logo Created with Sketch.
  • Starta företag
  • Utveckla företag
  • Finansiera företag
  • Mötas och nätverka
  • Nyttiggöra forskning
Meny
  • Starta företag
  • Utveckla företag
  • Finansiera företag
  • Mötas och nätverka
  • Nyttiggöra forskning
  • Start
  • Här finns vi
  • Nyheter
  • Blogg
  • Event
  • Våra case
  • Våra bolag
  • Våra projekt
  • Hyra kontor
  • För hyresgäster i Jönköping
  • Om oss
  • Kontakta oss

Hem / Innovation Runway / Kreativ affärsmodellering

Kreativ affärsmodellering

Vårt löfte inom Science Park Innovation Runway är ett ”tänk om framtiden”. Och betoningen idag är vi nog överens om – den ligger på ordet ”om”. I det krisläge som har påverkat oss alla under 2020 ser vi hur snabbt gamla sanningar kastas omkull. Hur påverkar det din affärskarta?  Vad krävs för din organisation, själva eller i samverkan med andra aktörer, att ta fram de lösningar som marknaden efterfrågar och som ger förstärka kundvärden?

Din affärskarta, nu och framåt?

Tänk dig att vi tillsammans tar fram en affärsmodell som kan ge dig en strategisk blick framåt. En affärsmodell, som kanske måste anpassas till den situation som råder just nu, och som därför börjar med att sätta mål för vad du vill med ditt företag. En omvärldsanalys hjälper oss att identifiera ditt företags utmaningar och kritiska framgångsfaktorer. Genom att analysera sårbarheter kan vi lyfta fram kreativa möjligheter och skapa nya eller förbättrade värdeerbjudanden som kunden – eller kundens kund – efterfrågar. Allt för att stärka ditt företags position på marknaden.

Nio kritiska framgångsfaktorer

Vi testar din affärsmodell genom att metodiskt genomlysa nio byggblock:

  1. Kundsegment
  2. Kundrelation
  3. Erbjudande
  4. Distributionskanal/er
  5. Aktiviteter
  6. Intäkter
  7. Kostnader
  8. Interna resurser
  9. Partners och leverantörer

Vi utgår ifrån ”dagens affärer” och har en dialog om hur krisen påverkar respektive block.  Resultatet blir en analys av nuläget (vad vi kan) till ett framtida mål/syfte (vad vi vill) till att verkställa en handlingsplan (vad vi ska göra).

Vi tänker kreativt kring kundbehov och erbjudanden, och handlingsplanen beskriver också er verksamhet utifrån ”vad kan vi göra nu” – ”vad ska vi sluta göra – vad ska vi börja göra”.

bmc_workshop

Hur går det till?

Vi på Science Park Innovation Runway har god erfarenhet av såväl ett framtidsinriktat innovationsarbete som krishantering. Vi arbetar med verktyg som ”Business Model Canvas” och ”Value Creation Strategy”.

Vi arrangerar en halvdags workshop hos er (alternativt digitalt) och ni medverkar med ledning och andra resurser. En tvärfunktionell grupp är alltid det bästa. Därefter tar vi ett uppföljningsmöte.

För oss är det viktigt att vi tar tillvara vår drivkraftiga företagsamhet och vill därför vara med och rusta ditt företag för morgondagen och framtidens kundkrav. Och vi jobbar förstås alltid under sekretess.

Vi följer upp vår workshop och finns det några områden som ni vill arbeta mer med, eller har behov av experthjälp behovsstyr vi eventuell annan uppföljning med oss här på Science Park eller någon expert i vårt nätverk.

Dela

Carina Blom

Affärsutvecklare

Epost

070-514 23 12

Carola Öberg

Projektledare Innovation Runway

Epost

076-830 33 81

Lars Birging

Affärsutvecklare

Epost

070-3620621

LinkedIn

Tomas Hagwall

Affärsutvecklare

Epost

070-250 33 43

  • Möt företagen som vågat tänka om
  • Vad är Innovation Runway?
  • Innovation Race
  • Workshop i innovationsledning
  • Sändningar: TÄNK OM; innovation x5
  • Kreativ affärsmodellering
  • Kundcase

87,8 mkr

attraherat
kapital 2021


Våra tjänster

  • Starta företag
  • Utveckla företag
  • Finansiera företag
  • Mötas och nätverka
  • Nyttiggöra forskning

Meny

  • Här finns vi
  • Nyheter
  • Blogg
  • Event
  • Våra case
  • Våra bolag
  • Våra projekt
  • Hyra kontor
  • För hyresgäster i Jönköping
  • Om oss
  • Kontakta oss

Kontakt

  • Kontakta oss
  • Här finns vi

Om oss

  • Science Park
  • Historia
  • Värderingar
  • Ägare
  • Partners
  • Pressrum
  • Nyhetsbrev
  • Personuppgiftspolicy