Zyad Ebid tar emot diplom på en scen på Impact Demo Day.

Cirkulär uthyrningstjänst för medicinsk utrustning vann Impact Demo Day

7 februari 2025

Den 6 februari var det dags för pitchtävlingen Impact Demo Day. Science Park Towers fylldes av nyfikna deltagare, när fem team från Startupprogrammet pitchade sina affärsidér för en jury och publik. I prispotten låg 10.000 SEK från Tillväxtstiftelsen samt en resa till Techarena – Sveriges största techmässa. Denna gång kammade Zyad Ebid hem förstapriset, med sin innovativa uthyrningstjänst för medicinsk utrustning.

Jag drömde om det här varje dag från första stund. Jag föreställde mig hur jag vann, gång på gång – och till slut hände det på riktigt!

Zyad Ebid, deltagare i Startupprogrammet och vinnare i Impact Demo Day

Science Parks affärsutvecklare Asia Chaabi och Simon Hagedorn modererar på scen under Impact Demo Day.

Fokus på idéer inom hälsa och välbefinnande

Teamen som tävlade under kvällen var ett urval av deltagarna från Science Parks Startupprogram. Under hösten och vinterns omgång av programmet har fokus legat på affäridéer som på något sätt kan bidra till ett friskare och om mer välmående samhället. Så här tyckte Matilda Löf, affärsutvecklare på Startupprogrammet, om kvällen:

– Vilken kväll! Impact Demo Day bjöd på fantastisk energi, hög kvalitet på pitcharna och en riktigt härlig stämning. Tack vare våra otroliga kollegor, en kompetent jury, engagerade deltagare och en inspirerande publik blev det en kväll att minnas länge. Särskilt glädjande är att vår satsning inom Health Tech visade sig vara helt rätt – vi har landat något riktigt starkt som vi nu kan ta vidare ut i världen.

Här är Impact Demo Days vinnarteam:

MY HERO – Vinnare av Impact Demo Day

Zyad Ebid

Tänk om vi kunde minska avfallet, göra vården mer tillgänglig och samtidigt skapa en mer hållbar sjukvård? Varje år köps medicinska hjälpmedel för kortvarigt bruk – bara för att sedan slängas. Det vill MY HERO förändra.

Genom att erbjuda uthyrning av medicinsk utrustning vill MY HERO förlänga livscykeln på värdefulla resurser, minska klimatpåverkan och bidra till en mer cirkulär ekonomi. Mindre slöseri, mer tillgång för dem som behöver det – och en sjukvård som gynnar både människor och planeten.

Pris: 10 000 SEK från Tillväxtstiftelsen i Jönköpings län och en resa till Techarena

 

MoodScape – Vinnare av publikens pris och Knowits pris

Micaela Stella & Tamás Jenei

MoodScape är ett kortspel designat för att hjälpa ungdomar att uttrycka och hantera sina känslor. Med hjälp av känslokort och scenarier lär sig spelarna om empati, kommunikation och självmedvetenhet på ett roligt och engagerande sätt.

Liksom Safe Space föddes idén till MoodScape under Impact Challenge, där teamet såg hur många unga kämpar med att sätta ord på sina känslor och förstå andras perspektiv. Spelet riktar sig till ungdomar mellan 15 och 19 år och är tänkt att utvecklas tillsammans med ungdomspsykologer – för att säkerställa en trygg och lärorik upplevelse. MoodScape titulerades även som vinnare för höstens Impact Challenge och vann då 15 000 kronor från Tillväxtstiftelsen i Jönköpings län.

Pris: 10h kostnadsfri coachning från Knowit

Under kvällen pitchade även:

EvoART Health

Pilip Vaitsiakhovich

Alltför många lever med hälsoproblem som hade kunnat förebyggas – men utan rätt verktyg blir det svårt att agera i tid. Hur skulle samhället se ut om vi redan innan symptomen visade sig kunde identifiera obalanser, optimera vår hälsa och förebygga sjukdomar?

EvoART Health vill göra detta möjligt. Genom biomedicinska analyser, individanpassad rådgivning och den senaste forskningen vill de hjälpa människor att stärka sin hälsa och skapa hållbara vanor – särskilt efter medicinsk behandling.

Pilip Vaitsiakhovich, biomedicinsk analytiker och hjärnan bakom EvoART Health, beskriver idén så här:

”De flesta av oss lämnar in bilen på service en eller två gånger per år – det är ju en självklarhet för att undvika haverier och dyra reparationer. Men hur ofta ger vi vår egen kropp samma omsorg? Precis som din bil behöver din kropp regelbunden service för att fungera optimalt och undvika hälsokollapser under livets gång.”

SAFE SPACE

Luis Feldmann, Syme van der Snee, Nadine Parzy

Många unga saknar en trygg och naturlig plats att vända sig till med frågor om sina första sexuella erfarenheter. Brist på kunskap och osäkerhet kan leda till onödig oro och ångest, samtidigt som samtal med föräldrar, skolan eller vänner inte alltid känns självklart.

Just den insikten blev startskottet för Safe Space – en plattform skapad för att ge unga en trygg och diskret plats att utforska och förstå sina första sexuella erfarenheter. Idén föddes under Impact Challenge, Science Parks och Jönköping Universitys årliga tävling, där studenterna utmanas att hitta lösningar på aktuella samhällsutmaningar.

Här kan du läsa mer om Impact Challenge.

Descubriendo Juntxs

Saddit Siuce

Descubriendo Juntxs är ett initiativ som bygger på att stärka mental hälsa i Peru, där kvinnor och barn i utsatta områden ofta saknar stöd. Genom initiativet får skolor tillgång till ledarskap, emotionell intelligens och empowerment-program, där unga få verktyg att förstå sig själva, bygga självkänsla och skapa en tryggare framtid.

Kvällens jury

Juryns motivering

”Med stöd av ett erfaret och engagerat team är denna lösning både skalbar och effektfull. Genom en mer effektiv, transparent och ansvarsfull hantering av medicinsk utrustning kan My Hero skapa verklig förändring för individer och samhällen världen över.”

Om Startupprogrammet

På Science Park vet vi att tekniska lösningar och entreprenörskap är en viktig del i att tackla samhällsutmaningar. Vi måste agera nu. Men för att få saker att hända behöver vi också engagerade och kreativa människor. Och smarta genomförbara idéer.

Startupprogrammet är ett intensivprogram för individer med en idé som kan göra världen och framtiden lite ljusare, med hjälp av tech. Under några månader träffas deltagarna för att ta del av föreläsningar och workshops. De får även och coachning med affärsutvecklare. Fokus för vårens startupprogram har varit affärsidéer som kan göra världen till en lite bättre plats med hjälp av olika AI-lösningar. Målet är att deltagarna vid programmets slut ska ha gått från idé till affärsidé. Programmet avslutas med pitchtävlingen Impact Demo Day, där deltagarna från pitcha sin idé för en jury.