6 nyckelområden för lyckad e-handel

E-handel har fått en aura av magiskt skimmer över sig. Många tänker att det är något tekniskt som endast ett utvalt antal människor förstår och kan använda. Jag vill mena att det är tvärt om.

E-handel handlar inte alls – eller väldigt lite – om teknik. Teknik och plattformar är bara en möjliggörare, som gör att e-handel är genomförbart rent praktiskt. Långt innan tekniklagret nås i en process finns det några viktiga punkter som måste behandlas:

  1. Vem är kunden och hur ser dess beteende ut?
  2. Har du ett attraktivt erbjudande?

Och om du är ett etablerat företag:

  1. Förstår du processerna i din verksamhet och hur de kommer att påverkas av e-handeln – från orderflöde till logistik och eftermarknad.

Detta är frågor som behöver besvaras och dokumenteras och först när det är gjort bör en kravlista med ”Must-Haves” och ”Nice-To-Haves” sammanställas. Dessa kan sedan utgöra ett underlag för tekniska bitar som till exempel plattformsval, eller som beställningsunderlag till konsulten som ska göra jobbet.

En ”Must-have”-lista är en sammanställning av de detaljer som är helt nödvändiga för att du ens ska kunna bedriva din affär (nyckelordet MÅSTE finns med). Exempel:
– Vi måste ha en koppling till vårt affärssystem, vi kan inte processa ordrar manuellt
– Lagersaldon måste uppdateras i realtid annars kommer det uppstå konflikter i våra butiker

En ”Nice-to-have”-lista är de sammanställda punkter som är önskvärda men i sig inte är ett krav för att du ska kunna starta igång (nyckelordet BÖR finns med). Exempel:
– Man bör kunna jämföra produkter sida vid sida
– Order bör godkännas per automatiskt i vårt affärssystem

Hårt arbete

Någonting vi måste ha klart för oss när vi påbörjar vår resa är att lyckad e-handel innebär hårt arbete.  Förr kunde någon som ”tyckte det var kul med dator och sånt” få ett jobb inom området men idag krävs erfarenhet och spetskompetens. Idag är e-handeln en precis lika seriös säljkanal som utesäljaren, den fysiska butiken eller den tryckta produktkatalogen. Och just därför ska e-handeln också vara del av affärsplanen.

Jag pratar gärna om några nyckelområden som är viktiga när det kommer till e-handel. Återigen är teknik är inte en av dem.

1. Innovation

Det är en hård marknad med kanaler som utvecklas i en rasande fart och för att lyckas online krävs att du konstant uppfinner dig själv på nytt. Att vara e-handlare är per definition att vara innovativ och våga prova nya vägar. Utan innovation är vi bara handlare, vilket förr eller senare leder till en situation där endast sänkta priser ger försäljning. Det är ur ett långsiktigt perspektiv farlig mark att ge sig ut på. Att kunna addera mervärde till kunden kommer vara nyckeln till framtiden.

2. Fokus

Att fokusera på sin verksamhet och sin egen affärsmodell kan ibland vara svårt när konkurrenterna gör allt för att positionera sig på marknaden. Men innovation tillsammans med fokus på sin egen verksamhet är nycklar till framgång. Gör det du tror på och gör det riktigt bra – bättre än alla andra.

3. Relationer

Relationer är den enskilt viktigaste delen i en affär, för det finns faktiskt bara en enda del som inte går att byta ut i en affärskedja: Kunden. Du kan byta leverantör, plattform och distributör men du kan aldrig byta bort en kund. Då har du helt enkelt inte längre någon affär. Därför måste du bygga trovärdiga och långsiktiga relationer. Ingå äktenskap med dina kunder! Kom ihåg att det är billigare att behålla en kund än att hitta en ny.

4. Kommunikation

Att kommunikation är key i alla relationer är ingen nyhet, oavsett om det handlar om den privata relationen, ditt professionella nätverk eller samspelet mellan dig, dina kunder och samarbetspartners. Kommunikation är helt avgörande. Därför är det också avgörande att du säger rätt saker, i rätt kanaler, vid rätt tidpunkt och med rätt tonalitet. Våra olika målgrupper befinner sig på olika platser i livet och är vana att tilltalas på helt olika sätt. Du talar ju till exempel inte med en senior på samma språk som med en tonåring.

5. Kunskap

Se till att ha kunskap om det du säljer och var inte rädd för att dela med dig av den kunskapen. Var bjussig och snåla aldrig. Ju mer du delar med dig desto bättre kommer dina relationer bli och din trovärdighet kommer att öka. Du är förhoppningsvis expert på det du säljer.

6. Ärlighet

Vill du bygga en långsiktig relation gäller det att vara ärlig och ha ett bemötande som skapar tillit. Att torg-kränga varor fungerar sällan långsiktigt och att bara slåss med pris som konkurrensmedel är ofta självdestruktivt i längden. Var ärlig, stick ut hakan och leverera något som överträffar kundens förväntan. Hitta inte på och gissa aldrig. Kan du till exempel inte garantera att en leverans tar 1-2 dagar? Ge då hellre en realistisk tidsuppskattning och låt kunden bli positivt överraskad över att få hem sin produkt redan dagen efter beställning.

Nu kanske du tänker:

”Men detta var väl inga nyheter? Detta gäller väl i all varumärkesbyggnad och i all försäljning?”

Ja, exakt! Det är precis det som e-handel handlar om. E-handel är inte en teknik eller en bransch. E-handel är innovation, fokus, relationer, kommunikation, kunskap och ärlighet. Tar du med dig det är du på väg mot en spännande resa.

Community

Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår