Marknadsföring är ett stort område som både kräver och förtjänar både mycket tid och jobb. Här tipsar vi dig om några enkla och konkreta insatser som hjälper dig att komma i gång med marknadsföringen i ett tidigt stadium.
Det är en konst att sticka ut och nå fram i bruset. Så hur gör en då för att som nytt företag på marknaden överrösta den där Instagram-annonsen om den absolut bästa matlådan? Och vad slår egentligen det där Facebook-inlägget om nästa stora självhjälps-guru?
Genom att ställa dig själv några enkla frågor om din målgrupp kan du komma en bra bit på vägen för att skapa en marknadsföringsstrategi som hjälper dig att hålla rätt kurs.
För att lyckas med din marknadsföring måste du veta vem du vill nå. Ett misstag många gör är att försöka sälja till ”alla”. Genom att vända sig brett kan du sälja mer, tänker du kanske. Men, ”något för alla” blir lätt ”inget för någon”. Våga därför smalna av din målgrupp. Ett tips är att jobba med så kallade ”personas”. En persona är en fiktiv karaktär som är skapad för att representera den kund du vill nå. Ge karaktären ett namn och bygg upp en berättelse om vem personen är, vilka intressen och värderingar hen har och vad hen gör i olika kanaler.
Det viktigaste budskapet i din marknadsföring är inte var du vill berätta – utan vad kunden vill veta. Alltså kundens utmaningar och behov, och hur de kan lösas med hjälp av din produkt eller tjänst. Formulera ditt budskap (oavsett om det är bild, film eller text) så att det intresserar kunden, snarare än att bara berätta om dig själv.
Ta reda på så mycket som möjligt om din målgrupp (här har du hjälp av dina personas som du redan byggt upp!) för att välja vilka kanaler du ska använda för att föra fram ditt budskap. Digitala kanaler är kostnadseffektiva för dig som inte har en stor budget för dina marknadsföringsinsatser. Det finns mycket bra statistik om hur vi beter oss i olika sociala kanaler – spana till exempel in rapporten ”Svenskarna och internet” som tas fram årligen.
Utifrån det du erbjuder – när är behovet av dina produkter eller tjänster som störst? Framgångsrik marknadsföring handlar om timing och att nå kunden med rätt budskap vid rätt tidpunkt. Fundera över vad som påverkar kundens köpbeteende. Är det till exempel säsongen på året eller specifika händelser i personens liv som skapar behovet? Planera dina aktiviteter utifrån detta.
När du lägger tid och energi på att få ut ditt budskap vill du såklart veta att det betalar sig. Sätt upp enkla mål för att hålla koll på att din marknadsföring levererar. Försäljning och antal användare eller kunder är såklart ett grundläggande mål, men mål kan till exempel också handla om att få besök på din webbplats, prenumeranter på ditt nyhetsbrev eller en följarskara och räckvidd i sociala medier.