En kvinna sitter i ett säljsamtal över telefon. Hennes blick är fokuserad.

Så blir du blir en bättre säljare

Att bemästra konsten att sälja är en av nycklarna i att driva ett framgångsrikt företag. Det spelar (tyvärr) ingen roll hur fantastisk din produkt eller tjänst är om du inte kan övertyga andra om dess värde. I den här snabbguiden tar vi oss igenom ett gäng enkla men effektiva knep för att bli en bättre säljare.

Du kommer att få lära dig mer om säljprocessens fyra faser, vikten av att vara en bra lyssnare, hur du planerar och organiserar ditt säljarbete på samma sätt som en joggingtur, och slutligen hur du svarar på dina kunders tre viktigaste frågor.

Säljprocessens fyra faser:

1

Kontaktfas

Här handlar det om att skapa ett positivt första intryck på kunden. Du har bara fem sekunder att göra det, så använd dem klokt!

2

Analys

I detta skede ställer du frågor för att förstå vem kunden är och vad de behöver.

3

Presentation

Nu är det dags att presentera vad du har att erbjuda kunden.

4

Förhandling

Slutligen landar du i en överenskommelse.

Kom ihåg, en bra säljare är en bra lyssnare. Det vanligaste misstaget många säljare gör är att skynda vidare från fas 2 (analys) till fas 3 (presentation), utan att först på djupet ha koll på vad kunden faktiskt behöver. Försäkra dig om att du verkligen förstår kundens behov innan du presenterar din lösning.
Börja med öppna frågor – hur, vad, varför. Låt frågorna bli mer slutna längre in i samtalet – till exempel ”har jag förstått dig rätt att…” och ”finns det något hinder för att du skulle…”

Avsluta med att berätta vad det kostar, men säkerställ först att kunden vill ha det du säljer. Sälj ska vara win-win för båda parter.

Närbild på två ben som löptränar på en asfaltsväg.

Planera ditt säljarbete som en joggingtur

Som säljare kan det ibland vara svårt att ta första steget. Och för en företagare är det ofta ett steg i sig – att ens se sig själv som säljare. Alla som driver eget företag behöver dock i någon utsträckning vara säljare, särskilt i början av sin företagsresa. Men vet du? Att komma i gång med din försäljning behöver inte vara svårare (eller lättare…) än att börja jogga. Här är några knep att ta till för att komma i gång med din säljträning:

1

Planering

Precis som du planerar en joggingtur, bör du planera dina säljkontakter. Boka in dem i din kalender. Tips! Välj den tidpunkt på dagen då du brukar känna dig som mest pigg och produktiv och en tid då ingenting kan störa dig.

2

Frekvens och uthållighet

Ett träningspass på våren och ett på hösten gör dig inte till en snabb löpare. Du behöver regelbundenhet för att nå resultat i ditt säljarbete.

3

Teamarbete

Att springa i grupp och hålla varandra ömsesidigt ansvariga för att det blir av, är ett bra sätt att se till att joggingturen verkligen genomförs. Då kommer dina försök att skjuta på träningen att synas av din inbokade partner. Sälj tillsammans i företaget, eller vid samma tidpunkt. Prata om försäljningen, svårigheter och framgångar. Inspirera och peppa varandra.

4

Möta utmaningar

Den som säger att alla joggingturer är njutbara ljuger – det är vi nog alla överens om. Och alla säljkontakter kommer inte att vara underbara. Men det är i dessa utmaningar som vi verkligen växer. Sänk ribban och fäst lagom stor känslomässig vikt vid ett ”nej”.

5

Sätt mål

Att anmäla sig till ett lopp kan vara en motivationskraft för träning. På samma sätt kan säljmål – som du satt själv – ge dig drivkraft i ditt arbete.

6

Fira framgångar

När du når dina säljmål, fira! Dela med dig av dina framgångar och skryt om dig själv. 🥳

Svara på kundens tre viktigaste frågor

För att lyckas med försäljning behöver du kunna besvara kundens tre viktigaste frågor: ”Varför ska jag köpa detta?”, ”Varför ska jag köpa detta av just dig?” och ”Varför ska jag köpa detta just nu?” Genom att bemöta dessa frågor kan du skapa en stark koppling mellan kundens behov och din produkt eller tjänst.

Varför ska jag köpa detta?

Detta handlar om att klargöra värdet av din produkt eller tjänst. Hur kommer det att lösa kundens problem eller förbättra deras liv?

Varför ska jag köpa detta av just dig?

Här behöver du få kunden att förstå vad som gör dig och ditt företag unikt. Vad är det med din produkt, tjänst eller kundservice som skiljer dig från konkurrenterna?

Varför ska jag köpa detta just nu?

Slutligen behöver du skapa en känsla av att erbjudandet har en deadline. Varför är det viktigt att kunden tar beslutet att köpa nu?

Lycka till!

Att bli en skicklig säljare är en process, men med rätt förberedelser och strategier kan du bemästra konsten att sälja. Kom ihåg de fyra faserna i säljprocessen, planera ditt säljarbete som en joggingtur och var alltid redo att svara på kundens tre viktigaste frågor.

Vi är gärna med och stöttar dig längs vägen. Boka ett möte med någon av våra affärsutvecklare, så hör vi av oss inom kort!

