Orthovelox är inte ensamma på marknaden, men än så länge är de unika i sin modell för affären och tillverkningen. Teamet beskriver själva konkurrensen som stor. Med vården som kund är det inte helt enkelt att ta sig in på marknaden, utan det är offentlig upphandling som krävs. Och vården tar inte in 3D-printade inlägg – än.
– Konkurrensen sitter i teknik och timing – när vården väljer att satsa på den här typen av inlägg. Vår stora konkurrensfördel är att vi kan göra produktionen billigare och snabbare. Det unika jämfört med dagens lösningar är att den är helt automatiserad, eliminerar slitsamt efterarbete för ortopedingenjören och inte heller genererar spill i samma utsträckning, säger Erik.
I uppstarten är vi själva producenter och tror att vår första kund kommer att vara ett sjukhus i vår geografiska närhet, men nästa steg är att sälja mjukvaran. Vår idé och lösning skalar både uppåt och neråt – till mikroproducenter eller stora sjukhus. Vi kan till och med sälja mjukvaran till konkurrenter, säger Ann.