Det är en konst att sticka ut och nå fram i bruset av marknadsföring. Så hur gör du då för att trumfa den där Instagram-annonsen som du ser HELA tiden? Och vad slår egentligen konkurrentens smarta och välskrivna Linkedin-inlägg? Vi möts dagligen av miljontals intryck, och någonstans måste vi sålla. Vad är relevant och vad är det inte? I den här guiden har vi samlat våra åtta bästa tips på hur du lyckas med din marknadsföring.
Det har blivit lättare att nå ut med sin marknadsföring, men svårare att nå fram i den orimliga mängden ”content” som svämmar över i alla kanaler. Vår tids största utmaning är inte att hitta sätt att kommunicera med våra kunder. Utmaningen är vad din kommunikation ska innehålla för att kunderna ska känna att de får ut något av att ta del av just ditt innehåll. Att skapa ett faktiskt värde för kunden att följa och lyssna på dig.
Syns du inte så finns du inte är en gammal sanning som kanske är mer relevant än någonsin. Och kruxet med kommunikationsvetenskap är just det. En hel vetenskap, samtidigt som det inte går att se objektivt på vad som är ”bra” kommunikation (det går däremot lätt att applicera på motsatsen: dålig kommunikation). Det finns rätt och det finns fel – och så finns det rätt som är fel och fel som är rätt. Och exakt så krångligt kan marknadsföring kännas om en inte är insatt.
För att göra det hela lättare – eller åtminstone mindre svårt – kommer här åtta tips på hur du når dina kunder utan att lägga en förmögenhet på annonsering.
Att vara aktiv är A och O. Vill du att något ska hända måste du vara beredd att jobba för det. Avsätt en del av din arbetstid till marknadsföringen av dig själv eller ditt företag. Det är en investering som garanterat lönar sig!
Ge dina följare en anledning att fortsätta följa dig – och få dem att vilja tipsa sina vänner om dig och ditt företag. Att bjussa på kunskap, tips och inspiration utan att sälja skapar förtroende och långsiktiga kundrelationer.
Underskatta inte olika former av direkt marknadsföring. Maila dina kunder, prata med alla du känner, delta i diskussioner i sociala medier och relevanta forum.
Ha en webbplats och konton i relevanta sociala medier. Ödsla inte tid på kanaler där din målgrupp inte finns.
Dela ut dina visitkort. Sätt upp en reklamposter. Digitalt är bra men ibland kan det vara bra att gå ”back to basics”. Det ena behöver inte utesluta det andra.
Gör det enkelt för andra att sprida information om ditt företag. Exempel på detta kan vara en så enkel sak som att ge så bra service att andra vill berätta om sin upplevelse.
…och att ingen fattar varför de ska ha med dig och ditt företag att göra. Förklara, argumentera och upprepa tills det sitter.
Häng på mässor, gå på föreläsningar och event. Var där dina kunder finns, helt enkelt! Och när det inte går att ses fysisk – lägg krutet på din digitala närvaro och nätverka på olika digitala plattformar.
Och ett sista tips: våga testa nya saker! Funkar det inte – då vet du det! Ju mer du arbetar med din marknadsföring, desto roligare och enklare kommer det bli. Kommunikation fungerar precis som allt annat i livet – övning ger färdighet!
29 augusti 2023
8 augusti 2023
14 december 2022