Qnister fick ett bollplank i inkubatorprogrammet
Under denna tid var Qnister en del av Science Park inkubator, något som Anna-Lena förklarar var både ett stöttande och tryggt bollplank under den intensiva perioden. Ansvarig affärsutvecklare var Martin Harbäck, och han menar att det fanns flera framgångsfaktorer som skapade företagets snabba tillväxt.
Martin Harbäck, affärsutvecklare på Science Park
– Qnister var snabba att agera på en makrotrend. De byggde tjänsten i god tid innan förändringen skulle slå igenom. Så när väl efterfrågan kom hade de hunnit jobba igenom användarvänligheten. Dessutom kombinerade de egen direktförsäljning med att bygga återförsäljarnät. På det sättet låg de nära kunderna samtidigt som de kunde få ut mer säljkraft genom återförsäljarna, säger Martin.
Framför allt fanns det en egenskap som enligt Martin gjorde att Qnister snabbt kunde växla upp.
– Alla affärsutvecklare vet att en särskild egenskap är viktigare än de flesta andra, nämligen entreprenörernas drivkraft. Den behövs i alla delar av ett bolagsbyggande och då särskilt inom säljområdet. Därför var det särskilt roligt att jobba med Qnister, för de hade hur mycket som helst av den varan, säger Martin.
Under 2018 fick Qnister ta emot Guldenen – Science Park utmärkelse till det inkubatorsföretag som utmärkt sig mest under året.
Ett nationellt etablerat GDPR-verktyg
Idag är Qnister ett nationellt etablerat GDPR-verktyg, där deras tjänst även finns på engelska och används av svenska dotterbolag i Europa. De senaste åren har även produktutvecklingen gått framåt. Nyligen släppte de ett nytt system för visselblåsning – en molntjänst som ska förebygga missförhållanden på arbetsplatser genom säkra kanaler för rapportering.
Qnisters framgångsfaktorer och snabba tillväxt har enligt Anna-Lena alltid varit präglad av den flexibla arbetsprocessen, i kombination med duktiga medarbetare och korta beslutsvägar. Något som Anna-Lena ser tillbaka på med extra stolthet är dessutom att de inledningsvis vågade utveckla vad kunden efterfrågade, genom att vara lyhörda och svänga efter marknaden.