JU-studenter presenterade kreativa lösningar som ska motivera kunder att handla hållbart

8 april 2022

Den 4-6 april var det för elfte året i rad dags för studenttävlingen E-challenge. Tävlingen arrangeras i syfte att stimulera entreprenörskap och kreativitet bland studenterna på Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan i Jönköping. I år stod Vetlanda-företaget T-Emballage för utmaningen och i prispotten låg sammanlagt 130 000 kronor.



Hur kan T-emballage på ett effektivt sätt motivera sina kunder att göra mer hållbara och medvetna val genom hela värdekedjan?

Det var utmaningen som T-Emballage presenterade för tävlingsdeltagarna vid tävlingsstarten den 4 april. Sedan fick studenterna 24 timmar på sig att ta fram och presentera en lösning för en jury. Längs vägen fick de stöttning av några av Science Parks affärsutvecklare – dels genom coaching för varje lag och dels genom en föreläsning i pitchteknik.

Relevans och enkelhet blev vinnaringrediensen

Under den stora finaldagen fick varje lag sju minuter på sig att presentera sin idé för en jury. I år blev det studenterna Domagoj Vugrinec, Tim Alexander Görsch, Muhammad Moosa och Dimitris Zarogiannis som vann juryns hjärta och kammade vinsten på 60 000 kronor. Det vinnande teamet presenterade en innovativ lösning som innebär att T-emballages kunder under köpfasen blir upplysta om hur hållbara respektive produkt är. Detta genom verktyget ”Environleap”. Där kan kunden jämföra olika produkter baserat på flera olika parametrar, som till exempel pris kopplat till koldioxidutsläpp. Så här beskriver teamet idén i sin pitch:

Environleap är ett verktyg som samlar olika nyckeltal och grafer som stöttar kunden att göra det mest hållbara valet av produkt. Varje produkt graderas i hållbar den är, baserat på koldioxidförbrukning under produktion och transport – som är de två största utsläppskällorna för T-Emballage. Vår lösning ökar medvetenheten hos kunden och adderar värde – eftersom kunden får data att basera sina beslut på.

Juryns motivering:

”Med en god förståelse för T-Emballages utmaning, föreslår teamet en lösning som illustrerar för kunden hur dennes val av förpackning påverkar det totala CO2-avtrycket av produktionen, genom att använda ett verktyg som ger grafiska förklaringar. Kombinationen av relevans och enkelhet gör den här idén till en vinnare!”

Juryn diskuterar vilket lag som ska gå vinnande ur tävlingen.



Om T-emballage

T-Emballage är sedan 1975 en väl etablerad aktör inom förpackning, emballage och logistik. Deras kunder finns i Norden och huvudkontoret ligger i Vetlanda. Bolaget jobbar aktivt med att utveckla hållbara lösningar genom hela sin process: utveckling och design, inköp, tillverkning, packning, lagerhållning, distribution och återvinning.

Om E-challenge

JIBS Entrepreneurship Challenge (E-challenge) bygger på en donation från Lennart ”Aktiestinsen” Israelssons stiftelse. Tävlingen går ut på att de deltagande lagen, som består av minst en student från JIBS och en från JTH, har 24 timmar på sig att arbeta fram en lösning på utmaningen, och förbereda en pitch. Eftersom tävlingen handlar om entreprenörskap skulle studenterna eftersträva innovationshöjd i sina idéer, och att utveckla något som skapar ett riktigt värde för marknaden. Under arbetet och den kreativa processen coachades studenterna av Science Park för att utveckla en affärsplan och pitch som löser ett verkligt kundbehov, har en tydlig strategi, presenterar sina fördelar och adresserar befintlig konkurrens. I vinstpotten låg totalt 130 000 kr – varav 60 000 kr gick till det vinnande laget, 40 00 kr till andraplatsen och 20 000 kr till tredjeplatsen. Dessutom delade Science Park ut pris för ”bästa pitch” på ytterligare 10 000 kronor.



Samtliga pristagare i E-challenge 2022

1

Första plats och vinnare av 60 000 SEK

Team 2: Domagoj Vugrinec, Tim Alexander Görsch, Muhammad moosa och
Dimitris Zarogiannis



2

Andra plats och vinnare av 40 000 SEK

Team 7: Ian Larsson, Alexander Aronsson, Tindra Falk, Oscar
Ekström



3

Tredje plats och vinnare av 20 000 SEK

Team 5: Rebecca Eriksson, Benedek Regoczi, Hugo Wedmark Hermansson och Nicklas Nilenfjord



4

Vinnare av Science Parks pris för ”Bästa pitch” och 10 000 SEK

Team 5: Rebecca Eriksson, Benedek Regoczi, Hugo Wedmark Hermansson och Nicklas Nilenfjord