En bild på publiken som deltog på Science Parks entreprenörsfest Orange 2018.

Entreprenörsfesten Orange 2018

16 november 2018

Torsdagen den 8 november gick Orange – Jönköpings största entreprenörsfest – av stapeln för tredje året i rad. Närmre 200 personer från regionens näringsliv samlades på Jönköpings läns museum för att nätverka, inspireras av kända talare och ta del av innovativa och kreativa aktiviteter och uppträdanden.

Vi tror att stora saker händer när människor med olika intressen, kunskaper och erfarenheter möts. Därför jobbar vi aktivt för att de tusentals människor vi årligen möter ska bilda en community som både skapar affärer och matchningsmöjligheter. Under Orange firar vi vår community genom att bjuda in alla de entreprenörer, investerare, studenter, forskare, kreatörer, programmerare, makers, partners och andra personer som vi på ett eller annat sätt jobbar med till en stor fest . Vi kallar den Orange, efter färgen, som symboliserar social kommunikation, idéer, lycka och kreativitet.

Orange 2018

Tech, kreativitet och hållbarhet – det blev ledorden och temat för Orange 2018. Precis som Science Park, fungerar Orange som mötesplats för de som kanske normalt inte träffas. Vi vill samla näringslivet och den offentliga sektorn på ett och samma ställe med det enda målet att skapa samarbeten, utveckling och förändring. Orange 2018 bjöd därför på ett fullspäckat schema fyllt av teknik, kreativitet, entreprenörskap, musik, framtidsspaningar, konst och kultur med fokus på jämställdhet, hållbarhet och inkludering.

Inspirerande talare

På scenen såg vi internationella multientreprenörer som Ishtar Touailat och Siduri Poli, tillsammans med lokala talanger som John Wibrand, Sarah Sinclair, Linnea Karlsson och Nina Starck.

Science Parks VD Gustav Österström inledde kvällen med att berätta om Science Towers som planeras för att skapa en ännu tydligare mötesplats där näringslivet, entreprenörskapet och akademien kan mötas över branschgränserna. Vi fick också höra mer om EU-projektet Transform to AAA och Digital Dreams som på olika sätt stöttar regionens företag i att bättre se och ta tillvara på möjligheterna med digitalisering.

Ishtar Touailat, serieentreprenören och innovationschefen på Tieto som under 2018 blev utnämnd till Framtidens kvinnliga ledare, pratade om hur vi kan jobba med innovation och samtidigt utmana strukturer för att skapa förändring i organisationer.

Siduri Poli, framtidsspanare, innovationsrådgivare och grundare av Changers Hub pratade om innovationsparadoxen – hur vi kan förändra den nya och den gamla digitala eran och vilka förändringar vi kan göra för att jobba framåt.

Nina Starck, design och produktchef på WA WallVision och Design strategist på Musemind, pratade om affärssidan av design, och hur vi på bästa sätt kan nyttja vår kreativitet i olika jobbsammanhang.

John Wibrand, Senior IoT Advisor och innovationsledare på Cybercom, pratade om AI (Artificial Intelligence) och ML (Machine Learning) och delade mig sig av sina bästa tips på hur en kan komma igång med dessa tekniker.

Sarah Sinclair, grundare och VD på Rocket Agency och Adgrabber, inspirerade oss med sin raketstart inom startup-världen genom att dela med sig av sina erfarenheter – från livet, arbetslivet och entreprenörskapet.

Linnea Karlsson, system- och webbutvecklare, berättade vad en styleguide är och vad den kan innebära för ett företags digitala närvaro och varumärke.

Som avslutning fick vi lyssna till Carola Öberg, Science Parks projektledare för EU-projektet Innovation Runway, som pratade om hur vi genom att börja jobba med innovation kan skapa en kulturförändring som kan förändra allt.

Innovativa och kreativa aktiviteter och uppträdanden

Eftersom Orange handlar om att utbyta kunskap, inspireras och få varandra att växa bad vi ett gäng kreatörer och innovatörer från vårt nätverk att dela med sig av sina kunskaper och talanger. Melinda and Mattias Kant, från Ici Performance som under hösten deltog i Science Parks program Kickstart Kreatör var två av dem som fanns med i kvällens aktivitetsprogram.

Under sex intensiva veckor får deltagarna i Science Parks Kickstart-program aktivt arbeta med sina affärisdéer och företag för att ge dem de bästa förutsättningarna framåt. Programmet varvas av inspirations- och kunskapsföreläsningar samtidigt som deltagarna coachas av Science Parks affärsutvecklare. Men det som brukar vara mest uppskattat är nätverkandet och det utbyte av kunskap och erfarenhet som skapas mellan deltagarna. Under höstens program möttes Melinda och Mattias Kant, från Ici Performance med Sofia Corneskog, som genom Sofia Corneskog Couture skapar fest- och bröllopsklänningar, och ett samarbete växte fram. Under Orange bjöd de oss på en fantastisk show där Ici Performance genomförde Acro-dansnumret Dansande brudpar i scenkläder designade av Sofia Corneskog. Melindas and Mattias smink och hår gjordes av Jessica Gunnarsson från Made by Jessica som även hon – tidigare under året – varit med i ett av Science Parks Kickstart-program. Ici Performance arrangerade dessutom en jonglerings-workshop som var mycket uppskattad av deltagarna.

Susanne Westberg arbetar som ljusdesigner och kom i kontakt med oss i samband med årets coworking-resa till Berlin. Det var under sina tre års studier på Tekniska Högskolan i Jönköping som Susanne började fundera på hur yrket ljusdesigner kunde bli mer kreativt, med mindre förprojektering och minimala installationer. Genom arbetet med sin B-uppsats lyckades hon hitta parametrarna för hur en digital projektor kan användas som belysningsredskap – både som permanent installation och till event. Genom en mobil går det att använda en projektor till allt ifrån spel, film och information till rabatterbjudanden, 3D-mapping och ljusklotter. Men det finns så oändligt mycket mer som fortfarande går att utforska. Och det var just det vi fick göra på Orange.

