Närbild på en laptop med Science Parks, Faktums, Jönköpings Universitys och Toxics logotyp på.

Unikt samarbete med formade ett nytt digitalt praktikkoncept

2 juni 2021

I mars tidigare i år inleddes ett helt nytt sätt att erbjuda och bedriva praktik. Under en sju veckor lång praktikperiod har 50 studenter från Jönköping University fått möjlighet att delta i Co-Lab Impact Internship. Bakom initiativet står Science Park, Toxic Interactive Solutions, Jönköping University (JTH) och Faktum.

Som en följd av den rådande pandemin har det i år varit extra svårt för studenter att hitta praktikplatser. I en tid där fysiska möten begränsats eller helt tagits bort, har näringslivet haft svårt att erbjuda plats för praktikanter.

Med denna utmaning som utgångspunkt föddes idén om Co-Lab Impact Internship. En fullt ut digital praktikperiod med missionen att kombinera utbildning och arbetslivserfarenhet med samhällsnytta.

– Det finns verkligen en snabbfotad, innovativ och samarbetsvillig anda mellan oss. Jag är grymt imponerad över hur snabbt en idé kan verkställas till så stor nytta för så många, säger Linda Bergkvist, samverkanschef på JTH.

Utmaningen: att skapa ökad sysselsättning och inkomst

Faktum är Sveriges största gatutidning och de som säljer tidningen är människor i hemlöshet eller annat socialt utanförskap. Organisationen erbjuder utsatta individer en inkomst, rutiner och ett värdefullt socialt sammanhang. Detta genom en affärsmodell där alla intäkter återinvesteras i verksamheten.

Faktums utmaning till studenterna var helt enkelt att skapa kreativa idéer och lösningar, som bidrar till att deras försäljare får högre sysselsättningsgrad och tjänar mer pengar.

Coaching och snabbfotade metoder

Under sju veckor, uppdelade i tio grupper, har studenterna jobbat med utmaningen och engagemanget har varit stort. Längs vägen har de fått de ta del av workshops, föreläsningar och kontinuerlig coaching av fem affärsutvecklare från Science Park. Metoden som studenterna använt sig är en så kallad Google Design Sprint. Det är en metod som optimerar processen från idé till utvärderat koncept på endast fem dagar. Genom att testa sitt koncept direkt får teamet snabbt en uppfattning om idén är värd att jobba vidare på, eller om de behöver påbörja ett nytt koncept.

Digitala lösningar – en röd tråd genom projektet

En så kallad Demo Day där alla team fick pitcha sin lösning för uppdragsgivaren, avslutade prakiken. Den gemensamma nämnaren för flera av presentationerna var digitala lösningar i form av en till exempel en app. Idéerna innefattade allt från onlineförsäljning av tidningen till digitala profiler och presentationer av försäljarna. Studenterna presenterade e-handelskoncept för försäljning av Faktum-merch och tjänster som hjälper kunden att hitta närmsta försäljare.

Faktum och Toxic har valt att arbeta vidare med flera idéer som studenterna presenterade under Demo Day.

– Studenterna har gjort en fantastisk insats i arbetet med att hjälpa Faktum att minska hemlöshet och utanförskap. Jag tror även att denna praktik har gett många studenter förståelse för, och ett engagemang kring individer som lever i hemlöshet eller i utanförskap. Vi är också tacksamma över möjligheten att tillsammans med JU, Toxic och Faktum kunna erbjuda denna värdeskapande praktik. Speciellt nu när möjligheterna att komma ut på den traditionella praktiken minskade med anledning av den pågående pandemin, säger Linda Pålsson, affärsutvecklare på Science Park.

Trippelhelix-samarbete

Co-Lab Impact Internship är ett samverkanskoncept kallat Trippelhelix. Trippelhelix innebär helt enkelt att tre parter – till exempel akademin, näringslivet och innovationssystemet, samarbetar i tillsammans i ett projekt med samma mål och syfte.

