Lyckad lansering av Sprancher

Det ska bara ta en minut att söka jobb och vara enkelt för rekryterare att hitta rätt kandidat. Det är tanken bakom techbolaget Sprancher som nu tagit in 1 miljon kronor från investerare och lanserat sin tjänst.

– Bakgrunden till Sprancher är att vi såg ett behov av att erbjuda ett jobbsök som är enkelt och tillgängligt för alla, säger Annie Grönblad, medgrundare till Sprancher. Redan en månad efter lansering har vi tusentals sökbara kandidater i vår databas, 70 % av dem är över trettio år och har lång arbetslivserfarenhet. Precis det vi ville uppnå.

– Lika enkelt som köpare och säljare kan träffas via Hemnet och Blocket ska arbetssökande och rekryterare kunna träffas på Sprancher, förklarar Simon Werner-Zankl, den andra medgrundaren till bolaget.

Det hela började med en idétävling på Science Park där Simon Werner-Zankl presenterade sitt nya sätt att förmedla jobb. Simon, som tidigare arbetat som ekonomichef på ett rekryteringsföretag, hade länge tänkt att det var för krångligt att söka jobb och funderat på hur man kan göra det enklare och snabbare att hitta varandra. Tankarna ledde till att han och Annie Grönblad startade Sprancher tillsammans.

Att registrera sig som arbetssökande är gratis och går fort. Du skriver in vilka yrken du har arbetslivserfarenhet inom och var du vill jobba. Sen är det klart. Rekryterare kan sedan söka i databasen och se att det finns till exempel 17 registrerade journalister i Uppsala eller nio sjukgymnaster i Växjö som söker jobb. Genom att betala en avgift får rekryteraren ut kontaktuppgifter och kan sedan kontakta de sökande direkt.

Pressbild-Simon-och-Annie-1-512x650– Rekryterare kan använda vår tjänst som ett komplement när de rekryterar på Linkedin. Hos Sprancher får du tre saker du inte kan få fram på LinkedIn, nämligen vilka som söker jobb, inom vilka yrken och på vilka orter förklarar Annie Grönblad.

– Inom 2 år kommer vi att vara Sveriges största databas med aktuella kandidater. Tro mig, vi har några ess i rockärmen både vad gäller hur vi ska hjälpa dessa kandidater att få jobb och hur vi ska sälja de kandidaterna. Det kommer bli en spännande höst, avslutar Simon Werner-Zankl.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår