Den 12-14 april var det för tionde året i rad dags för E-challenge – studenttävlingen som arrangeras i syfte att stimulera entreprenörskap och kreativitet bland studenterna på Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan i Jönköping. I år genomfördes tävlingen digitalt och IKEA stod för uppdraget. Vid tävlingens slut var det tre innovativa lag som fick dela på prispotten bestående av 130 000 SEK.
Hur kan IKEA skapa en ökad och bättre integration av projekt med fokus på socialt företagande i verksamheten?
Så löd utmaningen som uppdragsgivaren IKEA gav till tävlingsdeltagarna. Och studenterna fick 24 timmar på sig att ta fram och presentera en lösning för en jury. Längs vägen fick de bland annat coaching och stöttning från några av Science Parks affärsutvecklare.
Bakom den vinnande idén ”IKEA:s NEST” stod de internationella studenterna Devika Dileep, Eko Wahyu Kuncoro, Ishaan Chandok och Raphael Lauren Owusu. NEST (Nurturing Entrepreneurial Spirit for Tomorrow) är en digital plattform som kopplar ihop IKEA med potentiella sociala företag i utsatta samhällen runt om i världen. Genom plattformen som finns tillgänglig på webben och via en app, får individer tillgång till utbildning inom socialt entreprenörskap. Detta samtidigt som de varje år tävlar om chansen att bli en potentiell leverantör för IKEA.
Det var fyra trötta men lyckliga studenter som mottog förstapriset bestående av 60 000 SEK. Såhär säger en av lagmedlemmarna Devika Dileep om vinsten.
– Det är en helt surrealistisk och fantastisk känsla att ha vunnit. Vårt team kommer från olika delar av Asien och Afrika, så vi har ett mycket verkligt perspektiv på vad som händer i dessa länder och hur socialt entreprenörskap kan gynna mängder av utsatta samhällen i dessa delar av världen. Vi är oerhört glada över att vi fick möjlighet att arbeta med en lösning inom ett område som alla vi helhjärtat brinner för. Därför har vi även valt att ge en del av vinstsumman till välgörenhet.
Det vinnande teamet arbetade med sin idé långt in på små timmarna och klockan 05.00 på finaldagen var deras koncept redo att pitchas. Men trots det intensiva dygnet och bristen på sömn, var lagets upplevelse av tävlingen bara positiv.
– Vi gillade varenda stund av tävlingen! Att få jobba med människor från olika dela av världen, brainstorma tillsammans och komma fram till en idé som bidrar till att skapa jobb för människor i nöd kändes gjorde oss så glada. Vi älskade verkligen att få en inblick i vad IKEA gör för att skapa en positiv påverkan över hela världen. Vi hoppas att vi en dag själva kommer att kunna bidra till detta”, säger Devika.
Tävlingen E-challenge går ut på att de deltagande lagen, som består av minst en student från JIBS och en från JTH, har 24 timmar på sig att arbeta fram en lösning på utmaningen, och förbereda en pitch. Eftersom tävlingen handlar om entreprenörskap skulle studenterna eftersträva innovationshöjd i sina idéer, och att utveckla något som skapar ett riktigt värde för marknaden. I år hölls hela tävlingen i ett digitalt format och finalen streamades online.
Under arbetet och den kreativa processen coachades studenterna av Science Park för att utveckla en affärsplan och pitch som löser ett verkligt kundbehov, har en tydlig strategi, presenterar sina fördelar och adresserar befintlig konkurrens. I vinstpotten låg totalt 130 000 kr – 60 000 kr till det vinnande laget, 40 00 kr till andraplatsen och 20 000 kr till tredjeplatsen. Dessutom delade Science Park ut pris för ”bästa pitch” på ytterligare 10 000 kronor.
Ishaan Chandok, Eko Wahyu Kuncoro, Devika Dileep och Raphael Lauren Owusu.
Mona Al Moulla, Fanny Edman, Kajsa Knutsson och Alexander Schützler.
Magdalena Kaminskaite, Gintare Kunigonyte och Samir Muzaiek.
Mona Al Moulla, Fanny Edman, Kajsa Knutsson and Alexander Schützler.