Dansarna Nautica West, Almir Salihi, Negar Tahiri och Florian Krstic har ett enormt driv och ett stort engagemang inom samhällsfrågor. Genom hiphop- och RnB-kollektivet Urban Views har de skapat en plattform för unga som är intresserade av musik, dans, konst, och poesi. På Orange bjöd de på en mix av olika dansstilar och en interaktiv show där gästerna fick delta. Simon Markström och Mattias Mejerfalk, från AWA, höll under kvällen en workshop där gästerna fick tävla i legobyggande. Två deltagare stod ut bland de många byggentreprenörerna och tog med sina 49 bitars höga torn hem tävlingen och vinsten. Makers JKPG och deras kreativa medlemmar fanns också på plats och visade besökarna hur en kan jobba med vinylskärare och 3D-skrivare.

Men ingen fest utan musik. DJ Zano såg till att högtalarna skötte sig under kvällen medan Silent Disco lät gästerna dansa till helt annan musik. Med Mash Machine kunde gästerna dessutom skapa sin egen musik genom att flytta runt olik blocke på en speciell yta.

Stort tack

…säger vi till alla er gäster, föreläsare och underhållare som var med och gjorde Orange 2018 till Jönköpings största entreprenörsfest!

Gillar du, precis som vi att göra saker tillsammans med andra? Har du något kul på gång, kanske en idé till ett spännande event? Hör då av dig till linda.palsson@sciencepark.se.

Science Parks communityansvarige Linda Pålsson står vid en trappa i Science Park Towers
Linda Pålsson
Chef Community & Kunskap
En grupp kvinnor sitter tillsammans i ett konferensrum på Science Park Jönköping för att lära sig grunderna i webbutveckling.

Så ska Jönköpingsregionen öka den digitala jämställdheten

12 oktober 2018

Under fredagen den 12 oktober samlas 15 kvinnor på Science Park Jönköping för att delta i en tvådagarskurs i kodning. Bakom kursen står Science Park Jönköping och Jönköping University, som tillsammans med lokala företag, organisationer och skolor via projektet Transform to AAA och Digital Dreams, ska öka regionens digitala jämställdhet.

Trots att kvinnor är högre utbildade syns det inte på ledande positioner i samhället. Styrelserummens sammansättning – och ledande befattningar överlag – består främst av män. Färre kvinnor än män arbetar med tekniska yrken och få kvinnor driver tillväxtbolag, startups, tech- och teknikföretag i Jönköping. Likaså är andelen kvinnor låg bland sökande till tekniklinjer på Jönköping University.

Bristande jämställdhet påverkar länets innovationskraft

Allt detta påverkar näringslivets kreativa förmåga, innovationskraft och omställningsförmåga. Att verka för en ökad mångfald i näringslivet är en överlevnadsfråga för företagen. Därför kommer de insatser som sker inom projektet Transform to AAA och Digital Dreams, som skapats för att boosta digitaliseringen i Jönköpingsregionen, att sättas i ett perspektiv av jämställdhetsintegrering.

Kvinnligt nätverk för utbyte av erfarenhet och idéer

WI-Tech Brains är ett kvinnligt nätverk inom projektet Transform to AAA och Digital Dreams, som ska bidra till utbyte av erfarenhet, idéer, mentorskap, inspiration och samarbeten och har som mål att visa hur digital jämställdhet kan göra skillnad för kreativitet och innovation. Genom nätverket kommer regionens kvinnliga ledande kreatörer och digitala tekniktalanger kunna diskutera och skapa lösningar på befintliga problem och utmaningar. Som ett första steg arrangeras nu en tvådagarskurs i kodning, för att sänka tröskeln för kvinnor att söka sig till tech- och teknik-baserade utbildningar och yrken och på sikt öka den digitala jämställdheten.

– Att genom Digital Dreams och WI-Tech Brains få verka för en förbättring inom den digitala jämställdheten känns fantastiskt. Vi kommer genom olika aktiviteter visa upp förebilder och sprida inspiration och kunskap för att på sikt komma till en förändring. Projektet har fått ett stort stöd från samverkansorganisationer och företag vilket har skapat möjlighet för våra talangfulla instruktörer att bygga en utbildning speciellt anpassad till detta projekt. Vi hoppas också kunna skapa fortsättningskurser så att fler får chansen att gå denna nybörjarutbildning, säger Linda Pålsson, affärsutvecklare på Science Park Jönköping och projektledare i Transform to AAA.

Deltagare får lära sig grunderna inom kodning

Målet med kursen är att låta deltagarna testa på hur det är att programmera, för att se om det är något för dem. Eftersom kursens lärare arbetar på olika IT-bolag runt om i Jönköping ges deltagarna dessutom möjligheten att nätverka och skapa kontakter med potentiella framtida arbetsgivare. Under tvådagarskursen Hello, Girl! får deltagarna lära sig grunderna inom kodning samt de vanligaste teknikerna som används vid webbplatsbyggen. De får med hjälp av HTML, CSS och Javascript skapa en grundläggande hemsida som är färdig att publiceras vid kursens slut.

– Vardagen som systemutvecklare är varierande, utmanade och så rolig. När jag var yngre trodde jag aldrig att det var programmering som jag skulle jobba med, jag hade helt enkelt inte så bra koll på vad det var. Egentligen var det lite av en slump att jag hamnade på en utbildning som hade programmeringskurser. När jag väl började på min utbildning så fastnade jag direkt. Därför tycker jag att detta initiativ är så viktigt, för att öka jämställdheten inom branschen och för att sprida kunskapen om att även tjejer kan jobba med programmering. Jag vill att andra tjejer ska få känna den arbetsglädje som jag känner varje dag när jag går till jobbet, säger Gabriella Karlsson, systemutvecklare på Jordbruksverket och lärare i kursen Hello, Girl!