Boka coaching här
Två personer står på ett event och nätverkar. I bakgrunden står fler eventdeltagare och pratar.

6 tips för hur du blir ett proffs på att nätverka

Att nätverka är något som pågår på alla nivåer och i alla branscher – oavsett om det sker i vår yrkesroll eller privat. Som entreprenör innebär ett stort kontaktnät en oas av möjligheter och potentiella samarbeten.

Affärsmässigt är det idag en superkraft att vara ”duktig” på att nätverka. Och trots att de flesta av oss inte föds som Superwoman, så kan vi faktiskt lära oss att bli det när det kommer till att knyta nya kontakter. Precis som med allt annat så blir ingen en stjärna över en natt. Nej, träning ger färdighet.

Att bygga på sitt kontaktnät är aldrig en dålig idé. Oavsett om du är en utåtriktad underhållare eller en lite mer reserverad lyssnare så finns det lärdomar att ta till sig åt båda håll. Hitta ditt eget personliga sätt att nätverka på. Kanske är en ledarskapskurs, ett event, en lunch eller en ny kontakt på Linkedin? Bara du vet vad som funkar för dig. Är du osäker? Pröva dig fram!

För vissa faller det sig mer naturligt att nätverka, medan andra helt enkelt behöver öva lite mer – ja, vi har lite olika utgångslägen bara. En sak är dock säker:

Det du sår får du allt som oftast skörda och du vet aldrig vem som är länken till din nästa framgång.

Några saker att tänka på när det där dags att nätverka

Det finns såklart inga rätt eller fel när det kommer till att nätverka. Men det finns några knep som kan göra det både enklare och roligare.

1

Hitta en balans mellan att fråga och lyssna

Ett vanligt misstag vid till exempel mingel är att vi ofta fokuserar lite för mycket på oss själva och att vi pratar mycket mer än vad vi lyssnar. Ta därför för vana att alltid inleda konversationen med att fråga frågor om den du pratar med. Lyssna och fråga Sen kan du dra din hisspitch* – som du såklart kan som ett rinnande vatten!sedan lite till.

*Hisspitch: En kort presentation där du säljer in din idé, ditt företag eller erbjudande.

2

Fråga ”Hur då?”

Utifrån klassisk intervjuteknik finns det en oslagbar fråga som får människor att öppna upp och våga prata om sig själva med främlingar – nämligen: ”hur då?”. Det är en fråga som du i princip kan ställa varje gång personen du talar med blir tyst. Denna typ av följdfrågor visar att du är intresserad, och knuffar nästan per automatik konversationen vidare.

3

Förbered dig väl

Ett bra knep att ta till om du känner dig lite ringrostig i mingelsammanhang är att förbereda sig innan. Tänk igenom bra frågor och samtalsämnen som kan bryta isen när det behövs och gå igenom de frågor som du kan väntas få. I dessa sammanhang gäller det att hålla sig kort och koncis – ingen orkar lyssna på en hel novell som svar på en enkel fråga.

4

Sätt upp mål och tänk kvalitét framför kvantitet

Alla vill ha ett stort nätverk och med rätt teknik och underhåll kommer du med all sannolikhet att lyckas inom tid. När du inledningsvis ska börja bygga på med kontakter är det bra att börja med de personer som är mest relevanta för din karriär och utveckling i nuläget. Fokusera på att lära känna dem lite mer djupgående och rikta in dig på personer som du kan ha nytta av och skapa nytta för. Sätt upp lite mål och definiera vad du vill uppnå innan du går dit. I stället för att enbart närvara vid en träff eller ett event för att ”det kan finnas värdefulla kontakter där”, kan du redan på förhand definiera vilka affärskontakter du vill träffa och varför.

5

Följ upp, följ upp, följ upp

Följ upp, följ upp och följ upp! Efterarbetet av nya kontakter är kanske det absolut viktigaste i nätverkskedjan. Varför? Jo, det är egentligen enkel psykologi. Människor gillar att bli uppmärksammade och ihågkomna – oavsett om det gäller i jobbsammanhang eller privat. Ta därför alltid för vana att följa upp dina konversationer inom några dagar. Detta kan du göra i form av ett lättsamt mejl, där du tackar för ett bra samtal eller genom att skicka en kontaktförfrågan på LinkedIn. ”Man ska alltid vårda sina kontakter, tjänster och gentjänster” är inte ett begrepp för intet.

6

Stay real!

Att mingla är en konstart av rang och en sak du bör undvika är att uppfattas som för ”säljig” i din framtoning. Att försöka vara smidig och genuint nyfiken och intresserad av den du samtalar med är alltid rätt väg att gå. Var ärlig och genuin när du nätverkar! Kom ihåg att alla som befinner sig i ett nätverkssammanhang är i samma situation som du. Se det som att ni hjälper varandra att skapa nya affärer och komma vidare i entreprenörskapet – att det är ett forum för givande och tagande.

Övning ger färdighet – nätverka på Science Parks event och aktiviteter

I vår Science Parks community finns ett stort utbud av event och aktiviteter för dig som redan driver eller är nyfiken på att starta ett eget företag. Vi arrangerar allt från inspirationsföreläsningar till pitchkvällar med spännande startups och varje år deltar över 5000 nyfikna individer. Här kan du se våra kommande event och aktiviteter.