Så blir du en bättre säljare

Starta företag

Är du en av dem som känner fasa inför ordet ”försäljning” och att sälja? Här är tipsen som gör dig till en bättre säljare – och misstaget du bör undvika.

Utan behov sker ingen försäljning – men en bra säljare kan skapa behov som kunden inte visste att hen har. Tänk efter – behövde du verkligen den där nya iPhonen, Daniel Wellington-klockan eller designerväskan? Många produkter som du använder dagligen hade du inget behov av innan du visste att de fanns.

Försäljningens fyra faser

  1. Kontakt – var noga med vilket intryck du ger kunden. Du har bara fem sekunder på dig att ge ett första intryck!
  2. Analys – ställ frågor för att ta reda på vem det är du har framför dig och vad hen har för behov.
  3. Presentation – berätta vad du har att erbjuda kunden.
  4. Förhandling – landa i en överenskommelse.

En bra säljare är en bra lyssnare

  • Börja med att lyssna på din kund om vad hen har för behov. Hur kan du hjälpa till eller tillföra något till kunden?
  • Ställ många frågor. Identifiera dina nyckelfrågor som du alltid ställer i ett kundmöte.
  • Börja med öppna frågor – hur, vad, varför. Låt frågorna bli mer slutna längre in i samtalet – till exempel ”har jag förstått dig rätt att…” och ”finns det något hinder för att du skulle…”
  • Avsluta med att berätta vad det kostar – men säkerställ först att kunden vill ha det du säljer. Sälj ska vara win-win för båda parter.
  • Se konkurrens som något positivt – då vet du att det finns ett behov.

Vanliga misstag

Du har säkert haft många dåliga försäljningsupplevelser som kund. En vanlig miss som försäljare gör är att de missar andra fasen – att ställa frågor och ta reda på kundens behov. En bra försäljare checkar av varje steg – i rätt ordning. Om kunden direkt frågar efter priset kan du säga att du återkommer till det men först vill höra/förstå/veta mer om…

Att sälja är att bygga relationer

Till skillnad från vad vi gärna tror så fattas de allra flesta beslut inte utifrån logiska argument, utan baserat på känslor. Även om du den du ska göra affärer med representerar ett förtag så är det mellan människor relationer byggs och affärer görs.

Fundera på vilken känsla du vill att kunden ska känna när:

  • Hen tittar på din hemsida
  • Hen har varit i kontakt med dig eller ditt företag
  • Hen lämnar rummet efter möte med dig eller någon från ditt företag

Tips

  • I argumentationen för en produkt eller tjänst är det lätt att fokusera på vad kunden kan vinna på att köpa den. Kom ihåg att de flesta kunder vill köpa sig fria från saker – få mer tid, slippa krångel eller uppfattas på ett särskilt sätt.
  • Bygg upp en bank med svar och motargument för vanliga frågor eller när den du möter är avvaktande eller direkt säger nej!

Community

Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår