Systrarna Sofie och Sarah Hellström från Oican sitter i en blå soffa och ler mot kameran.

OICAN – unik skyddsteknologi väcker intresse i nya branscher

OICAN började initialt som en idé om skyddskläder för barn med särskilda behov. Fyra och ett halvt år senare har idén vuxit till ett företag med en egenutvecklad teknologi, internationella ambitioner och en produkt som når både barn, vuxna och äldre.

Att ta en idé till marknad är sällan enkelt. Det går nästan aldrig så snabbt och smidigt som det ibland framställs. För systrarna och entreprenörerna Sofie och Sarah Hellström har resan med OICAN varit fylld av både slit och snabba svängar. Men också av innovation, stolthet och en produkt som nu bärs av individer i alla åldrar – och i framtiden kanske även av poliser och hantverkare.

En ny skyddsteknologi i centrum

Den första produkten OICAN tog fram var en mössa – men inte vilken mössa som helst. I mössan integrerades ett nyutvecklat fallskydd som sprider ut kraften från fall och stötar innan den når in till skallbenet. Nya tester visar att produkterna dämpar så bra att de kan minska risken både för skallfrakturer och allvarliga skador. Resultaten ska nu användas som underlag för att utöka produktens nuvarande skyddskategori.

Idén till OICAN föddes ur ett personligt behov. När Sofie och hennes familj letade efter skydd för sin son, som diagnosticerats med en ovanlig benskörhet, blev det tydligt att de produkter som fanns var allt annat än optimala – otympliga, obekväma och långt ifrån diskreta. De ville skapa något bättre. Det som först var tänkt som ett stödplagg blev snabbt något större. De tog fram ett helt nytt skyddsmaterial som mötte behovet av skydd som fungerar i vardagen, sitter bekvämt och ser bra ut.

 

– Vi har testat materialet i labb tillsammans med experter, och resultaten visade att OICAN´s produkter minskade risken för allvarliga skador, trots att det endast är 5 mm tunt. Det handlar om vardagsfall – vi ersätter inte en cykelhjälm eller liknande, men vi skyddar vid de där oväntade fallen i vardagen, berättar Sofie. 

Den tekniska innovationen är idag kärnan i OICANs verksamhet. Tack vare ett specialutvecklat material, framtaget i samarbete med externa experter, har bolaget kunnat tänka större – både vad gäller affär och målgrupp

 

Idag säljer vi lika mycket till vuxna som till barn.

Sarah Hellström

Från nischad idé till bred användning

Efter lanseringen började målgruppen snabbt breddas. Förfrågningar om större storlekar kom in tidigt, och när en vuxenkollektion testades sålde den slut på två veckor.

– Idag säljer vi lika mycket till vuxna som till barn, säger Sarah.

Marknaden visade vägen – och behovet visade sig vara långt större än de först trodde. Idag används produkterna i många åldrar, från förskolebarn till pensionärer. Samtidigt hör aktörer från helt andra branscher av sig – något som pekar på nya möjligheter framåt.

– Vi har sett ett intresse från bland annat hantverkare, polis och personer inom säkerhetssektorn. Vi undersöker just nu hur materialet skulle kunna användas i till exempel arbetskläder. Det visar att det finns fler användningsområden för teknologin framåt, säger Sarah.

Enligt WHO söker sig årligen över 37 miljoner människor till vården på grund av fallskador, där majorieten sker utanför sportbranschen. Detta är statistik som OICAN vill förändra.

 

OICANs mössor med sin unika skyddsteknologi.

Tre affärsben och internationell potential

OICANs affär vilar idag på tre ben:

  • Direktförsäljning till konsument, där produkten säljs till både barn och vuxna via egna kanaler.
  • Återförsäljare, där produkten finns att köpa hos stora och välkända svenska e-handlare.
  • Licensiering av materialet till andra producenter, både i Sverige och internationellt.

Det tredje benet – att sälja fristående skyddsdetaljer till andra företag – har blivit ett av de mest spännande spåren hittills. Skyddsteknologin väcker intresse på flera håll i världen, och nya samarbeten är under diskussion.

En start i Science Parks inkubator

När OICAN antogs till Science Parks inkubator 2021 befann de sig fortfarande i prototyputveckling. Inkubatorprogrammet, som riktar sig till innovativa idéer med stor tillväxtpotential, blev ett första steg mot att bygga bolaget på riktigt.

– Vi fick struktur, validering, finansiering och ett bollplank. Det var ovärderligt i starten, säger Sofie.

Parallellt har OICAN även varit en del av Borås INK, som är specialiserade på textil och produktion. De båda inkubatorerna har kompletterat varandra och kunnat bidra med olika perspektiv och kompetenser under företagets tidiga utveckling.

Inkubatorerna gav också insikten om vad som krävdes för att växa, både som företag och som entreprenörer.

Entreprenörskap är inte för alla, tänker jag ibland. Samtidigt kan jag inte se mig själv göra något annat.

Sofie Hellström

Utmaningar, drivkraft och att möta sig själv

Att bygga företag har inte varit utan hinder. En av de största utmaningarna har varit hur lång tid allting faktiskt tar – en insikt som inte var självklar i början.

– Den största utmaningen, och något vi inte riktigt förstod när vi började, var tidslinjen. Hur lång tid allting tar. Det påverkar både psykiskt och ekonomiskt. Det är frustrerande att se ett behov man vet att man kan lösa – men ändå behöva vänta länge på att bli klar, säger Sarah.

Trots det driver Sofie och Sarah bolaget vidare med blicken mot internationalisering, nya produkter och ett förstärkt team. Men de gör det med full medvetenhet om vad som krävs och vad de vill skicka med andra som står inför liknande val.

– Entreprenörskap är inte för alla, tänker jag ibland. Samtidigt kan jag inte se mig själv göra något annat. Det kommer att vara tufft, och du kommer att tvivla – särskilt i början. Men den rösten tystnar efter ett tag. Att bli entreprenör har för mig varit som att komma hem, säger Sofie.

– Att säga ja till att starta eget är att möta sig själv på ett nytt sätt, fyller Sarah i.

 

Om inkubatorn

Science Parks inkubatorprogram riktar sig till innovativa och skalbara affärsidéer med stor tillväxtpotential. Under 6–24 månader får bolagen skräddarsydd affärsutveckling, stöd i att bygga team, hitta finansiering och förbereda sig för tillväxt. Inkubatorn är Science Parks mest kraftfulla insats för att hjälpa nya bolag att etablera sig på marknaden – och en språngbräda för bolag som OICAN att ta sina första avgörande kliv.

 

Läs mer om inkubatorprogrammet