Närbild på en laptop med Science Parks, Faktums, Jönköpings Universitys och Toxics logotyp på.

Unikt samarbete med formade ett nytt digitalt praktikkoncept

2 juni 2021

I mars tidigare i år inleddes ett helt nytt sätt att erbjuda och bedriva praktik. Under en sju veckor lång praktikperiod har 50 studenter från Jönköping University fått möjlighet att delta i Co-Lab Impact Internship. Bakom initiativet står Science Park, Toxic Interactive Solutions, Jönköping University (JTH) och Faktum.

Som en följd av den rådande pandemin har det i år varit extra svårt för studenter att hitta praktikplatser. I en tid där fysiska möten begränsats eller helt tagits bort, har näringslivet haft svårt att erbjuda plats för praktikanter.

Med denna utmaning som utgångspunkt föddes idén om Co-Lab Impact Internship. En fullt ut digital praktikperiod med missionen att kombinera utbildning och arbetslivserfarenhet med samhällsnytta.

– Det finns verkligen en snabbfotad, innovativ och samarbetsvillig anda mellan oss. Jag är grymt imponerad över hur snabbt en idé kan verkställas till så stor nytta för så många, säger Linda Bergkvist, samverkanschef på JTH.

Utmaningen: att skapa ökad sysselsättning och inkomst

Faktum är Sveriges största gatutidning och de som säljer tidningen är människor i hemlöshet eller annat socialt utanförskap. Organisationen erbjuder utsatta individer en inkomst, rutiner och ett värdefullt socialt sammanhang. Detta genom en affärsmodell där alla intäkter återinvesteras i verksamheten.

Faktums utmaning till studenterna var helt enkelt att skapa kreativa idéer och lösningar, som bidrar till att deras försäljare får högre sysselsättningsgrad och tjänar mer pengar.

Coaching och snabbfotade metoder

Under sju veckor, uppdelade i tio grupper, har studenterna jobbat med utmaningen och engagemanget har varit stort. Längs vägen har de fått de ta del av workshops, föreläsningar och kontinuerlig coaching av fem affärsutvecklare från Science Park. Metoden som studenterna använt sig är en så kallad Google Design Sprint. Det är en metod som optimerar processen från idé till utvärderat koncept på endast fem dagar. Genom att testa sitt koncept direkt får teamet snabbt en uppfattning om idén är värd att jobba vidare på, eller om de behöver påbörja ett nytt koncept.

Digitala lösningar – en röd tråd genom projektet

En så kallad Demo Day där alla team fick pitcha sin lösning för uppdragsgivaren, avslutade prakiken. Den gemensamma nämnaren för flera av presentationerna var digitala lösningar i form av en till exempel en app. Idéerna innefattade allt från onlineförsäljning av tidningen till digitala profiler och presentationer av försäljarna. Studenterna presenterade e-handelskoncept för försäljning av Faktum-merch och tjänster som hjälper kunden att hitta närmsta försäljare.

Faktum och Toxic har valt att arbeta vidare med flera idéer som studenterna presenterade under Demo Day.

– Studenterna har gjort en fantastisk insats i arbetet med att hjälpa Faktum att minska hemlöshet och utanförskap. Jag tror även att denna praktik har gett många studenter förståelse för, och ett engagemang kring individer som lever i hemlöshet eller i utanförskap. Vi är också tacksamma över möjligheten att tillsammans med JU, Toxic och Faktum kunna erbjuda denna värdeskapande praktik. Speciellt nu när möjligheterna att komma ut på den traditionella praktiken minskade med anledning av den pågående pandemin, säger Linda Pålsson, affärsutvecklare på Science Park.

Trippelhelix-samarbete

Co-Lab Impact Internship är ett samverkanskoncept kallat Trippelhelix. Trippelhelix innebär helt enkelt att tre parter – till exempel akademin, näringslivet och innovationssystemet, samarbetar i tillsammans i ett projekt med samma mål och syfte.

– Vi är imponerade över det engagemang och den kreativitet som studenterna har visat, och är tacksamma för att ha varit med på denna resa tillsammans med Science Park, Faktum och JTH. Vi ser fram emot att få vara en del av fler trippelhelixar i framtiden, säger Calle Andersson, affärsutvecklare på Toxic Interactive Solutions.