
Kreativ affärsmodellering
Vårt löfte inom Science Park Innovation Runway är ett ”tänk om framtiden”. Och betoningen idag är vi nog överens om – den ligger på ordet ”om”. I det krisläge som har påverkat oss alla under 2020 ser vi hur snabbt gamla sanningar kastas omkull. Hur påverkar det din affärskarta? Vad krävs för din organisation, själva eller i samverkan med andra aktörer, att ta fram de lösningar som marknaden efterfrågar och som ger förstärka kundvärden?
Din affärskarta, nu och framåt?
Tänk dig att vi tillsammans tar fram en affärsmodell som kan ge dig en strategisk blick framåt. En affärsmodell, som kanske måste anpassas till den situation som råder just nu, och som därför börjar med att sätta mål för vad du vill med ditt företag. En omvärldsanalys hjälper oss att identifiera ditt företags utmaningar och kritiska framgångsfaktorer. Genom att analysera sårbarheter kan vi lyfta fram kreativa möjligheter och skapa nya eller förbättrade värdeerbjudanden som kunden – eller kundens kund – efterfrågar. Allt för att stärka ditt företags position på marknaden.
Nio kritiska framgångsfaktorer
Vi testar din affärsmodell genom att metodiskt genomlysa nio byggblock:
- Kundsegment
- Kundrelation
- Erbjudande
- Distributionskanal/er
- Aktiviteter
- Intäkter
- Kostnader
- Interna resurser
- Partners och leverantörer
Vi utgår ifrån ”dagens affärer” och har en dialog om hur krisen påverkar respektive block. Resultatet blir en analys av nuläget (vad vi kan) till ett framtida mål/syfte (vad vi vill) till att verkställa en handlingsplan (vad vi ska göra).
Vi tänker kreativt kring kundbehov och erbjudanden, och handlingsplanen beskriver också er verksamhet utifrån ”vad kan vi göra nu” – ”vad ska vi sluta göra – vad ska vi börja göra”.
Hur går det till?
Vi på Science Park Innovation Runway har god erfarenhet av såväl ett framtidsinriktat innovationsarbete som krishantering. Vi arbetar med verktyg som ”Business Model Canvas” och ”Value Creation Strategy”.
Vi arrangerar en halvdags workshop hos er (alternativt digitalt) och ni medverkar med ledning och andra resurser. En tvärfunktionell grupp är alltid det bästa. Därefter tar vi ett uppföljningsmöte.
För oss är det viktigt att vi tar tillvara vår drivkraftiga företagsamhet och vill därför vara med och rusta ditt företag för morgondagen och framtidens kundkrav. Och vi jobbar förstås alltid under sekretess.
Vi följer upp vår workshop och finns det några områden som ni vill arbeta mer med, eller har behov av experthjälp behovsstyr vi eventuell annan uppföljning med oss här på Science Park eller någon expert i vårt nätverk.