En kvinna håller i två postpaket.

Pickia – minskad stress hos butikspersonal genom unik självbetjäningstjänst

17 mars 2023

Science Parks nya inkubatorbolag Pickia vill hjälpa företag och organisationer att på ett säkert och kundvänligt sätt erbjuda självbetjäning för in- och utlämning av paket och utrustning. Syftet är att avlasta hårt pressad butikspersonal och att bidra till ett mer hållbart logistikflöde.

E-handelsmarknanden växer stadigt. I takt med det ökar arbetsbelastningen på personal i butiker och på företag som ansvarar för den manuella utlämningen av paketen.

Pickias affärsidé bygger på att kunden själv sköter identifiering, hantering och utlämning av sitt paket från vald utlämningsplats, där du guidas till rätt produkt samtidigt som säkerheten för allt annat som finns på platsen garanteras. Lösningen kan appliceras vid engångsföreteelser som e-handelsordrar eller privat försäljning, så väl som vid återkommande processer som till exempel uthyrning.

Börjar på hemmaplan med långsiktig vision om den internationella marknaden

Tjänsten bidrar inte bara till minskad stress hos personalen. Pickia vill också vara med och skapa ett mer hållbart logistikflöde. Detta genom att öka servicenivån hos utlämningsställen och minska mängden onödiga resor till och från butik, både nationellt och internationellt.

Fem män håller i pappersark där det står Pickia på en gräsmatta med utsikt över Jönköping.

På kort sikt vill vi nå ett skede där vi kan erbjuda vår produkt och tjänst till den lokala svenska marknaden, med alla utmaningar det innebär. På längre sikt är visionen att ta den svenska modellen ut på den internationella marknaden och på så vis skapa en internationell logistikkedja kring e-handel som minskar andelen onödiga resor och bidrar till en mer hållbar e-handel och paketutlämning.

Erik Axelsson – systemingenjör och projektledare på Pickia.

Teamet

Bakom idén står ett team som alla brinner för att skapa kundvärde. De vill alla säkerställa att så väl stad och landsbygd får ta del av nya tekniska lösningar och utveckling:

  • Alexander Brodin, projektledare som värnar om teamets välmående.
  • Andreas Jansson, fullstackutvecklare med fokus på inbyggda system och hårdvarunära programmering.
  • Erik Axelsson, systemingenjör och projektledare med hjärta för industri, landsbygd och Östersjön.
  • Emil Axelsson, systemutvecklare med bakgrund inom retail samt fordons- och försvarsindustrin.
  • Filip Lindeholm, kreativ UX-designer med djup teknisk kompetens.
  • En affärsutvecklare som är kommersiellt ansvarig. Lång erfarenhet från olika branscher inom olika kommersiella roller.

En del av Science Parks inkubator sedan januari 2023

Varje år möter Science Park över 1000 idéer. Av dessa går ungefär 10 vidare till inkubatorprogrammet, som är den del av verksamheten där det finns bäst förutsättningar att hjälpa till när det kommer till innovativa idéer med stor potential. Under inkubationen, som normalt pågår 6-24 månader, får bolagen en skräddarsydd affärsutveckling med fokus på att ta idén och affären till nästa nivå. Inkubatorbolaget arbetar med Science Parks egna affärsutvecklare men också med externa specialister. Gemensamt för våra affärsutvecklare är att de har bred erfarenhet från såväl storbolag som att själva starta och driva företag och de har alla arbetat med försäljning och marknadsföring.

Vi ser fram emot att få hjälp av experterna på Science Park. Initialt behöver vi stöd inom finansiering och expertis kring hur man startar upp en utvecklande produktverksamhet och på sikt blir ett lönsamt bolag och en attraktiv arbetsgivare, säger Erik när han berättar om Pickias förväntningar på sin tid i inkubatorn.

Matilda Löf, affärsutvecklare på Science Park, ser stora möjligheter i teamets affärsidé.

– Vi ser verkligen fram emot att få jobba med Pickia i inkubatorn. De är ett bolag med ett starkt team och mycket kompetens för att bygga sin systemlösning. Pickias affärsidé bygger på att möta ett behov som finns hos både paktetombuden och konsumenten. Det ska bli spännande att få följa deras utveckling!”