
Från två till sju anställda på ett år
Grattis Dick Petersson till att ditt bolag Verendus vann Guldenen som Årets Inkubatorsbolag på Science Park Jönköping 2013!
– Tack, det är givetvis en stor ära att få Guldenen och vi är glada över att vara i fint sällskap med tidigare vinnare. Inkubatorn har bytt mycket för Verendus utveckling, det hade varit många avtal vi hade skrivit på som inte haft det bästa affärsupplägget för vår egen del om vi inte haft vår affärsutvecklare att bolla affärsmodeller med.
70% av den svenska marknaden på två år
Verendus, som utvecklar verksamhetsstöd till husvagns- och husbilsbranschen, startade som ett projekt när Dick Petersson och Andreas Larsson möttes på Affärshögskolan 2010. Därifrån har företaget utvecklats snabbt och man har nu utöver ett affärsstöd som används av 70% av de svenska återförsäljarna även program för verkstadsadministration och butiksförsäljning. Målet att bli en totalleverantör för den svenska husvagns- och husbilsbranschen är snart nått och nästa steg är att ta företaget vidare ut i Europa.
– Vi har redan våra första internationella kunder i Norge men ser också stor potential i att växa ibland annat Frankrike och Tyskland förklarar Dick Petersson. Flera av de stora tillverkarna vars svenska återförsäljare använder Verendus ser fördelar med att även övriga återförsäljare använder samma system, något som kan ge draghjälp vid utlandslanseringen.
Rekryterar från Högskola
Verendus har vuxit snabbt även när det gäller antal anställda. Från att i början av 2012 ha bestått av Dick och Andreas på halvtid har företaget nu sju heltidsanställda varav merparten har rekryterats direkt från högskolan via examensarbeten och praktik.
– Att rekrytera via exjobb och praktik är ett riktigt bra sätt att försäkra sig om att man får bra personal säger Dick. Vi hinner testa varandra och se om vi fungerar bra ihop i skarpt läge. Visst måste man ge av sin tid i handledning, men vi vet att ju mer vi engagerar oss desto bättre resultat får vi tillbaka. Exjobb eller praktik är extra bra om man vill testa att utveckla en produkt som man inte är helt säker på kommer att sälja, att låta någon göra det som exjobb gör att man kan få fram produkten med minimal resursåtgång.
– Jag är den ende som inte kan skriva en enda rad kod så det här företaget hade inte funnits utan mina kollegor förklarar Dick Petersson. Vår filosofi när vi rekryterar är att våra medarbetare ska vara riktigt vassa på att koda, men de ska vara ännu bättre på att förstå våra kunders behov så de kan avgöra vad som är bäst att satsa på. Koden kan du alltid googla fram, men du kan inte googla fram hur en husvagnshandlare tänker när han ska göra en affär.