
Ny Collective får stöd för sociala innovationer av Vinnova
Som en del av sitt interna hållbarhetsarbete har kommunikationsbyrån NY Collective tagit fram ett helt nytt verktyg för att arbeta med miljöfrågor. Science Park Jönköping initierade en ansökan till statliga Vinnova, och i veckan kom beskedet att NY Collectives idé valts ut bland nära tvåhundra ansökningar. Projektet har nu tilldelats 252 000 kronor av Vinnovas uppstartsstöd för sociala innovationer.
I veckan kom beslutet att NY Collective valts ut i hård konkurrens bland närmare 200 ansökningar, och tilldelas därmed 252 000 kronor i uppstartsstöd, utifrån kriterierna att lösningen skulle identifiera en samhällsutmaning och erbjuda en lösning som kan realisera innovationen.
Planerar lansering efter sommaren
– Från början handlade projektet om vårt interna hållbarhetsarbete, och när Science Park fick höra om idén växte den till att bli något större. Att vi nu får stöd från Vinnova är roligt, och framförallt handlar det om att idén fått ett erkännande utifrån. Det tar vi som ett tecken på att vi är något bra på spåren, och planen är nu att förädla konceptet så att det kan lanseras efter sommaren, säger Pernilla Ljungbergh, VD på NY Collective.
För att testa idén har externa pilotprojekt genomförts, och Science Park Jönköping blev här först ut. Projektet föll i god jord och kommer nu att genomföras hos ytterligare två pilotföretag.

Bland andra Johan Thor, Friskis & Svettis Jönköping och Jessica Alaniesse-Karlsson, Jönköping Energi, deltog i Science Parks Fight Lab.
– Vi har aldrig haft så många diskussioner om hållbarhet som under vår utmaning. Idén var rolig och utmanande och hos oss på Science Park märker vi redan av en effekt i form av förändrade vanor och fortsatta diskussioner om hur vi kan göra smartare val i vardagen – både på arbetsplatsen och hemma, säger Gustav Österström, VD på Science Park Jönköping.
Fight Lab med experter och potentiella kunder
Science Park har även hjälpt till med en marknadsanalys, vilken bland annat innefattade ett Fight Lab. Detta hölls tillsammans med experter och deltagare från potentiella kunder.
– Till vårt Fight Lab bjöd vi in aktörer från vårt nätverk: företagare, entreprenörer, affärsutvecklare och andra som kunde bidra med sitt perspektiv. Vi ville helt enkelt få ytterligare inspel och undersöka om modellen löser ett faktiskt problem, kan skapa långsiktiga effekter och går att anpassa för olika typer av kunder. Nästa steg blir nu att genomföra ytterligare pilotprojekt för att testa lösningen, säger Lars Birging, affärsutvecklare inom Innovation Runway.