Studenter från JIBS och Tekniska Högskolan i Jönköping går fram på scen för att ta emot förstapriset i Impact Challenge 2023

Luftrening med hjälp av alger vann första pris i idétävlingen Impact Challenge 2023

Luftrenare med mikroalger – i form av en lampa! Ja, det blev den vinnande pitchen när finalen av Impact Challenge gick av stapeln på Jönköping University onsdagen den 27 september. Stort grattis till Gustavo, Ashley, Jaap, Maxim och Mehtap till vinsten och 15.000 kronor från Tillväxtstiftelsen i Jönköpings län! ⁠

Peter SIljerud föreläser om modellen "5B" och trendspaningar.

Impact Challenge kickades ingång med en föreläsning med Peter Siljerud från Futurewise.

I måndags samlades strax drygt 250 studenter från JIBS och Tekniska Högskolan i Jönköping, redo att ta sig an stora samhällsutmaningar med hjälp av trendspaning, kreativitet och entreprenörskap. Årets omgång av studenttävlingen Impact Challenge tog avstamp i den så kallade ”5B-modellen” som presenterades i en föreläsning med trendspanaren och omvärldsanalytikern Peter Siljerud från Futurewise. Modellen består av fem kategorier och frågeställningar som alla är nyckelområden för att skapa en hållbar livsstil:

1

Bostaden

Hur kommer våra boendepreferenser att se ut framöver?

2

Bilen

Hur kommer våra kommunikationer och transporter se ut i framtiden?

3

Biffen

Hur kommer vår matkonsumtion förändras?

4

Butiken

Hur förändras vår konsumtion av varor och tjänster?

5

Börsen

Hur kommer svenskarnas ekonomi att förändras?

Impact Challenge är en tävling med fokus på hållbara affärsidéer

Emilia Sundberg från Science Park berättar om Impact Challenge.

Emilia Sundberg, affärsutvecklare på Science Park, är en av de som jobbat med att arrangera tävlingen.

– Vår planet står inför enorma utmaningar och just därför är det extra viktigt att gå samman och försöka hitta lösningar och samtidigt fokusera på det positiva. Den energi som uppstår när 250 studenter samlas är oslagbar. De är framtiden och det är därför vi gör det här tillsammans med JU, säger Emilia Sundberg, affärsutvecklare på Science Park.

Studenterna delades in i 45 team som fick två dagar på sig att arbeta fram en affärsidé att presentera för en jury. Därefter gick fem team vidare till final.

Här är finalbidragen i Impact Challenge:

Honeycomb (Kategori: Bilen)

En ny typ av konstruktion av containrar, inspirerade av cellformen inuti en bikupa. Konstruktionen gör containern starkare och lättare vilket bidrar till mindre energiförbrukning och en mer hållbar transportindustri.

Algalume (Kategori: Bostaden)

Teamet bakom Algalume angriper problematiken med dålig luft i små lägenheter i urbana miljöer. Deras affärsidé är en kombinerad lampa och luftrenare, som renar luften med hjälp av mikroalger. Biprodukten som skapas kan sedan användas som gödning till inomhusväxter.

EcoHub (Kategori: Biffen)

Mycket av den färska maten som vi äter idag transporteras hundratals mil innan den hamnar på vår tallrik, vilket gör den mindre näringsrik och lämnar ett stort negativt avtryck på klimatet. Inspirerat av vertikalt jordbruk har teamet bakom EcoHub skapat en produkt som med modern teknik möjliggör småskaligt jordbruk för privatpersoner – i urbana miljöer.

Pennywise (Kategori: Börsen)

Många startups misslyckas med sin tillväxt och utveckling på grund av brist på finansiering. Samtidigt visar statistiken att över hälften av allt riskkapital går till just impactbolag. Pennywise är en aktiebaserad crowdfunding-plattform som möjliggör mikroinvesteringar till startups inom impactsektorn.

Magic Mirror (Kategori: Butiken)

De fysiska butikerna dör ut en efter en, samtidigt som den stora mängden returer som skickas inom e-handeln är ett stort miljöproblem. Konceptet Magic Mirror kombinerar den digitala och fysiska butiken och gör det möjligt att prova kläder från alla klädkedjor i ett och samma provrum, för att minska risken för en retur. Detta görs med hjälp av högteknologiska speglar som projicerar kläderna på din spegelbild.

Linda Pålsson står i en aula och avslöjar vinnaren av Impact Challenge. Bakom henne står hela tävlingsjuryn.

Juryns motivering:

Pitchen och affärsidén som till slut vann juryns hjärta var Algalume – den kombinerade lampan och luftrenaren som drivs av mikroalger. Juryn bestod av Linda Pålsson (Science Park/Speed Capital), Peter Schön (Science Park), Leona Achtenhagen (Jönköping University) och Magnus Vårbrant (Jönköping University). Så här löd vinnarmotiveringen:

”Det vinnande teamet har kopplat sin affärsidé till framtidsscenarier på ett skickligt sätt och visar på en djup förståelse för vår natur. Deras lösning uppfyller inte bara ett specifikt kundbehov utan passar också perfekt in i tävlingens kategori. Idén är realistisk och kan genomföras innan år 2030 och har ett starkt fokus på att hjälpa miljön och samhället. Teamet pitchade sin idé på ett professionellt och övertygande sätt, vilket inspirerade hela juryn att lära sig mer om konceptet. Med sin vision och sitt engagemang för att skapa verklig impact i världen är Algalume de välförtjänta vinnarna av 2023 års Impact Challenge vid Jönköping University.”

Studenter från JIBS och Tekniska Högskolan i Jönköping går fram på scen för att ta emot förstapriset i Impact Challenge 2023

Vinnarna tilldelades 15 000 kronor från Tillväxtstiftelsen i Jönköpings län

Tillväxtstiftelsens ändamål är att främja näringsliv, forskning och kompetensutveckling med inriktning mot entreprenörskap, innovation och förnyelse i Jönköpings län. Stiftelsens uppdrag är långivning, bidrag och utfärdande av stipendier till innovativa företag i tidiga faser. I uppdraget ingår också att anordna utbildningar och seminarier.

Stiftelsen förvaltas av Science Park och

har sin grund i den tidigare Kreditgarantiföreningen i Jönköpings län (KGF), som sedan 2006 bedrivit verksamheter med kreditgarantier och lån till innovativa tillväxtbolag. Kapitalet och långsiktigheten garanteras bland annat genom donationer från företag, organisationer och privatpersoner.

Tillväxtstiftelsens logotyp i guld