Knipik – från kolikpanik till designskyddad konsumentprodukt

Vill du så kan du. Det är uppblåsbara babysittern Knipik ett bevis på. Utvecklad för att mildra obehaget för barn med kolik (och deras föräldrar), med entreprenören Siiri Julge Alvemyrs egna erfarenheter som grund.

porträttfoto av entreprenören siiri julge alvemyr som utvecklat den uppblåsbara babysittern knipik

Foto: Day Fotografi

Resan från idé till färdig produkt har varit lång. I tio år har Siiri jobbat med utvecklingen av Knipik, med några perioder då den har fått ligga på hyllan.

Det har varit många hinder längs vägen och ibland har jag behövt vila ifrån det. Men hela processen har varit för rolig för att ge upp och jag har alltid trott på idén.

Startade med ett eget behov

När vi möts för att prata om Knipik är Siiri mitt uppe i lansering och marknadsföring. En del i processen som hon inte känner sig så hemma i. Men hur det än går så har det redan varit värt allt jobb, tycker hon.

Jag har utvecklat en produkt som jag själv desperat hade velat ha när mina barn var små och hade kolik. En babysitter där babyn ligger i exakt rätt lutning och ställning för att underlätta gasflödet och mildra magknip och kolik. Jag har redan tankar om nya, kompletterande produkter, och hur det än går så har jag lärt mig otroligt mycket på hela processen, säger hon.

mamma sitter i hotellsäng med bebis som ligger i den uppblåsbara babysittern knipik

Foto: Anna Wennberg

Lösningen känns så självklar, men det ligger förstås mycket jobb bakom. Från början var idén en babysitter i tyg. Siiri sydde en grundprototyp själv, men så en dag fick hon av en slump höra om en helt annan produkt som var uppblåsbar.

Jag tänkte ”det är klart att den ska vara uppblåsbar!” Men det här med plast var okänd mark för mig. Som tur var kom jag i kontakt med EBA-plast, som idag producerar åt mig. Deras dåvarande produktionschef var superduktig på att förstå materialet och vad som händer när du svetsar det och blåser upp det. Det går att göra hur många kalkyler som helst, men det verkliga resultatet ser du först när produkten är tillverkad och uppblåst. Blir det fel måste du backa, ta om och köpa en ny stans. Det kan bli riktigt dyrt.

Tester och certifieringar kändes självklart

Eftersom Knipik är en produkt för barn har säkerheten varit extra viktig och Siiri tog tidigt kontakt med experter på området. På vinst och förlust ringde hon till neonatalavdelningen på sjukhuset, för att höra om de kunde vara intresserade av att titta på hennes produkt. Och ibland lönar det sig att fråga!

Jag hade tur och fick kontakt med en läkare som var intresserad av nya produkter. Han tyckte att Knipik lät spännande och ville gärna titta på den. Sen har också en sköterska på avdelningen undersökt den slutliga produkten och bedömt att den aldrig kan bli farlig för barnet, berättar hon.

I slutskedet har Siiri också låtit ett tjugotal familjer testa Knipik hemma, för att få respons från ”vanliga” potentiella kunder.

Jag har fått jättebra feedback. Alltifrån ”jag förstår inte riktigt poängen” till ”när kan jag köpa den, den är så bra!” Det blir bra stoff till både fortsatt utveckling och marknadsföringen.

Men det räcker inte med att själv veta att produkten är säker. För att kunna visa för marknaden att kvalitén är hög har Siiri lagt en hel del resurser och jobb på att bland annat får babysittern testad hos RISE (Research Institutes oh Sweden).

Jag fick den godkänd av RISE! Det är en bra kvalitetsstämpel som garanterar att produkten är säker ur alla aspekter enligt de europeiska kraven. Dessutom är materialet som används tillverkat i Sverige och följer svensk lagstiftning om miljö och gifter, och alla tyger är Öko-tex eller GOTS-certifierade. Så jag känner att jag har gjort vad jag kan.

en bebis sover i den uppblåsbara babysittern knipik på en altan

Foto: Anna Wennberg

Designskydd och sekretess – för säkerhets skull

Knipik är inte patenterad, i stället valde Siiri att designskydda eftersom det visade sig vara en bättre lösning för just hennes produkt.

