32H Innovation Race: Så skapar du affärer på nätet
Du kanske redan har kommit en bit på vägen. Eller har tankar på att börja sälja via nätet. Eller bara är nyfiken på vad som väntar runt hörnet; hur nätet kommer att påverka alla affärer. Då får du inte missa det här tillfället. För det är ingen tvekan, det är på nätet den stora affärsrevolutionen är på väg att ske. Det som kallas ”digitala affärer”.
Till hösten kraftsamlar vi de vassaste experterna på digitala handelslösningar till ett så kallat ”Innovation Race”. Du och ditt företag är – tillsammans med några få väl utvalda – inbjudna.
Under 32 timmar kommer du tillsammans med oss att staka ut vägen för din framtida resa på nätet. Vi kommer att räta ut frågetecken, förse dig med kunskap och trigga dig att våga tänka nytt.
Varför 32 timmar?
Varför inte en vanlig eftermiddagsövning? På 32 timmar hinner vi gå på djupet, inte bara prata i allmänna termer. När du checkar ut har du en egen checklista med dig. En handlingsplan för nya affärer, som du direkt eller stegvis kan börja implementera.
När?
2-3 september. Vi återkommer om plats.
Innovationsprocessen
Så här ser processen ut:
1. Introduktion: Om omvärlden
Vi ger dig en snabb överblick i ”den nya världen” Vad påverkar oss? Hur agerar vi som människor? Och inte minst som köpare och säljare?
2. Steg 1: Utmaningarna
Vi tittar på dagens och framtidens utmaningar. I allmänhet och för just ditt företag.
3. Steg 2: Visionen
Vart är vi på väg? Vi tänker globalt och agerar lokalt. Hur ser vårt erbjudande ut?
4. Steg 3: Kunden
Vem är framtidens kund och användare av vår lösning? När är framtiden här – och hur påverkar det vår verksamhet?
5. Steg 4: Varumärket
Vad är ett varumärke värt i ”den nya tiden”? Hur kan vi öka närvaron på marknaden, ta kontroll och stärka vårt varumärke?
6. Steg 5: Kundresan och teknik
Ska vi bygga en egen plattform eller hänga på någon annans? Vilka tekniker är rätt för oss?
7. Steg 6: Logistiken
Logistik ur ett nytt holistiskt perspektiv = värdekedjan från leverantörer till lager, distribution, kundsupport, förpackning, det vill säga den totala upplevelsen av det du säljer.
8. Steg 7: Affärsmodellen
Din affärsmodell! Nio delar ger dig en ”hands-on” design av morgondagens affärer, kostnads- och lönsamhetsbild. Kreativa idéer och innovativa tankar filtreras ner till prioriterade områden och en konkret handlingsplan. Vårt framtida erbjudande? Distributions och säljkanaler? Påverkan?
Resurser? Hur ser innovationsteamet ut och vem är ansvarig internt? Har vi kunskaperna inhouse eller skall vi hitta partners?
9. Steg 8: Handlingsplanen
Vad ska vi börja göra? Vad ska vi sluta göra? Svaret blir din handlingsplan.
10. Resultatet (det du får med dig hem)
- Checklista på varför, hur och vad – samt vem
- Affärsstrategi och affärsmodell
- Investeringsplan
- Riskbedömning
- Handlingsplan
Experter på plats
Flera experter garanterar hög innovationshöjd … här är några av dem som gör skillnad.
Patrik Stoopendahl
Författare till boken ”Köprevolutionen” kan allt om framtidens kund- och köpbeteenden.
Niklas Larsson
Den praktiska visionären och konceptutvecklaren för hur du säkrar framgång genom en ehandels-satsning.
Göran Mattiason
Har drivit egen kommunikationsbyrå (IPM Brand & Communication) under många år. Har arbetat med både stora och mindre företag. Bl a Rebook i Skandinvaien, Tieto Enator, Dahl, Kosta Boda, Stiga, Etac, Skeppshultcykeln, Lager 157 m fl. Nu verksam som rådgivare inom strategisk kommunikation.
Tomas Ankarcrona
Utbildar inom logistik på Yrkeshögskolan i Jönköping och har stor erfarenhet av ehandel, bl.a. genom Scandinavian Photo och IKEA.
Team Science Park Innovation Runway
Vår styrka är att inspirera företag till att tänka om framtiden. Att utifrån nya perspektiv skapa affärsmodeller som anpassas till dina förutsättningar. Varje företag får en dedikerad affärsutvecklare från vårt team, som tillsammans med företaget ritar framtidens affärskarta – som enkelt kan appliceras och kommuniceras internt och som vi kan hjälpa dig med att genomföra.
Innovationssystemet – Tvärfunktionella grupper skapa de bästa innovationerna
Våra samarbetspartners i JU (JIBS: Jönköping International Business School och JTH: Jönköping Tekniska Högskola) bidrar med kunskap runt teknik, innovation och entreprenörskap samt internationalisering. Vi kommer också att ha med oss studenter som bidrar med nya tankar och kreativitet.
Anmälan
Anmäl dig och dina kollegor via formuläret nedan senast den 28 augusti.
Arrangörer