Hello, Girl! är ett samarbete mellan: Science Park JönköpingJönköping UniversityEn AppstudioKnowitConsidJordbruksverketDomstolsverketCybercomTeknikcollage Södra VätterbygdenVOX Hotell och Citykoll, och arrangeras inom projektet Transform to AAADigital Dreams och nätverket WI-Tech Brains.

En bild på montern för Digital Dreams, den nya digitala plattformen inom projektet Transform to AAA.

Transform to AAA rivstartades med konceptet Digital Dreams under Dreamhack

20 juni 2018

Förra veckan beviljades finansiering för projektet Transform to AAA, som ska boosta digitaliseringen i regionens näringsliv genom att locka techtalanger till Jönköpingsregionen samt stötta företag att utveckla sina digitala strategier. I helgen lanserades projektet med det inledande konceptet Digital Dreams under DreamHack Summer 2018.

Transform to AAA är ett samarbete mellan Science Park, Jönköping University och tio medfinansiärer från företagssidan. Projektet ska på olika sätt stimulera digitaliseringen hos organisationer och företag i Jönköpingsregionen. Det ska också göras insatser för att locka fler techtalanger till regionen och det var just detta arbete som blev inledningen på projektet när konceptet Digital Dreams lanserades under helgens Dreamhack Summer 2018.

Digital Dreams på Dreamhack Summer

I Dreamhacks utställningsyta hade Transform to AAA en monter under konceptet Digital Dreams, där festivalens besökare och det lokala näringslivet kunde mötas för att utbyta kunskap och idéer. Den nya digitala plattformen blev för en helg en fysisk mötesplats där festivalens besökare fick chansen att nätverka samt delta i utmaningar och tävlingar med chans att vinna fantastiska priser.

– Digital Dreams har skapat möjlighet för näringslivet att komma in i hjärtat på Dreamhack. Här har vi kunnat möta festivalens besökare och samtidigt kommit gaming-industrin närmre. Konceptet och arbetet med Dreamhack är något vi kommer att jobba vidare med och utveckla mer framöver, säger Calle Andersson, Science Parks ansvarige projektledare för Transform to AAA och Digital Dreams.

Lanserade spel på världens största datafestival

Som en del av Digital Dreams lanserades en app med fyra stycken minispel. Spelen kunde spelas av Dreamhacks besökare och låstes upp via QR-koder som fanns utplacerade på olika platser inne på festivalområdet. Genom att registrera en användare och spela spelen hade besökarna möjlighet att vinna allt ifrån en Apple Watch till biljetter till Dreamhack Winter 2018 och mycket mer. Initiativet var mycket uppskattat och gav cirka 700 aktiva spelare varav flera spelade in i det sista för att ta sig upp på den highscore-lista som kunde generera vinster.

Jag tycker det är kul att så många olika människor har varit intresserade av spelen. Det har varit alla möjliga nivåer på spelarna och allt ifrån professionella gamers till mammor, pappor, äldre personer och unga barn har spelat.

Calle Andersson, affärsutvecklare, Science Park Jönköping

Calle Andersson står framför en skärm på DreamHack.

Polkarun spelades ända in i det sista

Ett av de populäraste spelen under festivalen var Polkarun, ett VR-spel som gick ut på att krossa polkagrisar genom att klicka på dem så många gånger som möjligt under en begränsad tid. Spelet var väl uppskattat och skapade mycket engagemang hos spelarna. Ett exempel på detta är den person som räknade ut hur många klick hen skulle behöva göra för att komma upp på highscore-listan för att sedan, via en extern sajt, testa hur många klick hen kunde göra per sekund.

– Att starta ett projekt som fokuserar på techtalanger och digitalisering på en plats som Dreamhack kändes som en självklarhet. Det känns fantastiskt att vi fått till det här samarbetet med Dremhack och att vi får utveckla vårt projekt och koncept tillsammans med dem. Det känns också riktigt bra att Transform to AAA nu är igång. Detta är dock bara början på ett treårigt projekt som har mycket utvecklingspotential, säger Calle Andersson.

Kort om Dreamhack

Det Dreamhack som 1994 startade som en grupp vänner i en skolmatsal, utan internetuppkoppling har utvecklats till att bli världens största datorfestival. Dreamhack fokuserar i dag på spel, e-sport och community och erbjuder live-upplevelser i form av musik, cosplay-tävlingar, hackathons, paneldiskussioner samt en utställning med den allra senaste tekniken.

Kort om Transform to AAA

Projektets budget är på 19 miljoner kronor. 50% kommer från Europeiska regionalfonden och övrig finansiering kommer från Region Jönköpings Län, Jönköping University, Science Park och företag i regionen: Herenco, Jönköpings Energi, Rejlers, Poolia, SAAB, Husqvarna Group, Cybercom Group, Sparbanksstiftelsen Alfa, SIGMA och Kapsch.

Projektet inleddes under Dreamhack 2018 och pågår fram till och med mars 2021.

Under de kommande åren kommer en plattform och kunskapsbas skapas för digital transformation där företag kan ta del av olika former av kompetensutveckling och samverka med akademi och andra företag i de delaktiviteter man anser skapar största möjliga värde.

Magnus Olsson på företaget Jkpg Fast och Science Park Jönköpings VD Gustav Österström står på taket på Science Park i Jönköping.

Science Park bygger ut – nu planeras Science Towers

19 juni 2018

Med målet att skapa fler entreprenörer, fler tillväxtföretag och en stark regional innovationsmiljö i Jönköpings län ser Science Park och Jönköpings Kommuns Fastighetsutveckling AB ett behov av att bygga framtidens mötesplats – där näringslivet, entreprenörskapet och akademien kan mötas. Nu planeras den nya byggnaden Science Towers som blir en utbyggnad av Science Park i direkt anslutning till Jönköping University.

