Varför kör vi omkring på en massa luft? Det frågade sig Eksjöbon Per Hallendorff, som i flera år har retat sig på att de produkter han köpte på nätet alltid var packade i alldeles för stora paket, fulla av olika slags fyllnadsmaterial. Ur frustrationen föddes idén om en förpackning som tillverkas utifrån storleken på dess faktiska innehåll. Nu välkomnar vi Pers innovativa och miljövänliga koncept ”Binärkartongen” till Science Parks inkubator.
”Binärkartongen” är en lösning för att optimera storleken på e-handelsförpackningar, och spara resurser både när det kommer till transport och material. En innovation som kan bidra till att kraftigt reducera miljöpåverkan av våra transporter.
De flesta kan relatera till problemet bakom Binärkartongen. Du har köpt något online och ska packa upp din produkt. Efter att ha tömt paketet på förpackningsmaterial – som till stor del består av luft – hittar du till slut det du köpt i botten av kartongen.
Data från mängder av e-handlare visar att de flesta förpackningar som transporteras till kunder oftast inte är optimerade utifrån innehållet i paketet – så mycket som 30-50% av innehållet är luft. Det innebär att över 100 miljoner liter luft, eller 1000 tomma lastbilar, transporteras årligen – bara i Sverige. Siffrorna har dessutom några år på nacken – sedan dess har marknaden för näthandel ökat lavinartat. Detta är förödande för miljön, och kostsamt för företag som slösar pengar på material, logistik och onödiga lagerplatser.
För Per startade allt med ett modem. Efter en vådlig cykelfärd på ishala gator stod Per i kassan för att hämta ut sitt paket. Till sin förvåning fick han en jättestor kartong i sina händer.
”Min första reaktion var naturligtvis att jag hade fått fel paket. Efter att ha dubbelkollat bekräftades det att paketet var mitt, och jag irriterades över vetskapen om att förpackningen var orimligt stor i förhållande till innehållet. När jag cyklade hem började jag fundera på om dagens paket, som bara består av olika standardstorlekar, kunde förbättras” berättar Per.
Efter att ha pratat med sina vänner och scannat av marknad och media i frågan, stod det klart för honom att förändring var tvungen att göras.
Min idé har mottagits positivt och jag är glad över samarbetet med Science Park, som är en viktig kugge i resan mot att skapa en färdig produkt.
Binärkartongen är en kombination av en programvara och ett maskinsystem som effektiviserar och optimerar ett pakets storlek till storleken på innehållet. Lösningen eliminerar alla föråldrade standardförpackningar och skapar stora möjligheter till förändringar i branschpraxis, då paketen produceras och optimeras på plats hos e-handelsföretagen.
Per arbetar som projektledarkonsult på konsultbolaget Kvadrat och har hittills utvecklat Binärkartongen inom Kvadrats egna inkubator Inkubik. Hans idé har nyligen bolagiserats och under företagsnamnet Optibinary AB.
Bolaget kammade nyligen hem förstapriset, bestående av 300 000 kr, i innovationstävlingen Tripple F Challenge. Bakom tävlingen står bland andra Trafikverket, H&M, DHL, RISE, Vinnova och Postnord i syfte att hitta nya miljösmarta lösningar för e-handelsbranschen.
Optibinary och konceptet Binärkartonen är en innovation och affärsidé som alla förstår och kan ta till sig. Affärspotentialen är mycket stor, då den är relevant för en enorm och ständigt växande logistikbransch. Att innovationen så tydligt bidrar till att uppfylla de Globala målen och bidra till ett mer hållbart samhälle gör att vi på Science Park är extra stolta över att få hjälpa till att utveckla idén och bolaget.