Grundarna från Ophelia står utomhus och ler mot kameran. De håller i två gröna växter.

Ophelia – AI som stöttar socialtjänsten i arbetet mot våld i nära relationer

29 augusti 2025

I finans- och industribranschen automatiseras mängder av processer. Men inom socialtjänsten, där frågorna ofta är som mest känsliga och livsavgörande, används fortfarande papper och penna. Den insikten blev startskottet för Ophelia, en AI-baserad plattform utvecklad för att stötta socialsekreterare i arbetet med att identifiera och bedöma våld i nära relationer.

Målet är att snabbare hitta och förebygga våld i nära relationer

Idén till Ophelia föddes när Arya arbetade som ordningsvakt och senare inom psykiatrin. Där mötte han många som levt i våldsamma relationer och såg samtidigt hur långsamt processerna ibland gick.

– I många fall kunde det ta månader innan en ordentlig riskbedömning gjordes. Jag tänkte: varför automatiserar vi processer i finans- och industribranschen, men inte här – i ett område där det faktiskt kan vara livsavgörande? berättar Arya.

Tillsammans med kollegorna Ali Kouravand, Elvis Hasanaj, Rashad Rafa och flera samarbetspartners började Arya bygga modellen, med forskningsbas och kvalitetssäkring som ledstjärnor.

Ophelia ska aldrig ersätta den mänskliga bedömningen, men kan fungera som ett extra stöd och bidra till att snabba på processen.

Arya Eisa, grundare av Ophelia.

Ett konkret stöd – inte en ersättning

Ophelia har utvecklats särskilt för socialtjänsten, där kraven är höga och situationerna ofta livsavgörande. Genom att analysera ärenden utifrån etablerade metoder, kan plattformen leverera bedömningar i nivå med experter, men aldrig ersätta dem. Istället fungerar den som en trygg kollega vid sidan om.

I praktiken fungerar Ophelia som en chatt. Socialsekreteraren laddar upp ärenden i olika format: allt från PDF-filer till handskrivna handlingar eller manuell text, och får sedan en dialogisk analys. I den senaste versionen kan modellen även ställa följdfrågor om analysen inte är tydlig nog, vilket gör dialogen mer dynamisk.

Stöttning från Science Park

Science Park har följt Ophelias resa sedan start. Utöver coachning från vår affärsutvecklare Simon deltog teamet i Startupprogrammet, som avslutades med att de utsågs till en av vinnarna av Impact Demo Day.

– Vi har fått enormt mycket hjälp av Science Park, inte minst av affärsutvecklaren Simon Hagedorn. Han har funnits där som bollplank och stöttat oss i utvecklingen av vårt budskap. Han har till och med kommit in på en lördag för att hjälpa oss vidare när vi kört fast. Det stödet har varit avgörande för att vi skulle kunna ta nästa steg, säger Arya.