Bygger ett tydligare nav för entreprenörskapet i regionen

Science Park finns med affärsutvecklare och kreativa kontors- och mötesmiljöer på samtliga tretton orter i Jönköpings län. Kärnverksamhet är affärsutveckling, det vill säga att utveckla nya affärer och bidra till start och utveckling av fler framgångsrika företag. I nuläget är Science Parks lokaler fullbelagda med entreprenörer och spännande bolag. Samtidigt finns det en brist på moderna och flexibla lokaler vilket gör att Jönköpings Kommuns Fastighetsutveckling AB nu ser ett behov av att utöka och bygga nytt. Detaljplanen Science Towers har nu gått ut för granskning och den nya fastigheten planeras stå färdig under 2021. Science Towers kommer att byggas i anslutning till Science Parks befintliga lokaler. Det kommer att bli två separata byggnader som kompletterar varandra för att skapa ett tydligare centrum för entreprenörskapet i regionen.

– Vi är ett relativt nystartat kommunalt bolag och ett av våra uppdrag är att utveckla kommersiella fastigheter. Detta är ett lysande exempel hur vi kan bidra och utveckla en byggbar mark till en samhällsbyggnad, i ett centralt läge i Jönköping. Vi har tillsammans med Science Park, stadsarkitekt Bengt Mattias Carlsson, Tekniska kontoret och Stadsbyggnadskontoret tagit fram ett förslag som vi utveckla. Det kommer bli ytterst spännande att vara med och bygga denna märkesbyggnad som kommer att markera högskolans centrala läge, säger Magnus Olsson, VD på Jönköpings Kommuns Fastighetsutveckling AB.

Planerad byggstart hösten 2019

Fastigheten Science Towers är planerad till cirka 12300 kvm BTA med 15 våningar och cirka 70 meter i höjd samt eventuellt ett garage under mark. Innan projektet kan bli verklighet kommer det att krävas laga kraftvunnen detaljplan samt olika beslut från styrelser och politiker. Projektet är ännu inte upphandlat utan det krävs en offentlig upphandling vilken påbörjas under hösten 2018. Förhoppningen är att en byggstart kommer kunna genomföras under hösten 2019.

En skiss på hur utbygganden av Science Park I Jönköping kan komma ut se ut. Utbyggnaden är en ny fastighet i form av två torn i pyramidform.

Ett samlat helhetserbjudande

Science Park vänder sig till studenten, entreprenören och forskaren såväl som till det nystartade bolaget, storbolaget och investeraren. Med Science Towers kommer helhetserbjudandet bli lättare att samla på ett och samma ställe. Den nya fastigheten kommer inte bara generera nya och fräscha kontorslokaler för regionens tillväxtföretag – den kommer även inkludera coworking och bidra med spännande mötesplatser som öppnar upp för nyskapande evenemang. Allt detta i kombination med en restaurang- och konferensverksamhet kommer skapa mycket människor i rörelse vilket bidrar till det vardagsrum för entreprenörskap som Science Park strävar efter.

– Vår verksamhet fortsätter att växa och vi har en stark efterfrågan på våra affärsutvecklingsinsatser och aktiviteter samt runt våra investeringsverksamheter. Dessutom har vi ett väl fungerade samarbete med högskolan och med kommunerna i regionen. Nästa steg för oss är att tillsammans utveckla den fysiska miljön och mötesplatsen. Med den nya fastigheten kommer vi tillsammans med campusområdet skapa en mycket attraktiv stadsdel med fokus på entreprenörskap, säger Gustav Österström, VD på Science Park.

Nya stadsbyggnadskvalitéer

Byggnaden och de tydliga stråken runtom blir en viktig ådra i staden samtidigt som nybyggnationen får en medveten koppling till Jönköpings befintliga stadsbild. Historiken som finns i den befintliga arkitekturen kommer att anammas vilket skapar igenkänning mellan det nya och det gamla. Byggnadenkommer bli en märkesbyggnad som markerar området vid högskolan och Lasarettsparken. De två tornen bygger vidare på innerstadens siluett med kyrktorn och brandstation och ger en smäcker avslutning.

– Projektet blir ett bra exempel på kommunens nya strategi för höga hus i Jönköping. Här finns en tydlig stadsbyggnadsidé då högskolans plats i staden markeras, här finns en anpassning till omgivande gators skala med de högre delarna en bit in i kvarteret. Projektet har en tredelning av byggnadsvolymer. Först en öppen offentlig basdel som är anpassad till staden och på det en mittdel som trappar in från fasadliv i gatan. Högst upp en smäcker avslutning som knyter att till äldre torn i staden. Science Towers knyter ihop högskolans stråkrum med nya inre och yttre gatu- o torgrum. Den publika entréplanen är den mest innovativa delen i projektet. Här skapas en ny tydlig entré till hela universitetsområdet med en ny stor glasad ingång i Trådgårdsgatans fond. Entréplanets öppna rum blir ett nytt offentligt stråk för alla Jönköpingsbor – som en pendang till Juneporten och Jönköping Central, säger stadsarkitekt Bengt Mattias Carlsson.

Ulf,Leona, Calle och Annika står tillsammans framför en tegelvägg.

Jönköpingsregionen ska bli bäst på digitalisering

14 juni 2018

Ett digitalt kompetenscentrum som visar tekniska innovationer, stöttar företag att utvecklar sina digitala strategier samt lockar techtalanger till Jönköpingsregionen. Nu startar TRANSFORM to AAA, ett projekt mellan Science Park, Jönköping University och tio medfinansiärer från företagssidan, som på flera fronter ska boosta digitaliseringen i regionens näringsliv.

