Marknadsföring för företag - närbild på en hand som scrollar på sociala medier. Bredvid står en papperkopp med kaffe.

Marknadsför ditt företag i sociala medier – så skapar du en strategi

Att ta fram en strategi för sociala medier behöver varken vara krångligt eller svårt – och du kommer att tacka dig själv när du får skörda frukten av det lilla extra arbetet du lagt ned. Däremot är det inte alltid helt lätt att komma igång. Därför har vi skrivit en guide för hur du skapar en enkel strategi för sociala medier.

Det hela handlar egentligen om att förstå:

1

Varför ditt företag ska finnas på sociala medier

2

Vad du vill uppnå genom att finnas på sociala medier

3

Vem du vill kommunicera med

4

Var du vill finnas

5

Hur du ska kommunicera ditt budskap

6

Vad dina insatser fått för resultat

1. Syfte – ”varför” ska ditt företag finnas på sociala medier?

Vad är det för problem du behöver lösa och hur ska din närvaro i sociala medier göra detta? Börja med att svara på frågorna nedan.

Vilka behov har du?

Är det att skapa varumärkeskännedom och nå ut till fler potentiella kunder? Vill du driva trafik till din hemsida eller en fysisk plats? Eller är det att sälja varor eller tjänster? Skriv ner alla dina behov i en punktlista.

Vad kan du bidra med?

Förutom det du faktiskt säljer (din produkt eller tjänst), vilken kunskap och inspiration kan du bidra med? Se till att definiera ditt varumärke. Fundera på vilken roll du vill ha på marknaden.t,

Vem är du och vad står du för som företag?

Om ditt företag skulle vara en person, hur skulle du förklara den? Vad har ditt företag för egenskaper och värderingar? När du har definierat vem du är och vad du står för blir din kommunikation och ditt budskap tydligt. På så sätt kommer din målgrupp lättare förstår varför de ska välja dig och dina produkter eller tjänster.

2. Mål – ”vad” vill du uppnå?

Skillnaden mellan syfte och mål är att målen ska vara mätbara. Om ditt syfte är att skapa större kännedom om ditt varumärke kan det kan vara en god idé att mäta räckvidden på innehållet du publicerar i dina sociala kanaler. Är syftet att driva trafik till din webbplats är det besöksstatistiken du ska hålla koll på.
Precis som du kan ha flera syften med ditt arbete i sociala medier kan du behöva sätta upp flera mål. Det viktiga är att du definierar, följer upp och tar lärdom av dem.

3. Målgruppen – ”vem” vill du kommunicera med?

En ledtråd här är: det är inte ”alla”.  Därför gäller det att vara lite självkritisk. Hur fantastisk din produkt eller tjänst än må vara måste du fundera på vem som faktiskt behöver den. Här är det alltså kundens behov som är viktigt – inte ditt. Vilka problem löser din produkt eller tjänst? Och vem är det som har behov av den lösningen?

4. Kanalval – ”var” ska du finnas?

Det är först när du har definierat din målgrupp som du kan börja fundera på vilka kanaler du ska använda. Och därför behöver du veta – finns de du vill prata med i sociala medier? Och i så fall på vilken plattform? Är det på Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok, SnapChat eller Twitter? I rapporten Svenskarna och internet – en årlig studie av svenska folkets internetvanor – får du en bra överblick över vem som finns var.

5. Innehåll – ”hur” ska du kommunicera ditt budskap?

Nu vet du varför du ska finnas i sociala medier. Du vet vad du vill uppnå och vem du vill kommunicera med. Du vet också var de du vill prata med finns. Snyggt jobbat! Men det du behöver ta reda på nu är hur du ska prata med dem.

Vilket slags innehåll är din målgrupp intresserad av?

Hoppa tillbaka till punkt ett, ditt syfte och din lista över egna behov. De behov du punktat upp tillsammans med den roll du valt och det du kan bidra med, kommer att utgöra din innehållsstrategi.
Om din affärsidé är att köpa och sälja antika möbler, kan du förmodligen väldigt mycket om olika möbelmärken, deras värde och historia. Kanske har du kunskaper inom återbruk, tapetsering och restaurering av möbler. Eller är du nischad inom hållbarhet, miljö och kulturarv? Genom att skapa innehåll om allt detta kan du alltså dela med dig av både kunskap och inspiration som intresserar dina befintliga och potentiellt framtida kunder.

Börja med några få typer av innehåll. Och testa vad som engagerar dina följare och gör justeringar efter hand.

Exempel på olika typer av innehåll:

  • Kunskap, tips och information inom ett nischat
  • Topplistor och sammanställningar
  • Omröstningar och frågelådor som engagerar målgruppen
  • Inspirerande berättelser och citat från kunder
  • ”Bakom-kulisserna”-glimtar
  • Presentation av medarbetare
  • Instruktions- och unboxingfilmer
  • Trendspaningar

Kom ihåg att anpassa ditt innehåll efter varje kanal och den målgrupp som du vill kommunicera med på respektive plattform. ChatGPT är ett strålande verktyg både för idégenerering av innehåll för en specifik målgrupp – men även för textgenerering till olika sociala medieplattformar. Spana in vår guide ”Så skriver du effektiva prompter för ChatGPT”.

6. Uppföljning/analys – vad har dina insatser gett för resultat?

Uppföljningen är tyvärr det moment som lätt prioriterats bort, trots att det är minst lika viktigt som allt annat. Följer du inte upp vad det du gör genererar för resultat kommer du att arbeta i blindo och då finns det en stor risk att du lägger tid på helt fel saker.

De flesta sociala kanaler har riktigt bra analysverktyg där du kan få fram all statisk du behöver – men även den du inte behöver. Välj därför ut några enstaka saker att följa, förslagsvis en gång i veckan eller en gång i månaden.

Exempel på mätpunkter:

  • Exponeringar
  • Räckvidd
  • Interaktionsfrekvens
  • Konverteringar

Våga testa dig fram

Nu är det är dags att sluta snacka och börja göra. Sätt av tid i kalendern för att producera innehåll till dina sociala medier och var inte rädd för att chansa lite och testa dig fram. Lär dig av dina konkurrenters innehåll och försök att hålla dig uppdaterad på trender i respektive kanal. You’ve got this!