Johan Lundell som startat klädföretaget Blankdays står och håller i ett av sina nylanserade plagg.

Blankdays lanserar väldesignad och hållbar basgarderob

27 september 2018

I en tid då allt fler drabbas av konsumtionsstress och letar snyggt, hållbart och etiskt producerat mode lanserar entreprenören Johan Lundell nu det hållbara klädvarumärket Blankdays.

Blankdays AB, som sedan i våras är ett av bolagen i Science Parks inkubatorsprogram, lanserar nu sin klädkollektion med målsättningen att skapa en väldesignad basgarderob, där varje plagg är ansvarsfullt producerat med hållbara kvalitetsmaterial.

Ett varumärke som är hållbart från start

Idén om att göra allt rätt från grunden, i stället för att addera ett lager eko-/rekotänk på en befintlig produktionskedja, har varit central för Johan Lundell när han tog fram sitt nya varumärke Blankdays. Efter 20 år i modebranschen – både hos små independentmärken och stora modedrakar – var Johan sugen på att bryta sig loss och starta ett varumärke med rötterna i hållbarhet.

Tidigare har jag jobbat med riktigt stora produktioner av plagg och har fått kämpa emot ett gnagande dåligt samvete för miljöfrågorna. Med Blankdays har jag möjlighet att göra rätt från grunden. Från material, produktion, närhet till underleverantörer, förpackningar, frakter, kontor och lager. Blankdays gör så små miljömässiga avtryck som möjligt genom alla led.

Johan Lundell, grundare, Blankdays

Den första kollektionen från Blankdays med skjortor och tshirts hänger på en vit klädställning.

Nytänkande affärsmodell för plaggen som används mest

Med insikten om att det är basplaggen och accessoarerna – de produkter som används varje dag, året runt – som gör störst skillnad är det just dessa produkter Johan har fokuserat på.

– Jag har under en längre tid känt att det saknas just basplagg som är hållbara i alla led till män. Medvetenheten om att det är ohållbart att fortsätta med masskonsumtion ökar för varje dag som går och jag vill med Blankdays bidra till att man ska ha råd att köpa färre men bättre.

Hållbar klädkollektion med noggrant utvalda leverantörer

Klädkollektionen består av basplagg för män: t-shirts, sweatshirts, hoodies, skjortor, kalsonger och strumpor och när det kommer till hållbarhet är det inte bara produktionens miljömässiga avtryck som står i fokus. Eftersom kläder som håller tvätt efter tvätt med bibehållen passform bidrar till en minskad konsumtion är klädernas kvalitet och passform är minst lika viktig.

– Genom nära samarbete med några av Europas bästa fabriker som har samma syn på tillverkning som jag, har jag fått fram fantastiska kvaliteter som både känns bättre och håller längre, vilket ger ytterligare en dimension på hållbarhet, säger Johan.

Vill skapa den ultimata varianten av varje plagg

Varje plagg tas bara fram i en passform med målsättningen att skapa den ultimata varianten av just det plagget. Genom att fokusera på ett fåtal plagg har Johan kunnat lägga väldigt mycket tid på att testa alla mått för att få fram rätt balans och passform. Detaljerna är välarbetade och färgpaletten går i klassiskt svart, gråmelerat, marinblått och vitt. Blankdays produktion sker i huvudsak i Portugal, men även i Sverige. Plaggen säljs utan mellanhänder, endast via blankdays.com, för att hålla nere priserna – en rimlig prisbild är nämligen ytterligare en del av Blankdays hållbarhetsstrategi.

Det är härligt att se den drivkraft och passion som Johan har i att bygga ett bolag med globala ambitioner, där hållbarhet kommer i första rummet.

Martin Harbäck, affärsutvecklare, Science Park

Hållbara och mötesfria dagar

Ordet Blankdays betyder ‘mötesfria dagar’ och knyter an till Johans nya arbetssätt – som även det håller fokus på hållbarhet.

– Jag hade, som många andra, hektiska arbetsdagar och en kalender som var inrutad av en massa möten. Mellan alla möten kände jag att jag inte fick tillräckligt med tid att göra det som jag är duktig på, säger Johan.

Det nya, hållbara arbetssättet återspeglas i Blankdays logotyp som symboliserar veckans fem arbetsdagar med tomma rader i kalendern. Dessa är även broderade i nacken på alla plagg.

– Vi har till och med inskrivet i stadgarna att inga interna möten bör pågå längre än 30 minuter och i möjligaste mån ska de ske under rörelse, säger Johan.

Utöver den broderade avsändaren finns inga synliga logotyper eller tryck. I stället för etiketter är all information om plagget printad på insidan.