Jönköpingsregionen stärker sin digitala konkurrenskraft. Genom projektet TRANSFORM to AAA, som den 12 juni beviljades finansiering av strukturfondspartnerskapet Småland och Öarna, ska företag på olika sätt stöttas i att bättre se och ta tillvara på möjligheterna med digitalisering.

Små och medelstora företag kan få hjälp med sin digitalisering

Vad innebär då digitalisering? I projektet avser det allt från teknikutveckling och affärsmodellutveckling till administrativa lösningar och infrastrukturer. Projektet är öppet för näringsliv och offentliga organisationer, och den huvudsakliga målgruppen är små och medelstora företag. Bakom satsningen står Jönköping University, Science Park och tio företag i regionen.

Vi tycker det är otroligt roligt att tillsammans med Science Park, näringslivet och regionen hitta en samverkansarena för att stärka och utveckla det regionala näringslivet inom digitalisering. Projektet kommer utveckla både kompetenser vid Jönköping University och stärka det regionala näringslivets konkurrenskraft.

Mats Jägstam, prorektor, Jönköping University

Ska stimulera digitalisering hos företag

Projektet består av flera delar som på olika sätt ska stimulera digitaliseringen hos organisationer och företag. Ett digitalt Kompetenscentrum ska skapas och vara mötesplats för näringsliv, offentlig sektor och Jönköping University. Ett slags science center, där olika innovativa informationstekniska lösningar visas upp för att demonstrera vad som är möjligt att skapa i den digitala världen.

En annan del i projektet är att uppmärksamma hur viktig ledning, styrning och organisering är för ett företag i den digitala transformeringen. Genom att kompetensutveckla företagsledningar inom digitalisering ska de bli bättre på att använda ny teknik samt att utveckla strategier och affärsmodeller som passar den nya digitala verkligheten.

Hoppas locka tech-talanger till Jönköpingsregionen

I projektet ska det även göras insatser för att locka fler techtalanger till regionen. När företag och region blir starkare och mer kompetenta inom digitalisering ökar deras attraktivitet som arbetsgivare. Några målsättningar med projektet är att fler innovatörer och studenter ska söka sig till, och vilja arbeta i, Jönköpingsregionen samt att fler kvinnor väljer techbranschen.

Projektet ger ett bra helhetsgrepp kring digitalisering och vi ser fram emot att tillsammans med Jönköping University och övriga samarbetspartners bidra till den digitala transformationen bland regionens företag. Kan vi öka den digitala kunskapen samtidigt som vi attraherar digitala talanger, då har vi skapat goda förutsättningar för morgondagens näringsliv.

Gustav Österstöm, VD, Science Park Jönköping

Fakta om projektet TRANSFORM to AAA

Projektets budget är på 19 miljoner kronor. 50% kommer från Europeiska regionalfonden och övrig finansiering kommer från Region Jönköpings Län, Jönköping University, Science Park och företag i regionen: Herenco, Jönköpings Energi, Rejlers, Poolia, SAAB, Husqvarna Group, Cybercom Group, Sparbanksstiftelsen Alfa, SIGMA och Kapsch.

Projektet inleds under Dreamhack 2018 och pågår fram till och med mars 2021.

Under de kommande åren kommer en plattform och kunskapsbas skapas för digital transformation där företag kan ta del av olika former av kompetensutveckling och samverka med akademi och andra företag i de delaktiviteter man anser skapar största möjliga värde.

Mats Jägstam, prorektor Jönköping University; Ann-Marie Nilsson, kommunstyrelsens ordförande Jönköpings kommun; Per-Arne Andersson, f.d. styrelseordförande Science Park Jönköping, Gustav Österström, VD Science Park Jönköping; Kristina Athlei, regional utvecklingsdirektör på region Jönköpings län; Richard Thorell, styrelseordförande Science Park Jönköping.

Richard Thorell ny ordförande i Science Park

25 maj 2018

Science Park Jönköping har sedan förra veckan en ny ordförande i styrelsen. Det var under årsstämman som Richard Thorell valdes till ny ordförande, efter avgående Per-Arne Andersson.

Richard Thorell är i dag Competence Manager Logistics på Inter Ikea Group och har tidigare varit ansvarig för Ikeas verksamhet på Torsvik.

Richard har lång erfarenhet från ett av landets mest entreprenöriella företag. Vi ser framemot att få växla upp samarbetet med Richard.

Gustav Österström, VD, Science Park Jönköping

-Jag har ett stort intresse i drivkrafterna runt innovation, entreprenörskap och affärsutveckling och ser mycket fram emot att få vara med och bidra till Science Parks fortsatta framgång och expansion tillsammans med styrelsen och alla medarbetare, säger Richard Thorell.

Per-Arne Andersson lämnar ordförandeposten efter 10 år

– Vi vill också passa på att tacka Per-Arne Andersson för de insatser han gjort som ledamot och ordförande de gångna 10 åren. Per-Arne har med ett starkt engagemang och med en tydlig vilja att utveckla verksamheten bidragit till att vi anses vara en av landets ledande innovationsmiljöer. Per-Arne har lyckats kombinera näringslivets och entreprenörernas behov med högskolans, kommunernas och regionens intressen. Dessutom har Per-Arne varit ett mycket uppskattat stöd för ledningen på Science Park. Det säger Gustav Österström.

– Det har varit givande att vara del i utvecklingen av Science Park och att bidra till att utveckla en organisation som stöttar idéer och företag att bli framgångsrika. Jag är övertygad om att Science Park kommer att bli än mer framgångsrika i framtiden och jag önskar styrelse, VD och organisationen all framgång, säger Per-Arne Andersson.

