En grupp människor står inne på en innergård med höjda champagneglas och tittar mot kameran.

Så skapades framtidens resväska – på 44 timmar

24 oktober 2017

Under 44 intensiva timmar samlades utvalda aktörer för att skapa ett helt nytt produkt- och affärskoncept runt ”framtidens smarta resväska”. Resultatet blev en ny, spännande produkt med utgångspunkt i design, hållbarhet och personlig användarupplevelse. Och det bästa av allt – den är närproducerad: ”made in Jönköping County”.

Den 18-20 oktober samlades Carlobolaget tillsammans med åtta affärspartners och experter inom utvalda områden, för att genomföra ett så kallat ”Innovation Race”. Bakom innovationsmodellen står Science Park genom projektet Innovation Runway, som jobbar för att skapa nya affärer för små- och medelstora företag i Jönköpings län.

En uppkopplad väska med oändliga möjligheter

Efter intensivt arbete där deltagarna jobbat sena kvällar och tidiga morgnar stod resultatet klart: ett tre-i-ett-koncept bestående av ett modulsystem som grundar sig på ett chassi där kunden själv kan bygga ihop den väska han eller hon har behov av.

”Carlo – the connecting bag concept” är en banbrytande lösning för framtidens väska där kunden kan byta ut moduler baserat helt på hur behov ser ut för dagen och morgondagen. Systemet ger användaren oändliga möjligheter och kombinationer – allt efter personlig smak och med utgångspunkt i god design.  För den som reser mycket kan väskan lätt kompletteras med smarta mobiluppkopplingar.  Ett hållbart koncept där en flexibel väska löser uppgiften där flera olika väskor behövs idag och dessutom sparar utrymme hemma. En väska för det moderna samhället.

Kraftsamling resulterar i ny produkt och marknadsstrategi

Det händer mycket nytt i vår bransch, och den här öppna innovationsprocessen har lyft fram nya tankar som formats till en innovativ väska för personer med en alltid i farten livsstil. Vi hade aldrig klarat detta på egen hand.

Tommy Hultquist, VD, Carlobolaget

– Science Park har identifierat samarbetspartners vad gäller komponenter, material och teknik. Och först nu förstår vi vilken omfattande logistik som ligger bakom denna kraftsamling. Vi känner oss såväl tacksamma som ödmjuka efter denna dynamiska innovationsprocess som resulterat i en helt ny produktgeneration och ny marknadsstrategi. Att så många talanger har fokuserat på att utforma vårt företags framtid har gjort ett starkt intryck, inte bara på oss utan på alla som har medverkat, berättar Tommy.

Marie Louise Krig står lutad över och tittar på skärmen på en uppfälld laptop. Bredvid henne står två män som ser ut att fundera över något.

Carlobolagets delägare Jonas Rudmo i samtal med Marie Louise Krig och Christian Magnusson om trendspaning.

Trendspaningar bekräftar idé och behov

Carlobolaget hade med sig en idé som med hjälp av deltagarna kunde utvecklas och verifieras genom bland annat trendspaningar. Processen gav en ny insikt om betydelsen av innovation och att skapa nya kundvärden baserat på användarens behov.

– Nu ser vi med både glädje och viss nervositet framför oss ett utvecklingsprojekt som ska realisera den tillväxtvision som vi satt –  det vill säga att vi år 2021 ska nå 100 miljoner i omsättning. Vi inser också att vi kommer att behöva fortsatt stöd och coaching på vägen, säger Tommy.

Det unika med just detta Innovation Race är att vi har samlat ett produktföretag tillsammans med tilltänkta underleverantörer för att tillsammans hitta lösningar. Tack vare att vi kombinerar kunskaper inom marknad, varumärkesstrategi, teknik, patent, material, design och patent kan vi komma fram till de riktigt smarta lösningarna.

Carola Öberg, projektledare, Innovation Runway

Tid alltid en bristvara

När det kommer till innovationsarbete i små- och medelstora företag finns det en nyckelfaktor som nästan alltid saknas: tid.

De allra flesta nämner tiden som ett hinder för innovationsarbete – vid sidan av kärnverksamheten har man helt enkelt inte tid. Därför är det upplyftande att se hur alla som deltagit i vårt Innovation Race kunnat släppa vardagen för att helt fokusera på att omvandla ett företags utmaning till nya gemensamma affärsmöjligheter.

Carola Öberg

Nästa steg handlar om att Carlobolaget startar sin tillväxtresa med att bygga en prototyp som ska testas innan lansering sker om cirka ett år. Innovation Runway är med på resan för att nu leda ett unikt samverkansprojekt och rita affärskartan framåt!

Vi vill passa på att rikta ett stor tack till alla som var med på racet:

  • Carola Öberg, Science Park Innovation Runway
  • Lars Birging, Science Park Innovation Runway
  • Tomas Hagwall, Science Park Innovation Runway
  • Henrik Laurelii, Almi
  • Magnus Gustafsson, Almi
  • Werner Hilliges, Almi
  • Fredrik Rudenstam, Fredrik Rudenstam Design
  • Tommy Hultquist, Carlobolaget
  • Lars Persson, Carlobolaget
  • Jonas Rudmo, Carlobolaget
  • Daniel Ström, CombiQ
  • Joakim Gustafsson, CombiQ
  • Johan Lundén, CombiQ
  • Jonas Kello, Divid
  • Erik Engvall, Divid
  • Tony Kübek, Flintab
  • Fredrik Johansson, FOV
  • Erik Abrahamsson, Grand Public
  • Johan Boqvist, Grand Public
  • Leif Krause, Industrilås
  • Adam Linnåsen, Industrilås
  • Olov Nylander, Industrilås
  • Göran Clewåker, PrioPlastic
  • Torsten Byström, PrioPlastic
  • Simon Markström, AwaPatent
  • Håkan Unbeck, Glimstedt Advokatbyrå
  • Nina Starck, Musemind
  • Nils Krister Persson, Smart Textiles Borås
  • Marie Louise Krieg, Science Park
  • Gustav Österström, Science Park
  • Lars Rubensson, Gislaved gummi
  • Paula Johansson, Smålands Affärsresor /Stricct Travel
  • Christian Magnusson, Vettebrands
  • Karin Havemose, JTH
  • Darrecia Johnson, Student JIBS
  • Ieva Elena Ladigaite, student JIBS
  • Christoffer Rönndahl, student JTH
  • Jonas Sandwall, Prototal
  • Christer Johansson, Henrix
  • Filippa Hjälmeby, Henrix