASHIONS väg till inkubatorprogrammet började med ett affärsutvecklingsmöte med Science Parks affärsutvecklare i Vetlanda, Emma Ingelow. Därefter tog de steget vidare in i inkubatorn, som är den del av Science Parks verksamhet där det finns bäst förutsättningar att hjälpa till när det kommer till innovativa idéer med stor potential och hållbarhetsfokus. Under inkubationen, som normalt pågår 6-24 månader, får deltagarna skräddarsydd affärsutveckling med fokus på att ta idén och affären till nästa nivå.

– SLOWFASHION har internationella ambitioner från start. Däremot har vi förstått värdet av att bygga starka communities på lokal nivå. Vi vet även hur viktigt det är att våga satsa, misslyckas och lära oss av erfarenheterna. Därför såg vi en fantastisk möjlighet att tillsammans med Science Park och inkubatorn, genom introduktioner av Emma Ingelow och Johanna Friman, skapa en testmarknad i Jönköping där vi kan utveckla, testa och finjustera strategier för att nå vår målgrupp innan vi skalar upp det som fungerar. Vi är i ett tidigt skede i inkubatorprogrammet, men vad som hittills har varit tydligt är att Emilia Sundberg och Henning Lindberg både delar vår entusiasm och villighet att utmana – vilket är precis det vi är ute efter, säger Ludvig.

”SLOWFASHION kan bidra till beteendeförändring”

Företagen i inkubatorn arbetar med Science Parks egna affärsutvecklare men också med externa specialister. Gemensamt för våra affärsutvecklare är att de har bred erfarenhet från att själva starta och driva företag, såväl som från storbolag. Så här säger Emilia Sundberg och Henning Lindberg, affärsutvecklare på Science Park, om möjligheten att jobba tillsammans med SLOWFASHION:

– Science Park vill stötta modiga entreprenörer som tar sig an viktiga samhällsproblem. Den idag mycket ohållbara modeindustrin och människors linjära konsumtionsmönster är en av de viktigaste utmaningarna som vi har idag. Slowfashion kan med sin affärsidé bidra till en beteendeförändring och omställning på ett mycket positivt sätt. Jag ser fram emot att för Science Parks räkning följa deras spännande resa framöver, säger Emilia.

– Jag ser fram emot att få arbeta med teamet bakom Slowfashion. De har en drivkraft och en bred erfarenhet som vi historiskt vet är en viktig faktor för att lyckas. Dessutom finns en bra mix i teamet och en gemensam drivkraft i att göra världen lite bättre. Det är också ett affärsidé som bygger på cirkularitet. Det är något vi verkligen vill jobba med från Science Park sida, säger Henning.