Carola Öberg, projektledare för Innovation Runway, Zhiting Du, student, Leif Krause-Sjöholm, Industrilås och Maximilian Graf, student (främre raden). Tommie Åkesson, student, Leona Achtenhagen, Jönköping International Business School och Werner Hilliges, Almi står i Industrilås nybyggda produktionslokaler i Nässjö:

Innovation Runway tilldelas 20 miljoner för nytt treårsprojekt

24 januari 2018

Efter tre framgångsrika år med innovationsprojektet Innovation Runway får Science Park, Almi och Jönköping University fortsatt förtroende och medel från Region Jönköpings län och EU:s regionala utvecklingsfond att driva projektet i ytterligare tre år. Totalt handlar det om cirka 20 MSEK som ska komma länets företag till nytta.

Att öka konkurrenskraften hos små och medelstora företag är ett av de prioriterade insatsområdena för EU:s regionala utvecklingsfond. Under perioden 2014-2020 investeras över en halv miljard för att öka tillväxt och sysselsättning i Småland och Öarna, där Jönköpings län ingår.

Starkare innovationskultur i Jönköpings län

– Vi är glada över att få möjligheten att fortsätta jobba för att fler innovationer ska skapas i länets etablerade bolag, och att de effektivt ska tas ut på marknaden. Vi har lärt oss mycket av det tidigare projektet – inte minst att det finns oerhört många spännande idéer hos länets företagare! Samtidigt är det många som inte har tid eller processer för att driva innovationsarbetet framåt. I det nuvarande projektet har vi bidragit till omkring 150 företag genom att tillsammans med bolagen hitta idéer, utvärdera idéer och sätta idéerna på marknaden. Dessa erfarenheter tar vi med oss in i det nya projektet där vi kommer att jobba med drygt 200 företag. Projektet drivs av oss, Almi och Jönköping University och tillsammans bygger vi en starkare innovationskultur i länet, säger Gustav Österström, VD på Science Park Jönköping.

Ska öka tillväxten i befintliga företag

Målet är att öka tillväxten i befintliga små och medelstora företag, och det är inom detta område Innovation Runway arbetar för att stötta länets företag i att satsa på tillväxt genom innovation. Sedan projektstarten 2015 har satsningen varit lyckad – 80% av de deltagande företagen anser att Innovation Runway påverkat deras ambition att kontinuerligt arbeta med innovation.

– Projektets främsta framgångsfaktor är att vi alltid utgår från företagens behov och identifierar idéer och utmaningar som kan omsättas till konkreta satsningar och arbetar fram en strategi hur innovationerna tas vidare mot marknad. Detta gör vi genom samverkan och interaktion, i kombination med nyskapande arbetsmetoder. Gradvis bygger vi också upp en innovationskultur som ökar jämställdhet och mångfald och påverkar förmågan att attrahera framtidens talanger och nya investeringar till regionen, säger Carola Öberg, projektledare för Innovation Runway.

Calle Andersson, Linda Bergqvist och Andreas Axelsson står framför en skylt med texten "Makers Jkpg".

Science Park, Tekniska Högskolan och Makers Jönköping skapar unik mötesplats

19 december 2017

Den ideella föreningen Makers Jönköping startades 2016 med visionen att skapa förutsättningar för kreativitet och skapande i samhället. Science Park och Tekniska Högskolan på Jönköping Univeristy är stolta huvudsponsorer till Makers Jönköping och upplåter nu lokaler till föreningen vilket innebär att Jönköping får ett så kallat makerspace värt att tala om.

Jönköpings första makerspace

Makers Jönköping jobbar för att underlätta mötet mellan människor, där inspiration och utbyte av erfarenheter kan ske. Via partnerskapet med Science Park och Tekniska Högskolan har föreningen tagit ett stort steg närmare sin vision genom att skapa Jönköpings första makerspace. De nyrenoverade lokalerna hos Science Park kommer Makers Jönköping att inreda till ett kreativt labb, och i den angränsande föreläsningssalen kommer föreningen kunna arrangera spännande workshops.

Makers Jönköping har en vision om att vara den självklara mötesplatsen för kreativitet och nyfikenhet oberoende av ålder, kön och etnicitet – något som rimmar bra med Science Parks och Tekniska Högskolans filosofier och mål.

– Vi är oerhört glada att tillsammans med Tekniska Högskolan kunna ge Makers Jönköping förutsättningar till att skapa en unik och kreativ mötesplats här i Jönköping – dit alla makers är välkomna, säger Calle Andersson, affärsutvecklare på Science Park.

Samarbete med många gemensamma fördelar

Jönköping Makers har en målgrupp som passar både Science Parks och Tekniska Högskolans och ett nära samarbete känns självklart för alla parter. Tanken med de nya lokalerna är att människor lättare ska kunna komma i kontakt med varandra genom naturliga möten. Entreprenörer, studenter och drivna företagare kan dra stor nytta av att komma i kontakt med makerkulturen på samma sätt som att Jönköpings makers kan dra fördel av entreprenörerna, studenterna och deras drivkraft.

– Det här är en ny unik mötesplats i Jönköping som erbjuder våra ingenjörsstudenter möjlighet att regelbundet träffa yrkesverksamma ingenjörer och andra tekniskt intresserade. Tillsammans kan de skapa en plats för kreativitet, nyfikenhet och innovation. Det här nätverket, där samverkan för utveckling är central, vill givetvis Tekniska Högskolan stödja, säger Linda Bergqvist, näringslivsansvarig på Tekniska Högskolan, om samarbetet.

Ska attrahera nya målgrupper

På Science Park hoppas man och tror att samarbetet kommer attrahera nya målgrupper som vanligtvis inte tänker på Science Park som en landningsplats. Det kommer också kunna ge positiva effekter för både Science Parks och Tekniska Högskolans verksamheter i form av inspiration, kunskap och kreativitet. Samarbetet mellan Makers Jönköping, Science Park och Tekniska Högskolan öppnar upp för tjänster och mentorskap och kan slå in dörrar när det kommer till förutsättningslöst bollande av tankar och idéer; såväl som innovation och utveckling.

