Ett foto som visar ett trähus av fabrikatet Rörvikshus. Huset är rött och omgivet av en lummig trädgård.

Rörvikshus vässar strategin med Science Parks Framtidsanalys

När Rörvikshus ville ta nästa steg i sitt strategiska arbete deltog hela ledningsgruppen i Science Parks insats Framtidsanalys – en workshop som hjälpte företaget att lyfta blicken, strukturera tankarna och skapa förutsättningar för långsiktig utveckling.

Vi har varit med i projekt tidigare tillsammans med Science Park, men det här var något annat. Att vi kunde gå hela ledningsgruppen tillsammans var avgörande för att det skulle ge verklig effekt.

Michael Svensson, VD, Rörvikshus

Ett gemensamt avstamp

Det var via Sävsjö Näringsliv som Rörvikshus hörde talas om programmet – ett erbjudande riktat till mindre, etablerade företag. Beslutet att delta med hela ledningsgruppen blev nyckeln till ett starkt resultat.

I vanliga fall går kanske en eller två personer en utbildning, och så ska man försöka förmedla allt i efterhand. Här kunde vi höra samma saker, diskutera direkt och verkligen förankra idéerna hos alla.

Michael Svensson, VD, Rörvikshus

Från lösningsfokus till analys

Under Framtidsanalysen arbetade deltagarna tillsammans med Science Parks innovationsledare Carina och Tomas, som höll ihop diskussionerna, bidrog med nya infallsvinklar och såg till att samtalen höll fokus.

– Det blev en perfekt balans mellan struktur och fri dialog. Vi lärde oss vikten av att inte rusa mot lösningar direkt, utan att först bottna i frågan: ”Vad är egentligen problemet?” Det var en viktig insikt, säger Michael.

Konkreta resultat och långsiktiga effekter

Framtidsanalysen har redan skapat avtryck i verksamheten. Ett exempel är att Rörvikshus nu arbetar mer medvetet med kundkategorier, omvärldsanalys och strategisk framtidsspaning – något som också avspeglas i den interna dialogen

– Vi har fått med oss verktyg, tankesätt och ett gemensamt språk för hur vi jobbar strategiskt. Och eftersom alla i ledningsgruppen varit med kan vi involvera fler i företaget framåt, säger Joakim Odin, Inköps- och eftermarknadschef på Rörvikshus.

Rådet till andra: Gå tillsammans!

Michael har ett tydligt medskick till andra företag som överväger att delta i liknande insatser:

Ta med hela ledningsgruppen. Det är det bästa vi gjort – en välinvesterad tid som betalar sig flera gånger om. Och vi vill också rikta ett stort tack till Tomas och Carina. De är otroligt kunniga och har verkligen förstått vilka vi är och hur vi jobbar.