– Vi är imponerade över det engagemang och den kreativitet som studenterna har visat, och är tacksamma för att ha varit med på denna resa tillsammans med Science Park, Faktum och JTH. Vi ser fram emot att få vara en del av fler trippelhelixar i framtiden, säger Calle Andersson, affärsutvecklare på Toxic Interactive Solutions.

Entreprenören Sofia Appelgren står på scen och pratar i en mikrofon.

Science Parks entreprenörsfest Orange 2017

25 oktober 2017

Människor är vår största tillgång och målet är att Science Park ska vara den självklara mötesplatsen för alla som drivs av samma passion som vi. I fredags var det dags för årets entreprenörsfest Orange där vi samlades för att nätverka, inspireras av kända talare och se pitchtävlingen Betapitch avgöras.

Klockan 15.00 öppnades dörrarna till Sofiehof Kök & Bar där årets entreprenörsfest ägde rum. Listan var maxad, bubblet serverat och gästerna var taggade på mingel och inspiration. Kvällens program var fullspäckat och på scenen skulle vi få se både svenska och internationella talare, upploppet och resultatet av ett 44 timmar långt Innovation Race samt sex företag pitcha sin affärsié i den stora pitchtävlingen Betapitch Jönköping.

Inspirerande talare

De talare som inledde kvällen var inga mindre än Kaj Granath och Sofia Appelgren. Kaj Granath är arkitekt, lärare och forskare på avdelningen för Byggnadsteknik och belysningsvetenskap. Han delade med sig av trender inom stadsutveckling och visade internationella exempel på hur vi kan göra staden till en attraktiv livsmiljö – en föreläsning som både engagerade och skapade diskussion om Jönköpings stadsmiljö.

Medan Kaj pratade stadsutveckling på ovanvåningen fick vi under jord höra Sofia Appelgren prata om hur mångfald kan bidra till innovation, utveckling och affärsnytta för företag och organisationer. Sofia startade 2008 det sociala företaget Mitt Liv som arbetar för ett inkluderande samhälle och en arbetsmarknad som värdesätter mångfald. Hon bjöd på en engagerande och interaktiv föreläsning där publiken med jämna mellanrum fick frågor med tid för diskussion och reflektion– något som var mycket uppskattat.

Vi fick också höra Linda Hörnfeldt, som startat Sveriges första branschorganisation för influencers inom blogg-, podd- och youtube-världen, prata om det verkliga värdet av Influencer Marketing; Severin Matusek, grundaren av den digitala plattformen co-matter som utforskar vad som gör att communities och nätverk blomstrar, prata om nätverkande; samt Gary Abela, försäljningschef för Tysklands största techfestival Tech Open Air, dela med sig av hur Berlin blev Europas starkaste arena för start-ups. Framåt kvällen äntrade Tommy Hultqvist från Carlobolaget scenen, tillsammans med Carola Öberg, för att presentera resultatet av det 44 timmar långa innovationsrace de just avslutat – och det var ett mycket lyckat sådant!

Betapitch Jönköping

En buffé av plockmat serverades och de flesta var hungriga på mer än bara inspiration. Middagen bjöd på sköna snack, goa skratt och en del nerver. Det senare var det främst pitcharna som stod för. Snart var det nämligen dags för dem att äntra scenen för att pitcha sina affärsidéer inför en förväntansfull publik och jury.

Juryn bestod av Tobias Dahlberg, affärsutvecklare Science Park Jönköping; Simon Markström, patentombud Awapatent; Sven Rydell, näringslivschef Jönköpings kommun och Ida Rydh, varumärkeskonsult och partner Identx kommunikation och på bara fem minuter skulle bolagen presentera och sälja in sin idé innan juryn fick möjlighet att ställa frågor.

Efter en svår överläggning presenterade juryn sitt beslut och motivering. Trustcruit kammade hem vinsten och får därmed representera Jönköping i den internationella Betapitch-finalen i Berlin den 7 december.