Team Mood Scape vann Impact Challenge 2024 och gruppmedlemmarna står och ler framför kameran och håller i en check.

Spel som förebygger psykisk ohälsa vann Impact Challenge 2024

Ett kortspel som hjälper ungdomar att prata om sina känslor! Ja, det blev den vinnande pitchen när finalen av Impact Challenge gick av stapeln på Jönköping University onsdagen den 25 september. Stort grattis Team Mood Scape till vinsten och 15.000 kronor från Tillväxtstiftelsen i Jönköpings län!

I måndags samlades drygt 180 studenter från JIBS och JTH i Jönköping, redo att ta sig an stora samhällsutmaningar med hjälp av kreativitet och entreprenörskap. Årets omgång av studenttävlingen Impact Challenge tog avstamp i ”Socialt entreprenörskap” som presenterades i en föreläsning av Tove Greve från Ansvaret, en organisation som hjälper företag att ta socialt ansvar och skapa värde för både samhälle och affär.

Impact Challenge är en tävling med fokus på hållbara affärsidéer

Impact Challenge är en årlig tävling som syftar till att utveckla idéer som kan lösa några av samhällets utmaningar. Temat i år var ”Hälsa och välmående” och studenterna delades in i team för att på två dagar skapa affärsidéer som de sedan fick pitcha inför en jury. Därefter gick sex team vidare till final.

Här är finalbidragen i Impact Challenge:

💡 Seed – Digital läroplattform för sexualkunskap

Seed är en app som ska erbjuda en trygg miljö för tonåringar att lära sig om sexualkunskap och säkert sex. Plattformen inkluderar interaktiva verktyg och en chattbot, samt ger föräldrar möjlighet att rusta sina ungdomar med kunskap inom området.

🃏 Mood Scape – spel för emotionell intelligens

Mood Scape är ett kortspel designat för att hjälpa ungdomar att uttrycka och hantera sina känslor. Med hjälp av känslokort och scenarier lär sig spelarna om empati och självmedvetenhet på ett roligt och engagerande sätt.

🍬 Saturday Goodies – hälsosamt lördagsgodis

Saturday Goodies är ett hälsosamt alternativ till det traditionella lördagsgodiset. Med kitet får familjer njuta av goda stunder tillsammans genom att skapa egna snacks med lokala, hållbara ingredienser och roliga recept som både barn och vuxna kan laga ihop.

🧠 21 dagars utmaning för emotionell intelligens

Denna 21-dagars utmaning ger barn och föräldrar verktyg för att stärka empati och kommunikation genom praktiska övningar och reflektioner. Syftet är att motverka psykisk ohälsa genom att främja emotionell intelligens redan i tidig ålder, samtidigt som relationen mellan barn och föräldrar stärks.

♿ Rollacare – hållbara rullatorer för äldre

Att få tag på en prisvärd rullator kan vara en utmaning för många äldre. Rollacare erbjuder både renoverade och second hand-rullatorer via sin plattform och arrangerar även DIY-events där äldre kan lära sig underhålla sina hjälpmedel själva. Ett hållbart och prisvärt alternativ som skapar gemenskap och ökar tillgängligheten!

🌿 ScentSync – smart doftdiffuser

ScentSync kombinerar doftterapi och smart teknik för att hjälpa äldre hantera stress och ångest. En innovativ doftdiffuser, kopplad till en pulsmätare, reagerar på förändringar i hjärtfrekvensen och sprider lugnande dofter vid behov. En lösning som ämnar för att skapa en mer lugn vardag för användarna.

Juryns motivering:

Pitchen och affärsidén som till slut vann juryns hjärta var Mood Scape – kortspelet som hjälper ungdomar att prata om sina känslor. Juryn bestod av Tomas Hagvall  (juryordförande, Science Park), Emelie Ramsö (Länsförsäkringar Jönköping) Prof. Dr. Leona Achtenhagen (Jönköping University) och Frida Lygnegård (Hälsohögskolan, Jönköping University). Så här löd vinnarmotiveringen:

Vinnaren vågar presentera en analog och lågteknologisk lösning som tar itu med en viktig samhällsutmaning bland tonåringar. Gruppen har en genomförbar idé för ett tydligt definierat målgrupp, baserad på aktuell forskning och initiala marknadsundersökningar. Idén var väl presenterad och har potential att göra stor skillnad.

Vinnarna fick 15 000 kronor från Tillväxtstiftelsen i Jönköpings län

Tillväxtstiftelsens ändamål är att främja näringsliv, forskning och kompetensutveckling med inriktning mot entreprenörskap, innovation och förnyelse i Jönköpings län. Stiftelsens uppdrag är både långivning och bidrag men också utfärdande av stipendier till innovativa företag i tidiga faser. I uppdraget ingår också att anordna utbildningar och seminarier.

Science Park förvaltar stiftelsen, som har sin grund i den tidigare Kreditgarantiföreningen i Jönköpings län (KGF), som sedan 2006 bedrivit verksamheter med kreditgarantier och lån till innovativa tillväxtbolag. Kapitalet och långsiktigheten är garanterad bland annat genom donationer från företag, organisationer och privatpersoner.

 

Tillväxtstiftelsens logotyp i guld