Science Park och Futurewise släpper trendrapport om morgondagens kund

Vår omvärld förändras allt snabbare och blir alltmer svårbegriplig, inte minst när det kommer till att förstå sig på morgondagens kund. Nu släpper Science Park och Futurewise en trendrapport som ger oss en ledtrådar om hur morgondagens kund agerar – och vad hen kräver. Rapporten tar avstamp i åtta trender:

  • Virtuella relationer – accelererande digitalisering förändrar kunddialogen
  • Personifiering – skräddarsydd marknadsföring gynnar alla
  • Digital marknadsföring och försäljning – den nya tidens digitala verktyg
  • Självservice – kundinvolvering som strategi
  • Totaltransparens – internet som den moderna skampålen
  • Kunskapsledare – fyrtorn i en turbulent samtid
  • Empatiskt företagande – att tjäna pengar och göra skillnad
  • Delningsekonomi – en komponent i den cirkulära ekonomin

Här kan du ladda ned rapporten ”Morgondagens kund”.

– Syftet med den här rapporten är att hjälpa dig att lyfta blicken. Den presenterar några av de viktigaste och mest centrala trenderna som påverkar hur framtida kunder kan komma att agera – liksom hur man kan möta dem. Med fakta och exempel på företag som är föregångare försöker vi belysa området från såväl B2C- som B2B-perspektiv, skriver Peter Siljerud, Futurewise i rapporten.

Ett bildkollage med bilder från trendrapporten "Morgondagens kund" av Science Park och Futurewise

Andra delen i en trendrapportsserie om fem

Klimatkrisen blir mer och mer akut. Den digitala utvecklingen drar fram snabbare än någonsin. Den moderna, medvetna och granskande kunden ställer nya höga krav på en mängd branscher. Kompetensbristen är ett faktum, ­samtidigt som arbetstagare ställer högre krav på f­­ramtida arbetsgivare. 

Men med stora utmaningar ­kommer ännu ­större möjligheter. Och i en tid där spelplanen hela tiden utvecklas, är förmågan att kunna hantera, förutse och agera efter förändringar i omvärlden en nyckelfråga för alla organisationer. Nationellt, så väl som i den lilla kommunen i Jönköpings län.

Därför har vi samlat några av Sveriges ­kunnigaste aktörer och trendspanare inom fem områden. Områden som det ­företagsfrämjande systemet i Jönköpings län tillsammans ­identifierat som extra viktiga för framtidens lokala företag: 

  • Kompetens och mötesplatser – Placebrander
  • Morgondagens kund – Futurewise
  • Grön omställning – Kairos Future
  • Digital transformation – DigJourney
  • Resiliens – Docere

– Ska vi vara innovativa och konkurrenskraftiga så behöver vi förstå vår omvärld och fundera kring vart den är påväg. På Science Park har vi haft förmånen att arbeta tillsammans med fem riktigt vassa trendspanare, säger Gustav Österström, VD på Science Park. 

Om projektet Preview

Projektets övergripande mål är att stärka förändringskraften i näringslivet i Jönköping län.  Detta genom att företagsfrämjande aktörer – tillsammans med lokala och regionala beslutsfattare – bygger ett starkt och framtidsorienterat ledarskap, med fokus på omställning och transformation. Preview projektleds av Science Park Jönköpings län och finansieras med stöd av Region Jönköpings län och Europeiska Regionala Utvecklingsfonden.