Ett patent är dyrt och dessutom väldigt snävt, på millimetern hur konstruktionen ser ut. Då hade någon kunnat flytta en skarv en centimeter och kommit undan. Designskyddet skyddar hela utseendet, så om någon gör en babysitter som liknar min har jag större möjlighet att bestrida det.

Hur hemlig själva utvecklingsprocessen behöver vara är så klart olika, och det ska vägas mot att du faktiskt kan få väldigt mycket hjälp av att prata med kunnigt folk. Siiri har varit försiktig när det gäller detaljer, men inte varit rädd för att berätta om projektet för vänner och bekanta.

Jag kan inte påstå att särskilt många av mina vänner har varit intresserade. De flesta har tyckt att jag är galen, att det aldrig kommer att gå. Men utåt har jag hållit låg profil. Alla företag som jag har varit i kontakt med genom åren, som har gjort prototyper och liknande, har fått skriva på sekretessavtal. Det rekommenderar jag verkligen! Det finns standardavtal som att använda.

”Tänk ur alla vinklar när det gäller finansiering”

Och så till en av de stora frågorna. Hur lösa finansieringen? Siiri har hela tiden haft en anställning och därför inte behövt oroa sig för den privata ekonomin. Men själva produkten kräver ju också en del, och Siiri menar att här gäller det att tänka smart.

Det går till exempel att ansöka om stöd på alla möjliga ställen. Själv har jag haft hjälp av Almi och Science Park, levt sparsamt och lagt mina pengar på Knipik i stället för att köpa kläder och lyxvaror. Om jag bara räknar rena utgifter så har Knipik kostat runt 500 000 kronor att ta fram, cirka 100 000 av dem har jag fått i bidrag.

”Ha skinn på näsan och ge aldrig upp”

Knipik är Siiris första produkt som hon har utvecklat och nu släpper på marknaden. Det viktigaste hon har lärt sig hittills är att ha skinn på näsan och aldrig ge upp. Och hon har blivit prövad, som till exempel när hon skickade sin första, dyra prototyp för testning hos RISE.

Den var helt demolerad när den kom fram till dem med posten. Och eftersom det var hål i den fanns det ingen annan lösning än att låta göra en ny. Då var jag nära att ge upp, säger hon och berättar om andra tillfällen som känts som mentala örfilar.

Det kan vara riktigt tufft att sitta i ett möte med ett företag som inte tänker på att jag som passionerad entreprenör har en känslomässig koppling till produkten. Så tror jag det är för många. Mycket känslor och ofta privata pengar. Produkten är som din egen bebis, och ingen vill väl att någon ska kritisera ens barn och komma med pekpinnar. När andra talar om för en hur du borde göra kan det vara tufft att stå fast vid sin tanke. Men jag försöker att se deras ”du måste” som en rekommendation. Det är min produkt, mitt beslut.

en bebis sover i den uppblåsbara babysittern knipik på en picknick medan syskonet leker bredvid

Foto: Anna Wennberg

Inkubatorn ger extra spinn

Sedan december 2019 är Siiri med i Science Parks inkubatorprogram. Hittills tycker hon att det har gett bra kontakter och att hon har hittat mycket värdefull kompetens i huset. Bland annat har hon fått hjälp med kontakter till barnproduktmarknaden och information om hur den funkar. Nu ligger fokus på marknadsföringen, framförallt på Facebook.

Just marknadsföring är svårt. Jag förstår nu att jag borde ha börjat med att göra en marknadsföringsstrategi. Eftersom det är en helt ny produkt måste jag skapa ”awareness” kring den. Skulle jag ge ett tips till någon annan entreprenör så är det att åtminstone prata med någon som kan marknadsföring. Ta reda på vad du behöver tänka på och i vilken ordning.

Är det något som hon hade velat göra annorlunda så är det marknadsföringsbiten. Där har hon gått på en del nitar.

Jag borde ha tagit mer hjälp med sånt jag inte kan. Men samtidigt … Det är många som har sagt ”du hade kunnat göra den här vägen mycket rakare”, men jag hade inte velat vara utan alla krokigheter och lärdomar som kommer ur dem. Om mig själv, om produkten, processerna, alltihop.

Boka möte med en affärsutvecklare
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår