Vad är en bra affärsidé?
Kom igång med din affärsidé
Vi är många som drömmer om att starta något eget… men inte har en aning om vad. Hur kommer du själv på en affärsidé som kan bli grunden för ett företag – och i bästa fall ett framgångsrikt sådant?
Det räcker med EN affärsidé
Det sägs att alla människor får minst fyra bra affärsidéer per år som skulle kunna göra dem till miljonärer, om de bara tog tag i idéerna på rätt sätt. Källan är okänd och svår att spåra – men faktum är att ju räcker med en, enda idé. Och – kom ihåg – att bli miljonär behöver inte alltid vara målet, för den delen. Undersökningar visar iallafall att var tredje person bär på en potentiellt bra affärsidé, men ett betydligt mindre antal verkar göra något med sina idéer. Det innebär en stor risk att man ett år senare ser att någon annan tagit fram en liknande lösningen och slås av ”jag borde gjort något med den där idén…”.
Det bästa du kan göra för att komma igång är just det – att komma igång. Överlag handlar utveckling av företagsidéer om att ge och ta. Få feedback, input och andras åsikter. Sedan är det dags att vända och vrida på din utgångspunkt och problemet eller behovet som du vill hitta en lösning på. För en idé är just bara en idé – tills du gör något med den. Det är där vi på Science Park kommer in i bilden.
Såhär kan vi hjälpa dig med dina företagsidéer
Istället för att gå att vänta på att idén med stort ”I” ska dimpa ner; arbeta igenom de idéer du har just nu och börja prata om dem. Ett bra första steg är att boka ett möte med någon av våra affärsutvecklare för att prata om din företagsidé. Du är välkommen oavsett hur långt du kommit med din affärsidé, om du kom på den i natt eller om du gått och tänkt på den länge. Vi kan inte berätta för dig om din idé är bra eller dålig, men vi kan hjälpa dig med verktyg för hur du tar reda på det.
Det här kan vi på Science Park hjälpa dig med:
- Kostnadsfri affärsutveckling och coaching om din affärsidé
- Att utveckla din idé på ett hållbart sätt
- Nätverk och investerare
- Praktiska detaljer kring din företagsstart – till exempel affärsmodell och bolagsform
- Föreläsningar, kunskap, kurser och inspiration från andra entreprenörer och företagare
- Kostnadsfri rådgivning från experter inom till exempel teknik, finansiering, juridik, marknadsföring, digitala affärer, pitch och sälj
Här kan du läsa mer om vad vi erbjuder
Hur kommer man på bra affärsidéer?
Idéer föder idéer! Träna hjärnan genom att ta några steg framåt, bolla med andra och se hur just den idén kan förändras för att bli ”bra nog” utifrån den viktigaste aspekten; kund och marknad.
Hur kommer jag igång med mina företagsidéer?
Steg 1 – prata om din idé med andra
Identifiera ett problem och en möjlig lösning och börja prata om den med andra – till exempel en potentiell kund, någon som är duktig på teknik eller en person som kan något om branschen för din affärsidé. Kom bara ihåg att det är viktigt vilka frågor du ställer för att inte bara få positiva svar. Om du frågor någon du känner är risken nämligen stor att de vill göra dig glada.
Här kan du läsa vår guide ”Så får du människor att säga vad de verkligen tycker om din idé”
Nu kanske du tänker – ”Om jag pratar om min idé kanske någon stjäl den?”. Det behöver du inte oroa dig för. Här kan du läsa vår guide ”Därför ska du inte hålla din idé hemlig”
Steg 2 – fastna inte vid att du behöver ha all kunskap själv
Kanske kräver din lösning någon som kan utveckla appar, bygga en hemsida, programmera ett affärssystem eller ta fram en fysisk produkt. ”Någon” behöver inte vara du. Genom Science Park får du tillgång till ett helt nätverk av kunniga och drivna personer som kan vara precis den eller de du behöver för att göra verklighet av din idé.
Steg 3 – Bara gör det
Kom igång med din idé, alltså. Vänta inte tills du hittat den perfekta lösningen på din affärsidé. Du behöver inte ha läst alla böcker på temat, gått färdigt en utbildning eller ha sparat en stor summa pengar. Fundera istället på vad som är absolut minimum för att kunna testa din företagsidé i liten skala – och börja där.
Här kan du läsa vår guide om hur du kommer igång med din företagsidé i liten skala
Vad är en dålig affärsidé?
Det finns två enkla svar på den frågan. En dålig affärsidé är:
- En affärsidé du aldrig gör något av.
- En affärsidé om en produkt eller tjänst som ingen vill ha.
Utöver det går det inte att på förhand säga vad som är en dålig affärsidé. Ett bevis på det är alla berättelser om hur många ”nej tack” några av världens största entreprenörer har fått när de pitchat sina idéer som idag är miljardföretag.
Skydda din affärsidé
Självklart ska du applicera en lagom dos sunt förnuft kring vad du delar med dig av och till vem. I vissa fall finns det aspekter av din idé som behöver skyddas, exempelvis tekniska lösningar som kan patenteras. Det finns också en stark fördel att vara först med något som i långa loppet enkelt kan kopieras. Då bör du vara försiktig med att avslöja för mycket innan du själv har lanserat idén på marknaden. Alltså: även om vissa delar av idén behöver hanteras med försiktighet kan du alltid prata om flera andra aspekter utan att avslöja de kritiska detaljerna.
Här kan du läsa vår guide om patent och när du ska skydda din idé
Vi på Science Park arbetar under full sekretess och kan guida dig kring vad du bör hålla hemligt och vad du kan dela med dig av till andra. Du kan också få experthjälp kring hur du kan skydda din idé av vårt partnerbolag AWA.