– Det är med stor tillfredsställelse vi nu ser hur Makers Jönköping, tillsammans med våra partners Tekniska Högskolan och Science Park, tagit ett stort steg närmre Jönköpings första makerspace. Vi är övertygade om att många intressanta diskussioner, upptäckter och aha-upplevelser ligger framför oss. Tillsammans skapar vi ett community som stärker regionen, säger Andreas Axelsson, ordförande i Makers Jönköping.

Om maker-rörelsen och makerkulturen

Makerrörelsen genomsyras av viljan att praktiskt förstå hur saker fungerar, tillsammans med önskan att få saker att fungera bättre. Rörelsen inkluderar alla former av hantverk, även kallat D.I.Y (do-it-yourself) och D.I.W.O (do-it-with-others). Uppkomsten av en uttalad social gemenskap kring nyfikenheten skapar makerrörelsen och de digitala och fysiska platser där makers delar kunskap och verktyg med nyfikna likasinnade kallas makerspaces.

En grupp människor står inne på en innergård med höjda champagneglas och tittar mot kameran.

Så skapades framtidens resväska – på 44 timmar

24 oktober 2017

Under 44 intensiva timmar samlades utvalda aktörer för att skapa ett helt nytt produkt- och affärskoncept runt ”framtidens smarta resväska”. Resultatet blev en ny, spännande produkt med utgångspunkt i design, hållbarhet och personlig användarupplevelse. Och det bästa av allt – den är närproducerad: ”made in Jönköping County”.

Den 18-20 oktober samlades Carlobolaget tillsammans med åtta affärspartners och experter inom utvalda områden, för att genomföra ett så kallat ”Innovation Race”. Bakom innovationsmodellen står Science Park genom projektet Innovation Runway, som jobbar för att skapa nya affärer för små- och medelstora företag i Jönköpings län.

En uppkopplad väska med oändliga möjligheter

Efter intensivt arbete där deltagarna jobbat sena kvällar och tidiga morgnar stod resultatet klart: ett tre-i-ett-koncept bestående av ett modulsystem som grundar sig på ett chassi där kunden själv kan bygga ihop den väska han eller hon har behov av.

”Carlo – the connecting bag concept” är en banbrytande lösning för framtidens väska där kunden kan byta ut moduler baserat helt på hur behov ser ut för dagen och morgondagen. Systemet ger användaren oändliga möjligheter och kombinationer – allt efter personlig smak och med utgångspunkt i god design.  För den som reser mycket kan väskan lätt kompletteras med smarta mobiluppkopplingar.  Ett hållbart koncept där en flexibel väska löser uppgiften där flera olika väskor behövs idag och dessutom sparar utrymme hemma. En väska för det moderna samhället.

Kraftsamling resulterar i ny produkt och marknadsstrategi

Det händer mycket nytt i vår bransch, och den här öppna innovationsprocessen har lyft fram nya tankar som formats till en innovativ väska för personer med en alltid i farten livsstil. Vi hade aldrig klarat detta på egen hand.

Tommy Hultquist, VD, Carlobolaget

– Science Park har identifierat samarbetspartners vad gäller komponenter, material och teknik. Och först nu förstår vi vilken omfattande logistik som ligger bakom denna kraftsamling. Vi känner oss såväl tacksamma som ödmjuka efter denna dynamiska innovationsprocess som resulterat i en helt ny produktgeneration och ny marknadsstrategi. Att så många talanger har fokuserat på att utforma vårt företags framtid har gjort ett starkt intryck, inte bara på oss utan på alla som har medverkat, berättar Tommy.

Marie Louise Krig står lutad över och tittar på skärmen på en uppfälld laptop. Bredvid henne står två män som ser ut att fundera över något.

Carlobolagets delägare Jonas Rudmo i samtal med Marie Louise Krig och Christian Magnusson om trendspaning.

Trendspaningar bekräftar idé och behov

Carlobolaget hade med sig en idé som med hjälp av deltagarna kunde utvecklas och verifieras genom bland annat trendspaningar. Processen gav en ny insikt om betydelsen av innovation och att skapa nya kundvärden baserat på användarens behov.

– Nu ser vi med både glädje och viss nervositet framför oss ett utvecklingsprojekt som ska realisera den tillväxtvision som vi satt –  det vill säga att vi år 2021 ska nå 100 miljoner i omsättning. Vi inser också att vi kommer att behöva fortsatt stöd och coaching på vägen, säger Tommy.

Det unika med just detta Innovation Race är att vi har samlat ett produktföretag tillsammans med tilltänkta underleverantörer för att tillsammans hitta lösningar. Tack vare att vi kombinerar kunskaper inom marknad, varumärkesstrategi, teknik, patent, material, design och patent kan vi komma fram till de riktigt smarta lösningarna.

Carola Öberg, projektledare, Innovation Runway

Tid alltid en bristvara

När det kommer till innovationsarbete i små- och medelstora företag finns det en nyckelfaktor som nästan alltid saknas: tid.

De allra flesta nämner tiden som ett hinder för innovationsarbete – vid sidan av kärnverksamheten har man helt enkelt inte tid. Därför är det upplyftande att se hur alla som deltagit i vårt Innovation Race kunnat släppa vardagen för att helt fokusera på att omvandla ett företags utmaning till nya gemensamma affärsmöjligheter.

Carola Öberg

Nästa steg handlar om att Carlobolaget startar sin tillväxtresa med att bygga en prototyp som ska testas innan lansering sker om cirka ett år. Innovation Runway är med på resan för att nu leda ett unikt samverkansprojekt och rita affärskartan framåt!

