Närbild på appen Yibber på en smartphone.

Inkubatorbolaget Yibber lanserar unikt ljudbaserat socialt media

4 mars 2021

Yibber är appen där du kommunicerar och interagerar med ditt mest kraftfulla och inflytelserika verktyg: din röst. Plattformen där du kan låta kreativiteten flöda och dela den med dina vänner. Nu är appen lanserad, med siktet satt på 1,5 miljoner användare innan årets slut.

”Way more than Clubhouse…”

Ja, så beskriver skaparna själva Yibber, som lanseras på marknaden som det första fullskaliga ljudbaserade sociala mediet i sitt slag. Det var när kusinerna Vilhelm och Carl Fridell pluggade i USA som idén bakom Yibber föddes. De var båda två flitiga poddlyssnare och hade under en tid identifierat ett problem med just denna mediaform. På de traditionella poddplattformarna finns ingen möjlighet för konsumenten att interagera eller kommunicera med podcasten själv. Detta gör bland annat möjligheterna att som till exempel poddare växa inom sin bransch mer begränsade, jämfört med på sociala medieplattformar.

– Det krävs också mycket tid, verktyg och olika program för att producera, redigera och publicera en podcast. Med hjälp av Yibber kan du göra allt detta på en och samma plats med ett enda verktyg och med högkvalitativt resultat, säger Vilhelm Fridell, en av bolagets medgrundare.

Yibber gör ljudinspelning tillgängligt för alla

Målgruppen är stor. Appen, som ska göra ljudinspelning tillgängligt för alla, är delvis skapad för den etablerade podcastern som vill nå ut och ansluta med sina lyssnare på ett helt nytt sätt. Vilhelm förklarar att en annan målgrupp även är nya poddare och producenter som vill skapa och dela ljudbaserat material i olika former. Musiker, mikroinfluencers och hobbypoddare är också potentiella användare. Samtidigt är appen även till för dig som vill konsumera ljudbaserat material i olika former. I Yibber kan du ta del av, skapa, lyssna – och kanske viktigast av allt – interagera med podcasts, musik, samtal i liverum och forum av olika slag. Ett helt nytt, fullskaligt, ljudbaserat socialt media helt enkelt.

– Det unika med Yibber är att du kan få direkt feedback på det du skapar. Potentialen att växa och få spridning som skapare är också enorm på sociala medier, jämfört med de plattformar som funnits tidigare, förklarar Vilhelm.

Science Park har stöttat sedan start

En av personerna som coachade teamet i ett tidigt stadie av sin idéutveckling är Yankuba Daffeh, affärsutvecklare på Science Park. Såhär säger Yankuba om Yibber och teamet bakom bolaget:

Att skapa en app kräver extremt mycket jobb. Det är häftigt att se att teamet vågat satsa samt visat en vilja att lära sig, men också att be om hjälp. Nu har vi snart en app där ute som kan konkurrera med både Clubhouse, Spotify och andra jättar där ute. De såg vad marknaden saknade och körde!

Carl och Vilhelm på Yibber sitter bredvid varandra på en bänk. Solen skiner och de är glada.

Carl och Vilhelm grundade Yibber tillsammans.

Idag är Yibber en del av Science Parks inkubator och drivs av Vilhelm Fridell, Carl Fridell, Gustav Fridell och Zoran Ostojic i spetsen. Inkubatorn är den affärsutvecklingsinsats där vi har absolut störst resurser att hjälpa etablerade företag att ta sin affärsidé till nästa nivå. Ett företag är med i inkubatorn mellan 6-24 månader och får som deltagare individuell coachning med Science Parks affärsutvecklare, värdefulla kontakter med potentiella investerare och samarbetspartners och experthjälp inom allt ifrån juridik och ekonomi till webbutveckling och marknadsföring.

Science Park har hjälpt oss med så många olika delar. Allt ifrån att ha någonstans att sitta och jobba, till att hitta massa nya kontakter för att komplettera vårt team. Vi har även fått hjälp med att skriva juridiska dokument och hitta kapital.

Målet är 1,5 miljoner användare innan årsskiftet

De senaste två åren har bestått av mycket slit och intensivt arbete för teamet. De har tagit hjälp av över 300 betatestare för att finslipa på allt från användarvänlighet till tekniska detaljer. Men nu är alltså en första publik betaversion och lansering av appen väntar runt hörnet. För Vilhelm är målen tydliga, både kortsiktigt och långsiktigt.

– Innan året är slut är vårt mål att Yibber ska ha 1,5 miljoner användare och under nästa år satsar och hoppas vi på global spridning. Det långsiktiga målet är såklart att kunna konkurrera med de stora jättarna inom ljudkonsumtion – men exakt vilka behöver vi ju kanske inte nämna än… haha!