Vi vill passa på att rikta ett stor tack till alla som var med på racet:

  • Carola Öberg, Science Park Innovation Runway
  • Lars Birging, Science Park Innovation Runway
  • Tomas Hagwall, Science Park Innovation Runway
  • Henrik Laurelii, Almi
  • Magnus Gustafsson, Almi
  • Werner Hilliges, Almi
  • Fredrik Rudenstam, Fredrik Rudenstam Design
  • Tommy Hultquist, Carlobolaget
  • Lars Persson, Carlobolaget
  • Jonas Rudmo, Carlobolaget
  • Daniel Ström, CombiQ
  • Joakim Gustafsson, CombiQ
  • Johan Lundén, CombiQ
  • Jonas Kello, Divid
  • Erik Engvall, Divid
  • Tony Kübek, Flintab
  • Fredrik Johansson, FOV
  • Erik Abrahamsson, Grand Public
  • Johan Boqvist, Grand Public
  • Leif Krause, Industrilås
  • Adam Linnåsen, Industrilås
  • Olov Nylander, Industrilås
  • Göran Clewåker, PrioPlastic
  • Torsten Byström, PrioPlastic
  • Simon Markström, AwaPatent
  • Håkan Unbeck, Glimstedt Advokatbyrå
  • Nina Starck, Musemind
  • Nils Krister Persson, Smart Textiles Borås
  • Marie Louise Krieg, Science Park
  • Gustav Österström, Science Park
  • Lars Rubensson, Gislaved gummi
  • Paula Johansson, Smålands Affärsresor /Stricct Travel
  • Christian Magnusson, Vettebrands
  • Karin Havemose, JTH
  • Darrecia Johnson, Student JIBS
  • Ieva Elena Ladigaite, student JIBS
  • Christoffer Rönndahl, student JTH
  • Jonas Sandwall, Prototal
  • Christer Johansson, Henrix
  • Filippa Hjälmeby, Henrix
Ett kollage med bilder på några av de ledare som tagit plats på den prestigefyllda listan Årets unga ledande kvinna.

Science Park stolt partner till Årets unga ledande kvinna

2 oktober 2017

För tredje året i rad ska Årets unga ledande kvinna utses, en satsning för att synliggöra förebilder i Jönköpings län. Science Park Jönköping är stolt partner till utmärkelsen som på sikt ska bidra till att fler kvinnor återfinns på ledande positioner. Idag ligger Jönköpings län i botten i statistiken med kvinnor på endast 28% av chefsposterna* och bland de 50 största bolagen finns endast 2 kvinnliga vd:ar**.

Under föregående två år har totalt 55 kvinnor valts ut till listan Årets unga ledande kvinna, en lista som med denna omgång kommer växa med cirka 20 namn. Förra året utsågs Eva Skogeryd, HR-manager på IKEA Torsvik, till högsta vinnare och fick en inspirationsresa och en styrelseutbildning i pris. Nu har det blivit dags att utlysa priset igen.

Överskottet går till ledarskapsutbildning för unga

Överskottet i projektet kommer användas till en ledarskapsutbildning för ett 20-tal unga med målet att ge dem inspiration och verktyg till att vilja söka sig till ledande positioner i framtiden. Science Park är en av aktörerna som står för innehållet i utbildningen. Deltagarna kommer handplockas från Ridsportalliansens föreningar och en stor del av dem kommer vara kvinnor.

– I år ville vi på ett väldigt konkret sätt bidra till att utveckla framtidens ledare. Eftersom majoriteten av de engagerade ungdomarna i ridklubbarna är tjejer så kommer deltagandet spegla den fördelningen, säger Kicki Alm som är ordförande i Ridsportalliansen Jönköping.

För oss känns det som en självklarhet att vara med som partner till Årets unga ledande kvinna. Med dagens skeva siffror går samhället miste om viktig kompetens och det vill vi vara med och förändra. Ett sätt är att få fler kvinnor att starta företag vilket vi jobbar med dagligen. Utöver det vill vi få in fler kvinnor i vår community och våra nätverk för att få en bredare kunskapsbas. I ledarskapsutbildningen som Årets unga ledande kvinna erbjuder håller vi i en del som handlar om just entreprenörskap. Vi är stolta över att få vara med och utbilda nästa generations ledare.

Gustav Österström, VD, Science Park Jönköping

Söker alla typer av ledare

Nytt för i år är att Ridsportalliansen Jönköping står bakom initiativet, en sammanslutning av ridklubbarna Jönköpings Fältrittklubb, Vissmålens ridklubb, Ölmstad Rid- och Körsällskap och Bankeryds ridklubb. Ridsporten är nämligen bevisat skickliga på att fostra ledare och eftersom majoriteten av de som utövar ridsport är tjejer och kvinnor, har ridsporten alltså en god förmåga att utveckla framtidens ledande kvinnor. Utmärkelsen vänder sig dock brett, till alla typer av ledare. Projektet genomförs i samarbete med företag och organisationer i länet.

Alla kan nominera sina förebilder

På www.aretsungaledandekvinna.se kan allmänheten från och med idag och fram till och med den 19 november nominera kvinnor under 35 år. Därefter påbörjas gallringsarbetet och under februari 2018 kommer en lista på ledarförebilder att publiceras. En av dessa vinner högsta pris, en inspirationsresa och en styrelseutbildning, och vinnaren koras under en prisceremoni 1 mars.

Juryn består bland annat av Mats Tidstrand, VD Hallpressen, Fridolf Eskilsson, VD Jönköping Energi och Åsa Thegström, affärsenhetschef Saab.

Om projektet

Årets unga ledande kvinna syftar till att öka jämställdheten bland länets ledare genom att lyfta fram förebilder. Initiativtagare är Ridsportalliansen Jönköping och satsningen förverkligas genom stöd av Poolia, Hallpressen, Combitech, Saab, IKEA, Länsförsäkringar Jönköping, Jönköping Energi, Länsstyrelsen i Jönköpings län, HSB Göta, Jönköpings kommun, Yellon, Science Park Jänköping, Fotograf Patrik Svedberg, StyrelseAkademien och VY skybar.

Källor:

*Ledarnas jämställdhetsbarometer 2015

** Ledarnas chefsbarometer 2016